Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor reise alene?

NYTT TEMA
GloryGlory23
GloryGlory23Innlegg: 10944
23.01.17 21:59

Hei, jeg er en gutt på snart 20 år som tenker å reise på tur utenlands alene for første gang. Som tittelen tilsier er jeg ikke sikker på sted enda, men jeg kan tenke meg et sted med fine severdigheter, god mat og hyggelige mennesker som det er lett å komme i kontakt med. Bør være innenfor Europa, og jeg tenker på å være borte 2-3 netter. Så langt vurderer jeg Amsterdam, Milano og Budapest. Tenker å dra i februar/mars.

(Innlegget ble redigert 23.01.17 22:00)

Kvitlauk
KvitlaukInnlegg: 6158
23.01.17 22:08
GloryGlory23: Milano

Dropp Milano og reis til Roma eller Venezia. Milano er en lite spennende by dersom man er keen på fine severdigheter. Il Duomo, La Scala, San Siro/Giuseppe Meazza og L'Ultima Cena er i utgangspunktet det eneste man trenger å se i Milano. For de som foretrekker det kan man spasere ned Naviglio-området.

Utestedene i Milano er derimot ganske ålreite. Både Cavalli Club og Old Fashion regnes blant de beste utstedene i Italia.

fargerik
fargerikInnlegg: 45686
23.01.17 22:18
GloryGlory23: Hei, jeg er en gutt på snart 20 år som tenker å reise på tur utenlands alene for første gang. Som tittelen tilsier er jeg ikke sikker på sted enda, men jeg kan tenke meg et sted med fine severdigheter, god mat og hyggelige mennesker som det er lett å komme i kontakt med. Bør være innenfor Europa, og jeg tenker på å være borte 2-3 netter. Så langt vurderer jeg Amsterdam, Milano og Budapest. Tenker å dra i februar/mars.

Kona og jeg fant ut at Amsterdam har noe for seg, og bestilte oss flybilletter og fant oss et hotell der for tre overnattinger.

Etter å ha sett litt på "average" vær, kom vi fram til at vi drøyer litt, vi reiser i april, for da er våren i anmarsj.

Det er over tretti år siden jeg var der, men har lest meg opp og spurt....og gleder meg. VI gleder oss, etter å ha kommet fram til at dette er en by som har det meste.

Drøy ihvertfall til mars uansett hvor du drar, så kanskje vinteren begynner å slippe taket.

Tormund
TormundInnlegg: 16727
23.01.17 22:27
GloryGlory23: Hei, jeg er en gutt på snart 20 år som tenker å reise på tur utenlands alene for første gang.

Siden du er United fan så anbefaler jeg deg å reise dit pepperen gror.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
24.01.17 08:37

Amsterdam og Krakow er hvertfall høyt på anbefalingslista mi. Flotte byer med masse å gjøre, både av turistaktiviteter og uteliv.

lsklars
lsklarsInnlegg: 52054
24.01.17 09:34

Reise aleine? Amsterdam tror jeg vil passe deg bra da. Hyggelig folkeslag, bra uteliv og flott by. I tillegg er det mye du kan se og oppleve. Krakow er også knall, men passer kanskje bedre hvis dere er flere. Skulle jeg reist aleine ville jeg valgt Amster. 

fargerik
24.01.17 10:09
lsklars: Reise aleine? Amsterdam tror jeg vil passe deg bra da. Hyggelig folkeslag, bra uteliv og flott by. I tillegg er det mye du kan se og oppleve. Krakow er også knall, men passer kanskje bedre hvis dere er flere. Skulle jeg reist aleine ville jeg valgt Amster.

Og "alle" snakker engelsk! I hvertfall over 90% av de man kommer til å møte.

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4585
24.01.17 11:16

Amsterdam og Krakow er nevnt. Jeg har vært begge steder på alenereise og det var lett å fylle dagene begge steder. Størrelsen på byene er ideell synes jeg. Stor nok til at det er godt tilbud på ting å se og gjøre og liten nok til at det går kort tid på å komme seg rundt. Samme synes jeg gjelder f.eks. Tallinn og Vilnius.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42529
24.01.17 11:25

Jeg ville absolutt valgt Berlin! Det er ikke all verdens med severdigheter av det klassiske slaget, men byen har jo både nyere og eldre historie som er både dramatisk og spennende. Samtidig er det, i alle fall for meg, Europas hovedstad på mange måter.

Byen er jo enorm i utstrekning og byr på varierte bydeler og mange muligheter. Det er også en svært ung by, og man vil finne mange likesinnede unge på tur. Blant annet synes jeg å stadig høre unge amerikanske damer på tur der.. 

I tillegg er det en veldig kort flyreise fra Oslo. Det går mange fly, så man kan få de reisetidene man ønsker, og ikke minst er det relativt sett billig. Det er også billig overnatting - kanskje bare halvparten av prisen av f.eks. Amsterdam.

Byen byr på et vell av muligheter innefor mat og drikke. Men fremfor alt er det den liberale, åpne og positive avslappende atmosfæren som er det beste med Berlin. Den må oppleves.

Kvitlauk
KvitlaukInnlegg: 6158
24.01.17 11:33

For øvrig er det bare å lagre denne siden med en gang.

http://www.norwegian.hostelworld.com/

Om man reiser alene er hostel-overnatting virkelig å foretrekke. Billig (latterlig billig), mange backpackere som gjør det samme som deg og muligheten for å stifte bekjentskaper på tvers av land og kulturer.

kansas00
kansas00Innlegg: 18844
24.01.17 21:04

Som alenereisende ville jeg nok vurdert et sted med litt varmere klima. Litt ut i mars kan det være begynnelsen på våren på sydlige steder som f.eks roma, barcelona, lisboa etc. Som alenereisende er føles det nok litt mer enklere å slå seg ned på en uteservering, enn å måtte trå inn over en dørstokk (som man gjerne må på litt kaldere steder). Roma er en innertier, men kan bli litt vel mye turister der, spesielt om våren. På severdigheter og historie så er det nesten ingen i europa som kan matche det.. Mens andre  byer har sine ting på museum, så er jo roma et museum i seg selv. Vatikanmuseet er helt magisk. Ingen over, ingen ved siden av når det kommer til samlinger av både det ene og det andre.

Generelt sett er vel også folk mer enkle å komme i kontakt med i varmere strøk. Litt lengre nord kreves det som regel promille før folk er til å komme i kontakt med.

Så mitt tips blir Roma.

Har du derimot "baller" til det så er også Istanbul å anbefale. En veldig annerledes by enn alt annet som er nevnt i tråden her.. sånn som situasjonen er der nede nå er det sikkert mulig å få en god deal.

(Innlegget ble redigert 24.01.17 21:07)

Speciale
SpecialeInnlegg: 5051
24.01.17 22:39
GloryGlory23: Bør være innenfor Europa, og jeg tenker på å være borte 2-3 netter. Så langt vurderer jeg Amsterdam, Milano og Budapest. Tenker å dra i februar/mars.

Dra til en verdens fineste byer, vel, tiden på året er kanskje ikke det beste, men St.Petersburg er en fantastisk flott by. Har en kompis som jobber på cruisebåt, og han mener oppriktig at St.Petersburg er den overlegent mest interessante byen han har vært i.

Han er forøvrig ikke alene om å synes at den byen er fantastisk. Du kan f.eks. lese litt her:
http://www.businessinsider.com/pictures-show-why-st-petersburg-is-europes-best-destination-2015-9?r=US&IR=T&IR=T

zickboy25
zickboy25Innlegg: 53
25.01.17 09:24

Som nevnt tidligere er Tallinn å anbefale. Liten og oversiktelig by, med en del spennende ting å se. De fleste kan også engelsk. Dette er også en by du føler deg trygg i da, Estland har blitt et rikere land. Har vært der flere ganger og er å anbefale. Lav priser, god mat (old hansa, peppershack anbefales), samt temmelig bra uteliv. Er også flere spa plasser som tilbyr massasje for en rimelig sum, noe som kan være topp etter en lang dag med mye gåturer, fø.  MEN detkan være kaldt og snø i feb/mars, så hvis du er ute etter varme og sol bør du dra til Barcelona eller Roma. Berlin ogAmstererogså topp byer å reisealene til.

Wavy
WavyInnlegg: 11562
25.01.17 09:55

Både Tallinn og Amsterdam er veldig oversiktlige og "lette" byer å dra til hvor det er kort avstand fra flyplass til byen og det går an å labbe rundt i byen uten at man går seg helt bort.

Sikkert masse andre fine byer som passer også, men disse to er de som slår meg sånn umiddelbart av de jeg har vært i.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14880
25.01.17 10:50
GloryGlory23: Amsterdam, Milano og Budapest. Tenker å dra i februar/mars.

Milano er en flott by, men neppe kjekkeste stedet å være alene på om man ikke prater Italiensk. Budapest kan muligens by på noen av de samme problemene.

lok1
lok1Innlegg: 3868
25.01.17 16:18

Å reise alene er kjekt. Det handler egentlig ikke så mye om hvilken by eller hvilket sted du drar, det handler mer om deg selv. Har reist på interrail alene, og både Nederland, Belgia, Tyskland, Tsjekkia, Slovakia og Østerrike var gode stopp på min reise.

DrSchwei
25.01.17 16:32
kansas00: Litt lengre nord kreves det som regel promille før folk er til å komme i kontakt med.

Promille er ganske lett å skaffe seg i utlandet. Lunsj-rusen er i grunnen best. Ellers er restauranter med tette bord bra, spesielt de restaurantene der man sitter lenge. Klassiske barer er også bra, men dessverre finnes ikke disse overalt. Og det er også dårlig barkultur en del steder. Dessverre i min favorittby ved Svartehavet også. Altfor mye ståk og folk som bare forholder seg til egen gruppe, i stedet for å være litt mer sosial, som seg hør og bør i en skikkelig bar. En av de hyggeligste barene jeg har besøkt de senere årene er Museo del Whisky i San Sebastian.

fargerik
25.01.17 17:29
DrSchwei: Promille er ganske lett å skaffe seg i utlandet. Lunsj-rusen er i grunnen best. Ellers er restauranter med tette bord bra, spesielt de restaurantene der man sitter lenge. Klassiske barer er også bra, men dessverre finnes ikke disse overalt. Og det er også dårlig barkultur en del steder. Dessverre i min favorittby ved Svartehavet også. Altfor mye ståk og folk som bare forholder seg til egen gruppe, i stedet for å være litt mer sosial, som seg hør og bør i en skikkelig bar. En av de hyggeligste barene jeg har besøkt de senere årene er Museo del Whisky i San Sebastian.

Humre humre...promille er vel ganske enkelt, ja. Vi er ikke så gærne sånn, så alkoholbudsjettet er i grunnen mikroskopisk i utlandet.

Inspirert av denne tråden, og med mye ledig ferietid i sommer er det allerede bestemt at det blir en Polen-tur i løpet av sommeren. Kona...MLE... har en kollega som er derfra, og de har blitt enige om at vi skal til Polen. I stedet for Island ( ! )

Antagelig i juli.

Artig å ha planer!

(Innlegget ble redigert 25.01.17 17:32)

waingro
waingroInnlegg: 1213
26.01.17 05:51

Har du noe budsjett?

Øst i Europa er det lite som slår Beograd med tanke på de tingene du har som kriterier. Jentene der er litt leie av at gutta raser rundt i grilldress hele dagen, så det er ganske lett å komme i kontakt med disse. Kommer deg lett dit via Arlanda.

Mange her sier Amsterdam. Jeg synes det er fint der (alle europeiske storbyer er fine og flotte sammenlignet med det vi har) og maten er vel grei liksom, men ikke noe mer. Folk i Amsterdam generelt er ikke spesielt hyggelige. De er mette og drita lei av turisme.

GloryGlory23
26.01.17 11:10
waingro: Har du noe budsjett?

Egentlig ikke. Tar imot forslag uansett pris. 

liber_baron
liber_baronInnlegg: 2027
27.01.17 08:48

En førstereisgutt, karer.

Hvorfor tar du ikke et år på skoleskipet Christian Radich?

GloryGlory23
31.01.17 11:27

Noen innvendinger på Praha?

fargerik
31.01.17 13:02
GloryGlory23: Noen innvendinger på Praha?

Kjøp deg nå en tur, da. Ikke gruble deg fullstendig bort.

Reis, opplev, og få egne erfaringer. Dette er vel ikke den eneste og siste gangen du skal ta en liten svipptur, så du vil få mange flere sjanser.

Kjøp deg en liten tur, og kos deg.

Neste gang kan du dra til et nytt sted.

mf_6
mf_6Innlegg: 3584
31.01.17 17:22
fargerik: Kjøp deg nå en tur, da. Ikke gruble deg fullstendig bort.

Helt enig. Gode råd fra Fargerik her. En tur på 3-4 dager innen Europa er ikke all verdens stor risiko. Som alt annet her i livet er det noen som liker det ene og noen det andre.

To tips ville jeg komme med i tillegg til fargerik: Se på flytider fra flyplassen du ønsker å reise fra, og unngå i hvert fall lange mellomlandinger. Og unngå å reise ut og hjem på helt ukristlige tider.

Og la deg heller ikke lure av navnet på flyplassen. Selv om flyplassen har et navn til en fin by, kan den fort ligge langt på utsiden, gjærne en time eller to i buss. Bare tenk på at f.eks hvis du kjøper billett med Wizzair fra Oslo til Krakow, flyr du fra Sandefjord til Katowice.

fargerik
31.01.17 18:11
mf_6: Og la deg heller ikke lure av navnet på flyplassen. Selv om flyplassen har et navn til en fin by, kan den fort ligge langt på utsiden, gjærne en time eller to i buss. Bare tenk på at f.eks hvis du kjøper billett med Wizzair fra Oslo til Krakow, flyr du fra Sandefjord til Katowice.

DET var vel det viktigste tipset hittil. Det trenger ikke nødvendigvis være noe problem at man må reise en time eller to fra flyplassen, bare man er klar over det og leser seg opp på transportalternativene til og fra flyplassen før man reiser.

DrSchwei
31.01.17 19:29
GloryGlory23: Noen innvendinger på Praha?

Veldig fin by. Innvendingene er at den er veldig turistifisert i sentrum/gamlebyen og at turistene gjerne er av generasjon tante Olga (52) fra Moss. Pluss er spennende nyere og eldre historie, at bysentrum er intakt etter de siste verdenskrigene og at alt er rimelig. Veldig fin atmosfære.

annmag
annmagInnlegg: 7272
31.01.17 19:40
DrSchwei: tante Olga (52) fra Moss

Passende reisefølge for osloboeren onkel Schwei (50) da? :D :D :D 

DrSchwei
31.01.17 20:45
annmag: Passende reisefølge for osloboeren onkel Schwei (50) da? :D :D :D

GRØSS. Det måtte vært etter mange whisky. Ellers kunne jeg jo fortalt at jeg brukte å si "Ogla" i stedet for "Olga" da jeg var liten.

(Innlegget ble redigert 31.01.17 20:47)

gammel_dame
gammel_dameInnlegg: 860
31.01.17 21:52
DrSchwei: jeg brukte å si "Ogla" i stedet for "Olga" da jeg var liten.

Haha! Det samme sa sønnen min:-)

NiGoZeroIchi
NiGoZeroIchiInnlegg: 13488
01.02.17 09:59
Tormund: Siden du er United fan så anbefaler jeg deg å reise dit pepperen gror.

Vietnam?  Indonesia?  India?

Spennende reisemål, men det var vel først og fremst reisemål i Europa trådstarter var interessert i...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg