Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilke land/territorier har du vært i?

NYTT TEMA
Wavy
WavyInnlegg: 11554
09.05.17 11:16

Tenkte å starte en "har vært i" tråd igjen. Vet det eksisterte en for lenge siden, men kan jo være å starte på scratch igjen.

Man kan inkludere alle land, avhengige områder og territorier som har en viss grad av uavhengighet, men kanskje ikke del-land og stater/republikker inne i suverene (for eksempel England, Tsjetsjenia) land. Man kan jo føle på om man synes det hører med. Jeg vil si at så lenge landet ligger langt unna moderlandet så kan man ta det med (f.eks Fransk Guiana, Bonaire)..Hawaii og Kanariøyene synes jeg er helt på grensen, men jeg ville sagt nei. Bruk magefølelsen hvis du er i tvil.

Wavy
09.05.17 11:25

1. Norge

2.Sverige

3. Danmark

4.Finland

5.Island

6.Storbritannia

7.Nederland

8.Tyskland

9. Belgia

10. Frankrike

11. Spania

12. Portugal

13. Italia

14. San Marino

15. Estland

16. Latvia

17. Litauen

18.Tsjekkia

19. Slovakia

20. Østerrike

21. Romania

22. Hellas

23. Tyrkia

24. Georgia

25. USA

26. Mexico

27. Curacao (land i Karibien under Nederland)

Referee799
Referee799Innlegg: 6478
09.05.17 11:39

1. Norge

2. Sverige

3. Danmark

4. Finland

5. Polen

6. Tyskland

7. Nederland

8. Belgia

9. Storbritannia

10. Frankrike

11. Østerrike

12. Slovenia

13. Italia

14. Hellas

15. Tyrkia

16. Malta

17. Spania

18. Portugal

Forfun
ForfunInnlegg: 5014
09.05.17 12:36

http://vgd.no/forbruker/reisetips/tema/217418/tittel/hvilke-land-har-dere-vaert-i/side/1

Går saktere og saktere å finne nye land å besøke. Tipper jeg har besøkt rundt 70 land nå. Er ikke så opptatt av hele tiden reise til nye steder, reiser heller til steder jeg vet er bra. Konsekvensen er at en reiser til samme land flere ganger. Mangler bare 5 land jeg virkelig har lyst til å besøke, pluss en del øystater (caribien og stillehavet). Øst europa har jeg ikke forstått, dermed store hull der. Besøkt de mest spennende landene i Afrika og Asia, så ikke noe behov for å  reise dit heller.

Wavy
09.05.17 13:12
Forfun: Tipper jeg har besøkt rundt 70 land nå

Hvilke land har du vært i da? Hadde vært gøy å lese...:)

Forfun
09.05.17 13:58

En veldig kjapp oversikt. Totalt 60 land. Savner en del enklaver under Storbritania, for eksempel Gibraltar og Guersey. Fant flere land sist jeg sjekket.

Antigua and Barbuda (St. John's) (NA)

Austria (Vienna) (EU)

Belgium (Brussels) (EU)

Bolivia (Sucre) (SA)

Botswana (Gaborone) (AF)

Brazil (Brasilia) (SA)

Burundi (Bujumbura) (AF)

Canada (Ottawa) (NA)

China (Beijing) (AS)

Congo, Democratic Republic of (Kinshasa) (AF)

Costa Rica (San Jose) (NA)

Croatia (Zagreb) (EU)

Denmark (Copenhagen) (EU)

Ecuador (Quito) (SA)

Egypt (Cairo) (AF)

Ethiopia (Addis Ababa) (AF)

Finland (Helsinki) (EU)

France (Paris) (EU)

Germany (Berlin) (EU)

Greece (Athens) (EU)

Grenada (St. George's) (NA)

Hungary (Budapest) (EU)

Iceland (Reykjavik) (EU)

India (New Delhi) (AS)

Indonesia (Jakarta) (AS)

Ireland (Dublin) (EU)

Italy (Rome) (EU)

Japan (Tokyo) (AS)

Jordan (Amman) (AS)

Kenya (Nairobi) (AF)

Korea, South (Seoul) (AS)

Luxembourg (Luxembourg) (EU)

Malawi (Lilongwe) (AF)

Malaysia (Kuala Lumpur) (AS)

Mexico (Mexico City) (NA)

Morocco (Rabat) (AF) (including Western Sahara)

Nepal (Kathmandu) (AS)

Netherlands (Amsterdam, The Hague) (EU)

Norway (Oslo) (EU)

Peru (Lima) (SA)

Poland (Warsaw) (EU)

Portugal (Lisbon) (EU)

Saint Kitts and Nevis (Basseterre) (NA)

Saint Lucia (Castries) (NA)

Saint Vincent and the Grenadines (Kingstown) (NA)

Singapore (Singapore City) (AS)

Slovenia (Ljubljana) (EU)

Spain (Madrid) (EU)

Sweden (Stockholm) (EU)

Switzerland (Bern) (EU)

Tanzania (Dodoma) (AF)

Thailand (Bangkok) (AS)

Turkey (Ankara) (AS) & (EU)

Uganda (Kampala) (AF)

United Kingdom (London) (EU)

United States (Washington D.C.) (NA)

Vatican City (na) (EU)

Venezuela (Caracas) (SA)

Zambia (Lusaka) (AF)

Zimbabwe (Harare) (AF)

(Innlegget ble redigert 09.05.17 14:00)

Forfun
09.05.17 14:01

Brukte denne landoversikten.

http://www.worldatlas.com/nations.htm

Wavy
09.05.17 14:06

Det var jo en imponerende liste. Hvordan var det sørlige Afrika og småøyene i Karibien?

casadetucuman
casadetucumanInnlegg: 1318
09.05.17 14:16

Land fulgt av årstall for første besøk.

1   Norway               

2   Sweden              

3   Finland               

4   Denmark              86

5   Israel                    92

6   Palestine             92

7   UK/England        94

8   Russia                 96

9   Mongolia             96

10 China                   96

Macau (POR)      96

Hong Kong (UK)   96

11 Italy                       96

12 Vatican                96

13 Poland                 97

14 Syria                     97

15 Jordan                 97

16 Egypt                    97

17 Spain                   98

18 Australia              99

19 Fiji                         99

20 Vanuatu              99

21 Thailand              99

22 Vietnam               99

23 Iceland                 00

24 France                 01

25 Monaco               01

26 Czech Republic     01

27 Argentina             03

28 Uruguay              03

29 Brazil                    03

30 Malta                    04

31 Belgium               05

32 Ireland                 06

33 Germany              06

34 Netherlands        07

35 India                     07

36 Lithuania            08

37 Belarus                08

38 Turkey                  09

39 Portugal               09

40 South Africa       10

UK/Scotland        11

41 Morocco               11

42 Austria                 11

43 Mauritius             13

44 Madagascar        13

45 Paraguay            14

46 Estonia                14

47 Liechtenstein     15

48 Latvia                   15

49 Slovakia              15

50 Slovenia              15

51 Croatia                 15

52 Bosnia Herz        15

53 Montenegro        15

54 Serbia                  16

55 Hungary              16

56 Switzerland         16

57 Greece                 16

(Innlegget ble redigert 09.05.17 14:19)

Returnert
ReturnertInnlegg: 134
09.05.17 15:13

1. Norge (By default setting)

2. Sverige

3. Danmark

4. Finland

5. Polen

6. Tyskland

7. Nederland

8. Belgia

9. England

10. Frankrike

11. Latvia (Bodd)

12. Litauen

13. Estland 

14. Russland / Kaliningrad

15 .Tsjekkia

16. Ungarn

17. Italia

18. Hellas

19. Tyrkia

20. Israel

21. Egypt

22. Portugal

23. USA

24. Mexico

25. Caymanøyene (Storbritannia?)

26. Belize (Storbritannia?)

27. Puerto Rico (USA-ish?)

28. St.Martin/Sint Marteen (Muligens Frankrike&Nederland)

29. St. Croix (USA-ish)

30. Thailand

31. Singapore

32. Malaysia

33. Antigua and Barbuda (St.John's)

34. Saint Lucia

35. Barbados.

36. Marokko.

37. Kroatia

38. Slovenia

39. Luxembourg. 

40. Tunisia.

41. Monaco.

42. Palestina (diskuterbart)

43. Vatikanstaten.

(Innlegget ble redigert 09.05.17 15:14)

eflatjan
eflatjanInnlegg: 430
09.05.17 17:05

1  Norge

2  Sverige

3  Danmark

4  Færøyene

5  Finland

6  Tyskland

7  Nederland

8  Belgia

9  Skottland

10 England

11 Luxenbourg

12 Frankrike

13 Spania m/Kanariøyene og Ceuta

14 Portugal m/Madeira og Azorene

15 Italia

16 Vatikanstaten

17 Malta

18 Hellas

19 Kroatia

20 Slovenia

21 Bulgaria

22 Tsjekkia

23 Østerrike

24 Sveits

25 Tunisia

26 Marokko

27 Tanzania m/Zanzibar

28 Mauritius m/Rodrigues

29 Seychellene

30 Tyrkia

31 Libanon

32 Syria

33 India

34 Sri Lanka 

35 Myanmar

36 Thailand

37 Kambodsja

38 Laos

39 Vietnam

40 Malaysia m/Borneo

41 Fillippinene

42 Hong Kong

43 Kina

44 Sør-Korea

45 Nord-Korea

46 Indonesia

47 Australia

48 New Zealand

49 Palau

50 Mikronesiaføderasjonen

51 Cook-øyene

52 Papaua Ny-Guinea

53 Salomonøyene

54 Vanuatu

55 USA m/Hawaii

56 Mexico

57 Cuba

58 Venezuela

59 Peru

60 Bolivia

61 Island

I oktober/november besøker jeg mitt 62 land, nemlig Taiwan.

eflatjan
http://www.pbase.com/bolla49
http://my.flightmemory.com/eflatjan

http://no.tripadviso...877A37E55EE26EA

Forfun
09.05.17 18:43
eflatjan: I oktober/november besøker jeg mitt 62 land, nemlig Taiwan.

Forstår nå bedre hvorfor jeg plutselig hadde så få land. Taiwan og Hong Kong var ikke på listen jeg brukte.

Er veldig overrasket over at du ikke knuser meg på land. Men vinneren er ikke den med flest land, men best opplevelser.

nagrom
nagromInnlegg: 6522
09.05.17 19:26

Norge

Sverige

Finland

Danmark

Island

Estland

Litauen

Russland

Storbritannia

Irland

Nederland

Belgia

Luxembourg

Frankrike

Monaco

Spania

Portugal

Italia

San Marino

Vatikanstaten

Tyskland

Polen

Sveits

Tsjekkia

Slovakia

Østerrike

Kroatia

Ungarn

Ukraina

Hellas

Malta

Tyrkia

Libanon

Israel

Qatar

Forente Arabiske Emirater

India

Myanmar

Thailand

Malaysia

Singapore

Vietnam

Kina

Hong Kong

Macao

Japan

Filippinene

Guam

Fiji

Australia

Canada

USA

Mexico

Belize

Bahamas

Puerto Rico

Cayman Islands

St. Maarten

Curacao

Aruba

Turks & Caicos

Barbados

Kenya

Madagaskar

(Innlegget ble redigert 09.05.17 19:41)

annmag
annmagInnlegg: 7217
09.05.17 23:03

Jeg har ikke oversikt over de landene jeg har vært i, kun på de landene/stedene jeg ikke har vært.

Har ikke vært her:

Nordpolen

Svalbard

Grønland

Falklandsøyene

Sør-Georgia

Kypros

Malta

Nepal

Bhutan

Iran

Irak

Saudi A

Jemen

Qatar

Kuwait

Bahrain

-stan landene

Georgia

Armenia

Noen resortøyer i Stillehavet

Abc-øyene

Cayman Island

Bermuda

Alle landene i Vest-Afrika fra Senegal til Angola

Mozambique

Malawi

Libya

Landene mellom Kenya og Egypt

Landene midt i Afrika fra Zambia og opp til Sahara

Madagascar og øyene rundt

São Tomé

Christmas Island

French Caledonia

Wales

annmag
09.05.17 23:08
Returnert: 42. Palestina (diskuterbart)

Nei, ikke diskuterbart i det hele tatt.  

annmag
09.05.17 23:23
Wavy: Hvordan var det sørlige Afrika og småøyene i Karibien?

Hvilke småøyer tenker du på?

Øyene i Karibien er overraskende forskjellige.  Hvilken opplevelse man får kommer an på hvor lenge man er der.  Et opphold på en resort med privat strand, vil sikkert gi en helt ok opplevelse.  Ved lenger opphold ser man (og opplever) hvor mye dritt og kriminalitet det er der....uten unntak.   Eller jo....finnes noen unntak da....som lille søte Montserrat f.eks. 

Sør-Afrika er stort og har sikkert mye å by på.  Når det gjelder nasjonalparkene der, så er de omtrent som zoologiske hager.  (Kruger var nesten som løveparken på Jylland).

Swaziland var uinteressant.

Lesotho var svært interessant.  Fulgte en gps som anga en flott motorvei rett gjennom landet og til Sani-Passet.  Problemet var bare at den motorveien ikke var bygd enda.  Havnet ut på en smal og humpete grusvei/steinvei hvor det var lange bratte skråninger på hver side.  Lå haugevis med bilvrak nedover skråningene.  Farten måtte seff være lav og det ble mørkt.  Ingen gatelys, bare spredte lys fra parafinlampene i de små hyttene rundt omkring.  Måtte til slutt campe i grøftekanten da det ble for uforsvarlig å kjøre videre.  Å kjøre ned Sani-Passet i øsende regnvær var ingen morsom opplevelse.

Botswana med alle elefantene med Chobe-river er en helt fantastisk opplevelse.

Namibia har også mye fantastisk å by på.  Khaudom var for meg en utrolig opplevelse, det samme var området i nord-vest.

Victoriafallene var helt ok på begge sider av grensen, og lyset oppover Zambia var helt utrolig.

Returnert
10.05.17 07:56

Jo, for noen er det faktisk en diskusjon. Ikke for undertegnende, antakeligvis ikke for deg - men for noen er dette en diskusjon..

(Innlegget ble redigert 10.05.17 07:56)

Wavy
10.05.17 09:19
annmag: Botswana med alle elefantene med Chobe-river er en helt fantastisk opplevelse. Namibia har også mye fantastisk å by på.  Khaudom var for meg en utrolig opplevelse, det samme var området i nord-vest.

Botswana og Namibia er vel de landene i Afrika som virker mest fristende å dra til på et eller annet tidspunkt, men det er jo ganske svære land. Hvordan er infrastrukturen der? Hører jo hele tiden at Afrika og offentlig transport er et kapittel for seg, men har inntrykk av at disse landene er litt mer ryddige enn for eksempel landene i Vest-Afrika.

Wavy
10.05.17 09:21
Returnert: Jo, for noen er det faktisk en diskusjon. Ikke for undertegnende, antakeligvis ikke for deg - men for noen er dette en diskusjon..

Nå skal det sies at såpass anerkjente land som Sør-Korea (Nord-Korea), Kypros (Tyrkia) og Armenia (Pakistan) har land som ikke anerkjenner de, så diskuterbart-taggen kan man jo bruke flere steder

Wavy
10.05.17 09:27
annmag: Hvilke småøyer tenker du på?

Har du for eksempel vært på Dominica?

Den er jo ikke oversvømt av turisme, men så er den mer kjent for natur enn strender og resorts, selv om det sikkert ikke tar lang tid før resortene kommer dit også

Returnert
10.05.17 14:05
Wavy: Nå skal det sies at såpass anerkjente land som Sør-Korea (Nord-Korea), Kypros (Tyrkia) og Armenia (Pakistan) har land som ikke anerkjenner de, så diskuterbart-taggen kan man jo bruke flere steder

Er ikke uenig.

annmag
10.05.17 19:16
Wavy: Har du for eksempel vært på Dominica?

Ja, det har jeg for eksempel vært. :o) (Du ser vel at Dominica ikke står på ikke-vært lista mi....hehe ;o) )

Dominica er veldig annerledes de andre Karibiske landene.  Folkene er skikkelig arbeidsomme.  De har litt samme topografi som f.eks. Grenada, med unntak av at Grenada har mange strender, noe Dominica ikke har.  På Dominica jobber de utfra de forutsetningene de har, dyrker den marken de har og gjør det beste ut av det meste. På Grenada gjør de knapt en d***t.....annet enn å klage, be om penger fra US, gjenvelge Karibiens mest korrupte politiker som statsminister, gjøre sitt ytterste for å bli kjent med turister (så de kan syte og få penger fra dem) og forføre stupdumme hvite kvinner for å få tilgang på mer penger....æsj for noen ekle folk.  På Grenada kaller de seg muskatøya, men de gidder ikke en gang plante et muskattre etter at "Ivan" la en del av dem flate.  

Dominika har utrolig flott dykking, men det er viktig å velge riktig dive shop.  Noen av dem lesser på med amerikanske cruisepassasjerer/resortturister som har tatt dykkelappen i et svømmebasseng på forhånd, og dumper dem over noen koraller så de kan splashe litt rundt.  Velger man derimot det udiskutabelt beste, så opplever man helt fantastisk dykking.

Jeg leide leilighet hos en familie sør på øya.  Var ikke restauranter og uteliv der.  Istedenfor satt jeg og hørte på salmesang fra nabohuset noen kvelder i uka, hvor landsbyens folk samlet seg i mangel på en kirke.  Fantastisk opplevelse.  

MEN.....man må ha bil (og det synes jo ikke du er så morsomt).  

Strendene er ikke noe å rope hurra for i det hele tatt.  Mulig det er noen kunstig anlagte noen oppe ved resortene i nord.  

Jeg så aldri de resortene, selv om jeg kjørte rundt hele øya (var vel heldig å kutte innover øya før jeg kom helt opp til dem). Å krysse over øya oppe i nord er en prøvelse, som nærmest får Trollstigen til å fremstå som en middels svingete vei.

Nå herjet jo en orkan noe skikkelig med Dominica for 1-2 år siden.....de fikk skikkelig juling.  Sånn jeg kjenner dem, så er jeg sikker på at de har sydd på hvert eneste palmeblad igjen.

Jeg ønsker virkelig folkene på Dominica alt godt......og håper så mange som mulig vil reise dit...slik at øya får litt sårt tiltrengt kapital etter orkanen.  Også har de så helt utrolig morsom humor.

På Dominica spiste jeg min første lion fish......var herlig å ta hevn i forhold til all ugangen de gjør i vannet...hehe....var veldig godt også.

annmag
10.05.17 19:17
Returnert: Jo, for noen er det faktisk en diskusjon.

Jeg vet jo det, men jeg aksepterer det ikke.  Håper flere med meg kan la være å akseptere at det er en diskusjon. :o)

annmag
10.05.17 19:20
Wavy: Botswana og Namibia er vel de landene i Afrika som virker mest fristende å dra til på et eller annet tidspunkt, men det er jo ganske svære land. Hvordan er infrastrukturen der? Hører jo hele tiden at Afrika og offentlig transport er et kapittel for seg, men har inntrykk av at disse landene er litt mer ryddige enn for eksempel landene i Vest-Afrika.

Du leie bil....du må ha bil med kjøkken/kokefasiliteter og seng (jeg skulle jo ha do i tillegg.....hehe).

Finn en eller annen sjåfør du kan ha med deg....og du vil få en helt uforglemmelig ferie.

Veiene i i de fleste landene i Afrika nå er helt ok....og noen steder veldig bra....fordi kineserne er der og anlegger vei (for å få tilgang på mineraler og stemmer i FN som payback).

Returnert
11.05.17 08:27
annmag: Jeg vet jo det, men jeg aksepterer det ikke.  Håper flere med meg kan la være å akseptere at det er en diskusjon. :o)

..og det er igjen en annen diskusjon:) 

Wavy
11.05.17 08:30
annmag: MEN.....man må ha bil (og det synes jo ikke du er så morsomt).

Alt dette maset om bil...;)

Jada, jeg skjønner at bil er en fin uavhengig måte å bevege seg rundt på, som særlig gir deg stor fleksibilitet med tanke på hvor man kan dra. Vi har jo leid bil, men da har vi hatt med noen som kan kjøre, og hvis vi drar så langt kan det jo være greit å ha i bakhodet.

Å leie sjåfør er jo også fint, men da er vi mer eller mindre jo over på privat guide-markedet, noe som også kan funke veldig fint, men det er ofte litt dyrt.

Når det gjelder Dominica har jeg hatt en slags ide om at det skal la seg kombinere med St Lucia.

annmag
11.05.17 17:45
Wavy: Jada, jeg skjønner at bil er en fin uavhengig måte å bevege seg rundt på, som særlig gir deg stor fleksibilitet med tanke på hvor man kan dra. Vi har jo leid bil, men da har vi hatt med noen som kan kjøre, og hvis vi drar så langt kan det jo være greit å ha i bakhodet. Å leie sjåfør er jo også fint, men da er vi mer eller mindre jo over på privat guide-markedet, noe som også kan funke veldig fint, men det er ofte litt dyrt. Når det gjelder Dominica har jeg hatt en slags ide om at det skal la seg kombinere med St Lucia.

Det er ikke bare at man blir uavhengig av å leie bil, noen steder er det helt nødvendig for å komme seg ut av flyplassen, så fremt man ikke vil ta drosje rundt.

På noen øyer i Karibien funker rett og slett ikke det offentlige transporttilbudet, fordi "alle" kjører bil.  På andre øyer funker det helt ok, bl.a. ved at det er en avtale at privatbiler tar opp folk til en fastsatt pris, men står bare i veikanten og retter tommelen i den retningen man skal.....så går det kort tid før en bil stopper.

Alternativet er seff å bo på en all inclusive-resort, slik at dete ikke trenger bil for å kjøre til butikken, og at dere kan være med på turer i regi av resorten.  De vil da også sørge for flyplasstransfer.

Ved reise til det sørlige Afrika lar det seg seff også helt fint å få noen til å arrangere en pakketur for dere, hvis det er den type reise dere vil ha.

Går helt fint å kombinere Dominica og St Lucia.  Busstilbudet på St Lucia er iallefall eksisterende, så der er ikke behovet for bil så stort.  Er bare å bestemme hvor man vil bo, så går det nok buss til de fleste steder hvor det er overnatting for turister.  Jeg var kun i syd. Hørte av andre at de opplevde nordlige deler som helt ødelagt av resorter og seilbåter.

Forfun
11.05.17 18:13
annmag: Hørte av andre at de opplevde nordlige deler som helt ødelagt av resorter og seilbåter.

Ingenting blir vel ødelagt av seilbåter... Men jeg frykter at det nesten er sant, at det er vanskelig å finne gode ankringsplasser da alt er fullt. Ting har endret seg siden jeg var der, ikke til det gode. Forøvrig mener jeg at seilbåt er rett fremkomstmiddel i caribien. Bil er feil der, da vanntransport er bedre. Har testet minibusser på St Lucia, de kjørte som gale for alt for mange år siden.

annmag
11.05.17 18:27
Forfun: Ingenting blir vel ødelagt av seilbåter...

Jo, dessverre.  Ta deg en tur til f.eks. Tobago Keys....du ser ikke vannet en gang for alle seilbåtene.  Kan omtrent gå tørrskodd mellom.  Bequia er helt forferdelig også + en rekke steder som jeg vel har fortrengt, jeg ble vel vant til det etterhvert.

Skulle ønske seilbåtene kunne ha sin egen bukt, bortgjemt for alle andre.  Noen steder så har de jo omtrent det, og det vil jeg tro gavner de fleste.

Og ja, minibussene kjører som gale de.  Sjåførene har ofte ølflaska mellom beina, og har ofte også røyka noe som er noe helt annet enn tobakk.  Kjøre om kapp med brannbil er f.eks. noe som de synes er veldig moro.  Vil man frem, så må man bare akseptere det, og innbille seg at det er helt forsvarlig.

Wavy
11.05.17 19:44
annmag: Jeg var kun i syd. Hørte av andre at de opplevde nordlige deler som helt ødelagt av resorter og seilbåter.

Har vel sett for meg Soufriere når vi en gang får somlet oss til St Lucia..er ikke det ganske ok sted å snorkle?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg