Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ferge Bergen-Flåm?

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 46534
29.07.17 22:31

Jeg kikker litt på hurtigbåt, tenker kanskje å ta hurtigbåt Bergen- Flåm og dra videre med Flåmsbana og deretter videre mot Oslo med Bergensbanen. Har funnet ut at båten tar fem og en halv time.

Men hva er dette? Litt lite å finne av info utover at de har noe servering.

Noen som er kjent? Er det en OK tur hvor man kan nyte utsikten og spise og drikke godt i noenlunde møblerte omgivelser, eller er det en slitsom tur i harde plaststoler med junkfood og stress? Er det en bråkete båt med mye motorstøy, eller er det lugnt?

Prøver å legge en plan for en rundreise med noen besøkende fra utlandet.

(Innlegget ble redigert 29.07.17 22:37)

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21864
30.07.17 18:40
fargerik: Jeg kikker litt på hurtigbåt, tenker kanskje å ta hurtigbåt Bergen- Flåm og dra videre med Flåmsbana og deretter videre mot Oslo med Bergensbanen. Har funnet ut at båten tar fem og en halv time. Men hva er dette? Litt lite å finne av info utover at de har noe servering. Noen som er kjent? Er det en OK tur hvor man kan nyte utsikten og spise og drikke godt i noenlunde møblerte omgivelser, eller er det en slitsom tur i harde plaststoler med junkfood og stress? Er det en bråkete båt med mye motorstøy, eller er det lugnt? Prøver å legge en plan for en rundreise med noen besøkende fra utlandet.

Ville heller annbefalt tog fra Bergen til Voss, buss til Gudvangen, båt til Flåm tog til Myrdal og tog videre til Oslo.

Da for du en rolig båttur på ville og vakre Nærøyfjorden. Du for en flott tur ned Stalheimskleivene. Begge deler går du glipp av hvis du tar hurtigbåt fra Bergen til Flåm.

fargerik
31.07.17 01:12
Kjetil_e: Ville heller annbefalt tog fra Bergen til Voss, buss til Gudvangen, båt til Flåm tog til Myrdal og tog videre til Oslo. Da for du en rolig båttur på ville og vakre Nærøyfjorden. Du for en flott tur ned Stalheimskleivene. Begge deler går du glipp av hvis du tar hurtigbåt fra Bergen til Flåm.

Store Bror ser alt og vet alt og vet hva jeg driver med.

Jeg tok en titt på fjesboka nå nettopp, og der lå allerede reklame for nøyaktig den ruta du foreslår nå ( ! )

Man kan innimellom fryse litt nedover ryggen.

Forøvrig virker det jo som en glimrende tur!

ArcticRose
ArcticRoseInnlegg: 161
31.07.17 10:51

Hurtigbåten er bra. Eg budde i Sogn før og tok mykje heller båten enn bussen. Det er behagelig seter,du kan gå rundt også ut. Du får kjøpt kaffi, øl snacks og baguetter ++. Det er ikkje bråkete og er du heldig funker Wi-Fi. Om dåkke er mange finnest det 3 seteren med bord mellom så 6 personer kan sitte sammen, men da må du vere tidlig ute,vertfall på sommeren. Samme gjelder vindusplasser.

Anbefaler også den andre turen. Om du ikkje får kjøpt dei billigste togbillettene er det omtrent samme  på dei organiserte Norway  in a Nutshell som om du ordner alt sjøl

fargerik
31.07.17 12:32
ArcticRose: Hurtigbåten er bra. Eg budde i Sogn før og tok mykje heller båten enn bussen. Det er behagelig seter,du kan gå rundt også ut. Du får kjøpt kaffi, øl snacks og baguetter ++. Det er ikkje bråkete og er du heldig funker Wi-Fi. Om dåkke er mange finnest det 3 seteren med bord mellom så 6 personer kan sitte sammen, men da må du vere tidlig ute,vertfall på sommeren. Samme gjelder vindusplasser. Anbefaler også den andre turen. Om du ikkje får kjøpt dei billigste togbillettene er det omtrent samme på dei organiserte Norway in a Nutshell som om du ordner alt sjøl

Dette er plan for neste sommer. Det er da vi venter besøk. Ikke i år.

Men jeg liker å være tidlig ute, og ha en god plan.

Har ikke tenkt å kjøpe billigst, men syns best kan være en god idè.

Flåmsbana vil jo bli nytt også for meg, dette sommertoget i TV har satt i gang fantasien, vettu. Det ser ganske spektakulært ut.

Det er vel tjåkka med turister på denne tiden, men det er kanskje mulig å betale ekstra for å reise i Comfortvogn også på Flåmsbana? Noen som vet?

Eller kanskje det ikke er så viktig for en times togtur....

(Innlegget ble redigert 31.07.17 12:35)

Forfun
ForfunInnlegg: 5080
31.07.17 16:19
fargerik: Dette er plan for neste sommer. Det er da vi venter besøk. Ikke i år. Men jeg liker å være tidlig ute, og ha en god plan.

Jeg er litt imponert. Selv planlegger veldig sjelden mer enn 1 måned fremover. Ofte sitter jeg på onsdag og lurer på en tur som dere planlegger her, men da førstkommende helg.

Fint område, men har ikke brukt offentlig transport her.

ArcticRose
ArcticRoseInnlegg: 161
31.07.17 20:10

Det er ikkje comfortvogn på Flåmsbanen,heller ikkje seteresarvasjo. Så her er det første mann til mølla. Best utsikt på høgre sida på vei opp 

fargerik
31.07.17 21:28
Forfun: Jeg er litt imponert. Selv planlegger veldig sjelden mer enn 1 måned fremover. Ofte sitter jeg på onsdag og lurer på en tur som dere planlegger her, men da førstkommende helg. Fint område, men har ikke brukt offentlig transport her.

Man har da reist med bergensbanen, det er ikke det. Jeg vil bare ha noen planer, for å vise fram noe fint når folka kommer.

Og Flåmsbana er jo nytt også for både kona og meg, slikt er jo en god idè, syns jeg.

fargerik
31.07.17 21:29
ArcticRose: Det er ikkje comfortvogn på Flåmsbanen,heller ikkje seteresarvasjo. Så her er det første mann til mølla. Best utsikt på høgre sida på vei opp

OK, takker, takker.

Nå vet jeg alt som trengs å vite om akkurat den turen.

Flott! Takk for hjelpen :-)

Vi har jo nå to strålende steder, for det første Fredrikstad her vi bor, med skjærgård og alt det andre, og så den flotte byen Bergen.

Og for ikke å glemme at det må brukes noe tid i Oslo også.

Det kan brått bli et for tett program dersom alt for mye skal klemmes inn på to- tre uker.....

(Innlegget ble redigert 31.07.17 21:33)

Nabo
NaboInnlegg: 11687
31.07.17 21:49
fargerik: OK, takker, takker.
Nå vet jeg alt som trengs å vite om akkurat den turen.
Flott! Takk for hjelpen :-)
Vi har jo nå to strålende steder, for det første Fredrikstad her vi bor, med skjærgård og alt det andre, og så den flotte byen Bergen.
Og for ikke å glemme at det må brukes noe tid i Oslo også.
Det kan brått bli et for tett program dersom alt for mye skal klemmes inn på to- tre uker.....

Her er rutene for båten fra Bergen til Flåm.

https://www.norled.no/contentassets/dda9d4d3d61d4b158bc23c5692747de5/bergen-sogn-flam-bergen-2017-2018-oppd..pdf

Den indre farleden mellom Bergen til Sognefjorden er verdt en studie i seg selv, når en først er på de kanter. Ellers er jeg usikker på om det er lov å røyke om bord fremdeles, eller om det er blitt helt forbudt. Det var lov tidligere ute på akterdekket på andre dekket. Hvis det er forbudt blir det fort 5 og 1/2 time uten røyk på den turen.

Nabo
NaboInnlegg: 11687
31.07.17 22:12
fargerik: Jeg kikker litt på hurtigbåt, tenker kanskje å ta hurtigbåt Bergen- Flåm og dra videre med Flåmsbana og deretter videre mot Oslo med Bergensbanen. Har funnet ut at båten tar fem og en halv time.
Men hva er dette? Litt lite å finne av info utover at de har noe servering.
Noen som er kjent? Er det en OK tur hvor man kan nyte utsikten og spise og drikke godt i noenlunde møblerte omgivelser, eller er det en slitsom tur i harde plaststoler med junkfood og stress? Er det en bråkete båt med mye motorstøy, eller er det lugnt?
Prøver å legge en plan for en rundreise med noen besøkende fra utlandet.

Nederst i denne linken skal det være en 10-minutters video som tar deg med på hele turen fra Bergen til Flåm med hurtigbåten.

https://www.norled.no/fjordcruise/sognefjorden-bergen-til-flam/

Jeg tror ikke de har fullverdige middager om bord, men de skal ha såpass mye å bite i, at turen skal være overkommelig, og det er den mest behagelige måten å reise på av alle transportmidler jeg vet om, inkludert fly, tog og buss.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg