Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tangier....fy f&#%%&$4#.....

NYTT TEMA
annmag
annmagInnlegg: 7403
31.12.16 01:29

Tangier/Tanger i Marokko....fytti katta for et forferdelig høl!!

Av alle høl jeg har vært i, så tror jeg dette er det verste....passerer til og med Port au Spain, San Salvador og San Pedro de Sula.

Alt er tydeligvis snakk om å svindle så mye som mulig.  Følge etter turister med tanke på å rane.  I Medinaen på kveldstid (etter kl 18.00) tyter kjeltringene frem....de gjemmer seg ikke en gang....står bare der og skuler på forbipasserende.

Hvis noen skulle ha gode erfaringer fra Tangier, så må de ha vært usedvanligt heldige...eller veldig svaksynte.

............ ei natt skal jeg nå klare...men så er det videre.

fargerik
fargerikInnlegg: 47181
31.12.16 06:05
annmag: Hvis noen skulle ha gode erfaringer fra Tangier, så må de ha vært usedvanligt heldige...eller veldig svaksynte.

Det er mer enn tretti år siden jeg valgte å reise til Marokko på ferie. Mye er fortrengt nå, men jeg glemmer ikke at jeg lovte meg selv å la det bli med den ene gangen.

Hadde base i Agadir, og dro litt rundt på oppdagelsesferder derfra.

Har fremdeles ikke planer om å sette Marokko på reiselista igjen.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42905
31.12.16 11:40

Marokko er er fantastisk land ! Har besøkt det mange ganger, og ønsker å reise tilbake snart. Men spørs om det passer inn.

Tanger har jeg ikke besøkt. Det er antakelig verre enn en del andre byer, pga flere tilfeldige turister fra Spania.

Ikke alle de som vil ha kontakt med turister er kjeltringer. Mange av dem kan være hyggelige - man bør se dem litt an.

Selv hadde jeg glede av en i Agadir som medførte at jeg fikk servert "fårikål" av en familie langt utenfor sentrum.

I Marrakech fant jeg en som viste meg et sted i medinanen som serverte øl. Jeg spanderte selvsagt øl på ham, men 2-3 var nok - jeg fikk vite litt om han, om byen og om landet. En pussig opplevelse var en svart person, opprinnelig amerikaner, jazzmusiker, som ble fascinert over å se en vaskekte nordmann, påstod han.

Så det er bare å senke skuldrene litt. Om man er kvinne kanskje lurt se om man finner andre vestlige kvinner å slå litt følge med.

God tur videre!

Suave
SuaveInnlegg: 121
02.01.17 13:08

Reiste rundt litt for et års tid siden, og syntes det var litt dårlig stemning.

Tangier synes jeg ikke var så ille. Faktisk ingen som fulgte etter meg eller prøvde lure meg. Artig å sitte på den lille plassen i medinaen og drikke te og se på livet.  Mye verre i Fez og Marrakech, der var det vanskelig å få gå rundt i fred. Rabat derimot likte jeg godt, bortsett fra en ustabil fyr som spurte om jeg var muslim og sa Allahu Akbar til meg mange ganger. Det synes jeg var litt ubehagelig i disse terrortider.

Som alle steder er selvsagt de aller fleste folk ok/hyggelige. Jeg har vært i flere muslimske land før, og har stort sett veldig bra inntrykk av folkene der. Men fikk ikke helt den følelsen i Marokko.

qol
qolInnlegg: 241
07.01.17 23:16

Sjelden hatt spesielt negative erfaringer på reise, men hadde nøyaktig samme opplevelser som deg i Tanger. Bodde på et veldig ålreit hostel, men mange negative erfaringer med folket ellers i Tanger. Mange pågående folk og hadde inntrykk av at de fleste hadde uærlige hensikter.

annmag
15.01.17 22:59
fargerik: Det er mer enn tretti år siden jeg valgte å reise til Marokko på ferie. Mye er fortrengt nå, men jeg glemmer ikke at jeg lovte meg selv å la det bli med den ene gangen. Hadde base i Agadir, og dro litt rundt på oppdagelsesferder derfra. Har fremdeles ikke planer om å sette Marokko på reiselista igjen.

Jeg leste innlegget ditt mens jeg enda var i Marokko, men fikk ikke tid til å svare deg da.

Tatt i betraktning at jeg opplevde utrolig mye vennlighet fra de jeg traff underveis, så var jeg veldig uenig med deg.....

.....MEN så gikk det enda et par uker......og jeg opplevde det turistifiserte Marokko....og det likte jeg ikke i det hele tatt.

Agadir og Marrakesh er skikkelige turisthøl hvor det eneste fokuset (oppleves sånn) er at det er om å gjøre å få enklest mulig tilgang på turistenes penger (lovlig eller ulovlig).  I Marrakesh kom det en fyr opp ved siden av meg, og jeg ble helt oppgitt over å se fingerferdighetene hans da jeg så at han forsøkte å åpne veska mi.

Tangier er et skikkelig banditthøl....men det opplever man vel helst i de smale smugene i medinaen på kveldstid.

Veldig synd å se hva turismen har ført til i Agadir og Marrakesh.....oppførselen til de turistrottene er helt fjernt fra hvordan den jevne marokkaner er.  

Utenom Tangier, Agadir og Marrakesh er de folkene man treffer vennlige og hjelpsomme.  De deler maten sin med deg på bussen og vet ikke hva godt de kan gjøre.

annmag
15.01.17 23:00
DrSchwei: kanskje lurt se om man finner andre vestlige kvinner å slå litt følge med.

Søtingen......jeg trenger ikke barnevakt da.....  :D :D

annmag
15.01.17 23:01
Suave: Artig å sitte på den lille plassen i medinaen og drikke te og se på livet.

Ja, den er nok safe ja.

annmag
15.01.17 23:05
qol: Sjelden hatt spesielt negative erfaringer på reise, men hadde nøyaktig samme opplevelser som deg i Tanger. Bodde på et veldig ålreit hostel, men mange negative erfaringer med folket ellers i Tanger. Mange pågående folk og hadde inntrykk av at de fleste hadde uærlige hensikter.

Ja, var en underlig følelse/opplevelse. Jeg opplevde det nærmest som å være midt i en bandittfortelling fra 1001 og en natt.

Men klart....Tangier har jo en rekke utfordringer.  Det er porten til Europa, og har jo et enormt trykk av flyktninger uten inntekt som bare venter på en mulighet til å komme seg over Gibraltarstredet.  I tillegg så går det mye last (hasj) fra skråningene under Jebel Tidiquin via Tangier og over til Europa.

Larrek
LarrekInnlegg: 4733
16.01.17 02:16
annmag: Tangier har jo en rekke utfordringer. Det er porten til Europa, og har jo et enormt trykk av flyktninger uten inntekt som bare venter på en mulighet til å komme seg over Gibraltarstredet. I tillegg så går det mye last (hasj) fra skråningene under Jebel Tidiquin via Tangier og over til Europa.

Hehe, er ikke mer en to måneder siden jeg sto i Tarifa, tok dette bildet og lurte på om jeg skulle ta båten over til Tangier dagen etter. Den tar jo bare 35 minutter.

Intuitivt lot jeg være, da jeg hadde en bange anelse om at det var et slik høl som du beskriver. Godt å få det bekreftet :-)

fargerik
16.01.17 02:37
annmag: Jeg leste innlegget ditt mens jeg enda var i Marokko, men fikk ikke tid til å svare deg da. Tatt i betraktning at jeg opplevde utrolig mye vennlighet fra de jeg traff underveis, så var jeg veldig uenig med deg.....

Vi var bare der i tre uker, og det ble altså mitt første og eneste personlige inntrykk av Marokko. Det er vel kanskje litt for lite til å være bombastisk, men den følelsen av at alle, absolutt alle vi traff egentlig var ute etter å lure oss og svindle oss bare forsterket og bekreftet seg mer og mer for hver dag som gikk.

Helt sprøtt.

Og jeg sammenlignet med andre europeiske land, hadde jo allerede den gang reist noen ganger på kryss og tvers i Europa og hadde litt ballast og erfaring med å plumpe inn i andre land og kulturer.

Jeg fikk et dritdårlig inntrykk av folka, så enkelt er det. Og jeg og dama kom til landet med tillit og tro på verden.

Likte heller ikke høyttalerne oppe i minareten tvers over gata. Grusom gaping på full guffe flere ganger om dagen både tidlig og sent. Uhyggelig!!!

Og dersom noen lurer...Marokko er IKKE på lista over kommende reisemål.

(Innlegget ble redigert 16.01.17 02:44)

annmag
16.01.17 21:56
fargerik: Likte heller ikke høyttalerne oppe i minareten tvers over gata. Grusom gaping på full guffe flere ganger om dagen både tidlig og sent. Uhyggelig!!!

Hva er uhyggelig med det?

fargerik
17.01.17 17:01
annmag: Hva er uhyggelig med det?

Toneleiet og intensiteten og at de roper ut ting man ikke forstår.

Kombinert med å føle seg utenfor og skottet på og ekskludert fra å få vite hva de driver med der inne var guffent.

Husk, det er lenge siden dette, og jeg vet vel noe mer nå enn den gang, om religionenes klamme kveletak på folket...men jeg har altså fremdeles ikke noen planer om å utforske det islamske livet i moskeer.

Har i grunnen hengt mye i buddhistlandene de siste femten år, og føler at det er mindre strikt å snoke i det  der.

Det er for mange forbud og elendighet i de store religionene.

På toppen av alt, er ikke buddhismen en gang regnet som en religion.

Jeg kan aldri bli en "god muslim", for jeg er i mot diktatur.

Jeg har også vendt meg vekk fra det jeg ble indoktrenert med på søndagsskolen og det vi hadde i faget "bibelhistorie" på barneskolen.

Bibelhistorie, fadervår og salmesang som pensum i barneskolen vokste jeg opp med. Vi hadde en prest som lærer i bibelhistorietimene.

Vi er kvitt det.

Kunne nok hengt meg på i religionsforum og lagt meg ut med folka der, men neitakk, det bryr meg ikke.

Folk får tro hva de vil. Jeg vil bare få religion uansett hva det er VEKK fra pragmatisk politikk i HELE VERDEN.

(Innlegget ble redigert 17.01.17 17:13)

DrSchwei
17.01.17 21:22
fargerik: Likte heller ikke høyttalerne oppe i minareten tvers over gata. Grusom gaping på full guffe flere ganger om dagen både tidlig og sent. Uhyggelig!!!

Jøss, det er jo noe av det stiligste og mest romantiske med reisene i dette området. Dette veldig fremmede, mystiske og tradisjonsrike. Ekstra spennende å være der under ramadan, da folk stikker ut for spise maten sin ved solnedgang.

fargerik
18.01.17 05:10
DrSchwei: Jøss, det er jo noe av det stiligste og mest romantiske med reisene i dette området. Dette veldig fremmede, mystiske og tradisjonsrike. Ekstra spennende å være der under ramadan, da folk stikker ut for spise maten sin ved solnedgang.

Vi liker vel forskjellige ting, da. Og det er jo bra at det er en stor verden der ute med noe for enhver smak.

DrSchwei
18.01.17 10:19
fargerik: Vi liker vel forskjellige ting, da. Og det er jo bra at det er en stor verden der ute med noe for enhver smak.

Absolutt. Marokko er kanskje det landet jeg har vært mest positivt overrasket over. At man kan finne noe såpass eksotisk bare 4 timers flytur unna er litt fascinerende i seg selv. Og så får man komboen litt Afrika, litt Midtøsten og litt Frankrike.

Ellers kan jo det ikke stikkes under en stol at det var hyggelig med søte jenter på 20 som smilte på gata til en mann som meg på 40... :-)  I Agadir traff jeg også en nordmann som bodde der og jobbet innen fiskeriene. Han hentet meg på hotellet og jeg ble invitert opp i hans fantastiske residens med flott utsikt over Agadir. En by som er litt av hvert.

annmag
24.01.17 19:27
fargerik: Toneleiet og intensiteten og at de roper ut ting man ikke forstår. Kombinert med å føle seg utenfor og skottet på og ekskludert fra å få vite hva de driver med der inne var guffent. Husk, det er lenge siden dette, og jeg vet vel noe mer nå enn den gang, om religionenes klamme kveletak på folket...men jeg har altså fremdeles ikke noen planer om å utforske det islamske livet i moskeer. Har i grunnen hengt mye i buddhistlandene de siste femten år, og føler at det er mindre strikt å snoke i det  der. Det er for mange forbud og elendighet i de store religionene. På toppen av alt, er ikke buddhismen en gang regnet som en religion. Jeg kan aldri bli en "god muslim", for jeg er i mot diktatur. Jeg har også vendt meg vekk fra det jeg ble indoktrenert med på søndagsskolen og det vi hadde i faget "bibelhistorie" på barneskolen. Bibelhistorie, fadervår og salmesang som pensum i barneskolen vokste jeg opp med. Vi hadde en prest som lærer i bibelhistorietimene. Vi er kvitt det. Kunne nok hengt meg på i religionsforum og lagt meg ut med folka der, men neitakk, det bryr meg ikke. Folk får tro hva de vil. Jeg vil bare få religion uansett hva det er VEKK fra pragmatisk politikk i HELE VERDEN.

"Der inne" driver de og ber, slapper av, snakker med hverandre....og noen sover litt.

Jeg skjønner ikke at noen kan være redd for dette (jeg påpeker at islam ikke har noe med terror å gjøre).

Jeg synes det er helt fantastisk å oppleve disse bønneinnkallingene rundt omkring.  Selv om bønnene skal være like, så er de likevel forskjellige.

Jeg bodde nærmest "oppå taket" av den Blå Moske i Istanbul i høst, og opplevde det som helt magisk da bønneinnkalleren i den Blå Moske og Aya Sofia (på den andre siden av plassen) samarbeidet når det gjaldt innkallingen til kveldsbønnen.  De leste hver sin setning....magisk.

Også litt lenger ned i byen opplevde jeg det magiske da en rekke moskeer kalte inn til bønn......var som om hele luften dirret av disse lydene.......som om jeg var helt omsluttet av disse innkallingene.

På mindre steder er det gjerne mer særegent.  Ikke alle steder har høyttaler, så da må innkalleren klatre opp i minareten og kalle inn til bønn ved egen hjelp.  Noen har en nydelig stemme, og fyller luften med en nydelig sanglignende innkallelse.  Andre har nærmest innsiden av halsen kledd med sandpapir....og resultatet blir deretter.  Noen blir veldig slitne av å klatre opp i minareten, og må ta seg noen korte pauser underveis i innkallingen.  Så har du de som er forkjøla da.....de hoster og nyser med jevne og ujevne mellomrom.  Også var det han som fikk hikke....det var nærmest hysterisk morsomt.

Muslimer generelt er utrolig hyggelige og gjestfrie mennesker.  De vi turister gjerne møter på typiske turiststeder (f.eks. Agadir og Marrakesh), har lagt seg til en annen væremåte i forhold til turister. Turismen tiltrekker seg mye negativt.

(Du klarer ikke å fjerne religion fra politikk.....så det bør du slutte å tenke på først som sist.......hvis du ikke vil abonnere på hjerteinfarkt).

annmag
24.01.17 19:30
fargerik: Vi liker vel forskjellige ting, da. Og det er jo bra at det er en stor verden der ute med noe for enhver smak.

Ja, vi er forskjellige....og det er jo så bra.

Alle kan fine sine steder å dra.....hvor de vil passe godt inn.

Jeg synes ikke det er riktig å "slakte" et land, en befolkning eller en kultur fordi man av forskjellige årsaker ikke burde reist dit.......da bør man helle klandre seg selv.

Klikk for å gå tilbake til toppen