Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Grensepasseringer i Østlige Europa - tips?

NYTT TEMA
annmag
annmagInnlegg: 7272
20.03.17 12:00

Jeg tenkte jeg skulle kjøre bil i følgende land:

Østerrike, Slovenia, Ungarn, Kroatia, Serbia, Romania, Bulgaria, Tsjekkia, Slovakia og Polen.

Noen som vet om det er spesielle forhold ved grensene til disse landene nå?

Forfun
ForfunInnlegg: 5041
20.03.17 12:52

Vær obs på at du må ha motorveioblat i Østerike, fås kjøpt på bensinstasjoner.

De aller fleste grensene er jo vidåpne, ville sjekket ekstra på Serbia, Romania og Bulgaria.

annmag
20.03.17 13:03
Forfun: De aller fleste grensene er jo vidåpne, ville sjekket ekstra på Serbia, Romania og Bulgaria.

Ja, de har jo vært det, men jeg lurte på om det har blitt noen forandring pga flyktningtilstrømmingen.

(Leier bilden i Wien).

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4430
20.03.17 15:43

Det var stopp og kontroll mellom Slovakia og Ungarn, mellom Ungarn og Kroatia og mellom Kroatia og Slovenia da vi kjørte der i fjor.

Serbia er ikke med i EU så her er det nok grensekontroll.

Oblat kreves også i Tsjekkia, Ungarn og Slovenia. Pris 10 Euro.

Husk også grønt kort på forsikringa !

http://janneogfrank.blogspot.no/2016/08/vart-frste-mte-med-ungarn.html

annmag
20.03.17 16:48
xpoolman: Det var stopp og kontroll mellom Slovakia og Ungarn, mellom Ungarn og Kroatia og mellom Kroatia og Slovenia da vi kjørte der i fjor. Serbia er ikke med i EU så her er det nok grensekontroll. Oblat kreves også i Tsjekkia, Ungarn og Slovenia. Pris 10 Euro. Husk også grønt kort på forsikringa !

Tok de kontrollene du nevner lang tid ( = mye kø)?

Hvor får jeg kjøpt oblater til de landene du nevner? 

Jeg kommer til å plukke opp leiebil i Østerrike, så jeg tror ikke jeg trenger grønt kort da.

xpoolman
20.03.17 18:05
annmag: Tok de kontrollene du nevner lang tid ( = mye kø)?
Hvor får jeg kjøpt oblater til de landene du nevner?
Jeg kommer til å plukke opp leiebil i Østerrike, så jeg tror ikke jeg trenger grønt kort da.

Nei det tok ikke særlig lang tid i kontrollene, maks 20 minutter, 10-12 biler i kø så vidt jeg husker...men vi var på tur og gadd ikke ta tida.
Men det var ikke slik at vi stønna for at det tok så lang tid :-)

Oblater kjøpte vi på bensinstasjonene, i Østerrike og Slovakia slike til å klistre i frontruta, i Ungarn og Slovenia var det registrering av bilens skilt, altså elektronisk.

Får du kjøre leiebilen gjennom så mange land ?
Jeg vet det er problemer å leie bil i Kroatia og ta den med til de andre ex-jugoslavlandene. Men det er der; de er jo nærmest i krig enda....

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 12288
20.03.17 18:16
annmag: Noen som vet om det er spesielle forhold ved grensene til disse landene nå?

Feriemodus over hele linja.

annmag
20.03.17 19:23
xpoolman: Får du kjøre leiebilen gjennom så mange land ?

Det var noe jeg måtte sjekke, så jeg gjorde det i mellomtiden.

Er ikke lov å ta bilen inn i de landene jeg hadde tenkt.....så da bortfaller dette.

Får sjekke ut tog og buss isteden....filler'n også. :o(

xpoolman
20.03.17 21:10
annmag: Er ikke lov å ta bilen inn i de landene jeg hadde tenkt.....så da bortfaller dette.

Det var da synd men jeg tenkte meg nesten det....

Hvorfor ikke kjøre fra Norge i egen bil ?
Det er ikke så langt, du kjører fra Hirtshals/Fredrikshavn til Østerrike på en dag :-)

Det er veldig fint der borte, og en helt annen opplevelse å kjøre selv enn å ta tog/buss.

Forfun
20.03.17 23:06

Skulle også til å stille spørsmål om hvilket selskap som tillot disse landene. Kan jo krysse grenser med buss, og heller leie bil i de ulike landene. Men hvorfor så mange land på en tur? Fordel det heller på flere turer. 

annmag
21.03.17 12:30
xpoolman: Hvorfor ikke kjøre fra Norge i egen bil ?
Det er ikke så langt, du kjører fra Hirtshals/Fredrikshavn til Østerrike på en dag :-) Det er veldig fint der borte, og en helt annen opplevelse å kjøre selv enn å ta tog/buss.

Planen er å hoppe av flyet under et flybytte i Wien på vei tilbake fra en annen destinasjon.....så har ingen egen bil med.

Det er utvilsomt best å kjøre, da er man langt mer fri og fleksibel og trenger ikke å planlegge noe særlig.

Får se hvordan jeg løser det......blir antageligvis tog. :o)

annmag
21.03.17 12:39
Forfun: Skulle også til å stille spørsmål om hvilket selskap som tillot disse landene. Kan jo krysse grenser med buss, og heller leie bil i de ulike landene. Men hvorfor så mange land på en tur? Fordel det heller på flere turer.

Var bare jeg i min enfoldighet som tenkte åpne grenser = fri kjøring med leiebil.....men jeg tok altså feil.

Hadde egentlig bare tenkt å reise til Slovenia og Ungarn, siden det er de to landene jeg ikke har vært i, men nå ser det ut til å bli litt annerledes.

Trenger jo ikke å fordele landene på flere turer....kommer bare an på hvor lenge man reiser. :o)

Mine reiser begynner f.eks. sånn: "Jeg stikker en tur til NYC ei uke rundt jul".....og plutselig så ble det et halvt år med dykking rundt i Karibien i tillegg.....hehe.

Helgeturtur til NYC ble også plutselig til en flere ukers biltur rundt omkring i Usa.

Noen ukers avslapping i Karibien ble plutselig til en rundtur i Sør-Amerika og Mellom-Amerika et års tid.

osv..

....og sånn går no dagan.

Mulig jeg kjøper en interrailbillett og bare drifter rundt uten særlig planlegging. Sjekket interrail og ser at de også har 1.klasse billetter....så da blir det jo mye mer komfortabelt også.

Hvis jeg nå hopper av flighten under flybytte i Wien, så kan jeg kun ha håndbagasje....og det kan jo bli en utfordring hvis jeg skal drive rundt i Europa noen uker i tillegg.....hehe.

(Innlegget ble redigert 21.03.17 12:41)

Forfun
21.03.17 18:25
annmag: Trenger jo ikke å fordele landene på flere turer....kommer bare an på hvor lenge man reiser. :o)

Nyt livet! Å ha roen til rett og slett være på tur er noe jeg virkelig savner. Men skal du være lenge på tur blir leiebil fra Østerike mindre aktuelt. Hadde jeg hatt 6 uker til dette området hadde jeg tatt med egen bil. Mye enklere med så mange rare grensekrysninger. Husk eventuelt å sjekke at forsikringen er gyldig, tror Balkan er inkluldert hos meg, men her kan det være unntak. EU er greit.

kansas00
kansas00Innlegg: 18844
21.03.17 19:01
xpoolman: Det var da synd men jeg tenkte meg nesten det.... Hvorfor ikke kjøre fra Norge i egen bil ?
Det er ikke så langt, du kjører fra Hirtshals/Fredrikshavn til Østerrike på en dag :-) Det er veldig fint der borte, og en helt annen opplevelse å kjøre selv enn å ta tog/buss.

Tviler på at den bilforsikringa nordmenn flest har er gyldige i land som serbia, romania, bulgaria etc (mulig jeg tar feil) . Selv om du tar ut en leiebil i f.eks tyskland, så må du vel  betale ekstra forsikring for å ta bilen inn i en rekke østblokkland.. noen tillater vel heller ikke det heller.

(Innlegget ble redigert 21.03.17 19:02)

xpoolman
21.03.17 20:12
kansas00: Tviler på at den bilforsikringa nordmenn flest har er gyldige i land som serbia, romania, bulgaria etc (mulig jeg tar feil)

Joda, til og med i Russland.

Jeg var over det hele med bobilen i fjor:

http://janneogfrank.blogspot.no/

(Innlegget ble redigert 21.03.17 20:12)

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13358
21.03.17 20:24
annmag: Hadde egentlig bare tenkt å reise til Slovenia og Ungarn

Du kommer deg dit med leiebil. En sjekk hos f.eks. Europcar tilsier at du kommer deg til alle de landene du har nevnt, men du trenger skriftlig tillatelse fra firmaet.

https://www.europcar.at/general-terms-and-conditions-europcar-austria

(Innlegget ble redigert 21.03.17 20:33)

xpoolman
21.03.17 21:24
Johnsli: Europcar tilsier at du kommer deg til alle de landene du har nevnt,

Ja se det:-)

"Czech Republic, Slovakia, Hungary, Slovenia, Croatia, Poland, Bosnia & Herzegovina, Serbia, Montenegro, Macedonia, Bulgaria, Romania and Greece".

Kjør på annmag :-)

annmag
21.03.17 22:56
Johnsli: Du kommer deg dit med leiebil. En sjekk hos f.eks. Europcar tilsier at du kommer deg til alle de landene du har nevnt, men du trenger skriftlig tillatelse fra firmaet. https://www.europcar.at/general-terms-and-conditions-europcar-austria

TAKK!!

Dette må jeg sjekke ut imorgen.  Ser ut som om de krever ekstra penger for noen av grensepasseringene iallefall.

Var bare et tastetrykk unna å bestille interrailbillett tidligere i dag, men bestemte meg for å vente til i morgen.

........

Må omstille hodet igjen nå. :o)

annmag
21.03.17 22:57
Forfun: Nyt livet! Å ha roen til rett og slett være på tur er noe jeg virkelig savner.

Ja, er helt supert å være på "drift"......no stress. :o)

annmag
21.03.17 22:58
xpoolman: Kjør på annmag :-)

Hehe....blir travelt for meg i morgen da....når jeg må finne ut av hva jeg skal gjøre.

annmag
22.03.17 12:25

Da har jeg fått svar fra Europcar vedr. ekstrakostnader for de landene jeg ønsker......og det vil beløpe seg til ca kr. 3.500,-.

Det synes jeg ikke er verdt prisen.....så da blir det toget.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg