Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kanseleringer i Norwegian

NYTT TEMA
Forfun
ForfunInnlegg: 5080
26.06.17 10:30

Ser at Norwegian kanselerer flere flygninger daglig (var det 6 i går?). Dette er fulle fly, og de har ikke gode løsninger for de reisende. Jeg har ikke problemer med å forstå at ting kan gå galt, og at av og til vil fly bli kanselert. Forventer da at de klarer å rydde opp. Å komme frem 24 timer etter planlagt kan skje, men ikke senere.

Hvor lenge kan Norwegian beholde kundebasen med denne typen service? Ser at jeg blir skeptisk. Flyr utrolig nok mer med SAS enn Norwegian for tiden. Til USA er det uaktuelt å bruke Norwegian.

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 6554
26.06.17 10:34
Forfun: Hvor lenge kan Norwegian beholde kundebasen med denne typen service?

Så lenge billettene i snitt er billigere, lenge.

fargerik
fargerikInnlegg: 46439
26.06.17 10:37
Forfun: Ser at Norwegian kanselerer flere flygninger daglig (var det 6 i går?). Dette er fulle fly, og de har ikke gode løsninger for de reisende. Jeg har ikke problemer med å forstå at ting kan gå galt, og at av og til vil fly bli kanselert. Forventer da at de klarer å rydde opp. Å komme frem 24 timer etter planlagt kan skje, men ikke senere. Hvor lenge kan Norwegian beholde kundebasen med denne typen service? Ser at jeg blir skeptisk. Flyr utrolig nok mer med SAS enn Norwegian for tiden. Til USA er det uaktuelt å bruke Norwegian.

Samma visa som i fjor.

For et år opprettet jeg en tråd om det samme i forum for samferdsel.

Ikke mye aktivitet der etter at sommer ble høst, men selv har jeg faktisk ikke tatt sjansen på å bruke Norwegian en eneste gang, og dette som skjer nå gjør meg ikke mer lysten.

Forfun
26.06.17 10:48
fargerik: men selv har jeg faktisk ikke tatt sjansen på å bruke Norwegian en eneste gang, og dette som skjer nå gjør meg ikke mer lysten.

Innenriks bruker jeg Norwegian, utenom de aller mest hektiske dagene er det bare å kjøpe en ny billett så kommer en frem. Brukte de også til Nice i påsken. Ser at den ferien kunne blitt forringet (påsken er også en stress periode, men bare i Norge, så lettere å leie fly internationalt).

Har minst 10 ganger blitt stående igjen, men operatørene har alltid ryddet opp, lengste forsinkelse er 24 timer.

Someone
SomeoneInnlegg: 24371
26.06.17 10:57
Forfun: (var det 6 i går?).

4 rundturer fra OSL i går, så tilsammen 8 flyvninger

Forfun
26.06.17 12:15

Fagforeningen som står bak ser det ut til. Ut fra hva jeg leser i DN er det fremdeles en uenighet. Ikke lett for bedriften å planlegge når det er en aksjon (uoffisiell sådan). Forstår da bedre at dette kan skje. Sikker måte å ødelegge egen arbeidsplass.

EDIT: det er to parter i denne saken, Norwegian er vel ikke drømme arbeidsgiver for å si det pent.

(Innlegget ble redigert 26.06.17 12:17)

Someone
SomeoneInnlegg: 24371
26.06.17 14:18
Forfun: Fagforeningen som står bak ser det ut til

Leser vi samme artikkel?

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14914
26.06.17 14:27
Forfun: Hvor lenge kan Norwegian beholde kundebasen med denne typen service? Ser at jeg blir skeptisk. Flyr utrolig nok mer med SAS enn Norwegian for tiden. Til USA er det uaktuelt å bruke Norwegian.

Svært lenge dessverre. Slikt bli fort glemt, og når det gjelder privatkunder så tror jeg de aller fleste vil fortsette å ta sjansen å fly med Norwegian helt til de blir stående "Kjos-faste" selv.

Det beste vi kan håpe på at at media kjører en lengre og enda mer kritisk kampanje mot Norwegian enn det de har gjort til nå. Og regner med Kjos & co bruker store summer på kommunikasjonsrådgivere til å motvirke dette.

Og tror heller ikke dette handler bare om pris. Problemet er at det i store deler av landet ikke finnes så veldig mange alternativer til Norwegian. Hadde man hatt 5-6 flyselskaper å velge i, så hadde nok Norwegian mistet betydelig flere kunder.

annmag
annmagInnlegg: 7372
26.06.17 15:11
Forfun: Fagforeningen som står bak ser det ut til. Ut fra hva jeg leser i DN er det fremdeles en uenighet. Ikke lett for bedriften å planlegge når det er en aksjon (uoffisiell sådan). Forstår da bedre at dette kan skje. Sikker måte å ødelegge egen arbeidsplass.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om dette.

Jeg synes også vinklingen i media nærmest virker som en heksejakt mot Norwegian.  

Det korpset som er strandet på Gardermoen, har fått tilbud om buss, men har takket nei til det.  Da kan de ikke klandre Norwegian for å ikke gjøre noe.  Det sier seg selv at det ikke går an å ombooke  en så stor gruppe reisende med et knips.

Når det gjelder den familien som var strandet i Baltikum (tre stk), så virker det rett og slett som om at det har vært en misforståelse mellom dem og Norwegians representanter.

Det er veldig synd hvis det stemmer at pilotene (deres fagforening) er aktive i forhold til innstillingene.  Håper ikke det som skjedde i SAS vil bli videreført i Norwegian.

Jeg har flydd med Norwegian flere ganger; innenlands, i Europa og til New York, Florida, Bangkok og Dubai.  Riktignok utenom norsk sommerferiesesong.  Eneste negative jeg har opplevd er noen timers forsinkelse på et par langflygninger.

Noen grekere jeg kjenner tok Norwegian til Svalbard i forrige uke, og var veldig positive i sin omtale av Norwegian.

annmag
26.06.17 15:12
Someone: Leser vi samme artikkel?

Jeg leser iallefall den samme artikkelen som Forfun.  

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 8400
26.06.17 15:48
franzsigel: Det beste vi kan håpe på at at media kjører en lengre og enda mer kritisk kampanje mot Norwegian enn det de har gjort til nå

Kan du gi en god grunn for at media skal kjøre kampanje mot Norwegian?

Jeg reiser med Norwegian når jeg kan. Det var de som gjorde at vi i Nord-Norge fikk billettpriser som var overkommelig for den vanlige mann.

Husker med gru den tiden SAS var enerådende og en tur/returbillett Alta-Fornebu kostet nær en halv månedslønning.

(Innlegget ble redigert 26.06.17 15:50)

Forfun
26.06.17 15:50
Someone: Leser vi samme artikkel?

Det fagforeningen sier er at de ikke aktivt har gjort noe. Det har de ikke lov til heller, da kan de bli saksøkt så de må svare som de gjør. Slik jeg forstår teksten under har pilotene normalt akseptert frikjøp av feriedager, men at dette pluttselig stoppet hos flere.

Etter det DN forstår, skal selskapet de siste dagene ha hatt problemer med å få pilotene til å akseptere frikjøp av feriedager både i Norge og i utlandet, særlig i Spania

Mulig jeg tolket dette for strengt, men jeg har stor tiltro til at disse fagforeningene gjør alt for å styrke egen sak, spesielt i kritiske perioder. 

Forfun
26.06.17 16:05

Hos NRK fremkommer det tydligere. Fagforeningen er klare til å forhandle om kompensasjon for frikjøp av fridager. Ren lønnskamp som går ut over mange.

franzsigel
26.06.17 16:13
Columbus_3: Kan du gi en god grunn for at media skal kjøre kampanje mot Norwegian?

For å få Norwegian til å slutte å selge flyreiser de vet ikke vil bli gjennomført.

Konfliktene mellom Norwegian og de ansatte er kompliserte greier. Men de koker ned til en ting - Norwegian har ikke nok ansatte piloter til å gjennomføre flygningene under ferieavviklingen på sommeren.

Norwegian er heller ikke villige til å ta kostnaden ved å betale nok for overtid eller leie inn ekstra piloter i denne perioden.

For å finansiere dette kan enten Norwegian øke prisene eller redusere egen profitt.

Begge deler hadde vært å foretrekke framfor dagens situasjon hvor flygningen blir kansellert uten varsel eller realistiske forsøk på å finne gode løsninger for passasjerene.

I dag aksepterer vi at flypassasjerer kan få flyet sitt kansellert eller bli kastet av overbookede fly knapt uten rettigheter, fordi dette er med på å presse ned prisene.

Men kanskje er flyreiser rett og slett er for billige når det koster mer å parkere på flyplassen enn det selve flyturen gjør?

fargerik
fargerikInnlegg: 46439
26.06.17 16:15
Forfun: Hos NRK fremkommer det tydligere. Fagforeningen er klare til å forhandle om kompensasjon for frikjøp av fridager. Ren lønnskamp som går ut over mange.

Det samme som for et år siden, altså?

Det er kanskje en indikasjon på at de kommer til å gjøre det samme igjen om et år, da.

Jeg bruker ikke det selskapet før de har hatt kontroll i rekkene i minst en hel sommersesong. Helst to år med fly i rute og dramatisk forbedret kundeservice.

Det er da andre som kjører fly.

Sorry, Kjos.

Det er mulig vi drar til Thailand igjen til vinteren....men det blir med det andre direkteflyet, garantert.

(Innlegget ble redigert 26.06.17 16:18)

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4129
26.06.17 16:22
franzsigel: Svært lenge dessverre. Slikt bli fort glemt, og når det gjelder privatkunder så tror jeg de aller fleste vil fortsette å ta sjansen å fly med Norwegian helt til de blir stående "Kjos-faste" selv.

Jeg er enig med deg der. Lav(ere) pris er meget avgjørende for de fleste, og sålenge en slik kansellering og forpurring av planene ikke er selvopplevd, er ikke dette fremst i folks bevissthet når det velge flyselskap.

(Innlegget ble redigert 26.06.17 16:24)

annmag
26.06.17 16:42
franzsigel: Norwegian har ikke nok ansatte piloter til å gjennomføre flygningene under ferieavviklingen på sommeren.

De har vel det, så fremt det ikke er en villet aksjon fra pilotene?

annmag
26.06.17 16:45
fargerik: Det samme som for et år siden, altså?

Ja, ser ut som om det er samme årsak som i fjor....aksjon fra pilotene.

Greske tilstander dette.....hvor det nærmest har blitt tradisjon med streik rett før forhandlinger.  Jeg visste dessverre ikke det (båt), og var stuck der nede ei uke ekstra.

franzsigel
26.06.17 16:50
annmag: De har vel det, så fremt det ikke er en villet aksjon fra pilotene?

Tror ikke det er snakk om sykemeldinger her. Snarere piloter som ikke vil selge feriedagene sine. Noe som er meget forståelig - selv vil jeg heller ikke selge feriedager selv om arbeidsgiver skulle tilby meg både trippel eller firedobbel lønn.

Den enkle (men dyre) løsningen er som sagt å ansette/leie inn nok piloter, eller redusere antall flygninger på sommeren når ferier skal avvikles.

Den dårlige (men billige) løsningen er å ikke gjøre noen av delene, og heller kansellere flygningene når det (ikke så veldig overraskende) viser seg at man ikke har nok ansatte til å gjennomføre flygningene man har solgt...

Forfun
26.06.17 16:56
franzsigel: Tror ikke det er snakk om sykemeldinger her. Snarere piloter som ikke vil selge feriedagene sine. Noe som er meget forståelig - selv vil jeg heller ikke selge feriedager selv om arbeidsgiver skulle tilby meg både trippel eller firedobbel lønn

Å selge fridager er normalt, piloter har nok ferie. Utfordringen her er at pilotene går fra å selge til ikke å selge, dermed skape en konflikt. Dette er ett system, ikke bare enkelttilfeller.

Å holde ett flyselskap i gang når piloter aksjonerer er ikke lett.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 7743
26.06.17 17:03
franzsigel: Den dårlige (men billige) løsningen er å ikke gjøre noen av delene, og heller kansellere flygningene når det (ikke så veldig overraskende) viser seg at man ikke har nok ansatte til å gjennomføre flygningene man har solgt...

Bør en kunne ha lov alså få konsesjon til å drive i service-næringa på denne måten ???????????????????

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4524
26.06.17 17:04

Akkurat.

Og når Norwegian blir valgt til verdens beste LR lavprisselskap og Europas beste lavprisselskap år etter år så betyr noen få kanselleringer absolutt ingen ting. De bare øker og øker både i volum og anseelse.

Det siste skjønner alle dem som har flydd med Ryanair og Easyjet for eksempel.

Selv har jeg bare positive erfaringer med Norwegian, jeg har flydd mye med dem. Sist forrige helg fra Kreta til SVG og tilbake. Punktlig og behagelig. Gratis Wi-Fi og suverent underholdningsystem til å være kort- og mellomdistanse. Og hver uke er jeg på flyplassen her på Kreta og henter eller sender gjester som reiser med Norwegian. Hører aldri noen som klager.

Toppers selskap !

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4129
26.06.17 17:04
FrannyLee: Bør en kunne ha lov alså få konsesjon til å drive i service-næringa på denne måten ?

Et betimelig spørsmål.

franzsigel
26.06.17 17:09
Forfun: Å selge fridager er normalt, piloter har nok ferie. Utfordringen her er at pilotene går fra å selge til ikke å selge, dermed skape en konflikt. Dette er ett system, ikke bare enkelttilfeller.

Men etter et par år så bør ikke dette komme som en overraskelse på Norwegian.

Og den enkle (men dyre) løsningen er fortsatt å ansette/leie inn flere piloter.

Norwegian velger i stedet å la kundene få alle problemene.

annmag
26.06.17 17:11
franzsigel: Tror ikke det er snakk om sykemeldinger her. Snarere piloter som ikke vil selge feriedagene sine. Noe som er meget forståelig - selv vil jeg heller ikke selge feriedager selv om arbeidsgiver skulle tilby meg både trippel eller firedobbel lønn. Den enkle (men dyre) løsningen er som sagt å ansette/leie inn nok piloter, eller redusere antall flygninger på sommeren når ferier skal avvikles. Den dårlige (men billige) løsningen er å ikke gjøre noen av delene, og heller kansellere flygningene når det (ikke så veldig overraskende) viser seg at man ikke har nok ansatte til å gjennomføre flygningene man har solgt...

Jeg har ikke satt meg godt nok inni saken til å diskutere i dybden, men utfra artiklene i DN og hos Nrk, så ser det ut som om det er en villet aksjon, som det var i fjor sommer.  Dette synes jeg det egentlig går rimelig frem om i de to artiklene.

Pilotene vet de har et pressmiddel, så venter de med avgjørende kommunikasjon til tiden er inne for sommerferieavviklingen i Norge.

Pilotene "grein" da SAS holdt på å gå overende (pga all streikinga deres), da var de villige til å strekke seg langt for å beholde jobbene.

annmag
26.06.17 17:12
franzsigel: Og den enkle (men dyre) løsningen er fortsatt å ansette/leie inn flere piloter.

Nei, man kan ikke ha mange folk i bakhold i fall pilotene finner det for godt å streike....fremfor å kommunisere resten av året.

franzsigel
26.06.17 17:16
FrannyLee: Bør en kunne ha lov alså få konsesjon til å drive i service-næringa på denne måten ???????????????????

Dessverre så er det ikke forbudt å yte dårlig service.

Men ja - problemet er egentlig at flyselskapene får lov til å kun gi deg pengene tilbake og en svært liten erstatning dersom det viser seg at de ikke klarer å levere den tjenesten de faktisk har solgt deg.

Det samme problemet ser vi på overbookinger. Siden flyselskapene har minimale kostnader ved å kaste en passasjer av flyet, spekulerer de kraftig i å selge flere flyseter enn de faktisk har. Stort sett går det jo bra. Men det er fryktelig surt når man får ferieturen ødelagt pga overbooking.

Alt dette aksepterer kundene selvsagt fordi det presser ned prisene og relativt sjeldent rammer oss personlig. Men selv vil jeg gjerne betale mer for flybilletten min dersom jeg kan være 99,9% sikker på at slikt ikke skjer (og at jeg i så tilfelle vil få en klekkelig kompensasjon som er betydelig mer verdt enn en ødelagt ferietur)...

franzsigel
26.06.17 17:17
annmag: Pilotene vet de har et pressmiddel, så venter de med avgjørende kommunikasjon til tiden er inne for sommerferieavviklingen i Norge.

Men pilotene ville ikke hatt det pressmiddelet om Norwegian bare ansatte nok piloter.

franzsigel
26.06.17 17:21
annmag: Nei, man kan ikke ha mange folk i bakhold i fall pilotene finner det for godt å streike...

Hvorfor ikke? Sånn bortsett fra at det koster penger?

Det handler jo faktisk ikke om en streik. Dette handler om å ha nok ansatte på jobb under ferien.

Det ER ingen overraskelse for Norwegian at flymannskapet skal ha ferie i juni-august. Man har et helt år på seg å få leid inn vikarer. Eller gi egne ansatte det de krever for å selge feriedager eller jobb overtid. Eller rett og slett redusere antall flygninger i sommermånedene.

Ja - det vil koste penger. Ja - det vil bety at flyreiser blir dyrere. Og det synes jeg er en helt grei løsning.

(Innlegget ble redigert 26.06.17 17:23)

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 7743
26.06.17 17:23
franzsigel: Alt dette aksepterer kundene selvsagt fordi det presser ned prisene og relativt sjeldent rammer oss personlig. Men selv vil jeg gjerne betale mer for flybilletten min dersom jeg kan være 99,9% sikker på at slikt ikke skjer (og at jeg i så tilfelle vil få en klekkelig kompensasjon som er betydelig mer verdt enn en ødelagt ferietur)...

Eg har aldri vært redd for noe i hele mitt liv . Kun om jeg selv blir riktig forbanna, og da er redd en mild betegnelse. Jeg hadde nok mest sannsynlig rasert alt rundt meg på flyplassen med dette flyselskapnavnet på om noen hadde forsøkt å kaste meg av flyet.

Noe som nok selvsagt ikke hadde vært særlig lurt , but still. Tar uansett ikke fly mer en en håndfull ganger i året og knapt nok det og har aldri reist med dette selskapet selv om det går fra der jeg bor og kona jobber på flyplassen :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg