Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Betal alltid i NOK på reise !

NYTT TEMA
enigma99
enigma99Innlegg: 664
20.12.16 00:08

Stille på forumet, benytter anledningen til å repetere et viktig tips, som er blitt ennå mer aktuelt...

Reiser mye og er vant til å få idiot-tilbud om å betale i norske kroner "overalt", alle steder fra Tyrkiske gatemarkeder, til butikker i Thailand, og minibanker verden rundt. Det nyeste nå som jeg ser oftere og oftere er at de latterlige tilbudene man ofte ser i minibanker (akseptere en fast pris i NOK for uttaket) nå har spredt seg til betalingsterminaler.

Ikke bare får man "tilbudet", man får gjerne også en ADVARSEL når man velger NEI, type "Vil du virkelig betale i lokal valuta, da får du ingen garantert kurs"...

Uhyre irriterende, og det mest fascinerende er at banker og finansinstitusjoner faktisk FÅR LOV til å ha svindel som en del av sin kjernevirksomhet.

-Hvis du er en av dem som fortsatt ikke har fått med deg dette, så er altså budskapet: Betal ALDRI i NOK i utlandet, uansett, noe sted - hvis du gjør det så gir du bort penger.

(Siste eksempel fra Gdansk sist uke; minibank uttak på ca 2500 kroner: Minibankens forslag i NOK var 350 kroner dyrere enn hva uttaket faktisk ble ved å velge Zloty...)

Avery
AveryInnlegg: 2860
20.12.16 00:57

Da burde tittelen på tråden endres ;)

cruisecontrol
cruisecontrolInnlegg: 1588
20.12.16 08:29

Så TS har allerede begynt på Jule akevitten registrere jeg.... Tipper vedkommende endrer overskriften når alkoholen har forlatt kroppen

enigma99
20.12.16 12:06

Shiit... Det var ingen alkohol involvert ;-) Men det er jo ikke mulig å endre tittelen nå... :-( 

fargerik
fargerikInnlegg: 45688
20.12.16 13:48
enigma99: Shiit... Det var ingen alkohol involvert ;-) Men det er jo ikke mulig å endre tittelen nå... :-(

Hvordan gjør du dette dersom du f. eks. er i Laos en tur og skal ta ut penger i en minibank? Eller Thailand hvor jeg er akkurat nå?

Tviler på at jeg rekker Singapore denne gangen, men hva ville du gjort i Singapore?

(Innlegget ble redigert 20.12.16 13:52)

enigma99
20.12.16 19:29
fargerik: Hvordan gjør du dette dersom du f. eks. er i Laos en tur og skal ta ut penger i en minibank? Eller Thailand hvor jeg er akkurat nå?

Usikker på hva du mener, hvordan man tar ut penger i en ATM / minibank ? Hvis du skal ta ut 10.000 Baht så velger du alternativet som heter 10.000 Baht, eller taster 10.000 Baht.

Da vil de fleste ATMene gi deg 2 alternativer;
#1 - et alternativ som heter f.eks. 2.833 NOK (eller et annet beløp i NOK).... Gjerne pyntet på med "garantert" kurs etc 
#2 - beløpet i Baht rett og slett, eks 10.000

Alternativ #1 vil alltid være dyrere og ofte mye dyrere. Erfaringsmessig mellom 5% og 15% dyrere. (kan enkelt sjekkes ved at du noterer ned "tilbudsbeløpet" i NOK, deretter velger du likevel Baht, og ser etterpå hvor mye transaksjonen kostet kontoen din i forhold til "tilbudet"

(Innlegget ble redigert 20.12.16 19:38)

fargerik
21.12.16 02:27
enigma99: Usikker på hva du mener, hvordan man tar ut penger i en ATM / minibank ? Hvis du skal ta ut 10.000 Baht så velger du alternativet som heter 10.000 Baht, eller taster 10.000 Baht. Da vil de fleste ATMene gi deg 2 alternativer;
#1 - et alternativ som heter f.eks. 2.833 NOK (eller et annet beløp i NOK).... Gjerne pyntet på med "garantert" kurs etc
#2 - beløpet i Baht rett og slett, eks 10.000

Nå bruker ikke jeg lengre noen norske kort i minibankene her i Thailand, men jeg husker fra tidligere at det er to alternativer:

Fastcash eller

Withdrawal.

Deretter kommer det opp en melding om eventuelt gebyr.

(Innlegget ble redigert 21.12.16 02:42)

fargerik
21.12.16 02:53

Ta heller noe mer relevant.

Vi snakker om å ta en tur til Island til sommeren. Der kommer jeg til å bruke norsk mastercard fra DNB.

Skal sjekke dette opp litt når jeg står der og skal betale eller ta ut penger.

annmag
annmagInnlegg: 7272
31.12.16 01:53
enigma99: Shiit...

Hehe....jeg tolket overskriften som ironi.

Klikk for å gå tilbake til toppen