Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reise alene til midtøsten

NYTT TEMA
jeiods
jeiodsInnlegg: 8
20.02.17 14:22

Jeg er ei jenta på 19 år som har 4 uker ferie i høst (august-oktober en gang). Tenker på å reise alene i midtøsten.

Har sett litt på Libanon, Jordan og Israel, da med avslutning i enten Egypt eller Dubai. Noen som har noen tips til mulig reiserute? Er åpen for all mulig tips; attraksjoner, byer, rekkefølge, generelle tips, hvordan det blir med pass/visum, osv.

casadetucuman
casadetucumanInnlegg: 1315
21.02.17 15:55
jeiods: reiserute

Meg bekjent gir verken UAE (Dubai) eller Libanon deg innreise om du har et israelsk stempel i passet. Ergo er eneste mulige reiserute Libanon-Jordan-Israel-Egypt.  Dette innebærer helst et par-tre flyreiser. Evt. visum får du ved ankomst. Sikkerhetssituasjonen i Egypt er noe usikker: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-reiserad/offisielt-reiserad-for-egypt/id2422715/ Anbefalte høydepunkter er Baalbek og Beirut i Libanon, Tel-Aviv, Jerusalem, Dødehavet og Masadaklippen i Israel, Wadi Rum og Petra i Jordan og Kairo, Pyramidene, Luxor og Aswan i Egypt.

jeiods
22.02.17 21:40
casadetucuman: Meg bekjent gir verken UAE (Dubai) eller Libanon deg innreise om du har et israelsk stempel i passet.

Har sett andre steder at de stempler visumet, og ikke passet i Israel (men har ikke vært der enda, så vet ikke sikkert).

Men har tenkt på Beirut, Amman, Tel Aviv også Kairo som hovedreisemål, også evt. dra på dagstur til noen av de andre stedene som vekker interesse hos meg.

zickboy25
zickboy25Innlegg: 42
23.02.17 10:57

Vet at du i Dubai må ha en bekreftelse for å komme inn i landet. Vi hadde flere kvinner som reiste til dubai på jobb, og vi måtte alltid sende med hotell bekreftelse. Vi opplevde at noen som ikke hadde me ble stoppet i tollen og mistenkte for å være protistuerte. 

Ellers er det viktig å ta hensyn til lover og regler der. ikke sex med personer du ikke er gift med, eller drikke på offentlige plasser.

toydoll
toydollInnlegg: 2695
23.02.17 11:02
zickboy25: Vet at du i Dubai må ha en bekreftelse for å komme inn i landet.

Må man ikke, var senest i Dubai på mandag, og også for 2 uker siden. trenger aldeles ikke noen bekreftelse.

annmag
annmagInnlegg: 6767
25.02.17 22:00
zickboy25: Vet at du i Dubai må ha en bekreftelse for å komme inn i landet.

Jeg hadde heller ingen bekreftelse....gikk helt fint det.

annmag
25.02.17 22:01
jeiods: Jeg er ei jenta på 19 år som har 4 uker ferie i høst (august-oktober en gang). Tenker på å reise alene i midtøsten. Har sett litt på Libanon, Jordan og Israel, da med avslutning i enten Egypt eller Dubai. Noen som har noen tips til mulig reiserute? Er åpen for all mulig tips; attraksjoner, byer, rekkefølge, generelle tips, hvordan det blir med pass/visum, osv.

Hvilken reiseerfaring har du egentlig?

annmag
25.02.17 22:02
casadetucuman: israelsk stempel i passet.

Har dem ikk slutta helt med det da?  Jeg fikk iallefall ikke noe stempel i mitt pass.

jeiods
27.02.17 13:23
annmag: Hvilken reiseerfaring har du egentlig?

Har vært i Thailand, sydenland og norden sammen med familie, også var jeg på språkreise for en del år siden "alene". Så har aldri reist direkte alene på tur, og heller ikke til midtøsten, men har reist en del :)

Lyngen
LyngenInnlegg: 1270
05.03.17 05:07

Er en stund siden jeg har reist til midtøsten, men min favoritt var definitivt Oman. Jeg vil ikke anbefale Dubai så veldig, men er en fin kombinasjon med Oman. Jeg tenker heller at det er en annen tur enn klassikeren Israel, Jordan og Egypt. Libanon har jeg ikke erfaring med, men tror Beirut er spennende. 

Must see er Jerusalem, dødehavet, massadaklippen, Petra, Wadi Rum og Luxor. Gå ikke glipp av Kongenes dal og pyramidene. Og museet i Kairo er det mest spennende museet jeg har vært på. Kairo ellers er et høl. 

Om du har mere tid ville jeg sterkt vurdert å dra til Iran. Kjennner ei jente som nydlig reiste der alene og det er veldig greit. Må bruke hodeplagg enkelte steder i allefall tror jeg.

casadetucuman
casadetucumanInnlegg: 1315
07.03.17 12:35
annmag: Har dem ikk slutta helt med det da? Jeg fikk iallefall ikke noe stempel i mitt pass

Da har de sikkert sluttet helt. De gir kanskje stempel i andre lands pass ettersom disse rådene om å unngå stempel fortsatt sirkulerer.

(Innlegget ble redigert 07.03.17 12:35)

annmag
07.03.17 15:13
casadetucuman: De gir kanskje stempel i andre lands pass ettersom disse rådene om å unngå stempel fortsatt sirkulerer.

Høyst sannsynlig er slike råd gjort på grunnlag av gammelt nytt.  

I dag skjer det slik: Passet scannes ved ankomst, og man får en blå visalapp i kredittkortstørrelse.

Ved avreise får man en ny lapp (rosa).

Ingen stempler og ingen innlevering av visalapp ved utreise.

Alt er veldig kjapt og smidig.

annmag
07.03.17 15:14
jeiods: Har vært i Thailand, sydenland og norden sammen med familie, også var jeg på språkreise for en del år siden "alene". Så har aldri reist direkte alene på tur, og heller ikke til midtøsten, men har reist en del :)

Hvorfor vil di til Midt-Østen nå?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg