Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

New York

NYTT TEMA
UnitedThom
UnitedThomInnlegg: 392
12.01.17 13:57

Reiser til New York i april 2017 med kona, 1 uke, noen som har noe tips til hotellovernatting?3-5 stjerner

På Manhattan må enn ut med min. 2000kr pr.natt med skatter og avgifter o.l

Kan andre steder være ett bedre alternativ, (må være trygt)? Er Metro like sikkert og effektivt som i London?

pusur44017
pusur44017Innlegg: 571
12.01.17 15:14

Det lønner seg som regel å være i nærheten av der dere vil være. Skal dere mye i Manhattan, bo der. Metro er ikke gratis, avstandene er større enn de ser ut og dere blir fortere sliten enn dere tror.

Metro er sikkert og effektivt, anbefaler at du setter deg inn i linjer når dere vet hva dere vil og hvor dere skal bo. Ikke ta metro sent på kvelden, type 1 om natten, ellers er det greit. Dere må kjøpe et MetroCard som koster 1$ og som fylles på automat eller hos betjeningens kiosker der de finnes. Det er en 11% bonus om du fyller for mer enn 5.50$ og hver tur koster 2.75$

Har erfaring med to hoteller i Manhattan.

Doubletree by Hilton: Fikk dette hotellet på nettstedet hotwire. Her gjeldere det å ha is i magen og vente helt til slutt. Du får vite stjernerating og området hotellet ligger i og prisen (som ofte er rimelig for området/hotellet) Etter du har betalt får du vite hvilket hotell det er. Kan selvfølgelig være heldig/uheldig men om du ser litt på det kan du nok gjøre deg ganske sikker på hvilke hotell du kan få. Hotellet ligger på Times Square, om du er heldig får du bra utsikt. 

Element by Westin: Har bodd her to ganger, helt supert hotell. Rommene har stort kjøleskap og godt utstyrt kjøkken. Vasken har filterkran så om du ikke klarer klorsmaken på vannet kan du slippe å kjøpe vann hele tiden. Foruten frokost (som også er dyrt å kjøpe ute) har de mandag til torsdag (18-19:30) en liten gratis snack bar med gratis drikke. Hotellet ligger nærmt Times Square og Metro stasjon. Om du er heldig får du bra utsikt. 

Ellers gjelder det å ha is i magen, prisene går opp og ned, og du er nok ute i litt tidligste laget...

-pusur

(Innlegget ble redigert 12.01.17 15:14)

UnitedThom
12.01.17 15:28
pusur44017: Ellers gjelder det å ha is i magen, prisene går opp og ned, og du er nok ute i litt tidligste laget...

Takk for svar, har brukt Hotwire mye  i storbyer før

Blir nok Manhattan

Er det for tidlig å booke hotell nå mener du? ca 3,5måned til vi er der

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10908
12.01.17 15:55

Hvis uken dere skal reise sammenfaller med påsken må du regne med relativt høye priser for overnatting.

Mange vil anbefale deg hoteller i området rundt Times Square, siden det er "supersentralt". Andre vil påstå at hotellet de anbefaler også er "supersentralt", strengt tatt uansett hvor på Manhattan det ligger. De har rett hele gjengen, alt på Manhattan syd for Central Park kan defineres som sentralt. Jeg ville riktignok holdt meg unna helt syd på Manhattan, i Financial District, siden det er et område som er rimelig dødt og sjarmløst på kveldstid.

New York er for mange høye hus og konstant trøkk av lyder lukter og folk. Det er også definisjonen på Times Square og områdene rundt. Ønsker man å bo midt i det i en uke? Hvis ja, finner man hotell der. Hvis ikke, søk dere nedover mot områdene mellom 23rd st i nord og Canal st i syd. Her finner man kjente områder som Chelsea, Meatpacking District, West Village Greenwich Village, NoHo, Soho, Little Italy, East Village, Lower East Side m.m., steder dere ønsker å se like mye som området rundt shoppingbonanzaen på 5th avn og mylderet rundt Times Square. Bor man i de roligere (og langt hyggeligere!) områdene kan man alltids oppsøke 5th avn/Times Square når man vil kjenne på den type puls. Subwayen er, som nevnt av pusur, sikker og effektiv og tar dere dit dere vil, når dere vil. Pusur nevner at man ikke skal ta Subway om natten, jeg er ikke helt enig i den betraktningen, men hver sin oppfatning av risiko. Jeg har tatt den mange ganger rundt midnatt, også ute fra Brooklyn og inn til Manhattan, uten utfordringer av noen art – heller tvert i mot, faktisk. NYC by night byr på mange spennende karakterer, for oss som liker å observere slikt ;-). 

Hvis jeg skal anbefale ett konkret hotell må det bli Washington Square Hotel, som jeg etter mange års ønske endelig fikk bodd på sommeren i 2016. Beliggenheten er stille og rolig på hjørnet av Washington Square Park, med gangavstand til alle bydelene jeg nevnte ovenfor. Det er et par kvartaler til nærmeste subwaystasjon, som tar dere til resten av Manhattan. Jeg har anbefalt hotellet til flere bekjente som har vært fornøyde og jeg og min familie (2v+3b) var veldig fornøyde med vårt opphold i sommer. Usedvanlig hyggelig betjening, stort rent og pent hjørnerom (det de kaller 2 Double Beds Deluxe), inkl en helt OK frokost. Jeg skal definitivt bo der igjen.

Alternativet ved å bo utenfor Manhattan for å senke prisen for overnatting har jeg full respekt for. Det finnes mange OK hoteller på New Jersey siden av Hudson river. Mange av de med verdens fineste utsikt også, siden man kan se hele Manhattan skyline derfra. Utfordringen er at man er avhengig av path-train eller annen transport til/fra Manhattan. Noe av gevinsten for billigere rom går dermed bort og friheten man har ved å bo på Manhattan er ikke til stede. Personlig mener jeg at det blir som å booke hotellrom i Lillestrøm når man skal på ferie til Oslo. Argumentet "det er jo bare 10 min med tog unna!" er ikke godt nok. Følelsen og gleden ved å ha hele Manhattan rett utenfor døren får man ikke på andre siden av elven, ferdig med det :-)

Leffa
LeffaInnlegg: 4818
12.01.17 21:24
UnitedThom: Er Metro like sikkert og effektivt som i London?

Ja, de vil jeg si. Kjøp ukeskort og dykk den under bakken sammen med lokalbefolkningen. Etter min mening er subwayen er av de store NY-opplevelsene.

Når det gjelder hotell kan jeg anbefale hotellkjeden Apple Core Hotels. Jeg har bodd på to av hotellene (La Quinta og Nyma, begge i Koreatown) og var godt fornøyd med både standard, pris og beliggenhet. Gangavstand til svært mye på Manhattan av både severdigheter og shopping. Og flere subwaysstasjoner i nærheten med de fleste linjer.

(Innlegget ble redigert 12.01.17 21:25)

pusur44017
pusur44017Innlegg: 571
14.01.17 12:41
Larsabal: Subwayen er, som nevnt av pusur, sikker og effektiv og tar dere dit dere vil, når dere vil. Pusur nevner at man ikke skal ta Subway om natten, jeg er ikke helt enig i den betraktningen, men hver sin oppfatning av risiko. Jeg har tatt den mange ganger rundt midnatt, også ute fra Brooklyn og inn til Manhattan, uten utfordringer av noen art – heller tvert i mot, faktisk. NYC by night byr på mange spennende karakterer, for oss som liker å observere slikt ;-)

Kan godt være det, kjenner noen lokale som bor et stykke unna og de sa det. Kan ikke helt huske når det var han sa, husker bare at det var så seint at det ikke var aktuellt og kommer vel ann på område osv.

Om dere skal reise i påskeferien blir det nok dyrere, men jeg mener fremdeles dere burde overvåke prisene en stund. De går opp og ned en del spesielt rundt helg/ukedag skiftet

-pusur

cruisecontrol
cruisecontrolInnlegg: 1628
19.01.17 18:43

Hva med hotel Philadelphia,som er nærmeste nabo til MAdison square garden ved penn street

https://www.hotelpenn.com/

UnitedThom
31.01.17 18:53

Takk for svarene folkens

Det ble NYLO, Upper West Side

1950kr pr.døgn inklusive alle avgifter på Hotwire.com

annmag
annmagInnlegg: 7403
31.01.17 19:44
UnitedThom: Det ble NYLO, Upper West Side

Oii....det var langt opp.

Bare av nysgjerrighet.....hvorfor vil du bo helt der oppe?

UnitedThom
05.02.17 08:49

Det er vel omtrent på midten av Manhattan.....kort vei til Central Park, Metro ett par hundre meter fra hotell

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13452
07.02.17 01:08

Bor selv på doubletree by hilton nå, dog ikke times square, men noen minutters gange unna (lexington avn). Veldig bra hotell til godt under tusenlappen pr døgn.

vif_support
vif_supportInnlegg: 4277
07.02.17 09:44

Jeg har bodd på Hilton Garden Inn New York/West 35th Street. Rett ved Herald Square. Der har du Macys på andre siden av plassen, gangavstand til Madison Square garden, Empire State Building osv. 

UnitedThom
07.02.17 18:02
Johnsli: Bor selv på doubletree by hilton nå, dog ikke times square, men noen minutters gange unna (lexington avn). Veldig bra hotell til godt under tusenlappen pr døgn.

Billig nå kanskje...men ikke i slutten av April..

Leffa
08.02.17 07:34
UnitedThom: Billig nå kanskje...men ikke i slutten av April..

Nei, det er ikke uten grunn at tre av mine turer til NY har vært i slutten av februar. Da er det penger på spare på både fly og hotell.

cruisecontrol
cruisecontrolInnlegg: 1628
09.02.17 08:36

The weather channel har spådd opptil 60 cm snø så reise over nå tror jeg ikke er vits....

Vet ikke om snøstormen traff byen men det finner man fort ut av,VG har ikke kommet med noe.

kanskje sjekke new york post

Larsabal
09.02.17 10:54
cruisecontrol: The weather channel har spådd opptil 60 cm snø så reise over nå tror jeg ikke er vits....

Det er moderert til 25 cm, se mer her.

Uansett, et snøfall som dette i NYC er bare gøy. Det er selvfølgelig kaotisk ift transport akkurat når det snør, men de rydder svært effektivt (søppelbiler blir påmontert brøyteskjær) og veier er fri for snø ila kort tid. Det er ganske spesielt å gå rundt på Manhattan når snøen laver ned, bilene står og man har snøballkrig med ukjente. Jeg har til og med møtt på en på langrennski ned Broadway. Det er mao mange grunner til i å dra over når været er som nå! :-)

Haakon3
Haakon3Innlegg: 232
09.02.17 12:54

Jeg kan i alle fall, på lik linje med mange andre, deriblant tripadvisor, gå god for Long Island City. Du deler hotellprisene i to ganske glatt, og har kort vei til det meste.

Jeg bodde på Z NYC hotel og stortrivdes der. Var en helt vill utsikt både fra hotellrommet og taket (forøvrig bar der oppe) over skylinen til Manhattan. Hadde ca. fem min å gå til metro, men det gikk gratis shuttlebuss fra hotellet hver time til lex/59th. Strålende opplegg. 

Så, med andre ord; utenfor Manhattan kan anbefales på det sterkeste, det og :) 

(Innlegget ble redigert 09.02.17 12:54)

annmag
annmagInnlegg: 7403
11.02.17 15:53
UnitedThom: Det er vel omtrent på midten av Manhattan.....kort vei til Central Park, Metro ett par hundre meter fra hotell

Nærhet til Central Park er noe jeg liker også. :o)

Jeg liker best å bo rundt 20 gater lenger sør, men vi er alle forskjellige....og fint er det.

Kos dere....det blir sikkert veldig bra. :o)

Lillekjukken
LillekjukkenInnlegg: 1
24.02.17 13:19

Hei!

Jeg skal på mitt niende besøk til NYC nå i mai, og kan bare skrive under på alt Larsabal skriver her! Jeg har stort sett bodd i Midtown, og trives der, men det blir litt sjarmløst til tider. Denne gangen vil jeg heller finne et hotell i TriBeCa eller West Village/Greenwich. Utrolig koselig der nede. Valg av hotellområde har mye å si for hvilken opplevelse du får av byen, så det hele kommer an på hva man er ute etter. Min favorittsyssel i NYC er å bare være der med hele meg, og suge inn inntrykkene og atmosfæren.

Jeg har også bodd på Washington Square Hotel en gang, og var svært fornøyd der. Nærheten til en av byens mest sprudlende parker/torg er uslåelig. Jeg har imidlertid et prinsipp om å prøve nye hotell hver gang jeg drar dit, så det har blitt med det ene besøket. Andre hotell som kan nevnes er Hotel Giraffe, og Hotel Chandler. Men da er du opp i Midtown igjen, og altså en helt annen opplevelse.

verticalman77
verticalman77Innlegg: 765
27.02.17 09:54

Noen tips til rimelige hotell i oktober?

UnitedThom
12.05.17 14:35
verticalman77: Noen tips til rimelige hotell i oktober?

Bruk Hotwire.com, og bestill hotell ca 1 uke før du reiser, da får du bedre priser,basert på erfaring...

milfern
milfernInnlegg: 65623
22.05.17 20:38

Hvilken flyselskap brukte dere og hvordan er flykomforten?

Vurderer å reise til NY i høsferien og nå ser det ut som SAS er det rimeligste alternativet. Hater å fly så derfor er komforten veldig viktig for meg. Der vet jeg at Norwegian på sine USA reiser er veldig bra med god benplass, WIFI og tv-skjermer på sine Dreamliners.

Hvordan er det med SAS/KLM fks?

kansas00
kansas00Innlegg: 19130
22.05.17 21:13
milfern: Der vet jeg at Norwegian på sine USA reiser er veldig bra med god benplass, WIFI og tv-skjermer på sine Dreamliners.

I følge seat-guru (får vel stole på dem) så er pitch/width så og si likt på SAS sin a330 og Norwegian sine 787 dersom du sitter i økonomi-klasse. Et aspekt å ta med i betraktning kan jo være landingstidene. Det forteller jo hvor mye du har igjen av dagen når du lander. Norwegian lander vel i 20-tiden... mens SAS lander i 13-tiden.  I så måte kan du jo få noe ut av første dagen dersom du velger sas foran norwegian. Mellomlanding hadde jeg ikke sett vitsen i på en så "kort" langdistanse når det finnes direkteruter.

milfern
22.05.17 21:35
kansas00: I følge seat-guru (får vel stole på dem) så er pitch/width så og si likt på SAS sin a330 og Norwegian sine 787 dersom du sitter i økonomi-klasse.

Men hva med WIFI, underholdning osv?

Larsabal
23.05.17 09:11
milfern: Men hva med WIFI, underholdning osv?

SAS sine langdistansefly er nylig pusset opp og de tilbyr wifi og gode skjermer i seteryggen foran. SAS tar betalt for wifi, det gjør vel ikke Norwegian (som derimot tar betalt for nærmest alt annet).

Som kansas00 skriver, liker du ikke å fly tar du en av direkterutene. SAS vinner på ankomst og avgangstid. Komfortmessig er det sånn passe same same hvis du flyr økonomi. Ønsker du mer komfort kan du kjøpe deg opp til Plus med SAS eller Premium hos Norwegian. Slår du på stortromma reiser du Business med SAS.

Leffa
24.05.17 13:04
kansas00: Norwegian lander vel i 20-tiden... mens SAS lander i 13-tiden.  I så måte kan du jo få noe ut av første dagen dersom du velger sas foran norwegian.

Dette er hovedgrunnen til at jeg aldri vurderer Norwegian når jeg reiser over. Med Norwegian er man på hotellet i ti-tiden lokal tid, klokken 04.00 norsk tid. Da er ikke jeg i form til å gjøre så mye, og det er litt kjipt at det første man gjør i NY er å legge seg!;)

milfern
24.05.17 22:41
Leffa: og det er litt kjipt at det første man gjør i NY er å legge seg!;)

Er vel like greit. Neppe i form til å gjøre så mye sprell etter flere timer på reisefot.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg