Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tempelhøyden?

NYTT TEMA
annmag
annmagInnlegg: 7403
25.02.17 09:10

Noen som kan fortelle meg hva Tempelhøyden heter på engelsk?

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 20979
25.02.17 09:11

Temple Mount

fargerik
fargerikInnlegg: 47308
25.02.17 13:04
broren_til_noen: Temple Mount

Wak Saket ;-)

Fint sted å besøke og ta en kaffe.

annmag
25.02.17 20:43
broren_til_noen: Temple Mount

Takk....har fått tak i et annen kart nå....og der står den oppført. :o)

annmag
25.02.17 20:44
fargerik: Wak Saket ;-) Fint sted å besøke og ta en kaffe.

Kjeder du deg om dagen?

fargerik
25.02.17 21:44
annmag: Kjeder du deg om dagen?

Ja. Knærne er kræsja og tåler ikke ski og moro, vinter er ikke som det var. Før var det jo morro, da! Var mye i slalombakkene før.

Jeg kan bare spasere, nå. (kjed...kjed...)

(Innlegget ble redigert 25.02.17 21:46)

Macho-Morten
Macho-MortenInnlegg: 1655
27.02.17 20:16

Vær obs på åpningstidene hvis du skal opp dit! De sluser inn ikke-muslimer i to omganger per dag. 7:30-10:00 og 12:30-13:30. Etter det er det ikke tilgang før neste dag.

annmag
07.03.17 15:26
Macho-Morten: De sluser inn ikke-muslimer i to omganger per dag. 7:30-10:00 og 12:30-13:30.

Ja, dette er det veldig viktig å være obs på.  Jeg var der litt før kl 8 og var nesten alene der ganske lenge.  Etterhvert kom det noen flere, men jeg ble overrasket over hvor få det var der (jeg var der frem til kl 10).

Vi reiste nok på riktig tid både du og jeg.....kan ikke en gang tenke meg hvor mye trykk det er når turistsesongen starter i mars.....for ikke å snakke om varmen om sommer'n.

Jeg vil anbefale at man reiser i tiden du og jeg gjorde....i ukene før er det gjerne for kaldt....og i ukene etter går man i kø.

Macho-Morten
08.03.17 19:35
annmag: Jeg vil anbefale at man reiser i tiden du og jeg gjorde....i ukene før er det gjerne for kaldt....og i ukene etter går man i kø.

Helt klart! Virker som en ypperlig tid å være der. Syntes aldri gamlebyen i Jerusalem (eller andre stopp på turen) var plagsomt overbefolket, og temperaturen tillot både t-skjorte og utepils iblant.

Hvordan er totalinntrykket ditt av turen og landet/landene? (Med forbehold om at du ikke allerede har lagt ut om det i en annen tråd.)

annmag
11.03.17 09:55
Macho-Morten: Hvordan er totalinntrykket ditt av turen og landet/landene? (Med forbehold om at du ikke allerede har lagt ut om det i en annen tråd.)

Ja, hva skal man si....to veldig forskjellige land iallefall.

Jeg reiste opp nord først, og reiste inn på Vestbredden derfra.

Utrolig mye hyggelige folk på Vestbredden, men det var som forventet.....muslimer har en imøtekommenhet og gjestfri som nærmest er grenseløs.

Jeg krysset passeringen mellom Israel og Vestbredden sammen med en muslimsk kvinne jeg traff på bussen fra Tiberias. Jeg fikk klar beskjed om at jeg bare hadde å bli med hjem til hennes familie og overnatte der.....så da ble det sånn.  Fikk nydelig mat og drikke....og en seng å sove i.  

De visste ikke hva godt de kunne gjøre for meg (muslimer har gjerne den innstillingen).  Så fikk jeg en kjole (!!) som jeg fikk beskjed om å bruke i Jerusalem (akkurat det gjorde jeg ikke).  De puttet andre gaver i veska mi også.....og sist, men ikke minst.....før jeg reiste fikk jeg en flaske med olivenolje som de hadde pressa  samme morgen.  Jeg trodde ikke det fantes så god olivenolje.....den var helt utrolig.  

De bodde i en forstad til Jenin, så hun og to døtre tok taxi sammen med meg ned til Jenin og ruslet litt rundt sammen med meg der før jeg tok bussen videre til Nablus.  De betalte til og med for taxi fra grensepasseringen til Jenin og fra hjemmet og ned til Jenin.  Utrolige folk.  Nå smalt det riktignok en bombe da jeg var der, nok et palestinsk hjem som ble blåst til himmels.

Fine folk i Nablus også....likte spesielt Souqen veldig godt.

Ramallah syntes jeg ikke var all verden.  Men iflg. en palestinsk vits så er de visst rimelig fredelige der. (Vitsen: en israelsk soldat med tungt håndvåpen forlanger å få ransake tre palestinske menn.  Han spør hvor de er fra, og får til svar at de er fra henholdsvis Nablus, Ramallah og Hebron. Soldaten er alene, så han har ingen til å holde våpenet sitt under ransakingen......han gir det da til mannen fra Ramallah og ber han holde det mens han ransaker de to andre).

Jericho var helt grei.  Et av Herodes palasser er på en fjelltopp der.  Jeg valgte bort det fordi jeg hadde bestemt meg for å reise til Masada......hadde valgt motsatt i dag.

Hebron likte jeg også.....men veldig mye spenning i lufta der.  Sikkert spesielt siden jeg kom midt i en større politiaksjon med skyting, gass og ambulansesirener.  Akkurat dette syntes jeg faktisk  det var interessant å oppleve.  Jeg var nok ganske høy på adrenalin mens det pågikk....men skalv litt i kroppen.

Betlehem visste jeg jo at var en by som ikke hadde all verden å tilby meg.....men jeg ble likevel skuffet.  Ville jo at det skulle være en liten koselig landsby med en liten fin fødselskirke og grønne åssider rundt.  Sånn var det ikke gitt.  Må være grusomt" der i turistsesongen, når busslast etter busslast skal inn og se det som antas å være Jesus fødeplass.

Det mest interessante for meg var å se muren oppe ved der du bodde. Milde himmel for en galskap.   

Jeg stilte et spørsmål til deg i den anledning i en annen tråd: 

"Sa de noe om hvorfor muren gjør en sving oppom forbi der du bodde for så å gå ned igjen noen meter bortenfor?"  Den gikk jo midt i gata også.

Jerusalem var interessant fordi det var Jerusalem.  Likte gamlebyen veldig godt.....fin atmosfære i den forstand at det ikke var særlig masing om å kjøpe noe.  Men, ser for meg at det er rimelig utholdelig her i turistsesongen. Tempelhøyden var virkelig en høydare.....jeg var der oppe i over to timer...nesten ingen folk der.

Var også interessant å se jødene ved Klagemuren....jeg var der bl.a. på sabbathen.

Jeg bodde rett utenfor Damaskusporten, så jeg gikk også opp til der mange av de ortodokse jødene bor.  Var som å gå rundt i en Kafkaroman.....merkelig opplevelse.

Menneskene i Betlehem og Jerusalem er vel ikke de jeg husker med størst glede.....selv muslimene her var stresset og ikke så vennlige som jeg er vant med i andre muslimske land.  Jødene har jeg ikke så mye å si om.

Jeg har badet i Dødehavet før, så jeg droppet det på denne turen, men det er noe jeg virkelig anbefaler at man gjør når man er på de trakter....det er utrolig gøy.

Jeg tok bussen til Masada.  Hadde jeg hatt noen flere dager (var der to uker), så hadde jeg nok leid bil og kjørt sydover fra Jerusalem....og så nærme Gaza som mulig.  Mye fint ørkenlandskap.

Jeg syntes spesielt det var mye hat i Betlehem og Jerusalem.  

Jeg kom i snakk med bussjåføren fra Jerusalem til Tel Aviv....og som han sa; "Gud ga oss dette landet, det er vårt og vi er Guds utvalgte folk"......og som jeg sa; "Hvis dere nå er Guds utvalgte folk....hvorfor ga Gud dere en lite fruktbar ørken? Hvorfor ga han dere ikke et land med fruktbar jord, fjell og vann?".  

Hvordan var turen din da?

fargerik
11.03.17 10:00
annmag: Jeg kom i snakk med bussjåføren fra Jerusalem til Tel Aviv....og som han sa; "Gud ga oss dette landet, det er vårt og vi er Guds utvalgte folk"......og som jeg sa; "Hvis dere nå er Guds utvalgte folk....hvorfor ga Gud dere en lite fruktbar ørken? Hvorfor ga han dere ikke et land med fruktbar jord, fjell og vann?".

Tommel.

Macho-Morten
03.06.17 00:23
annmag: Jeg stilte et spørsmål til deg i den anledning i en annen tråd: "Sa de noe om hvorfor muren gjør en sving oppom forbi der du bodde for så å gå ned igjen noen meter bortenfor?"

Beklager sent svar! Er en god stund siden jeg frekventerte disse sidene.

De sa vel ikke spesifikt hvorfor muren gikk "rundt" på den måten, men det at den som følge av dette sperret Rakels grav ute for de kristne innbyggerne, var spesielt sårt.

Dessuten kunne de fortelle at på andre siden av muren, i et av de første husene på israelsk side, bodde faren til Claire (mor i huset og den som styrer sjappa). Da muren kom opp, separerte den barna i Anastas-huset fra bestefar, og huset de hadde tilbragt så mye tid i, kunne de ikke lenger besøke. Imidlertid kunne han krysse grensen siden han tilfeldigvis ble boende på "rett" side av muren.

annmag
03.06.17 15:34
Macho-Morten: Beklager sent svar! Er en god stund siden jeg frekventerte disse sidene. De sa vel ikke spesifikt hvorfor muren gikk "rundt" på den måten, men det at den som følge av dette sperret Rakels grav ute for de kristne innbyggerne, var spesielt sårt. Dessuten kunne de fortelle at på andre siden av muren, i et av de første husene på israelsk side, bodde faren til Claire (mor i huset og den som styrer sjappa). Da muren kom opp, separerte den barna i Anastas-huset fra bestefar, og huset de hadde tilbragt så mye tid i, kunne de ikke lenger besøke. Imidlertid kunne han krysse grensen siden han tilfeldigvis ble boende på "rett" side av muren.

Satelittbildet på Google map er litt utydelig, men det ser ut som om det er en parkeringsplass inni den "firkanten" som muren går rundt.  Det må jo være en eller annen "fornuftig" grunn til at den går sånn.

Jeg husker så godt Odd Karsten Tveits reportasje da muren ble bygget, han var nærmest i sjokk....og fortalte at muren gikk midt i gater, separerte familier og sperret palestinere ute fra olivenlundene sine.  Jeg gikk fra Betlehem til Jerusalem for å få et bedre inntrykk av området, og passerte også de olivenlundene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg