Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ski og hotell etter påske?

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 47308
09.03.17 06:09

Vi har lyst til å ta en langhelg på et greit hotell etter påske, for å gå på bortoverski.

Vi er to, kona og jeg. Ønsker ikke hytte, men hotell, og de skal leie ut ski og det skal ikke være noe party-sted for ungdom, men ha greie forhold, rent og pent og ha bar og grei mat og internett og sånn..og vi vil gå rett ut av døra og finne skiløyper i flatt terreng. Og det skal ikke være for langt å reise fra Fredrikstad.

Vi må komme dit med tog, for vi har ikke bil.

Har så vidt begynt å kikke litt på nett, men trenger noen søketips fra forums snø-og ski-elskere. Det er et par tiår siden jeg sist var på fjellet, og kona har aldri vært på fjellet i det hele tatt...og har aldri hatt ski på beina. (så det kan jo bli morro)

Anybody?

(Innlegget ble redigert 09.03.17 06:13)

annmag
annmagInnlegg: 7403
09.03.17 12:10
fargerik: Vi må komme dit med tog, for vi har ikke bil.

Finse 1222.

Da kan dere ta toget til døra.  Dere kan også leie ski der oppe.

Også er det jo et lite stykke Norgeshistorie også....med Rallarvegen. Så da kan dere komme tilbake på sommerstid og sykle den.

Edit: Ok, så er Finse et stykke fra Fredrikstad da, men er jo grenser for hvilke skiområder dere kan finne på de kanter etter påske.

Ta toget til Oslo, og Bergensbanen derfra.

(Innlegget ble redigert 09.03.17 12:12)

fargerik
09.03.17 12:30
annmag: Finse 1222. Da kan dere ta toget til døra. Dere kan også leie ski der oppe. Også er det jo et lite stykke Norgeshistorie også....med Rallarvegen. Så da kan dere komme tilbake på sommerstid og sykle den. ****************** Edit: Ok, så er Finse et stykke fra Fredrikstad da, men er jo grenser for hvilke skiområder dere kan finne på de kanter etter påske. Ta toget til Oslo, og Bergensbanen derfra.

Finse, ja!!! Det var jaggu en god idè, har ikke tenkt på dette.

Regner med at de har snøsesong veldig lenge etter påske også?

Takk for tips! Togturen er jo ikke avskrekkende, jeg liker tog!

Takk for tips, nå fikk jeg noe å gå videre med!

annmag
09.03.17 12:39
fargerik: nå fikk jeg noe å gå videre med!

Ja, jeg tror dette er midt i blinken fore dere.

De har iallefall snøsesong til etter 17.mai (17.maitog oppe på Hardangerjøkulen er en flott opplevelse).

Området rett rundt hotellet er flatt (som du ønsker)......det er vann.

annmag
09.03.17 12:52

Bergsjøstølen og Rødungstølen har veldig flott skiterreng.....også flatt, da begge ligger ved vann.

Ingen av dem har tog til døra,men vil tro at begge stedene har transport fra Ål stasjon og opp på fjellet.

Storefjell har også mye flatt skiterreng, men det er for mye konferansehotell til at jeg syntes det var hyggelig (ikke syntes jeg maten var særlig god heller).  De fikser sikkert transport fra Gol stasjon og opp på fjellet.

Alle disse tre + Finse 1222 har skiterrenget rett utenfor døra.

Forfun
ForfunInnlegg: 5105
10.03.17 11:14

Finse er ett veldig godt forslag. Husk at påsken er sen i år så snøen begynner å bli råtten på lavere områder. Det er nesten så sent at en må være forsiktig på vann. Hør på hotellet du vurderer om det fremdeles blir kjørt opp langrennsløyper. Så sent er det ofte skare på morgenen, og sukkersnø kombinert med råtten snø på ettermiddagene. Veldig varmt og godt i solveggen med en appelsin da. Over 1000 meter er nok ett krav. Alpinanlegg holder åpent, men det er helst som følge av mye prepping og kunstsnø. Bart utenfor løypene.

Jeg står mye på ski både i mai og juni, men det er bratt terreng og brede ski som surfer oppå råtten snø.

fargerik
10.03.17 11:28
Forfun: Finse er ett veldig godt forslag. Husk at påsken er sen i år så snøen begynner å bli råtten på lavere områder. Det er nesten så sent at en må være forsiktig på vann. Hør på hotellet du vurderer om det fremdeles blir kjørt opp langrennsløyper. Så sent er det ofte skare på morgenen, og sukkersnø kombinert med råtten snø på ettermiddagene. Veldig varmt og godt i solveggen med en appelsin da. Over 1000 meter er nok ett krav. Alpinanlegg holder åpent, men det er helst som følge av mye prepping og kunstsnø. Bart utenfor løypene. Jeg står mye på ski både i mai og juni, men det er bratt terreng og brede ski som surfer oppå råtten snø.

Finse virker strålende, men de er fullbooket på de tidene vi har mulighet til å reise dit. Ser ut til at man må bestille i god tid.

Vi er ikke så veldig fleksible, kona jobber.

Returnert
ReturnertInnlegg: 138
10.03.17 17:50

Synnfjell kan kanskje være en ide? Spåtind er et helt greit overnattingsalternativ.

annmag
11.03.17 10:27
Forfun: Det er nesten så sent at en må være forsiktig på vann.

Ja, dette er veldig viktig.  Derfor jeg mente Finse måtte være midt i blinken.  Har vært der mange ganger på 17. mai, og da må vi gå over vannet for å komme opp på Jøkelen.

annmag
11.03.17 10:31
fargerik: men de er fullbooket på de tidene vi har mulighet til å reise dit.

Ok, da kan du sjekke ut Vatnahalsen .....litt lenger vest, men fremdeles langs Bergensbanen. (ser du har mikrobryggeri også).

fargerik
13.03.17 17:34
annmag: Ok, da kan du sjekke ut Vatnahalsen .....litt lenger vest, men fremdeles langs Bergensbanen. (ser du har mikrobryggeri også).

Jeg blir nå overkjørt med reklame for fjell og ski her, siden jeg har gjort en del nettsøk. Uansett hva jeg gjør på internett, dundrer det inn pop-ups for ski og fjell.

Data og internett og cookies er et morsomt dyr.

Vel, jeg er nyss hjemkommet fra min daglige fysiske fostring på jernhesten...og har ramlet ned i furtebua for en stille pils før det skal skramles med gryter.

Så jeg ringte til 1222, jeg, og ba om gode råd.

Jodda, det er knokk fullt i helgene, men det er da rom å få for de som kan komme i uka ellers. Trivelig, dansk-ish dame, som fortalte meg at det er smart å tyne ut et par feriedager, så er vi hjertelig velkommen til et lugnt midtukeopphold uten konferanser og fest og støyende klientell.

Fortsettelse følger.

annmag
14.03.17 11:43
fargerik: Jeg blir nå overkjørt med reklame for fjell og ski her, siden jeg har gjort en del nettsøk. Uansett hva jeg gjør på internett, dundrer det inn pop-ups for ski og fjell.

Sist du skrev noe om noe sånt, var da du skrev i en tråd hvor jeg linket til Dyson Støvsugere.

Må jo være noe galt med settingene et eller annet sted.  Jeg har iallefall ikke opplevd det.

Sånn for sikkerhets skyld...om det skulle vise seg at det er en eller annen mekanisme her som gjør at jeg kan ha større påvirkningskraft enn normalt....så legger jeg inn denne. :o) :o)

fargerik
15.03.17 23:56
annmag: Sist du skrev noe om noe sånt, var da du skrev i en tråd hvor jeg linket til Dyson Støvsugere. Må jo være noe galt med settingene et eller annet sted. Jeg har iallefall ikke opplevd det. Sånn for sikkerhets skyld...om det skulle vise seg at det er en eller annen mekanisme her som gjør at jeg kan ha større påvirkningskraft enn normalt....så legger jeg inn denne. :o) :o)

Hehehehehe!!!

Vi får se på det der. Rullingsen er lei å venne seg av med, men selvfølgelig vet jeg godt at det ville være en god idè.

shit!

Vi har slått fra oss hele fjellgreia, det er ikke nubbesjanse for kona å få noe ferie utover det hun allerede har satt seg opp på, så vi får finne på noe annet litt senere. Og det er jo ikke så farlig, vi skal jo få en dose tulipaner og vindmøller før påske, så det får være bra.

Siden det visstnok er viktig å være tidlig ute, skal jeg heller booke en langweekend i mars/april neste år. Tenkte å ringe og bestille i morgen, og håper jeg er tidlig nok ute når jeg bestiller et år i forveien.

Det skal være Finse, det er dit vi vil.

Men nå skal jeg rulle meg en røøøøk ;-)

annmag
16.03.17 07:53
fargerik: Siden det visstnok er viktig å være tidlig ute, skal jeg heller booke en langweekend i mars/april neste år. Tenkte å ringe og bestille i morgen, og håper jeg er tidlig nok ute når jeg bestiller et år i forveien. Det skal være Finse, det er dit vi vil.

Jeg lurer på om det kan være et spesielt arrangement der oppe de helgene du sjekket.  Har aldri opplevd at det er så vanskelig å få rom.  Har til og med opplevd å booke rom på kort varsel i forbindelse med 17.mai uten problem.

.............

Uansett, så synes jeg dere bør oppleve Finse, men været kan være så ustabilt der oppe at jeg aldri ville booket lang tid i forveien.

Hva med å snu på det?  Reis dit en tur i sommer istedenfor.  Dere kan leie sykler og sykle litt på Rallervegen.  Da kan dere også ta dere en liten svipptogtur nedom Flåm og Aurland med Flåmsbana.

Så kan dere heller reise til Bergsjøstølen i mars neste år.  Er veldig fint turterreng der. :o)

(Innlegget ble redigert 16.03.17 07:54)

fargerik
16.03.17 09:25
annmag: Hva med å snu på det? Reis dit en tur i sommer istedenfor. Dere kan leie sykler og sykle litt på Rallervegen. Da kan dere også ta dere en liten svipptogtur nedom Flåm og Aurland med Flåmsbana. Så kan dere heller reise til Bergsjøstølen i mars neste år. Er veldig fint turterreng der. :o)

Vi har tenkt oss til Polen til sommeren, så fjellet må vente til vi kommer hjem fra Thailand neste vinter.

Men det er greit å vente med fjell til neste år, itteno`stress med det. Har huket av en langhelg i april.

Gamlemor må se og bli pensjonist snart, så vi får litt mer frihet og tid til å gjøre alt det vi vil ;-)

Må kanskje tenke litt mer på de andre forslagene også, Bergsjøstølen ser f. eks. også veldig fint ut!

(Innlegget ble redigert 16.03.17 09:36)

Forfun
ForfunInnlegg: 5105
16.03.17 10:05
fargerik: Men det er greit å vente med fjell til neste år, itteno`stress med det. Har huket av en langhelg i april.

Vil anbefale mars fremfor april. Veldig hyggelig å sitte i solveggen i april, men skiforholdene er ikke gode. Bedre med minus 5 grader når en går på ski. Som nevnt tidligere er jeg mye på ski om våren, men ikke langrenn.

En helg på fjellet får man alltid skviset inn. Før jeg flyttet til fjellene var jeg på tur 51 helger i året, ingen grunn til å nøle.

fargerik
16.03.17 10:40
Forfun: Vil anbefale mars fremfor april. Veldig hyggelig å sitte i solveggen i april, men skiforholdene er ikke gode. Bedre med minus 5 grader når en går på ski. Som nevnt tidligere er jeg mye på ski om våren, men ikke langrenn. En helg på fjellet får man alltid skviset inn. Før jeg flyttet til fjellene var jeg på tur 51 helger i året, ingen grunn til å nøle.

Men i mars er vi i asia, så det må bli når vi er kommet hjem derfra.

Har forøvrig ringt til Bergsjøstølen, og snakka med verdens triveligste kar, og  reserverte likegodt et opphold der neste år slik at vi kan dra dit når vi kommer hjem fra tropene.

Greit å ha langsiktige planer.

Takker for alle tips!

(Innlegget ble redigert 16.03.17 10:46)

annmag
16.03.17 12:28
Forfun: Veldig hyggelig å sitte i solveggen i april, men skiforholdene er ikke gode. Bedre med minus 5 grader når en går på ski.

Fru Fargerik har jo aldri gått på ski før....så det kan hende at skituren ikke blir lenger enn fra skiutleia og rundt 1222, med innlagt appelsinpause i solveggen med utsikt mot Hardangerjøkulen (Riktignok vil dette innebære et par tometers høye "topper"). Da blir føreforhold uten betydning. :D :D :D 

annmag
16.03.17 12:29
fargerik: Har forøvrig ringt til Bergsjøstølen, og snakka med verdens triveligste kar, og  reserverte likegodt et opphold der neste år slik at vi kan dra dit når vi kommer hjem fra tropene.

Koselige folk der, og veldig god mat.  

Fint der om sommeren også....da kan dere jo fiske i Bergsjø rett på utsiden. :o)

annmag
16.03.17 12:31
fargerik: Vi har tenkt oss til Polen til sommeren, så fjellet må vente til vi kommer hjem fra Thailand neste vinter.

Så kom jeg på enda en ting....hva med å ta Hallingdalsfjellene i høst....når fjellet står i "brann" i nydelige høstfarger?

(Unngå jakthelgene, for da får du ikke plass).

fargerik
16.03.17 12:46
annmag: Fru Fargerik har jo aldri gått på ski før....så det kan hende at skituren ikke blir lenger enn fra skiutleia og rundt 1222, med innlagt appelsinpause i solveggen med utsikt mot Hardangerjøkulen (Riktignok vil dette innebære et par tometers høye "topper"). Da blir føreforhold uten betydning. :D :D :D

HAHAHAHA!!

Du har tatt settinga.

Selv var jeg er røver på ski i min barndom og yngre dager, så jeg har absolutt fått mitt, både bortoverski og nedoverski. Er jo faktisk født med ski på beina.

Nå er begge knærne gått helt i stykker, så det er rett og slett fysisk en umulighet. Dessverre. Vil spy av tanken på flere operasjoner, det skal ikke skje.

Men rolig bortoverski og veldig korte skiturer på flatmark skal nok La seg gjøre.

Det er en sånn "ting jeg må gjøre før jeg dør"-greie for mor. Hun har bestått akebrett, det var i Hemsedal for noen år siden ;-) Da bodde vi hos de friika fredrikstadfolka på Hemsedal Cafè. Venner fra ungdommen.

(Innlegget ble redigert 16.03.17 12:56)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg