Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Langweekend i Amsterdam???

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 42120
04.01.17 13:33

Ja, det vil vi, og det tenker vi å gjøre i april, for da er vel våren kommet der.

Noen som er kjent og kan anbefale et bra hotell som er sentralt plassert, har rene og pene rom og bra service og godt miljø og ikke festing på hotellet?

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41577
04.01.17 21:45

Bodde dessverre på et ganske dårlig hotell der. Ikke helt billig hotellby Amsterdam.

Men jeg kan bidra med en låt som har gjort så stort inntrykk at jeg faktisk fortsatt husker deler av den:

https://www.youtube.com/watch?v=M2ULmxCM_Z8

Ikke akkurat Zappa, men fascinerende nok...

fargerik
05.01.17 06:16
DrSchwei: Bodde dessverre på et ganske dårlig hotell der. Ikke helt billig hotellby Amsterdam. Men jeg kan bidra med en låt som har gjort så stort inntrykk at jeg faktisk fortsatt husker deler av den: https://www.youtube.com/watch?v=M2ULmxCM_Z8 Ikke akkurat Zappa, men fascinerende nok...

Fin ompa-låt til morgenseansen...det passer seg bedre enn Zappa på denne tiden av døgnet.

Jeg ser at det slett ikke er vanskelig å finne dyre hoteller, ja.

Fikk etter en del lesing sansen for dette lille hotellet!

Det er veldig lite, men har bra bedømmelser og ser ut til å innfri kriteriene. Ser ut til å være ganske greit og sentralt plassert også, i hvertfall for en som ikke er kjent.

Åssen er det å farte rundt? Er det ferger på kanalene som gjelder?

Og det er vel vår i Amsterdam i midten av april? Tulipaner og sånt?

(Innlegget ble redigert 05.01.17 06:20)

Macho-Morten
Macho-MortenInnlegg: 1653
05.01.17 21:37
fargerik: Åssen er det å farte rundt? Er det ferger på kanalene som gjelder?

Kan ikke hjelpe deg med hotell, men Amsterdam er en særdeles fotgjenger- og ikke minst sykkelvennlig by. Hvis det blir for hippie å leie sykkel (vi gjorde det ikke!), er trikk på de strekningene som føles for lange å gå, ypperlig.

Kanalferge er vel mer noe man gjør én gang.

DrSchwei
06.01.17 15:15
fargerik: Åssen er det å farte rundt? Er det ferger på kanalene som gjelder? Og det er vel vår i Amsterdam i midten av april? Tulipaner og sånt?

Veldig bra med trikker (og sykler!) i sentrum.

Jeg bodde ved Leidesplein-området, i gåavstand til Van Gogh-museet etc. Tok trikken når jeg skulle til de mer suspekte stedene ved de tetteste kanalene.

Hotellet ser bra ut det - men Amsterdam er relativt stort, samtidig som det jo er kompakt, så er ikke så farlig å ha ekstremt sentralt hotell heller. Kanskje for så vidt greit litt utenfor, slik der jeg bodde, slik at man får se litt mer av "dagliglivet".

Men jeg er ingen stor Amesterdam-ekspert, har bare vært der en gang, det var i november og det var uteservering da også - så i april er det sikkert veldig fint.

kansas00
kansas00Innlegg: 18198
06.01.17 17:50
fargerik: Jeg ser at det slett ikke er vanskelig å finne dyre hoteller, ja. Fikk etter en del lesing sansen for dette lille hotellet!

Mulig du får sansen for nabolaget også ...  med kvinnfolk på utstilling i vinduene.. Ligger nå inne i red light. Ikke det at red light er så utrolig shady.. Er vel mer en "turistattraksjon" på kveldstid.
Skal du ha noe sentralt i amsterdam som ligger forholdsvis sentralt og rolig til, så ville jeg nok satset på noe i området rundt westerkerk/anne franks hus.. Da er du bare et "steinkast" fra slottsplassen som er sentrum av amsterdam.

gammel_dame
gammel_dameInnlegg: 859
06.01.17 23:38
DrSchwei: Veldig bra med trikker (og sykler!) i sentrum.

.Vil ikke anbefale å sykle i sentrum!!!!

(Innlegget ble redigert 06.01.17 23:40)

Strandereng
StranderengInnlegg: 6282
06.01.17 23:56
fargerik: Åssen er det å farte rundt? Er det ferger på kanalene som gjelder?

Nei, det er broer som gjelder. Det er ganske tett mellom dem. 

Men kan anbefale en guidet tur med kanalbåt, det hører liksom med på førstereisturen. 

Ellers er det to ting å se opp for i den fantastiske flate byen : Biler og Sykler. Sykkelfilene er like viktige som bilfilene der. Du skjønner det når du er der. Svisj!

Strandereng
06.01.17 23:57
gammel_dame: .Vil ikke anbefale å sykle i sentrum!!!!

Støttes 100% ! 

Strandereng
07.01.17 00:00
kansas00: Ikke det at red light er så utrolig shady.. Er vel mer en "turistattraksjon" på kveldstid.

Var der med jobben en gang. En eldre kvinnelig kollega så den "vakre kirken" og kunne ikke skjønne hvorfor vi andre lo :-)

gammel_dame
07.01.17 00:13
Strandereng: Men kan anbefale en guidet tur med kanalbåt, det hører liksom med på førstereisturen.

Støttes 100% ;-)

gammel_dame
07.01.17 00:21

Jeg bodde på hotell Di-Ann, Raadhuisstraat 27. Vil ikke anbefale hotellet, men beliggenheten var utmerket. 

Må ta dere en tur til Amsterdam Cheese Museum i Prinsengracht 112. Ligger ikke langt fra Anne Franks Hus. Her er det masse deilige smaksprøver og er egentlig en butikk. Likte best Gauda Old og Gauda Vintage. Området byr på kanaler med mange utesteder for en øl eller to.

Strandereng
07.01.17 00:27
gammel_dame: Støttes 100% ;-)

En tur innom Rijksmuseum for å se Nattevakten av Rembrandt (og andre mestere) + Van Gogh- museet ikke så langt unna er også meget bra. Må vel belage seg på litt kø, men en opplevelse for livet. 

Ikke glem pannekaker og stille drøsing på en av de mange uteserveringene ved kanalene. April en en herlig blomstertid i Nederland.

gammel_dame
07.01.17 01:01

Hvis dere vil synge,skråle og danse litt, anbefaler jeg denne plassen: 

www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g188590-d696983-Reviews-Pasta_e_Basta-Amsterdam_North_Holland_Province.html

Det er sang fredager og lørdager på bordsetning kl.18.00 og 21.15

Vi var seks damer som koste oss veldig ;-). 

(Innlegget ble redigert 07.01.17 01:04)

fargerik
07.01.17 03:59

Takker for innspill!

Googler og ser på kart og prøver å orientere meg.

Vi tar sikte på tre overnattinger, og da er det jo en grense for hvor mange aktiviteter/severdigheter vi kan legge inn uten å stresse.

Ser det er forskjellige type kanalturer, med og uten mat....det fristet med ost-og-vin-cruice :-)

Trikk høres jo greit ut for å komme seg rundt. Går ut fra at de har noe ala Oyster-kort slik som i London?

fargerik
07.01.17 10:35

Oppdatering:

Da er tre overnattinger på Misc Eatdrinksleep booket og betalt.

Neste trinn er å kjøpe flybilletter, og mye tyder på at det vil bli med KLM.

De har direktefly fra den flyplassen (Gardermoen) som det er enklest for oss å komme til.

(Innlegget ble redigert 07.01.17 10:37)

DrSchwei
07.01.17 10:50

Dere kommer nesten ikke unna Rijstaffel på matfronten, i tillegg til ost og sild!

https://en.wikipedia.org/wiki/Rijsttafel

Det er vel også litt sånn førstereisgreier* - men godt og etter min mening obligatorisk.

* har blitt  med min første reise. Hyggelig by, for all del, men dyre hoteller og litt "ensformig" i sentrum (tenker bebyggelse/arkitektur) har ikke gjort at flere turer har blitt vurdert så langt.

(Innlegget ble redigert 07.01.17 10:52)

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4456
07.01.17 10:58

Jeg bodde på Owl Hotel nær Leidseplein. Bygget er noen år gammelt, typisk lite enkeltrom, smale bratte trapper og knaking i gulv her og der.. Men oppveies av at betjeningen er særdeles hyggelig og har mange gode tips til restauranter m.m. Sentralt, men stille gate. Rent og alle ting virket. Også en fin bakhage man kan benytte til frokost og ellers. Kan anbefales hvis man vil ha noe noenlunde fornuftig priset i høysesongen når det meste sentrale er skamdyrt, og hvis greier seg med litt mindre rom og gamle hus sine "særpreg".

Tormund
TormundInnlegg: 15557
07.01.17 11:10
fargerik: Noen som er kjent og kan anbefale et bra hotell som er sentralt plassert, har rene og pene rom og bra service og godt miljø og ikke festing på hotellet?

Hotel Carlton har alt du spør etter. Det er sentralt, 10 minutters gange så er du på Damplassen. Likevel er det utenfor de verste turistområdene.

Tormund
TormundInnlegg: 15557
07.01.17 11:14

Oppdaget at det var feilt Carlton hotell jeg linket til, her er det jeg mente.

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4456
07.01.17 11:15
fargerik: mat

The Pantry med diverse nederlandske retter, ett kvartal nedenfor Leidseplein, er bra. Lite sted, så det kan være fullt. Fikk tips fra hotellet om dette stedet. Byen har alt for mange steder med typiske "turistmenyer", så finn heller noe utenom disse.

fargerik
07.01.17 12:22
Tormund: Oppdaget at det var feilt Carlton hotell jeg linket til, her er det jeg mente.

Det så jo også bra ut! Det er i samme gate som det bitte lille hotellet med 6 rom jeg har booket oss inn i :-)

fargerik
07.01.17 12:27
KapteinKaos: The Pantry med diverse nederlandske retter, ett kvartal nedenfor Leidseplein, er bra. Lite sted, så det kan være fullt. Fikk tips fra hotellet om dette stedet. Byen har alt for mange steder med typiske "turistmenyer", så finn heller noe utenom disse.

Vi gleder oss stort, nå! Det er fryktelig artig at det kommer så mange tips fra folk som har vært der.

Det er trettini eller førtièn år siden jeg sist var i Amsterdam, og da var jeg en blakk backpacker som reiste på Interrail-tur. Husker ikke mye. Regner med å huske mer nå....men har merket meg at det organiseres spaser-sightseeing til kaffebarer. Med innlagte røykepauser ;-) Det skal visst være interessant å lære om denne kultyren...

(Innlegget ble redigert 07.01.17 12:28)

fargerik
Macho-Morten
Macho-MortenInnlegg: 1653
08.01.17 11:28

Angående spising, hvis dere liker kjøtt og vin og har et noenlunde OK budsjett, var det "mangeretters" på Gebr. Hartering litt øst for sentralstasjonen en strålende opplevelse.

I tillegg er det mye god mat fra Indonesia og Surinam (m.m.) i byen.

fargerik
08.01.17 11:35
Macho-Morten: Angående spising, hvis dere liker kjøtt og vin og har et noenlunde OK budsjett, var det "mangeretters" på Gebr. Hartering litt øst for sentralstasjonen en strålende opplevelse.

Budsjettet er raust og greit, men om magen er klar for digre mangeretters....det er litt mer usikkert :-)

fargerik
08.01.17 21:58

OK, da er alt klappet og klart.

Det var rimelig fullbooket, så for å få en tredagers ble det avreise tidlig på morgenen mandag 10. april og hjem igjen skjærtorsdag kveld.

Kanskje like godt å besøke byen utenfor helgen i stedet for å ramle rett inn i festen. Vi er ikke akkurat noen festløver.

KLM ned og SAS hjem.

Det er skikkelig stas og morro å ha noe å glede seg til!!!!!

notlob
notlobInnlegg: 34001
08.01.17 22:49
fargerik: Kanskje like godt å besøke byen utenfor helgen i stedet for å ramle rett inn i festen. Vi er ikke akkurat noen festløver.

Det skjønte jeg for så vidt allerede i åpningsinnlegget, hvor du skrev at du ikke ville ha et typisk 'fæstarhotell'. Og så lite som dette er, så er det nok fort familie-drevet. Muligens.

Men du skal vite det, at akkurat den gata der, den er rimelig trafikkert utover ettermiddag, kveld og natt. Og det har med det å gjøre at de som kommer fra byens absolutte midtpunkt, Dam Square, og skal til Nieuwmarkt, men som ikke er særlig lysten på å vandre rett gjennom det tjukkeste RLD, de vil bruke Damstraat til de kommer på den gata dere skal bo på, og så ta en 90 graders sving til venstre, forbi hotellet og inn på Nieuwmarkt. Torget ligger vel bokstavelig talt ikke mer maks et steinkast eller to unna der dere skal bo.

Nieuwmarkt er et ganske koselig torg hvor det er marked på dagen, men som også har sikkert 15-20 forskjellige serveringssteder rundt, og som det gjerne sitter folk på hele ettermiddagen/kvelden. Så lenge været tillater det, vel å merke. Men april der nede kan jo være veldig så bra. I tillegg starter gata Zeedijk på andre siden av torget, og der starter/ligger Amsterdams China Town. Så det er ganske naturlig at mye folk beveger seg på den gata. Det er også ganske naturlig å bruke en av de to gatene (også den på andre siden av kanalen) hvis man kommer fra Rembrandtplein og skal opp til dette torget, China Town eller RLD

Og den nevnte Zeedijk, den ender (eller begynner, selvsagt alt etter hvor du begynner) nesten helt oppe ved Sentralstasjonen. Det er egentlig en ganske fin trilletur med koffert fra stasjoen og til hotellet. Regner nesten med dere tar tog inn til sentrum. Men er du ikke relativt kjent der nede, så er det jo like greit å praie en taxi; det skulle ikke bli mange euroene til hotellet.

Vet ikke hva dere er interessert i å oppleve, Men Anne Frank-huset kan vel gjerne være en turistfelle når sesongen virkelig starter. Og det gjør den jo i den tulipan-tiden. Ellers bor dere jo ikke mer enn rundt 400-500 meter fra hus-museet til Rembrandt. Hvis et en tur innom det gamle Heineken-bryggeriet som nå er omgjort til et opplevelsessenter høres interessant ut, så burde dere få presset inn noen timer til det. Rett borti gata for det igjen, så ligger det vel nesten berømte Albert Cuyp Market – ei lang gate med helt sykt mange forskjellige torgselgere, og mat i forskjellige former. Tror de holder åpent nesten hele uka. I dette området ligger også Museumplein, hvor blant andre Rijksmusem og van Gogh-museet ligger. og rett i nærheten den fantastiske Vondelpark, som også er verdt å besøke hvis det er fint vær. Men det er jo tross alt ganske begrenset på hva man kan presse inn på tre-fire dager.

Så la jeg merke til at du spurte om det er ferger man bruker? Ikke på kanalene; der er det ikke om å komme seg fortest fra A til B, men opplevelsen i seg selv. Det finnes for øvrig nesten et hav (for ikke å si kanaler) av forskjellige ruter dere kan velge.

notlob
08.01.17 22:54
fargerik: Det så jo også bra ut! Det er i samme gate som det bitte lille hotellet med 6 rom jeg har booket oss inn i :-)

Ja, men nesten i helt motsatt ende av hvor du skal bo, rundt 500 meter lengre ned, og nesten helt nede ved Rembrandtplein. Som kanskje er det fineste området i byen, hotellmessig.

De fortalte i resepsjonen at The Beatles bodde på det hotellet på den kanalturen sin 1964 – må det ha vært. Også i den bygningen at Rebrandt malte mesterverket The Night Watch. Historisk bygning, med andre ord.

notlob
08.01.17 23:19

Må bare presisere at med 'trafikkert', så mente jeg ikke nødvendigvis i bokstavelig form, altså at det er mye kjøretøy – men folk som vandre/forflytter seg. Kan jo være lurt å pakke ned et par sov-i-ro, hvis man sover plagsomt veldig lett.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg