Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Visumfritt til Hviterussland

NYTT TEMA
Wavy
WavyInnlegg: 11375
09.01.17 20:03

Fra og med februar kan man nå reise visumfritt til Hviterussland i inntil fem dager hvis man reiser til Minsk Internasjonale flyplass.

Da kan man ta med det som et land som er litt enklere å besøke...ikke er det spesielt langt dit heller.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 40812
09.01.17 22:28

Spennende ! Hadde vært kult med en tur til Minsk. Eksotisk og spennende, og sikkert ikke all verdens med turister.... Blir jo nesten fristet til å sjekke mulighetene før påske.

ArcticRose
ArcticRoseInnlegg: 155
10.01.17 18:32

Så greit ☺. Eg skal dit i påsken. Har tenkt på det lenge,men aldri blitt noko av,er så styrete med visumet. Står ingenting om at du må  fly ut av landet fra Minsk. Eg var tenkt å reise videre til Polen. Egentlig vill eg være der litt lenger,men vist eg kan få 5 dager uten visum er jo det supert

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4386
10.01.17 21:44

Interessant. Dette vil jeg vurdere. :)

Synes å huske jeg leste for noe tid tilbake at det er begrenset hvilke reiseforsikringer som er gyldige der, evt. at man måtte tegne egen forsikring ved ankomst. Noen som kjenner til dette? 

kansas00
kansas00Innlegg: 17970
10.01.17 23:01

Et resultat av at Ole Einar Bjørndalen har satt barn på landets "prinsesse" ??... eller mulig det gjaldt alle nasjonaliteter. Basert på "things to do" i tripadvisor må dette reisemålet være for spesielt interesserte. Ikke mye som fenger hverken av ting å se på eller gjøre. Veldig få anmeldelser på byens attraksjoner. Selv til et visumland å være.

Larrek
LarrekInnlegg: 4637
11.01.17 16:00
kansas00: Basert på "things to do" i tripadvisor må dette reisemålet være for spesielt interesserte. Ikke mye som fenger hverken av ting å se på eller gjøre.

Var vel bare rundt 140 000 turister der i hele fjor. Det er ekstremt lite landets gunstige geografiske plassering tatt i betrakning.

Det mest severdige i landet er utvilsomt små og mellomstore landsbyer, hvor det er lett å tenke seg 100 år tilbake i tid, med hest og kjerre, utedasser og kummerlige boforhold. Minsk sentrum er i likhet med hovedstaden i mange andre diktaturer en kulisse som skal imponere uvitende utlendinger.

(Innlegget ble redigert 11.01.17 16:05)

toydoll
toydollInnlegg: 2685
11.01.17 16:19
ArcticRose: Står ingenting om at du må  fly ut av landet fra Minsk

leser du på hjemmesiden til Belarus Foreign Minister så gjelder det BARE på flyplassen i Minsk og

The visa-free regime does not apply to people arriving to Belarus by plane from Russia and planning to go to the airports of Russia (these are internal flights with no border control).

casadetucuman
casadetucumanInnlegg: 1301
12.01.17 09:46

Ut fra det jeg har lest så langt, går det ikke klart frem hvorvidt man også må forlate Hviterussland via flyplassen i Minsk. Det ville nesten overraske meg om så ikke er tilfelle.

Forsikring kan man i verste fall kjøpe på flyplassen i Minsk, så det er ikke noe problem når man ankommer den veien.

Spør du meg er Hviterusslands fremste "salgsargument" at man fortsatt får en svak følelse av gamle Sovjet/Øst-Europa der. Det er også en av få byer hvor den stalinistiske arkitekturen er imponerende. Ellers appelerer jo ofte steder med få turister til en del turister.

(Innlegget ble redigert 12.01.17 09:52)

Larrek
12.01.17 11:42
casadetucuman: Ut fra det jeg har lest så langt, går det ikke klart frem hvorvidt man også må forlate Hviterussland via flyplassen i Minsk.
Larrek
13.01.17 02:21

En sjekk på Holidayaoutos.com viser at det koster kr 922.- for fem dager med leiebil i Hviterussland.For dem som er seriøst interessert i på se dette surrealistiske landet, og ikke bare den latterlige kulissen Minsk.

Kan garantee uutslettelige inntrykk ved å bevege seg utenfor alfarvei. Been there done that.

(Innlegget ble redigert 13.01.17 02:23)

kansas00
kansas00Innlegg: 17970
13.01.17 17:22
Larrek: En sjekk på Holidayaoutos.com viser at det koster kr 922.- for fem dager med leiebil

Er kvaliteten på medtrafikantene like dårlig/farlig i hviterussland som i russland er det vel greiest å holde seg unna bilkjkøring ?

Larrek
13.01.17 19:51
kansas00: Er kvaliteten på medtrafikantene like dårlig/farlig i hviterussland som i russland er det vel greiest å holde seg unna bilkjkøring ?

Kjørestilen er jo nokså uvant rundt omkring. Har kjørt flere hundre mil også i Russland og Ukraina og synes ikke det det er så ille, men det blir jo nødvendigvis en subjektiv opplevelse.

(Innlegget ble redigert 13.01.17 19:52)

annmag
annmagInnlegg: 6264
15.01.17 23:09
Larrek: En sjekk på Holidayaoutos.com viser at det koster kr 922.- for fem dager med leiebil i Hviterussland.For dem som er seriøst interessert i på se dette surrealistiske landet, og ikke bare den latterlige kulissen Minsk. Kan garantee uutslettelige inntrykk ved å bevege seg utenfor alfarvei. Been there done that.

Tror kanskje jeg må forte meg dit.

Hvordan er det å kjøre der?  Går det greit å finne overnatting hvor også leiebilen er trygg om natten?

Er jo ikke så mye man får sett på fem dager (inkl ankomst-og avreisedag).  Mener du likevel fem dager er "nok"?

Har du noen innspill om hva man bør få med seg?

Larrek
16.01.17 00:51

Jepp, leiebilen er trygg med mindre det er en Ferrari. Nye og lukseriøse biler finnes over alt, siden dette tross alt er en kvasi-sosialistisk stat med store, for ikke å si enorme inntektsforskjeller. Samme forhåndsregler som i Norge. Se an omgivelsene hvor bilen parkeres.

Nei, fem dager er ikke nok i noe land. Selv ikke i byen og i omlandet der jeg er født og oppvokst i Norge er over 50 år nok til å få med seg alle små og store historier og interessante ting som skjuler seg i miljøer, i folklore og i historie.

Men for å få et glimt, og å danne seg et inntrykk av et så utrolig annerledes land enn Norge, men som allikevel er så nært, så er det mulig å få sterke inntrykk på fem dager. Som antydet er det å farte med bil til små landsbyer en tidsreise, hvor man må stoppe, oppsøke kolonialen, kikke og bli kikket på. smile, og kanskje noen ber deg hjem på te..Kommer du først inn i et russiske hjem er du deres venn for all tid.

Som andre alt har antydet er Hvirerussland mer eller mindre "severdighetsløst"  i ordets normale forstand. Ingen monumentale bygninger, absolutt ingen naturopplevelser (landet er padde flatt), og ingen kommersielle turistparker som ikke er mye bedre andre steder.

Men går man ut på byen, setter seg på en benk, for ikke å snakke om en pub og snakker med folk på engelsk vil man fort finne at suget etter impulser fra vestlige land er nesten like stort som den gang jernteppet fantes. Folk er trivelige, interesserte og åpne.

Byen Polatsk er flott. En skikkelig kontrast mellom det virkelig gamle fra Tsar-tiden, kommunisttid hvor Lenin-bysten fortsatt står på hovedtorget, og det moderne Hviterussland som med lite hell forsøker å kopiere vesten.

Få land ble så herjet av WW2 som Hviterussland hvor frontene bølget frem og tlbake, og hvor nazistene herjet nådeløst og massakrerte over en lav sko. Er man interessert i den delen av vår fortid så er monumentene og historiene nesten utallige.

annmag
24.01.17 19:10
Larrek: Jepp, leiebilen er trygg med mindre det er en Ferrari. Nye og lukseriøse biler finnes over alt, siden dette tross alt er en kvasi-sosialistisk stat med store, for ikke å si enorme inntektsforskjeller. Samme forhåndsregler som i Norge. Se an omgivelsene hvor bilen parkeres. Nei, fem dager er ikke nok i noe land. Selv ikke i byen og i omlandet der jeg er født og oppvokst i Norge er over 50 år nok til å få med seg alle små og store historier og interessante ting som skjuler seg i miljøer, i folklore og i historie. Men for å få et glimt, og å danne seg et inntrykk av et så utrolig annerledes land enn Norge, men som allikevel er så nært, så er det mulig å få sterke inntrykk på fem dager. Som antydet er det å farte med bil til små landsbyer en tidsreise, hvor man må stoppe, oppsøke kolonialen, kikke og bli kikket på. smile, og kanskje noen ber deg hjem på te..Kommer du først inn i et russiske hjem er du deres venn for all tid. Som andre alt har antydet er Hvirerussland mer eller mindre "severdighetsløst"  i ordets normale forstand. Ingen monumentale bygninger, absolutt ingen naturopplevelser (landet er padde flatt), og ingen kommersielle turistparker som ikke er mye bedre andre steder. Men går man ut på byen, setter seg på en benk, for ikke å snakke om en pub og snakker med folk på engelsk vil man fort finne at suget etter impulser fra vestlige land er nesten like stort som den gang jernteppet fantes. Folk er trivelige, interesserte og åpne. Byen Polatsk er flott. En skikkelig kontrast mellom det virkelig gamle fra Tsar-tiden, kommunisttid hvor Lenin-bysten fortsatt står på hovedtorget, og det moderne Hviterussland som med lite hell forsøker å kopiere vesten. Få land ble så herjet av WW2 som Hviterussland hvor frontene bølget frem og tlbake, og hvor nazistene herjet nådeløst og massakrerte over en lav sko. Er man interessert i den delen av vår fortid så er monumentene og historiene nesten

Ok, da kan det kanskje være ok å leie bil i tre dager....også ha en dag + avreisedagen i Minsk?

hHordan er det å finne overnatting på sparket hvis jeg velger å kjøre litt rundt, uten de store planene?

(Innlegget ble redigert 24.01.17 19:10)

gjespe
gjespeInnlegg: 12580
24.01.17 19:31
Larrek: og snakker med folk på engelsk

Hvordan er engelskkunnskapene der - spesielt litt ut på bygda?

Larrek
24.01.17 22:34
annmag: hHordan er det å finne overnatting på sparket hvis jeg velger å kjøre litt rundt, uten de store planene?

Jeg ville nok foretrukket å blinke ut noen steder på forhånd fremfor å lete etter hotell på måfå. Ser at på booking.com er det over 1500 registert der, så dekningen er for så vidt god, men det kan nok være så som så med spåkkunnskaper hos resepsjonistene ute i provinesene slik at en mer formell forhåndsbooking som finnes både på russisk og norsk er det sikreste.

Larrek
24.01.17 22:38
gjespe: Hvordan er engelskkunnskapene der - spesielt litt ut på bygda?

Eldre folk er lik null. Av yngre kan de fleste stottre litt, mens jeg vil anslå at rundt 20% har nødvendig nivå for å føre en meningsfull samtale.

Med litt vodka og dertil hørende gestikulering og godvilje fordufter alle språkbarrierer, så da går det like greit med russisk :-)

annmag
25.01.17 16:32

Da har jeg iallefall fått bestilt billett.  Betalte kr 1800,- t/r (inkl betalingsgebyr for kort.  Dette gir meg ca fire hele dager i Hviterussland.  Litt ergerlig at jeg ikke fikk annen hjemreise enn kl 13.30, for da mister jeg jo en dag.  Får sjekke om jeg finner en ok retureise senere.

Lurer litt på om jeg skal ha hotell i Minsk hele tiden, og kjøre fra og til hver dag.  Må jo tydeligvis fremdeles ha invitasjon for å komme inn i landet, og det får jeg vel enkleste ved å booke flere dager på samme sted.  

Jeg liker egentlig ikke å binde meg sånn.  Jeg leier bil, og derfor hadde det vært mye bedre om jeg bare kunne funnet overnatting underveis.  Hvis noen har tips/råd i denne forbindelse, så tar jeg gladelig i mot.

Edit: Ser ut som om man ikke trenger invitasjon hvis man har bekreftet hotellreservasjon.

(Innlegget ble redigert 25.01.17 16:34)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg