Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Greske øyer

NYTT TEMA
annmag
annmagInnlegg: 7372
27.04.17 09:35

Jeg regner med å havne opp i Hellas om ei drøy ukes tid.  Dette er et land jeg aldri har vært i før, og ei heller har særlig reisekunnskap til.  

Jeg skal til Athen for å se Akropolis, så tenkte jeg å kikke litt på noen av øyene.

Jeg har fått med meg at Santorini er den greske postkortøya, så jeg tar muligens en tur dit, hvis ingen her inne sier at det ikke er verdt tiden å besøke den øya.

....men så er det de andre øyene da.  

Noen som har reiseerfaring og tips i forhold til øyene nord for Chios?

Jeg er ikke ute etter strender med solsenger på rekke og rad + butikkfolk som snakker til meg på norsk.

Hvilke øyer bør jeg se?

casadetucuman
casadetucumanInnlegg: 1323
27.04.17 10:08

Jeg har ikke vært på en eneste øy i Hellas, men ifm en reise på fastlandet fant jeg en god del nyttig info på http://www.greektravel.com/ Jeg ser at det også er mye info om øyene der.

annmag
27.04.17 10:10
casadetucuman: Jeg har ikke vært på en eneste øy i Hellas, men ifm en reise på fastlandet fant jeg en god del nyttig info på http://www.greektravel.com/ Jeg ser at det også er mye info om øyene der.

Takk!!

Skal kikke nærmere på den siden neste gang jeg har nettforbindelse. :o)

Jeg har bildegoogla litt på forhånd, og ser at det er mye solsengbilder på rekke og rad som går igjen på de fleste øyene.

Forfun
ForfunInnlegg: 5083
27.04.17 11:04
annmag: Jeg har bildegoogla litt på forhånd, og ser at det er mye solsengbilder på rekke og rad som går igjen på de fleste øyene.

Å klare å unngå steder med solsenger på de greske øyene ser jeg på som umulig. Går det offentlig transport dit vil det være turister der. Det har blitt for mange som søker det unike. Uten å ha vært der, tipper jeg det er enkelte sider av øyene som er mer øde og uberørt enn andre.

annmag
28.04.17 09:47
Forfun: tipper jeg det er enkelte sider av øyene som er mer øde og uberørt enn andre.

Er de stedene jeg hadde håpet noen her inne kunne kunne tipse om.

Jeg er ikke ute etter strender i det hele tatt.....bare koselige små landsbyer som lever sitt eget liv.

Kjemi
KjemiInnlegg: 364
28.04.17 10:22

Har hørt mye positivt om Plomari, Lesvos.

fargerik
fargerikInnlegg: 46569
30.04.17 10:09
annmag: Jeg er ikke ute etter strender i det hele tatt.....bare koselige små landsbyer som lever sitt eget liv.

Sett deg på bussen og reis ut i det ukjente.

annmag
30.04.17 18:34
fargerik: Sett deg på bussen og reis ut i det ukjente.

Jamen du Fargerik....det er jo vann mellom øyene?

enigma99
enigma99Innlegg: 675
30.04.17 18:51
annmag: eg skal til Athen for å se Akropolis, så tenkte jeg å kikke litt på noen av øyene.

Tips til Akropolis: vær der når det åpner, nå er det vel ikke den verste sesongen ennå, men har vært der et par ganger i juni, og da har både turiststrømmen og sola blitt ytterst plagsom allerede i 11 tiden ;-)

Kjenner ellers lite til øyene nord for Chios. Har kun vært på endel av øyene lenger sør. Ta en titt på Tripadvisor, eller hiv deg uti det fra Athen uten planlegging ;-)

annmag
30.04.17 19:06
enigma99: Tips til Akropolis: vær der når det åpner, nå er det vel ikke den verste sesongen ennå, men har vært der et par ganger i juni, og da har både turiststrømmen og sola blitt ytterst plagsom allerede i 11 tiden ;-)

Ja, midt på sommer'n må det jo være helt forferdelig der...masse folk og kjempevarmt.

annmag
02.05.17 15:45

Tror jeg har bestemt meg for Naxos, Santorini, Milos og Hydra (ikke akkurat lite turistifiserte øyer....hehe).

Jeg har ikke peiling på greske øyer i det hele tatt, og har litt sporadisk nettforbindelse om dagen, så hadde vært takknemlig for om noen har tips eller annet om disse øyene.

annmag
02.05.17 15:47
Kjemi: Har hørt mye positivt om Plomari, Lesvos.

Lesvos har jeg ikke lyst til å reise til nå.....pga alle disse facebook-"hjelperne".

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6085
fargerik
fargerikInnlegg: 46569
02.05.17 17:21
annmag: Jamen du Fargerik....det er jo vann mellom øyene?

shit! Det tenkte jeg ikke på.

annmag
02.05.17 20:32
fargerik: shit! Det tenkte jeg ikke på.

Jammen bra jeg fant ut av det affal!

annmag
02.05.17 20:37
_roffe_: 146.000 migranter oppholder seg nå på de greske øyene Lesvos, Chios, Kos, Leros og Samos, og det er dobbelt så mange som flyktningleirene er tilrettelagt for.

Har null problem med flyktningene.....er facebook-"hjelperne" jeg ikke ønsker å forholde meg til.  De er så patetiske at jeg nok ikke bør skrive noe mer om akkurat det nå. 

(De serieposter bilder av flyktningebarn på facebook, og legger ut om den "gode"/patetiske innsatsen sin.)

Hvis man vil gjøre noe godt....så gjør man det....man kringkaster det ikke.  Når man kringkaster det.....så blir motivet for handlingen en helt annen. :( :( 

Pompel62
Pompel62Innlegg: 1344
02.05.17 20:44

Vi bor og jobber i Athen. Det er flere øyer i kort avstand til Athen som virkelig er verdt et besøk. Aegina er den nærmeste. 40 min med hurtigbåten.

Videre med samme båt (10 min) kommer du til Agistri. Der har vi leid oss en leilighet for en lengre periode, som vi benytter når vi har fri. Virkelig paradisøy, som ikke har rukket å bli turistinfisert enda. 

Pompel62
02.05.17 21:00

Santorini er litt "been there, done that". En, maks to overnattinger holder. Lang båttur, og når du har sett solnedgangen, har du sett den. Paros er mye bedre.

annmag
02.05.17 21:14
Pompel62: Det er flere øyer i kort avstand til Athen som virkelig er verdt et besøk. Aegina er den nærmeste. 40 min med hurtigbåten. Videre med samme båt (10 min) kommer du til Agistri. Der har vi leid oss en leilighet for en lengre periode, som vi benytter når vi har fri. Virkelig paradisøy, som ikke har rukket å bli turistinfisert enda.

Tusen takk, er sånne tips jeg virkelig trenger. :o)

annmag
02.05.17 21:16
Pompel62: Santorini er litt "been there, done that". En, maks to overnattinger holder. Lang båttur, og når du har sett solnedgangen, har du sett den. Paros er mye bedre.

Ja, Santorini er vel litt sånn at man bare må se den....også dra videre.  Jeg bildegoogla Paros tidligere i dag, og ble ikke imponert av det, men skal se litt mer på det.

Hva synes du om Naxos?  Hadde tenkt at det skulle bli første stopp.....da helt til Santorini på en dag kan bli litt vel langt.

Jeg har lyst til å ta ferger....som går litt sakte, så jeg kan sitte ute på dekk og slappe av og se på øyer som blir passert og turkist vann.  Går det an enda....eller er det bare hurtigbåter nå?

Strandereng
StranderengInnlegg: 6810
02.05.17 21:19
Pompel62: Vi bor og jobber i Athen. Det er flere øyer i kort avstand til Athen som virkelig er verdt et besøk. Aegina er den nærmeste. 40 min med hurtigbåten. Videre med samme båt (10 min) kommer du til Agistri. Der har vi leid oss en leilighet for en lengre periode, som vi benytter når vi har fri. Virkelig paradisøy, som ikke har rukket å bli turistinfisert enda.

Dette er jeg helt enig i. 

Jeg seilte for noen år siden mellom de Saroniske øyer, og når du først drar til Hydra ( som er en av dem, og alltid turister), så ta en tur til Poros, Aegina, Agistri. Ta også turen innom Methana og Spetses.  Veldig fint alle steder i dette området, fint å øyhoppe der.

Pompel62
02.05.17 21:21

Da er det bare til å fylle på:).

Torget på Monastiraki er selvfølgelig verdt et besøk. Spesielt på søndagene med Flea market. Men det er turistpriser der. På metroen på veien til Pireus er det bare til å hoppe av i en av bydelene Kallithea og Moschato. Veldig hyggelige plasser med det du trenger av butikker og restauranter. Til mye lavere priser.

Pompel62
02.05.17 21:28

Kan ikke uttale meg om Naxos. Har ikke vært der.

Vi satt på en ferje som gikk sakte når vi reiste til Santorini for noen år siden. Stapp fullt, og ikke noen spesielt hyggelig opplevelse. Men med en hyggelig gjeng, og en pils eller tre....

Når vi var på Paros igjen i høst, hadde vi sete på saktebåten. Mye mer behagelig. Du har mer enn nok tid til å sitte på dekk innimellom på turen.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6810
02.05.17 21:30
annmag: Jeg har lyst til å ta ferger....som går litt sakte, så jeg kan sitte ute på dekk og slappe av og se på øyer som blir passert og turkist vann.  Går det an enda....eller er det bare hurtigbåter nå?

Jeg så saktegående ferger over alt.
Santorini er en del lenger vekk fra dette området rundt Pelopponnes. 
Santorini har jeg overlevd uten, men skal "ta" den og andre øyer i det området om ikke så lenge. Cycladene neste!

Pompel62
02.05.17 21:44

Det er nok av sakteferjer, ja. Funker greit det, men de fyller dem opp til randen med folk, så det er ganske trangt. Ferje er uansett dyrt, og om du er på budsjetter, er nok sakteferjene å foretrekke.

annmag
02.05.17 22:02
Strandereng: Jeg seilte for noen år siden mellom de Saroniske øyer, og når du først drar til Hydra ( som er en av dem, og alltid turister), så ta en tur til Poros, Aegina, Agistri. Ta også turen innom Methana og Spetses.  Veldig fint alle steder i dette området, fint å øyhoppe der.

Men jeg har ikke tid til alle dem. :o(

annmag
02.05.17 22:03
Pompel62: På metroen på veien til Pireus er det bare til å hoppe av i en av bydelene Kallithea og Moschato.

Skal sjekke det litt nærmere. :o)

annmag
02.05.17 22:04
Pompel62: Det er nok av sakteferjer, ja. Funker greit det, men de fyller dem opp til randen med folk, så det er ganske trangt. Ferje er uansett dyrt, og om du er på budsjetter, er nok sakteferjene å foretrekke.

Er de fulle nå også?  Jeg er der om noen dager.

Pompel62
02.05.17 22:06

Ikke noe poeng i å prøve å få med seg så mange som mulig. Athen pluss maks tre øyer på en uke. Helst bare to. Går fryktelig mye tid bort i reising.

annmag
02.05.17 22:14
Pompel62: Athen pluss maks tre øyer på en uke. Helst bare to. Går fryktelig mye tid bort i reising.

Jeg har et par uker, men vil ikke stresse.  Denne gangen blir det for det meste å være på drift.....strandliv blir det ikke noe av nå.  

Vil bare treffe masse koselige grekere og se fine små landsbyer.....og fiskebåter.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg