Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Cuba + Miami

NYTT TEMA
Lyngen
LyngenInnlegg: 1324
29.01.17 00:11

Skal dit om 2 uker. Kom gjerne med tips. 4 dager I Miami og 2 uker på Cuba.

HiawathaGG
HiawathaGGInnlegg: 245
31.01.17 00:02

Er du i Miami først? Isåfall anbefaler jeg å kjøpe med sigarer hjem. Ellers er cubanere et herlig folkeslag. Rolige, men samtidig sprudlende. Prøv å kom deg litt rundt i landet, det finnes alltid en taxisjåfør som er villig til å ta deg med rundt på litt lengre turer. De er gjerne tidligere ingeniører ( de fikk biler før) som har mistet jobben, så ålreite og ærlige folk. Prøv å dra på med noen spanske gloser og legg alle skam igjen hjemme så kommer du tett innpå lokalbefolkningen. På Malecon, promenaden i Havanna, er det et mildt sagt yrende folkeliv hver kveld.   

beardman
beardmanInnlegg: 1678
02.02.17 00:43

Anbefaler Cienfuego, Trinidad og Havanna i Cuba!

Prøv gjerne å bo i "casa particulares" (google it), det er veldig vanlig og hyggelig i Cuba:)

Miami har jeg ikke vært i..

Lyngen
28.03.17 22:10

En liten oppsummering av turen:

Miami syntes jeg ikke noe spesielt om. Lite å se og ikke noe særlig å være helt avhengig av bil selv om det naturligvis var kult å cruise rundt i Mustang cabriolet. Turen ned til Key West var for det aller meste dørende kjedelig og langdryg. Key West er flott, men en turistgetto. Everglades var veldig oppskrytt. Mangoveskog er likt overalt. Ingen alligatorer å se. 

Havanna er en spennede by historisk sett. Likte meg veldig godt i Vinales med hesteturer, sykkelturer og gåturer i flotte omgivelser. Men det er synd å ikke kunne kommunisere med cubanere da de ikke skjønner ett ord engelsk. Spansktalende turister vil få mye mer ut av en Cubatur. Men de er vennlige, åpne og hjelpsomme. Men det er ikke like greit å komme seg rundt der man vil, så de fleste følger nok turistløypa av den grunn. Trinidad var over-the-top angående turisme for min del, men spennende å dra til de tidligere sukkergårdene og få et innblikk i den syke verdenen. Varadero som by/området er veldig kjedelig, men selve stranden og vannet var i toppklasse. 

Maten var begredelig stort sett og vi kan bare synes synd på cubanernes manglende varetilgang. Det var minimalt med varer å se i de få butikkene. Ingen pressefrihet og det skal det nok ikke snakkes politikk. 

Så det beste er å være 3-4 slik at man kan dele taxier på lengre turer og ha en som kan spansk. Og å komme litt vekk fra turistindustrien. 

FlGARO
FlGAROInnlegg: 1677
30.03.17 10:22

Hvordan kom du deg over til Cuba fra Miami? Ting har vel endret seg nå, men ser flere som fortsatt må dra via Mexico. Finnes det direktefly mellom disse byene nå, eller er det fortsatt kun for amerikanere og cubanere?

Hoteller er vel og litt mer problematisk, men regner med at dere bare tok direkte kontakt med hotellet ettersom søkesider a la Hotels.com ennå ikke er tilgjengelig for hotellsøk på Cuba.

Er det flere ting å tenke på hvis man skal ta samme rute (for eksempel visum eller andre dokumenter til Cuba)?

Var du kun i Havana eller var dere andre steder på øya også?

(Innlegget ble redigert 30.03.17 10:22)

Lyngen
02.04.17 00:34

Det går masse fly direkte fra flere steder i USA. Helt uproblematisk for oss. Amerikanere må ha spesiell invitasjon for å reise til Cuba. 

Hoteller blir fort booket, så de bør/må bookes på forhånd. De er svært dyre. Ellers er det casa particulares som gjelder. Privat innkvartering. Alså du bor hos en familie. De finnes overalt så det er bare å dukke opp så fremt det ikke er høysesong. 

Jeg ordnet visum via visumexpert. Bare å bestille via nettet så er det klart på en dag eller to. Ikke er det dyrt heller. Mye enklere enn å gå via ambassaden. Dokumenter er bare en formalitet da Cuba lever av turisme. 

(Innlegget ble redigert 02.04.17 00:35)

AirCanada
AirCanadaInnlegg: 1810
03.04.17 17:10
Lyngen: Miami syntes jeg ikke noe spesielt om. Lite å se og ikke noe særlig å være helt avhengig av bil selv om det naturligvis var kult å cruise rundt i Mustang cabriolet. Turen ned til Key West var for det aller meste dørende kjedelig og langdryg. Key West er flott, men en turistgetto. Everglades var veldig oppskrytt. Mangoveskog er likt overalt. Ingen alligatorer å se.

- Hvor bodde du i Miami og Key West? Antall overnattinger?

- Hvilken operatør brukte du til tur i Everglades? 

Lyngen
03.04.17 20:03

Et helt greit motell rett nord for Wynwood som forøvrig er et ganske kult sted. Ikke så avgjørende hvor man bor i Miami da man uansett er avhegig av bil. Og Gps. Husk at miami er mye større enn man kunne tro. Jeg bare kjørte til Everglades og hoppet på en båt. Ingen aning om hvor det er best å dra ut i fra. Everglades city er bare et lite kjedelig sted. 

(Innlegget ble redigert 03.04.17 20:04)

AirCanada
03.04.17 22:49

Er vel ingen garanti å få sett alligatorer etc. i Everglades..men blir nok til at vi tar en tur dit når vi er i området.

Fant denne; Everglades som kan være aktuell.

Skal ha bil i Miami (og resten av oppholdet). Et must i Florida.

bbc
bbcInnlegg: 332
04.04.17 12:39
AirCanada: Everglades

Har fått anbefalt denne http://coopertownairboats.com/

Reiser til Miami om 2 uker. Er man virkelig helt avhengig av bil? Vi tenkte å bare ha bil et par dager, også bruker uber på småturer

(Innlegget ble redigert 04.04.17 12:39)

AirCanada
04.04.17 13:30

Det spørs vel hvor mye dere skal reise rundt. Vi skal reise rundt i staten og avslutter med en roadtrip oppover østkysten, så for oss er det en no-brainer.

Takk for tips!

Lyngen
04.04.17 17:13

Like greit å ha bil under hele oppholdet?

Som båtføreren sa: Har du først sett mangroveskogen så har du sett den. Likt overalt.

Jeg kjøre innom Marco Islands, men det var lite å se der også.

FlGARO
FlGAROInnlegg: 1677
11.04.17 18:16
Lyngen: Det går masse fly direkte fra flere steder i USA. Helt uproblematisk for oss.

Så først nå at du hadde svart (men ikke brukt svar-knappen som ville ha varslet meg). Takker for informasjon. Blir nok hotell på oss, dyrt eller ikke. Regner med at prisnivået sånn ellers er ganske billig der nede?

mickyH
mickyHInnlegg: 12874
15.04.17 14:40
AirCanada: Er vel ingen garanti å få sett alligatorer etc. i Everglades..men blir nok til at vi tar en tur dit når vi er i området.
Fant denne; Everglades som kan være aktuell.
Skal ha bil i Miami (og resten av oppholdet). Et must i Florida.

Hei , er veldig godt kjent i Miami og omegn , og skjønner ikke at noen har unngått å se alligatorer på besøk i Everglades .

Det kryr av steder som tar enn med ut i sumpene .. de folka vet hvor alligatorene lettest påtreffes . Jeg kan vel nærmest gi deg "garanti" på at du får se ville alligatorer. har til gode å ikke se dem selv iallfall . 

mickyH
15.04.17 14:42
bbc: Reiser til Miami om 2 uker. Er man virkelig helt avhengig av bil?

ja ... vil jeg si, ( er i Miami 4 ganger årlig ) uber bruker jeg når jeg er på byen kun.

mickyH
15.04.17 14:55
Lyngen: Ingen alligatorer å se.

hvordan klarte du det ????

smak og behag kan selvsagt vanskelig diskuteres ,, jeg er særdeles begeistret for Miami m/ omegn , og elsker klimaet .

nyter ofte turen fra Miami ned til Key West .. OK Duval street og mallory square samt området rundt Sloppy Joe og Capt Tony er selvsagt turistfeller, men ta deg en rusletur i alle andre gater og snakk med lokalbefolkningen .. de er særdeles gjestfrie jevnt over.

Fra Miami til Key west er det omtrent 20 mil .. ta god tid og gjør mange stopp , sving av US 1 her og der og se deg om .. jeg pleier å bruke 6- 8 timer på veien ned selv om det går å kjøre den på 3 drøye timer. ( liker best å ha sjøfør så jeg kan nyte en mojito eller to på noen av barene nedover ,,, man blir jo tørst i varmen :-) )

Lyngen
23.04.17 21:30

Jeg tenkte det var gøy med luftputebåt, men jeg antar man må ut med vanlige båter som ikke bråker like mye for å se alligatorer? Jeg så etter stedet å stoppe ned mot Key West, men alt så veldig kjedelig ut. Stoppet ved en liten park med innganspenger som var grei nok. 

sessa123
sessa123Innlegg: 2
08.05.17 13:24

Hei! Håper det er greit at jeg spør om dette her; men hvilket flyselskap reiste dere med til Cuba, og reiste dere fra Miami? Vi planlegger nemlig tur fra Miami til Cuba t/r, og alt jeg har funnet er at det ser ut som det går masse direktefly, men at disse bare er for amerikanere (er iallefall dette som står på nettet forøvrig). Hadde jo vært veldig greit om det var mulig å ta et av disse, da tusenlappene flyr om vi må reise om et tredje land for å komme oss til Cuba..

zickboy25
zickboy25Innlegg: 56
08.05.17 14:19

Bruk finn. Her kan du bestille fra miami til havanna

https://www.finn.no/reise/flybilletter/resultat?tripType=roundtrip&requestedOrigin=MIA.METROPOLITAN_AREA&requestedDestination=HAV.AIRPORT&requestedOrigin2=&requestedDestination2=&requestedDepartureDate=05.08.2017&requestedReturnDate=19.08.2017&numberOfAdults=1&numberOfChildren=0&cabinType=economy

Lyngen
08.05.17 23:42
sessa123: men at disse bare er for amerikanere (er iallefall dette som står på nettet forøvrig

Nei, det stemmer ikke. Det går mange dirkeltefly. Jeg tok Spirit fra Fort Lauderdale. Nesten tomt fly nedover så det var en artig opplevelse. Stikk motsatt hjemover med stappfullt fly og forsinkelse. Ps. man må sjekke ut og inn på flyplassen i Miami om dere drar "direkte".

cubaBK
cubaBKInnlegg: 1
11.05.17 19:06

Hei, spennende å lese om reisen din. Mulig dette er teit spørsmål, men hvordan sjekker man ut og inn på flyplassen i Miami for å kunne fly direkte til Cuba?

Lyngen
12.05.17 09:57

Helt som vanlig, men som sagt det gikk ikke å gå på transit. Påregn bra mye kø. 

sessa123
sessa123Innlegg: 2
12.06.17 20:49

Så bra, takk for svar. Siste spörsmål fra meg om dette: var du innenfor en av de tolv kategoriene for å få "lov til" å reise til Cuba fra USA, eller sjekkes ikke dette? 

Lyngen
13.06.17 13:11

Nei, de reglene gjelder amerikanske statsborgere ikke for andre som reiser fra usa til cuba. Av den grunn er det få amerikanere som reiser til Cuba. 

(Innlegget ble redigert 13.06.17 13:12)

GValand
GValandInnlegg: 1
17.07.17 15:58

Kan man virkelig reise direkte til Cuba fra USA. Får opp på reisebyråene som formidler billettene at spesielle restriksjoner gjelder for reise direkte til Cuba uavhengig hvilket statsborgerskap man har. Har så lyst til å reise til Cuba, siden vi får noen ekstra dager i Florida. Finnes også ei rute som går via Grand Cayman, kanskje det går an å reise via det landet som er Britisk

Lyngen
18.07.17 21:44

Nei, det stemmer som sagt ikke med mindre det har skjedd endringer nettopp. Det er bare å booke og kan anbefale visumekspert. Veldig enkelt, rimelig og kjapt kontra å gå via ambassaden. Hadde samme bekymringer som deg, men fant ut at de var helt ubegrunnet. Jeg la opp til å dra til en annen land i stedet i tilfelle det ble noen problemer. Det er bare rene formaliteter for oss.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg