Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvar - ødelagt

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42411
12.07.17 10:57

Trist utvikling dette...

http://www.dagbladet.no/tema/de-spyr-over-hele-byen-og-pisser-pa-alle-gatehjorner/68493150

Er vel snart 15 år siden jeg var der. Da var det akkurat passe - var ett sted som holdt åpent til utpå natta i sentrum. Husker det som dyrt. Ellers var det et trivelig sted med akkurat passe med turister den gang.

Etter siste opphold i Lisboa (der utviklingen har gått mot mange flere turister der også) - begynner man virkelig å tenke at det er veldig mange steder som nå er fullstendig overtatt av turister.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4356
12.07.17 14:09

Jeg var i Kroatia i fjor, på bobiltur.

Jeg følte at dette var det mest oppskrytte landet jeg har opplevd. Dyrt og ikke spesielt fint var det det heller. 

Mye billigere og finere i Albania, Montenegro og Montenegro. Og Hellas.

(Innlegget ble redigert 12.07.17 14:10)

casadetucuman
casadetucumanInnlegg: 1318
12.07.17 15:31

Den enkleste løsningen på "problemet" er å reise utenom høysesong, hvis man kan.

enigma99
enigma99Innlegg: 657
14.07.17 15:12

Må bare le hver gang noen kjente snakker om hvor billig og bra det er i Kroatia.. Selv drar vi heller til Albania og håper det forblir en (relativt) godt bevart hemmelighet i flere år til... :-)

Kjenner en Kroater fra Split, og han er ikke spesielt fornøyd med hvordan landet har blitt etter all turismen for å se det pent.. 

(Innlegget ble redigert 14.07.17 15:12)

Larrek
LarrekInnlegg: 4729
14.07.17 17:11

Split, Dubrovnik, Istria-halvøya var jo helt nedlesset med turister alt på 80 talet da det var Jugoslavia.

Var imidlertid i Rovinj sommeren 91 da krigen med Serbia brøt ut for alvor, og hadde byen så og si for oss selv. Grensa til Italia stod ubevoktet, vaktene hadde antagelig dratt til fronten.

Uforglemmelig opplevelse.

cruisecontrol
cruisecontrolInnlegg: 1572
16.07.17 14:18

Vært på min skjerv av sydenturer og det er Engelskmenn som troner på toppen av lista ang fyll,bråk, med tilhørende spying,arrestasjoner osv..

Og det er nettopp pga dette med superduper flatfylla som gjorde at reise til syden ble totalt uaktuelt...

Så jeg valgte andre steder og slipper flatfylla totalt,digg

kansas00
kansas00Innlegg: 18692
16.07.17 18:21
DrSchwei: Trist utvikling dette...

Er vel masseturismens bane dette. Leser selv denne her i dagbladet i dag om blant annet mallorca der turisthatet vokser. Både klage over mangel på folkeskikk og at bl.a skandinavere kjøper opp "alt av" eiendommer der for å leie ut til folk på ferie der.

«Ingen lokale har råd til å bo her lenger. I min gate har en nordmann kjøpt fire hus og jeg har fått lapper i postkassa om at han vil ha flere. Det er ekkelt»

Interessant iallefall det med folkeskikken. For jeg antar nå at mange av disse spanjolene selv har dratt på ferie. Og selv fra norge så hører man jo at folk i norske fjorder og sånt der cruiseskipene anløper heller ikke er fornøyd med folkeskikken der heller. Skulle vel vil tro at det befant seg både spanjoler og andre der.

Så får man spørre seg om det er turisme man skal leve etter [fyll inn her]. Virker nå iallefall som de flest har turisme som en av de tingene de skal leve av etter at andre næringsveier er døde. Gjelder ikke bare norge og oljen.

Kanskje litt på siden av trådstarter, men går nå på mye av de turismen bringer med seg.

(Innlegget ble redigert 16.07.17 18:23)

DrSchwei
16.07.17 19:14

Dette med at pengesterke utlendinger kjøper opp eiendom har jo vært et problem flere steder. Skjønner jo det meget godt. Berlin har jo vært utsatt for en del av det samme. Der var (er?) også horder av skandinaviske ungdommer på heisatur et ikke spesielt positivt innslag. På et eller annet stadier tar vel turistene "over" et sted, dessverre.

Her i landet er jo f.eks. Ålesund sentrum tatt over av turistfølger (mange utenlandske) enkelte dager i året. Men her har jo de lokale seg selv å skylde, ved at man har flyttet alle butikker ut av byen og til kjøpesentra. Den gode byfølelsen man hadde på 70- og 80-tallet i Ålesund er til en viss grad borte.

(Innlegget ble redigert 16.07.17 19:14)

DrSchwei
16.07.17 19:21

Trolltunga er jo også et eksempel - to timers kø for å få tatt selfie der. Sikkert et fint utfluktsmål FØR hordene kom.

xpoolman
lusekoftan
lusekoftanInnlegg: 45107
22.07.17 09:59
cruisecontrol: det er Engelskmenn som troner på toppen av lista ang fyll,bråk, med tilhørende spying,arrestasjoner osv..

Trakassering er ikke tillatt.

(Innlegget ble redigert 22.07.17 10:00)

Uteplass79
Uteplass79Innlegg: 329
01.08.17 20:54

Det som jeg husker fra Hvar er relativt stive og lite imøtekommende lokalbefolkning. Dette ødela litt av opplevelsen og jeg har ikke på noe tidspunkt vurdert å reise tilbake. Mener å huske at maten også var litt så der.

DrSchwei
02.08.17 17:45
Uteplass79: Det som jeg husker fra Hvar er relativt stive og lite imøtekommende lokalbefolkning. Dette ødela litt av opplevelsen og jeg har ikke på noe tidspunkt vurdert å reise tilbake. Mener å huske at maten også var litt så der.

Husker dette fra Spilt - er vel 13 år siden nå. På en uteservering var det så vidt jeg fikk sette meg. Usikker på årsaken, men noe av det merkeligste jeg har opplevd. Snakket med en annen reiseglad kar som hadde vært samme sted og han hadde nøyaktig samme opplevelse, reiste også alene.

Ellers er jo dette et tema i seg selv. Leste nylig en reportasje fra Hellas, der nordmenn reiser tilbake 10-20 år på rad og kaller det "hytta". Det er jo trivelig, men så så jeg en lokal restaurantvert som hadde på seg en idiotisk vikinghjelm med norsk flagg, og da blir det for meg "for mye vennlighet".

Synes at man som turist i Hellas nesten fort kan bli litt "invadert" av vennlighet - det er jo slik at man er i et skjevt forhold når man er kunde og jeg synes det blir for dumt hvis vertskapet gjør for mye ut av at man kommer tilbake.

Her i Bulgaria synes jeg det er passe - man lar en være i fred, samtidig så sier man hei og hallo og "velkommen tilbake". Men man er ikke overstrømmende overfor enhver ny turist som kommer innom. Så kan man opparbeide et bedre forhold til noen, som jeg har etter 10 år her, og det er akkurat passe for meg.

Et vesentlig poeng: De spør gjerne IKKE hvor du er fra, de er ikke interessert i dette. Så det skal mye til før man ser en barmann/dame her i Vaarna med norsk vikinghjelm. Da slutter jeg å komme.

(Innlegget ble redigert 02.08.17 17:49)

annmag
annmagInnlegg: 7217
02.08.17 18:25
DrSchwei: De spør gjerne IKKE hvor du er fra

Grunnen til at man blir spurt hvor man er fra....er for at de ønsker å vite hvilken pris de skal legge seg på ("butikk")...og hvilken tips de kan forvente seg å få (bar/"restaurant") i forhold til hvordan de skal justere sin service/"service".

Jeg forsøker å unngå den type steder så godt som mulig. 

DrSchwei
02.08.17 22:39
annmag: Grunnen til at man blir spurt hvor man er fra....er for at de ønsker å vite hvilken pris de skal legge seg på ("butikk")...og hvilken tips de kan forvente seg å få (bar/"restaurant") i forhold til hvordan de skal justere sin service/"service". Jeg forsøker å unngå den type steder så godt som mulig.

Godt mulig. Høres kynisk ut. Jeg synes for øvrig det er helt naturlig å spørre hvor folk er fra hvis jeg treffer f.eks. turister i Oslo. Men da jobber jeg jo ikke på et sted som serverer dem.

For meg her, nå i Varna, så handler det litt (trur eg) om at jeg ønsker å bli møtt som en person, som et individ, og ikke en representant for et land.

Apropos ødelagte turiststeder - leser nå om Island på Aftenposten. Helt forferdfdelig.

annmag
annmagInnlegg: 7217
02.08.17 22:45
DrSchwei: Høres kynisk ut

Sånn er det, men hvis man ønsker en "romantisk" opplevelse av at de som jobber innen turisme (på turistifiserte steder) bryr seg om turister....så er man jo seff fri til å velge å oppleve denne "interessen" som ekte.

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 1421
27.08.17 10:55
DrSchwei: Her i Bulgaria synes jeg det er passe - man lar en være i fred, samtidig så sier man hei og hallo og "velkommen tilbake". Men man er ikke overstrømmende overfor enhver ny turist som kommer innom. Så kan man opparbeide et bedre forhold til noen, som jeg har etter 10 år her, og det er akkurat passe for meg.
Et vesentlig poeng: De spør gjerne IKKE hvor du er fra, de er ikke interessert i dette. Så det skal mye til før man ser en barmann/dame her i Vaarna med norsk vikinghjelm. Da slutter jeg å komme.

Hvordan er Bulgaria som ferieland ? Har hørt så ymse. Vi har to barn på 9 og 11 år, og var på Mallorca to uker i sommer. Jeg har lest - og det står lengre opp på tråden - at lokalbefolkningen begynner å bli lei av turistene, og det merket vi. I grunnen merkelig, da man vet hvor mye penger turister legger igjen, og hvor mange arbeidsplasser den skaper.

Det siste negative om Bulgaria - fra en arbeidskollega som var der i sommer - var gretne folk, mange brautende russere (de er verre enn engelskmenn, som i det minste ler og har det morsomt), mat man lett ble syk av og flokker med gatehunder. Sistnevnte virket ufarlige og vant med mennesker, men man vet aldri med hundeglade barn som skal klappe alt som er søtt. Min kollega var i en by som heter Obzor. Det positive var flott vær, ikke for varmt, rent og klart og varmt Svartehav, lavt prisnivå, godt lokalt øl og hyggelige folk på hotellet.

Vi vurderer 2 uker i Bulgaria sommeren 2018, for å prøve noe nytt, men tilbakemeldingene fra de som har vært der varierer noe veldig.

DrSchwei
27.08.17 12:45
Hunkpapa: Hvordan er Bulgaria som ferieland ? Har hørt så ymse. Vi har to barn på 9 og 11 år, og var på Mallorca to uker i sommer. Jeg har lest - og det står lengre opp på tråden - at lokalbefolkningen begynner å bli lei av turistene, og det merket vi. I grunnen merkelig, da man vet hvor mye penger turister legger igjen, og hvor mange arbeidsplasser den skaper. Det siste negative om Bulgaria - fra en arbeidskollega som var der i sommer - var gretne folk, mange brautende russere (de er verre enn engelskmenn, som i det minste ler og har det morsomt), mat man lett ble syk av og flokker med gatehunder. Sistnevnte virket ufarlige og vant med mennesker, men man vet aldri med hundeglade barn som skal klappe alt som er søtt. Min kollega var i en by som heter Obzor. Det positive var flott vær, ikke for varmt, rent og klart og varmt Svartehav, lavt prisnivå, godt lokalt øl og hyggelige folk på hotellet. Vi vurderer 2 uker i Bulgaria sommeren 2018, for å prøve noe nytt, men tilbakemeldingene fra de som har vært der varierer noe veldig.

Det kommer an på hvordan dere legger det opp og hvor dere bor.

Jeg har bare såvidt vært innom steder som Golden Sands og Sunny Beach. Det første er et helt greit sted utenfor Varna, det siste et mindre greit sted utenfor Burgas.

Ellers har jeg holdt meg til Varna by (sentrum) og andre byer som Plovdiv, Veliko Tarnovo og Sofia. Disse anbefaler jeg helt og fullt, uten forbehold.

Hvis jeg hadde hatt familie og skulle dit hadde jeg vært på jakt etter et litt mindre feriested utenfor Varna og så leie bil og komme seg litt rundt. Det går jo an å sjekke litt.

Men da forutsetter jeg nesten at man ønsker å se litt mer av landet og kulturen enn å bare nyte sol og varme.

Det er i alle fall ingen eller få russere på stranda eller på restaurantene i Varna by. Der var tidligere noen få gatehunder, men i år så jeg ingen.

Obzor kjenner jeg ikke til, men er vel mer eller mindre en resort, selv om det er en liten by. Selv har jeg hørt at folk trives i Baltsjik og Sozopol.

Selv må jeg innrømme at jeg nå har gått litt lei av Bulgaria - men har jo vært der hvert år de siste 11-12 årene. Det negative er litt for dårlig/tilfeldig service og også litt for dårlig mat en del steder - spesielt hvis man er litt matinteressert og ikke bare nøyer seg med greit grillet kjøtt, salater, pizza og pasta. Men råvarene er gode, det samme er også ølen. Prisnivået er jo flott.

xpoolman
27.08.17 15:56

"Vi vurderer 2 uker i Bulgaria sommeren 2018, for å prøve noe nytt,"

Har dere vært på Kreta da hunkpapa ? Her er det ikke mye misnøye med turismen å spore, bare fornøyde og vennlige folk overalt. Det er rimelig, det er rent og det er et vell av aktiviteter å ta seg til. 

DrSchwei
27.08.17 18:11

Må få legge til at jeg liker og har likt Bulgaria mye på grunn av at det representerer noe litt eksotisk, med en nyere historie som er spennende. Men ikke minst også gammel historie:

https://www.nrk.no/hordaland/disse-4000-ar-gamle-skattene-kommer-til-norge-1.13430439

Det å reise litt utenom turiststedene er litt som å reise tilbake i tiden. Det er litt ufordrende noen steder. For 10 år siden (da jeg var 10 år yngre, altså) spilte også de meget pene damene i landet en viss rolle mht valg av reisemål.

Så - så mye av dette er jo da elementer som faller bort vurdert fra småbarnsforeldre som skal ha 14 dager med sol og varme. ;-)

(Innlegget ble redigert 27.08.17 18:12)

kansas00
kansas00Innlegg: 18692
02.09.17 21:30
DrSchwei: Apropos ødelagte turiststeder - leser nå om Island på Aftenposten. Helt forferdfdelig.

Det spesielle er jo at ganske mange land skisserer jo faktisk at de skal leve av turisme fremover i tiden.. Det sier de jo selv her i norge når oljen tar slutt så er turisme noe av det man skal leve av.. Når man retter seg inn på den måten så får man neppe klage synes nå jeg. Regner med island også har satset en del på turisme...

Ser man på kurven i aftenpostens artikkel så forstår man også hvilken betydning valutakurs kan ha i forhold til dette.. Islands-turismen skyter i været i 2010 omtrent.. Det er jo rett etter at finansrisa har trådt til og valutaen deres har falt ganske betydelig.. Island var vel ansett som et av europas dyreste land og er det vel på sett og vis selv om valutaen i en periode har vært noe gunstigere.. men har vel dratt seg litt opp igjen.

DrSchwei
03.09.17 12:23
kansas00: Det spesielle er jo at ganske mange land skisserer jo faktisk at de skal leve av turisme fremover i tiden.. Det sier de jo selv her i norge når oljen tar slutt så er turisme noe av det man skal leve av.. Når man retter seg inn på den måten så får man neppe klage synes nå jeg. Regner med island også har satset en del på turisme...

Ja, godt poeng - allerede nå sier man jo at man til dels har problemer i Lofoten også, samtidig som myndighetene sier hvor viktig det er med reiseliv. Og, ja, slik er det over hele verden. Som vel nevnt i denne tråden, jeg synes at Lisboa var overfylt nå og byen har gått fra å være kjempesjarmerende og litt eksotisk, til å ha nærmet seg typiske turistbyer som Roma...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg