Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

30års presang til min kone..

NYTT TEMA
G0oner
G0onerInnlegg: 10340
26.02.17 20:26

Hei! Kona fyller 30 i 2018, og jeg kunne tenkt meg å tatt henne med på en reise. 
Vi har vært på en månedsferie i USA i 2012 og bryllupsreisen i 2011 var til Thailand. 

Ellers har det vært et par turer til syden med barna. 

Budsjettet pr dags dato er i dag 60.000 og regner med at det vil øke noe før avreise. 

Kunne tenkt meg noe opplevelsesreiser eller noe lignende, men er så masse å velge i at jeg klarer ikke å velge meg ut noe. Er det noen seriøse aktører som også har greie priser for noe slikt? Alternativt kan jeg ordne det meste selv, men da trenger jeg forslag til hvem som flyr billig og hvor jeg evt får sjekket det ut. 

Er enda en stund til, men jeg tenker det er greit å få startet prosessen. Mye som skal klaffe før avreise ;) 

G0oner
G0onerInnlegg: 10340
26.02.17 20:51

Snublet over denne: http://www.blixentours.no/reise/malariafri-luksussafari-og-mauritius
Noen som har erfaringer med det? 

FlipYa
FlipYaInnlegg: 897
27.02.17 00:12

Snakker du 60 000 per pers eller totalt for dere begge? Uansett, her er noen tips fra meg som ånder for opplevelsesferier generelt:

- Safari (ser du allerede er inne på det). Var selv i Okovango-deltaet i Botswana og har seriøst aldri hatt så høy gjennomsnittlig puls i løpet av 7 dager, når man padler i kanoer i et delta fullt av elefanter og flodhester som observerte oss nøye så strømmer blodet raskt. Brukte isolert sett ca 30k på en slik safari-tur, dog det var for noen år siden og vi dro ned til Sør-Afrika i en uke til slutt som også kostet noe. Vet at et vennepar brukte Afrikasafari.no på en tur og var veldig fornøyde.

- Galapagos-øyene: Hands down den kuleste turen jeg har hatt. Dyrelivet er eksepsjonelt. Det er dog dyrt og 60k for to pers holder neppe. Vi booka via Kilroy og hadde en landbasert tur (altså at man bor på land). Det er mange flere turer hvor man bor på båt, da får man se flere øyer men må da sove på en bevegende båt.

- Sri Lanka: Et meget innholdsrikt land til å være så lite. Fantastiske strender, rikt dyreliv og marineliv samt nydelig natur i innlandet. Pass på årstidene her, enkelte områder kan ha monsunregn da det er sommer i Norge. Her organiserte vi alt selv. Kan fint komme under 60k her, men alt avhenger av hvordan du bor og hva du vil være med på.

Ellers kan jeg anbefale Sør-Stillehavet. Det er ganske dyrt (også avhengig av hvor) men flere av øyene der ute er postkort-paradiset man alle vil besøke en gang i løpet av livet. Mange av øyene er fulle av opplevelser på land, vann og strand. Har selv vært i Fransk Polynesia. Si fra om du vil høre mer om det, men 60k holder iallefall ikke her.

zickboy25
zickboy25Innlegg: 48
27.02.17 10:03

Reis til Antarktis.enten med hurtigruten eller Ponant. Anbefales. Opplevelse dere aldri kommer til å glemme.

fargerik
fargerikInnlegg: 44428
27.02.17 13:16
G0oner: Kunne tenkt meg noe opplevelsesreiser eller noe lignende, men er så masse å velge i at jeg klarer ikke å velge meg ut noe.

Thailand er jo et veldig lett land å reise på oppdagelsesferd i, da. Men jeg er kanskje litt farget av å ha vært der et par ganger i året de siste femten-ish årene.

Men dere må jo like at det er varmt, da. Var dere der i 2011 og det var bare den ene gangen, (det er veldig lenge siden) garanterer jeg at det er mye dere ikke har sett og opplevd.

Veldig, veldig mye.

Jeg er sikker på at det kommer til å bli et bra gjensyn, og det er ikke så dyrt der heller.

(Innlegget ble redigert 27.02.17 13:19)

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3827
27.02.17 15:41

Thailand er ødelagt. Dra heller til Vietnam, som er det nye Thailand.

fargerik
27.02.17 16:24
Trolljegern: Thailand er ødelagt. Dra heller til Vietnam, som er det nye Thailand.

Tull.

Thailand er et stort land, og mye mer enn de ghettoene dere badegjester trøkker dere sammen i.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4085
27.02.17 16:24
zickboy25: Reis til Antarktis.enten med hurtigruten eller Ponant. Anbefales. Opplevelse dere aldri kommer til å glemme.

Da må han tredoble budsjettet sitt.

Jeg vil heller anbefale en safari i Afrika slik andre er inne på:

http://janneogfrank.blogspot.no/p/tanzania-2012-pa-safari.html

http://janneogfrank.blogspot.no/p/tanzania-2012_17.html

Da vi var her i 2012 hadde vi med oss to døtre i 30-års alder, og de storkoste seg !

Vi brukte Topas og har bare gode erfaringer med dem, har brukt dem etterpå også.

fargerik
27.02.17 16:27
xpoolman: Da må han tredoble budsjettet sitt. Jeg vil heller anbefale en safari i Afrika slik andre er inne på: http://janneogfrank.blogspot.no/p/tanzania-2012-pa-safari.html http://janneogfrank.blogspot.no/p/tanzania-2012_17.html Da vi var her i 2012 hadde vi med oss to døtre i 30-års alder, og de storkoste seg ! Vi brukte Topas og har bare gode erfaringer med dem, har brukt dem etterpå også.

En venn av oss, en gammel singel dame på vår alder, dro på en slik tur alene og hadde en kjempetur. HUN kan ikke få fullrost det.

(Innlegget ble redigert 27.02.17 16:28)

Trolljegern
27.02.17 16:30

Aldri bodd i noen ghettoer jeg, men du finner knapt en strand i Thailand som ikke er invadert av russere og kinesere.

fargerik
27.02.17 16:36
Trolljegern: Aldri bodd i noen ghettoer jeg, men du finner knapt en strand i Thailand som ikke er invadert av russere og kinesere.

Du finner heller ikke hverken meg eller kona på en strand.

Nesten uansett hvor man reiser for å finne en strand, kommer man til et turiststed, dersom man ikke loffer ut fra allfarvei.

Russerne klumper seg sammen, som de fleste andre, og det er ingen hokuspokus å finne ut hvor de er.

Jeg syns TS skal ta fly til Bangkok, og kjøpe billetter på en tredagers luksustogreise til Singapore. Det er romantisk.

21 000 kroner pr. person. Bare luksus og romantikk.

(Innlegget ble redigert 27.02.17 16:38)

lok1
lok1Innlegg: 3795
27.02.17 17:53
FlipYa: Sri Lanka

Ja! Emirates flyr, eventuelt Norwegian + FlyDubai (billigere, men må til Stockholm og sist jeg sjekket ugunstig transfer). 

Et magisk land. Alt fra strendene i Negombo, surfingen i Hikkaduwa, templene i Kandy, åsene i Nuwara Eliya og elefantene i Pinnawela. 

Trolljegern
27.02.17 20:19

Synes jo det er snodig å dra til Thailand og aldri dra på stranden, men hver sin smak. Kanskje du er typen som drar til Alpene og ikke står på ski heller? ;-)

fargerik
27.02.17 22:30
Trolljegern: Synes jo det er snodig å dra til Thailand og aldri dra på stranden, men hver sin smak.

Her jeg bor i Norge og har bodd i fjorten år, tar det meg 3 minutter å gå til en badestrand, og jeg har fremdeles ikke badet der.

Så ja, hver sin smak.

Jeg kjenner en drøss med thaier, som bor i Thailand men heller ikke er interessert i badestrand, selv om de bor i Thailand.

Hver sin smak.

Trolljegern
27.02.17 23:44
fargerik: Her jeg bor i Norge og har bodd i fjorten år, tar det meg 3 minutter å gå til en badestrand, og jeg har fremdeles ikke badet de

Når du sammenlikner stranden i Norge og Thailand betviler jeg faktisk at du har besøkt landet.

Thailand er ikke så spennende når du tar bort strendene nemlig.

fargerik
28.02.17 06:15
Trolljegern: Thailand er ikke så spennende når du tar bort strendene nemlig.

Dummeste jeg har lest.

Trolljegern
28.02.17 08:19

Smalt det fra han som både sammenliknet strendene i Norge og Thailand samt aldri besøker dem når han angivelig er der nede. God dag mann økseskaft.

(Innlegget ble redigert 28.02.17 08:19)

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 6074
28.02.17 08:49
G0oner: Kunne tenkt meg noe opplevelsesreiser eller noe lignende, men er så masse å velge i at jeg klarer ikke å velge meg ut noe. Er det noen seriøse aktører som også har greie priser for noe slikt? Alternativt kan jeg ordne det meste selv, men da trenger jeg forslag til hvem som flyr billig og hvor jeg evt får sjekket det ut.

Opplevelse: Sør Afrika / Namibia / Chile / Argentina / Cuba

Alternativt har man jo Australia / New Zealand

fargerik
28.02.17 09:38
Trolljegern: Smalt det fra han som både sammenliknet strendene i Norge og Thailand samt aldri besøker dem når han angivelig er der nede. God dag mann økseskaft.

Dersom du ser på å ligge på stranda som det mest spennende ved å reise på ferie, syns jeg bare synd på deg.

Fjellvaaken
FjellvaakenInnlegg: 3751
28.02.17 10:10
G0oner: Kunne tenkt meg noe opplevelsesreiser eller noe lignende

Hawaii, Tahiti etc. må vel være eksotisk? I motsatt ende; Grønland, Færøyene.

Trolljegern
28.02.17 10:51

Det spørs akkurat hva målet med ferien er. Noen av oss jobber nemlig resten av året og bruker ferien til total avslapning. Personlig liker jeg å kombinere, noen dager på stranda, noen dager på opplevelser, noen dager på shopping.

fargerik
28.02.17 11:14
Trolljegern: Det spørs akkurat hva målet med ferien er. Noen av oss jobber nemlig resten av året og bruker ferien til total avslapning. Personlig liker jeg å kombinere, noen dager på stranda, noen dager på opplevelser, noen dager på shopping.

Vi reiser såpass mye rundt i Thailand at vi selvfølgelig også havner ved havet nå og da, den er grei. Har etterhvert hatt mange spennende opplevelser rundt omkring, fra øst til vest, og fra havet til nordpå. Og i Laos og Myanmar.

Greit at du modererer deg litt, da. Skulle jeg vært et par måneder på stranda, ville det vært traurige greier, uansett hvilket land det skulle være snakk om.

Roadtrip i Thailand er bra, de har ganske fine veier, og opplevelsene plopper opp med jevne mellomrom. Vi reiser tilbake neste år, et par måneder på denne tiden, og satser på å flakse videre til et annet land for å se på OL.

Men OK, jeg er ferdig med digresjonen. Blir bare litt uenig når du påstår at landet er kjedelig.

Leste forøvrig i avisa i dag at man får mest for pengene i Malaysia i år.

(Innlegget ble redigert 28.02.17 11:17)

Forfun
ForfunInnlegg: 4993
28.02.17 11:56
Trolljegern: Det spørs akkurat hva målet med ferien er. Noen av oss jobber nemlig resten av året og bruker ferien til total avslapning. Personlig liker jeg å kombinere, noen dager på stranda, noen dager på opplevelser, noen dager på shopping.

Er ikke meningen at en skal komme totalt utslitt tilbake på jobb etter ferien? Jeg klarer total avslapping på ferien ca 30 minutter i uken. Hvis jeg havner på en strand bør jeg ha med ett surfebrett. Vi er alle forskjellige. Jeg reiser stort sett for opplevelsene.

FlipYa
FlipYaInnlegg: 897
28.02.17 14:16
Forfun: Jeg reiser stort sett for opplevelsene.

Word.

Jeg er så ferdig med alt som heter Mallorca, GranCa osv, i alle fall til jeg får unger, noe som foreløpig er nedprioritert. Kan hende man kommer hjem mindre uthvilt fra en opplevelsesferie, men alle minnene man sitter igjen med er så sykt mye mer verdt det enn den ekstra du hvilen du får ved å sleike sol i 2 uker.

Erfaringen min tilsier at jeg har mye mer energi når jeg starter på jobb igjen etter en opplevelsesferie enn etter 2 uker med latskap, gyros og øl. Men hver sin smak, så klart.

Andropov
AndropovInnlegg: 32762
03.03.17 08:41
G0oner: Kona fyller 30 i 2018, og jeg kunne tenkt meg å tatt henne

God idé! Har du noen plan for hvordan du vil gå frem?

annmag
annmagInnlegg: 7077
07.03.17 15:40
xpoolman: Da må han tredoble budsjettet sitt.

Nei, nå må du gi deg da......kr. 180.000,- for to pers til Antarktis....da har man iallefall gjort dårlig hjemmelekse (eller blitt lurt).

Jeg betalte ca kr. 12.000,- med et skip som hadde halvparten av passasjerer i forhold til det du reiste med.  I tillegg kom flybillett og overnatting i Ushuaia.

annmag
07.03.17 15:43
G0oner: Snublet over denne: http://www.blixentours.no/reise/malariafri-luksussafari-og-mauritius
Noen som har erfaringer med det?

Jeg har ingen erfaring med gruppereiser, men ser at turen i linken bl.a. er safari i Sør-Afrika.  Safari i Sør-Afrika er utelukkende til parker som knapt er annet enn en zoo.......kjedelig.  Men det kommer selvfølgelig an på hva man vil se og oppleve.  Dyr vil man få se der, men det får man jo i Løveparken i Danmark også.

annmag
07.03.17 15:46
G0oner: Hei! Kona fyller 30 i 2018, og jeg kunne tenkt meg å tatt henne med på en reise. 
Vi har vært på en månedsferie i USA i 2012 og bryllupsreisen i 2011 var til Thailand.  Ellers har det vært et par turer til syden med barna.  Budsjettet pr dags dato er i dag 60.000 og regner med at det vil øke noe før avreise.  Kunne tenkt meg noe opplevelsesreiser eller noe lignende, men er så masse å velge i at jeg klarer ikke å velge meg ut noe. Er det noen seriøse aktører som også har greie priser for noe slikt? Alternativt kan jeg ordne det meste selv, men da trenger jeg forslag til hvem som flyr billig og hvor jeg evt får sjekket det ut.  Er enda en stund til, men jeg tenker det er greit å få startet prosessen. Mye som skal klaffe før avreise ;)

Blir litt vanskelig å gi deg råd i forhold til det du skriver her.  

Jeg anbefaler deg å informere om hvordan type reisende dere er.  Hvilken standard ønsker dere f.eks.?  Liker dere resorter og gruppereiser, eller liker dere å reise rundt på egenhånd?  Osv.......

Jeg ble også litt usikker på om beløpet ditt er for en person eller dere begge.

Vær mer konkret.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4085
07.03.17 23:09
annmag: kr. 180.000,- for to pers til Antarktis....

Med 11 dagers cruise, transfer Buenos Aires-Ushuaia-Buenos Aires og flytur Norge-Buenos Aires og Rio-Norge ja, sånn ca.
Fem dager i Rio var også inkludert da.

Hva slags balje reiste du med da ?
Med Ponant koster det 70-80000 pr. person, med Hurtigruta litt mindre, men det er ikke så bra lugarer etc.

(Innlegget ble redigert 07.03.17 23:18)

annmag
11.03.17 10:18
xpoolman: Hva slags balje reiste du med da ?

Balje?  Hva er dette for språk da?

Vi har snakket om dette i en annen tråd tidligere.  

Jeg reiste med denne.  Det er opprinnelig et forskningsskip....perfekt for arktiske og antarktiske forhold.  Og ikke minst....perfekt for kryssingen av Drakepassasjen.  Selskapet er spesialister på turer i arktis og antarktis....og er uhyre profesjonelle.  

De holder ikke mer enn 100 passasjerer ombord.....slik at de får alle passasjerene i land på alle steder.....(som du vet) så har jo noen steder en begrensing på max 100 pers.  Når man er på skip med 200 passasjerer så kommer ikke alle på land alle steder.

Klart man betaler i bøtter og spann hvis man bestiller lang tid i forveien, men det trenger man da overhodet ikke å gjøre.  Hun på "min" båt som bestilte dagen i forveien betalte omtrent ikke no.....bare litt for maten (som var helt fantastisk).  

Jeg var allerede i Brasil da jeg bestilte.  Jeg ser jo at også Oceanwide Expedition opererer med langt høyere pris enn det jeg betalte hvis man bestiller lang tid i forveien.  Jeg bestilte heller ikke direkte hos selskapet, men hos noen som samarbeidet med en rekke selskaper og hadde oversikt over antall plasser og avtaler på gode priser.

Jeg var med på jule-og nyttårscruiset......som ligger noe høyere i pris enn vanlig cruise.  

Hver og en får bestemme hva man ønsker å få utav en slik tur....for noen er det luksuslugarere.....for andre er det max landinger, flott mat, profesjonelle foredragsholdere med fokus på Antarktis og opplevelsene de kunne gi oss der.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg