Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kroatia, Bosnia, Montenegro, Albania

NYTT TEMA
whatisit
whatisitInnlegg: 18
21.01.17 23:22

Hei! Vi er 6 jenter i 20-åra som tenkte oss en ferietur med utgangspunkt i Dubrovnik til sommeren. Vi vurderer utflukter (dagstur eller med overnattinger) til Bosnia, Montenegro og Albania. Hvor lang tid tar det til de ulike stedene? Hvilke transportmuligheter anbefales? Bil? Ferge? Buss? Og hvordan er det å leie bil der? Er det noen vanskeligheter ved grenseovergangene? Andre ting vi burde tenke på? 

På forhånd takk for svar. 

(Innlegget ble redigert 21.01.17 23:24)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 3772
24.01.17 11:03

Hei Whatisit :-)

I fjor var vi på en 8 måneder lang bobiltur der vi også besøkte Kroatia, Bosnia, Montenegro og Albania.

Fantastisk flott område. Vi besøkte blant annet Split og Dubrovnik i Kroatia,  Mostar og Blagaj i Bosnia, litt fra Montenegro her, og fra kysten av Albania her. Vå kjørerute gjennom Øst-Europa kan du se her.

Da vi var i Mostar og Blagaj så vi i alle fall at det var veldig mange busser som kom over fra Kroatia der, så dit er i alle fall buss et alternativ.
Til Montenegro og Albania vet jeg ikke om det går buss fra Dubrovnik, men det må jo være mulig å finne ut.
Leie bil er jo absolutt et godt alternativ vil jeg tro. Veiene der nede er så som så, spesielt i Albania og Montenegro, men vi kjørte jo bobil, og den har ikke den beste fjæringa :-)

Når dere allikevel er i Albania vil jeg også anbefale at dere tar turen over til Makedonia, til området ved Lake Ohrid.
Fantastisk flott område !!!

Husk passet, det er passkontroll på alle grenseovergangene, også dersom dere vil nordover fra Dubrovnik til Split for eksempel; der må du over et stykke i Bosnia.

Ha en fantastisk flott tur da, og legg gjerne inn et reisebrev her etter turen :-)

whatisit
25.01.17 18:57

Takk for utfyllende svar xpoolman :-) 
Jeg skal sjekke ut bloggen din. Virker som buss er et godt transportalternativ til Bosnia i hvert fall. Makedonia skal jeg undersøke nærmere, og passet skal huskes :) 

Leste et sted at ikke alle bilutleiefirmaene tillot å krysse grensen til alle nabolandene (usikker på hvilke), er det noen som vet mer om dette? 

(Innlegget ble redigert 25.01.17 18:58)

casadetucuman
casadetucumanInnlegg: 1307
25.01.17 22:11

Det går både rutebuss og arrangerte bussturer til Bosnia Herzegovina og Montenegro fra Dubrovnik. Albania er mer komplisert, men det går arrangerte turer dit fra (i hvert fall) Kotor og Podgorica. Tror ikke leiebilfirmaene er interessert i at bilen tas til Albania. Skal man bruke  offentlig transport tror jeg man må ta buss til nærmeste grenseby og taxi over grensen. Rutebusstider fra Dubrovnik finner du med et enkelt google-søk.

ZahlMar
ZahlMarInnlegg: 4
22.02.17 19:10

Hei.

Med leiebil ifra Dubrovnik er ikke Kotor i Montenegro langt unna. Det ligger mange fine bademuligheter på veien. Vi kjørte videre til Budva som er en fin plass med stor strand. Prøv å kjør over fjellet tilbake til Kotor, der dere får en fantastisk utsikt mot fjorden i Kotor. Anbefaler en tur innom Sarajevo og Mostar i Bosnia. Det er får selskap som tillater å ta med leiebilen inn til Albania. Men om dere tar bussen så anbefales strendene ved Dhermi og Himare.  Ksamil helt sør skal vist være veldig fint også. Husk å ta med Pass da de er ganske strenge og nøye ved grensekontrollene, selv i buss. God tur:)

whatisit
01.03.17 17:09

Takk for tilbakemeldinger. Bosnia og Montenegro er høyaktuelle, og noe vi gleder oss veldig til. 

Tranquillo
TranquilloInnlegg: 718
01.03.17 17:11

Hva lurer du på? Er fra Bosnia, og har vært der maaaange ganger, hovedsaklig i Sarajevo. En nydelig by.

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13140
01.03.17 18:45

Kjørte en rundtur i Bosnia og Montenegro med utgangspunkt i Dubrovnik. Null problem å leie bil, lave drivstoffpriser, billig overnatting, mat etc.

Sarajevo er verdt et besøk, hadde en free guidet tur der med en guide som kunne fortelle hvordan hun opplevde krigen som ung.

Montenegro har mye bra naturmessig. Vil spesielt trekke frem en fjellvei som går gjennom Durmitor nasjonalpark, deler av veien fra Kolasin mot Podgorica og veien ned mot Kotor.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg