Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reiser til USA neste sommer

NYTT TEMA
USAFerie2018
USAFerie2018Innlegg: 3
25.07.17 19:03

Hei!

vi er en familie på mor, far, sønn på 14, og en på 11. Vi skal til USA neste år og drar ca den 20. Juni til Seattle. Vi vil være i USA I en måned men ca halvparten av tiden skal vi være i Seattle. Vi har tenkt på bobil fra Seattle og nedover oregon,utah osv bare kom med tips!

kansas00
kansas00Innlegg: 19005
25.07.17 20:40
USAFerie2018: Vi har tenkt på bobil fra Seattle og nedover oregon,utah osv bare kom med tips!

Yellowstone

Aldri vært der selv, men de dokumentarene etc. som finnes om denne parken gir ikke akkurat noen lyst til å unngå den dersom man er i nabolaget. Gikk en dokumentar på BBC (tror jeg det var) hvor de hadde filmet alle årstidene i yellowstone.

AirCanada
AirCanadaInnlegg: 1799
25.07.17 20:52

UTAH

Zion National Park

Fantastisk opplevelse å vandre rundt i denne nasjonalparken. Kan ikkje sammenlignast med Bryce, Canyonlands etc.. vesenlig meir imponerande skue.

Ellers er vel både Arches (Moab), Monument Valley, og Grand Canyon plassar som kan vere av interesse.

IDAHO:

Craters of the Moon

Vannvittig landskap. 

Idaho City

"Western-by". Et pust av gammel historie kombinert med moderne parkering. Var interessant å bruke en dag her.

kennethnilsen
kennethnilsenInnlegg: 1386
25.07.17 21:17

Kan anbefale en liten tur nordover også, til Vancouver Island og Vancouver.

Vancouver Island

USAFerie2018
25.07.17 21:47

Takk, for forslag men vi har vært i vancouver, idaho og yellowstone;) og det er noe av drt vakreste jeg har sett i usa

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10908
25.07.17 22:06

Jeg og min familie gjorde deler av USA med bobil i fjor, grovt fortalt ruten Chicago – Seattle – San Fransisco.

Mitt aller første tips er å booke bobil ASAP! Etterspørselen er stor og ut over høsten kan dere risikere at dere ikke får leid bil. Dette gjelder spesielt hvis dere tenker uthenting i Seattle og levering et annet sted. Vi leide fra ElMonte og var veldig fornøyd med de, mens Cruise America er de største og sikkert like OK de også. Når du søker etter bobilutleie vil det dukke opp et par store internasjonale mellomledd, som stort sett har gode priser og pakkeløsninger. Men vær klar over at de gjerne sitter i New Zealand og kommunikasjon går tregt iom de må forholde seg til amerikanske utleiere og så deg som kunde her i Norge. Vi leide direkte med ElMonte, muligens til marginalt høyere kostnad, men var glad for det i all kommunikasjon både før og etter leieforholdet. Vi ønsket oss en såkalt C28, men endte opp med en C25 pga mangel på C28'er. Jeg tipper en C28 er helt topp for dere. Forskjellen er ca 1 meter i lengde, til fordel for C28.

Som kansas00 skriver er Yellowstone nærmest et must, men det ligger et par dagsreiser fra Seattle og når man først er i Yellowstone bør man være der i minst 3-4 dager. Det vil si at dere ryker på nesten hele den første uken bare for å få med dere nasjonalparken. Men når det er sagt, fy søren for et fantastisk sted! Det kan rett og slett være verdt den første uken...

Hvis dere velger Yellowstone er det også viktig at dere booker plass til bobilen på campingplasser i svært god tid før avreise. Vi booket julen 2015 (turen var i juli 2016) og det var så vidt vi fikk plass. Camping med bobil utenfor campingplasser er ikke anbefalt i Yellowstone. Booking kan gjøres her.

Alternativt kan dere kjøre sydover fra Seattle langs Highway 101, langs kysten. Det er mange fine perler nedover som sikkert andre kan mer om. Et par steder den første delen som står frem som fine er Canon Beach og Astoria. 

kennethnilsen anbefaler nordover, over grensen til Canada. Helt sikkert et spektakulært område, men siden utleieselskapene gjerne har restriksjoner for kryssing av grensen til Canada så dobbeltsjekk hva som gjelder for de dere velger.

Når det gjelder overnatting vekslet vi mellom rasteplasser og campingplasser (ca hver 3. natt på rasteplass). Rasteplass føltes trygt og greit, bakdelen er at de ikke har tilkobling til strøm, vann og avløp.

KOA er en kjede av campingplasser vi hadde god erfaring med. De fleste gangene kunne vi ringe og reservere samme dag eller en dag, enkelte ganger var det fullbooket. Det ser ut til at dere er på veien på nasjonaldagen den 4. juli. Da er det gjerne smekk fullt på campingplassene så booking av akkurat den dagen, og dagene før og etter, kan være lurt å gjør litt i forkant.

kennethnilsen
kennethnilsenInnlegg: 1386
25.07.17 22:36
USAFerie2018: Takk, for forslag men vi har vært i vancouver, idaho og yellowstone;) og det er noe av drt vakreste jeg har sett i usa

Hvis dere orker å kjøre så langt, kan jeg anbefale en tur til Lake Tahoe.

USAFerie2018
26.07.17 07:08

I 2012 så tok vi en tur gjennom Idaho, Montana og Wyoming, start og slutt i Seattle. Da leide vi en bobil fra cruiseamerica og det er den beste USA-ferien jeg har vært med på av alle gangene jeg har vært der

Izcilas
IzcilasInnlegg: 1748
28.07.17 15:11

Jeg hadde Seattle som utgangspunkt nå i sommer, og tok turen opp til Canada. Nasjonalparkene der er helt vanvittige. Banff, Yoho og Jasper anbefales på det varmeste. Vi kjørte fra Seattle og ned til Oregon, og så langs en elv der som var på grensa ti Washington, før vi så kjørte opp mot Idaho og Montana. Grunnen til at vi kjørte om Idaho og Montana, var for at reisefølget ikke hadde vært der, men mulig det er kjappaste vei til Calgary uansett. 

Nå var dog det i helt andre retningen av det du hadde tenkt. 

Av det lille vi fikk se av Oregon, så virket det som en veldig fin stat. For en natur den har å by på! Dersom dere liker fotturer, anbefaler jeg å søke dette opp på forhånd. 

Det som kunne vært meget spennende var jo å kjøre ned langs kysten av Stillehavet, helt ned til San Francisco, videre til Las Vegas og Grand Canyon, opp til Salt Lake i Utah og så videre tilbake til Seattle. Det ville jo blitt en veldig lang tur, snakker vel fort om en 4000km. Turen min i sommer endte vel på rett over 4000km totalt, og jeg var der i 16 dager. Men de siste 4 dagene ble det lite kjøring, ettersom vi overnattet i Seattle. 

I Seattle anbefaler jeg uansett å ta ferja over til Bainbridge Island, og besøke den "norske" byen Poulsbo. Der var det skikkelig fint! 

man
manInnlegg: 77
02.08.17 18:41

"UTAH

Zion National Park

Fantastisk opplevelse å vandre rundt i denne nasjonalparken. Kan ikkje sammenlignast med Bryce, Canyonlands etc.. vesenlig meir imponerande skue."

Tolker jeg deg rett at det er Zion som bør prioriteres her? 

AirCanada
AirCanadaInnlegg: 1799
04.08.17 18:22

Om det er meg du vil ha svar av, så meinar eg bestemt at Zion var den nasjonalparken i Utah som var mest imponerande.

Tok spaserturen opp til Angel`s Landing

Angel`s Landing

På en seinare tur var det hiking til den store gullmedalje, der vi gjekk (svømte, klatra etc) meir eller mindre i 8 timar.

The Narrows

Ikkje i spesielt god form, so det går fint an å gjennomføre med litt planlegging i forkant.

man
manInnlegg: 77
05.08.17 06:32

Sitter på mobil, så får ikke sitert, men var deg ja. Takkar for svar. Planlegger tur fra Las Vegas, kjøre "The Grand Circle".

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg