Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Apene på Gibraltar

NYTT TEMA
annmag
annmagInnlegg: 6222
15.11.16 14:28

Hvor pågående er egentlig apene på Gibraltar?

Jeg kan se på aper i timesvis, men jeg vil ikke ha dem hoppende på meg.  

Larrek
LarrekInnlegg: 4569
15.11.16 15:19
annmag: Hvor pågående er egentlig apene på Gibraltar?

Kom nylig derfra. Apene har ulik personlighet. De aller, aller fleste er uinteressert i folk, lar seg villig fotografere, og er ikke innpåslitne forutsatt at man ikke har med seg synlig mat eller plastikkposer som mange aper forbinder med mat.

Så imidlertid et par som hoppet opp på skuldrene og ryggen til folk uten synlig årsak. Et godt råd er å besøke klippen med guidet bil som det er mange av der. Sjåførene kjenner hver enkelt ape og kan fortelle deg hvem du bør holde avstand til.

(Innlegget ble redigert 15.11.16 15:21)

annmag
15.11.16 20:27
Larrek: De aller, aller fleste er uinteressert i folk

Ok, får se hva jeg gjør.  Blir eventuelt som en dagstur (eller to-dagerstur) fra Marokko.

Jeg vil ikke ha guidet sjåfør, men har funnet ut at det går gondol fra sentrum og opp.  Da gjenstår det bare å finne ut hvordan jeg kommer meg fra ferga til sentrum.

Var det veldig mye folk der da dere var der?

Larrek
15.11.16 22:53
annmag: Var det veldig mye folk der da dere var der?

Nei, det var lavsesong og nesten ingen kø ved gondolen, og ved å gå på veiene og stiene rundt omkring kunne man ha aper helt for deg selv.

Går det ferje fra Gibraltar til Marokko eller må du de 45 km ned til Tarifa? Derfra går det i alle fall en hurtigbåt som bruker bare 50 minutter over til Tangier.

annmag
16.11.16 15:38
Larrek: Går det ferje fra Gibraltar til Marokko eller må du de 45 km ned til Tarifa? Derfra går det i alle fall en hurtigbåt som bruker bare 50 minutter over til Tangier.

Vet ikke helt ennå.

Reiser ikke før om fem uker, så jeg finner det vel ut underveis.

Jeg trodde det gikk ferge rett fra Tangier til Gibraltar, men kikket så smått på det i går og fant ut at så ikke er tilfelle.

Fra Tangier går det ferge til Tarifa og Algeciras, om enn fra to forskjellige havner i Marokko.  Må finne ut litt om hvordan jeg skal komme meg fra ferga til Gibraltar.

Larrek
16.11.16 16:37
annmag: Må finne ut litt om hvordan jeg skal komme meg fra ferga til Gibraltar.

Går nok stadig busser til La Linea fra begge byer. Dette er jo et betent politisk område for spanjolene, så derfra er det apostlenes hester som gjelder, gjennom grensa, over den berømte flystripa og inn i byen. Er jo ikke mange skrittende det er snakk om heldigvis.

Forfun
ForfunInnlegg: 4782
16.11.16 18:18

Var der med seilbåt, for å spare tid på innsjekk valgte vi å ankre i Spania, og gå over flyplassen inn. Ser ikke at transport til og fra fergen kan være vanskelig. Mye mennesker som krysser hver dag. Taxi er heller ikke galt priset i Spania.

Hadde mer penger enn tid, så valgte taxi rundt øya med guide. Apene bare var der. Ingen hoppet på meg eller de som var rundt. Men hold alt løst godt fast, inkludert briller. Veldig merkelig å dra fra Spania inn i en engelsk by, morsomt å ha besøkt byen.

annmag
16.11.16 20:22
Larrek: Går nok stadig busser til La Linea fra begge byer. Dette er jo et betent politisk område for spanjolene, så derfra er det apostlenes hester som gjelder, gjennom grensa, over den berømte flystripa og inn i byen. Er jo ikke mange skrittende det er snakk om heldigvis.

Ok, eneste jeg visste om Gibraltar til nå er:

* Beliggenhet

* Britisk oversjøisk territorium

* At det er aper der

* At jeg ikke har vært der (viktigste for meg)

............

Nå har jeg altså i tillegg lært at jeg krysser grensa til fots + at jeg må se den flystripa.

annmag
16.11.16 20:24
Forfun: Ser ikke at transport til og fra fergen kan være vanskelig.

Sikkert ikke, må bare finne ut av det.

...........

Hvis noen her inne har noe info om dette, så er jeg veldig takknemlig for input om det.

Larrek
16.11.16 21:26
annmag: Nå har jeg altså i tillegg lært at jeg krysser grensa til fots + at jeg må se den flystripa.

Jepp, all landferdsel til og fra Gibraltar går over flystripa. Bare late og handicappede bruker taxi den korte distansen det er snakk om. Fra grensa, over flyplassen, gjennom hele gågata som heter Main Street med alle butikker, og bort til der taubanen går opp på klippa er det 2,7 km i følge Street view

(Innlegget ble redigert 16.11.16 21:35)

annmag
17.11.16 18:11
Larrek: La Linea

Er det grensa?

annmag
17.11.16 18:13
Larrek: gågata som heter Main Street

Hehe...omtrent som på Saba, hvor veien heter "The Road".  Der hvor flyplassen ligger heter det "Flat Point".

Larrek
17.11.16 19:56
annmag: Hehe...omtrent som på Saba, hvor veien heter "The Road". Der hvor flyplassen ligger heter det "Flat Point".

Hehe..ikke videre imponerende fantasifullt nei.

Larrek
17.11.16 20:00
annmag: Er det grensa?

Nei og ja siden det betyr grense kort og godt. Men det er en by hvis fulle navn er La Línea de la Concepción

annmag
17.11.16 20:16
Larrek: hvis fulle navn er La Línea de la Concepción

Se der ja....da fikk jeg det på plass også. :o)

Skjønner at en dagstur fra Marokko kan bli vel travelt, så det må nok bli en overnatting.

annmag
17.12.16 23:47

Noen som gidder å se på denne

Ser ut som om det går bilferge fra Tanger til rett utenfor Gibraltar to ganger om dagen.

Noen som har peiling på om det stemmer?

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21607
27.12.16 20:40
annmag: Noen som gidder å se på denne?  Ser ut som om det går bilferge fra Tanger til rett utenfor Gibraltar to ganger om dagen. Noen som har peiling på om det stemmer?

Så vidt jeg kunne seg så er det en ferje som går 1 gang i uka. Trykka på noe som het FRS, og skal være en hurtigferje over.

Du har ikke vurdert ferje fra en av de spanske enklavene i Marokko over til fastlandet, og ta passkontrollen på afrikansk side av stredet.

annmag
31.12.16 01:31
Kjetil_e: Trykka på noe som het FRS, og skal være en hurtigferje over.

Ja, bruker nok den og buss videre.....(også flyr jeg ned til West Sahara......siden jeg ikke vil innom møkkahølet Tangier igjen).

annmag
15.01.17 22:48

Oppdatering:

1)

Apene var bare snille.  Hørte underveis at de visstnok har tatt ut de verste.

2)

Jeg tok ferge fra Tangier til Tarifa.  Vel over stod det buss (inkludert i båtbilletten) klar og ventet på å transportere passasjerene videre til Algeciras.  Tok så buss videre til La Linea (ikke inkludert i båtbilletten).  Gikk så over flystripa og inn i Gibraltar.  

Er i allefall to selskaper som frakter passasjerer fra Tangier til Tarifa.  Det ene selskapet bruker 35 minutter, og det jeg brukte tok 45 minutter.  Jeg betalte 400 dirham...regner med at prisen hos det andre selskapet er det samme.

Fra båten reiste fra Tangier til jeg var i Gibraltar....tok det ca 2.5 time.

Båttrafikken til Tarifa går fra havna i Tangier.....så da slipper man å bruke tid og penger på å ta seg til Tangier Med.

Jeg fløy ned igjen.  Mener å huske at flybilletten Tangier-Gibraltar lå på ca 500 dirham (i tillegg kommer taxi til flyplassen i Tangier).  Jeg hadde bare en teknisk mellomlanding i Tangier før jeg fløy videre (derfor vet jeg ikke eksakt pris).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg