Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reise i Sor Ost Asia

NYTT TEMA
Canucks
CanucksInnlegg: 73239
17.04.17 08:48

Hei,

Jeg og et par kamerater planlegger hoestens utflukt og guttetur. Vi har sett paa Vietnam og tog fra nord til soer som et alternativ.

Tiden vi har til raadighet er 2 uker. Reisetiden er Oktober eller November, for November er vi litt usikker paa om Vietnam i nord kan bli litt kjoelig i forhold til bading.

Derfor er vi ute etter litt tips og raad.

Har ogsaa sett litt paa Malaysia og Indonesia som alternativer, og hvordan vi kan reise paa 2 uker i disse landene, og hvordan vaeret maatte vaere der paa den tiden.

Thailand er ikke et alternativ for oss i denne omgang.

Paa forhand takk.

annmag
annmagInnlegg: 7377
17.04.17 22:30
Canucks: Jeg og et par kamerater planlegger hoestens utflukt og guttetur. Vi har sett paa Vietnam og tog fra nord til soer som et alternativ. Tiden vi har til raadighet er 2 uker. Reisetiden er Oktober eller November, for November er vi litt usikker paa om Vietnam i nord kan bli litt kjoelig i forhold til bading. Derfor er vi ute etter litt tips og raad. Har ogsaa sett litt paa Malaysia og Indonesia som alternativer, og hvordan vi kan reise paa 2 uker i disse landene, og hvordan vaeret maatte vaere der paa den tiden. Thailand er ikke et alternativ for oss i denne omgang. Paa forhand takk.

Guttetur er ikke akkurat jeg spesialist på, men jeg anbefaler iallefall Hanoi hvis dere velger Vietnam....bare fordi det er Hanoi.  Bo i den travle gamle delen av byen.

Hoi An lenger sør er en skikkelig turistfelle.

Når det gjelder Indonesia, så likte jeg meg i Jakarta, Komodo og Rinca synes jeg også er verdt et besøk + fjellene i West Papua, men det er kanskje litt vel utenfor allfarvei.  Kuta Beach på Bali er australiernes svar på Ibiza.

(Malaysia likte jeg ikke i det hele tatt).

Canucks
18.04.17 09:44
annmag: Guttetur er ikke akkurat jeg spesialist på, men jeg anbefaler iallefall Hanoi hvis dere velger Vietnam....bare fordi det er Hanoi.  Bo i den travle gamle delen av byen. Hoi An lenger sør er en skikkelig turistfelle. Når det gjelder Indonesia, så likte jeg meg i Jakarta, Komodo og Rinca synes jeg også er verdt et besøk + fjellene i West Papua, men det er kanskje litt vel utenfor allfarvei.  Kuta Beach på Bali er australiernes svar på Ibiza. (Malaysia likte jeg ikke i det hele tatt).

Er vel ikke helt gutter, er 30 år, så har vel vokst fra oss det verste rølpelivet.

Når det gjelder West Papua blir nok det litt for mye utenfor alfarvei med tanke på 2 uker, selv om det kunne vært spennende.

for Vietnam om det blir Oktober er planen starte i nord og ta tog hele veien sør, og vi vil besøke Hanoi da selvsagt.

Hvordan er det å komme seg til Komodo og Rinca fra Jakarta? 

Takk for svar.

annmag
18.04.17 10:05
Canucks: Hvordan er det å komme seg til Komodo og Rinca fra Jakarta?

Jeg fløy fra Bali til Flores, og tok båt derfra til Rinca...og så til Komodo.

Nå skal det sies at det ikke var en vanlig rutebåt.  Jeg booket båt hos noen i Bali, også ble jeg plukket opp på flyplassen i Flores.  Mener å huske at jeg var tre dager på båten....meg, en raring av en guide som tydeligvis hadde amerikanske rappere som forbilde + kapteinen.  Gikk helt greit å sove ombord i båten.  Mat ble også lagd på båten.

Sjekk litt på nett etter båt...og sjekk så referansene.  De jeg reiste med var helt spinnville....dvs. guiden var virkelig et negativt kapittel for seg, men var morsomt å se varanene da.  

Det er til tider cruiseskip innom, og da kan det bli folksomt.  Kom et inn da jeg var på en "fjelltopp" på Komodo, men det forsvant før jeg kom ned igjen (sikkert amerikanere eller kinesere som skulle innom noen minutter for å ta bilder for å vise frem på neste fotoparty).  Se om dere finner cruisanløp på nett, og forsøk å styr unna dem.

Tar det nesten for gitt at det går direktefly fra Jakarta til Flores.

Canucks
18.04.17 10:07
annmag: Nå skal det sies at det ikke var en vanlig rutebåt.  Jeg booket båt hos noen i Bali, også ble jeg plukket opp på flyplassen i Flores.  Mener å huske at jeg var tre dager på båten....meg, en raring av en guide som tydeligvis hadde amerikanske rappere som forbilde + kapteinen.  Gikk helt greit å sove ombord i båten.  Mat ble også lagd på båten.

Høres spennende ut, vil sjekke opp dette med Indonesia mer som et alternativ, og hvordan det går seg til med 2 uker.

enigma99
enigma99Innlegg: 676
20.04.17 00:56
Canucks: Høres spennende ut, vil sjekke opp dette med Indonesia mer som et alternativ, og hvordan det går seg til med 2 uker.

Hvis dere vurderer Indonesia kan Gili øyene også anbefales, sjekk dem ut på nettet (Gili Trawangan, Gili Meno og Gili Air) Ingen motorisert trafikk (kun hestekjerrer og sykler), ingen hunder (forbudt, nevnes kun som en morsomhet, jeg liker hunder..), fantastiske strender, 15 min gangavstand mellom partyliv og ganske øde strender, turistene består 90% av backpackere. Fine forhold for snorkling, og dykkerskolene ligger tett.

Øyene ligger med ca 5 min båttur mellom, og har hver sin "personlighet", Trawangan er den mest utbygde og med mest partyliv. Er man sliten av å feste og vil ha fred og ro kan du ha en strand helt for deg selv på Meno. Air er en mellomting av de 2 andre. Øyene er så små at du sykler eller går rundt øya på 1-2 timer.

Det går relativt raskt å komme seg dit, f.eks. via fly Kuala Lumpur til Lombok 3-4 timer, og ca 3 timer biltur til båtene som bruker 10-30 min til øyene. (man kan også reise dit via Bali, men tatt i betraktning turistmylderet og trafikken på Bali er det mye raskere og mer behagelig å dra via Lombok)

(Innlegget ble redigert 20.04.17 01:04)

annmag
20.04.17 19:13
enigma99: turistene består 90% av backpackere

Fint du påpeker dette, for det er ganske vesentlig når det gjelder Gili-øyene.....og eneste grunnen til at jeg aldri kommer til å reise dit. :o)

enigma99
21.04.17 01:10
annmag: Fint du påpeker dette, for det er ganske vesentlig når det gjelder Gili-øyene.....og eneste grunnen til at jeg aldri kommer til å reise dit. :o)

Alle har jo forskjellige reisepreferanser, og bra er det ;)

Vi er ca 50 men velger glatt backpackermiljøer fremfor pakketurister, barnefamilier, eller pensjonister anytime, hvis det er alternativene. Best trives vi når det er svært få eller ingen turister av noe slag i nærheten, men det blir dessverre sjelden..

Backpackere (et veldig vidt begrep, selv om de fleste er i 20 årene finnes de i alle aldre og fra alle land) er faktisk en av våre beste kilder til reisemål, både for neste dag / uke og neste år ;-) Utallige gode tips og råd er mottatt over en øl på div barer og hotelltrapper.

(Innlegget ble redigert 21.04.17 01:18)

Canucks
22.04.17 18:03

Takk for gode tips.

Det ser til slutt ut som det blir Vietnam i denne omgang med avreise til Hanoi den 14 Oktober, og hjemreise fra Ho Chi Minh den 28. Oktober.

Planen er og ta tog med hop av og pa nedover gjennom Vietnam.

Ser at annmag anbefalte varmt Hanoi, og ikke like mye Ho Chi Minh, noen andre varme anbefalninger for oss paa turen soerover for stoppesteder.

enigma99
22.04.17 21:10
Canucks: er at annmag anbefalte varmt Hanoi, og ikke like mye Ho Chi Minh,

Har kun vært i HCMC og Phu Quoc, men har snakket med endel som har vært rundt i Vietnam. HCMC var overraskende "vestlig", i district 1 var det så mye vestlige butikker, McDonalds etc at man nesten kunne vært i Europa. Tror dette er ganske unikt for HCMC, og i resten av Vietnam ser man mer av det "ekte" vietnamesiske. God tur :-) 

annmag
23.04.17 21:57
Canucks: Ser at annmag anbefalte varmt Hanoi, og ikke like mye Ho Chi Minh

Nja....jeg synes nå man skal oppleve Ho Chi Minh byen også....nettopp fordi det er Saigon.  Er mye scam der....så vær ops på det.  De som selger utflukter til turister eier ingen skrupler.

Hoi An opplevde jeg som en skikkelig turistfelle.  Hundrevis av elendige skreddere bl.a. 

annmag
23.04.17 22:03
enigma99: Alle har jo forskjellige reisepreferanser, og bra er det ;)

Ja, nettopp...og derfor synes jeg det var fint at du påpekte at det er et solid backpackermiljø der....så kan de som ikke liker det styre unna. :o)

Det er ikke noen riktig eller gal måte å reise på.  Hver og en må finne den måten som passer en selv best.

Lyngen
LyngenInnlegg: 1324
24.04.17 10:33

Ville det ikke ha vært litt dumt å vært i Hanoi uten å besøke Sapa området og tatt en båttur på Halong Bay? Men det blir for mye på 2 uker å dra til sør i tillegg. Da jeg var der i desember var det som en behagelig norsk sommer, men kaldt i Sapa. Min beste opplevelse var uten tvil Angkor Wat. Malaysia er en av de fineste feriene jeg har hatt, men slikt er jo subjektivt. Fordelen med Malaysia er at det ikke er så lange avstander og egner seg bra for kortere turer. Samt at det er et lett, rolig og behagelig land å reise rundt i. Meget flott på østkysten, men KL er ikke noen høydare. Enda ikke vært i Indonesia, men hørt at folket der skal være veldig varme og vennlige. Men tungvindt og tidkrevende å reise rundt så da må man velge ut få steder.

Returnert
ReturnertInnlegg: 138
24.04.17 11:38
annmag: Det er ikke noen riktig eller gal måte å reise på.  Hver og en må finne den måten som passer en selv best.

AMEN! 

Dette er noe som bør stå som velkomstmelding til VGD reisetips.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg