Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Safari i Afrika...

NYTT TEMA
Larrek
LarrekInnlegg: 4732
05.08.17 23:28

..har alltid vært på lista over «must do before you die».

De fleste på nett sier/skriver Tanzania som førtevalg, så jeg faller på det. Men det koster jo skjorta på helorganiserte turer a'la Afrikasafari.no. Rundt 60K (for to) som grunnpris.

Selve flyreisen til Kilimansjaro airport kan man få for rundt 12K for (to) Finnes det selskap i Tanzania som møter en på flyplassen og tilbyr samme opplegg ang. turer og overnatting i nasjonalparkene, men til en lavere pris?

Anyone?

annmag
annmagInnlegg: 7372
05.08.17 23:33
Larrek: Anyone?

Jeg hadde iallefall ikke valgt meg Tanzania....Botswana derimot....amazing.

Edit: Kan dere ikke leie bil og kjøre selv da?

(Innlegget ble redigert 05.08.17 23:34)

Larrek
05.08.17 23:42
annmag: Edit: Kan dere ikke leie bil og kjøre selv da?

Mangfoldet av dyr er vel ikke like stort i Botzwana som i Tanzania? ref.

Mulig det er lov å kjøre egen bil (jeep) i nasjonalparkene...er ikke det i så fall farlig?

(Innlegget ble redigert 05.08.17 23:47)

annmag
05.08.17 23:59
Larrek: Mangfoldet av dyr er vel ikke like stort i Botzwana som i Tanzania? ref. Mulig det er lov å kjøre egen bil (jeep) i nasjonalparkene...er ikke det i så fall farlig?

Jeg har vært begge steder...og likte Botswana mye bedre enn Tanzania iallefall.

Mange år siden jeg var i Tanzania, og det var ikke så turistifisert da.  Nå har de vel samlet sammen en haug med dyr og lar de rusle rundt i Ngorongoro...det blir litt for mye zoo for meg.

Vet ikke om det er lov å kjøre egen jeep i parkene i Tanzania (hadde sjåfør der...kjedelig), men i Botswana, Zambia, Namibia og Sør-Afrika er det iallefall ikke noe problem.  Campsitene rundt omkring er romslige, og du knapt hører eller ser de på naboplassen.  Det er bålplass og tilgang på vann på alle campplassene.  Lei bil med taktelt eller en bushcamp (hvor dere har seng og kjøkken inne i en ombygd Hilux).

(Parkene i Sør-Afrika er litt kjedelige, mange dyr, men omtrent som zoologiske hager).

Edit: Er jo ikke farlig å kjøre selv, men man skal seff respektere dyrene.

(Innlegget ble redigert 06.08.17 00:00)

annmag
06.08.17 00:01

Hvis dere nå absolutt vil til Tanzania, så skal jeg se om jeg kan finne frem til det firmaet som noen venner av meg brukte der for noen år siden.

Edit:

Her er linken.  Vennene mine var utrolig fornøyde med dette firmaet.  

(Innlegget ble redigert 06.08.17 00:03)

Larrek
06.08.17 00:44
annmag: Her er linken. Vennene mine var utrolig fornøyde med dette firmaet.

Har lest litt nå om Botswana pga ditt råd og det er definitivt et interessant alternativ. Virker mindre kommersiellt

annmag
06.08.17 00:55
Larrek: Har lest litt nå om Botswana pga ditt råd og det er definitivt et interessant alternativ. Virker mindre kommersiellt

Ja,mye mer ekte...synes jeg.

I enkelte parker i Tanzania er det jo nesten rushtrafikk av safaribiler.

Fly til Johannesburg og plukk opp en bil på flyplassen der, så kjører dere oppover Botswana.  Chobe er utrolig flott.  Nydelig solnedgang og flott lys ved Chobe River....sitte ved bålet (med grillrist over) og bare være fornøyd med hva man har sett i løpet av dagen....for så å krype til køys i telt/"bilseng".

Er null problem å bunkre mat langs veien.  Spar-butikker finnes med jevne mellomrom.  Fra Chobe kan dere kjøre inn i Zambia og videre ta en tur over til Zimbabwe (gjerne til fots over broa fra Livingston) for å se Victoria Falls fra begge sider.  Så kan dere kjøre bortover Caprivi Strip i Namibia. I Namibia er det også mye flott å se, jeg kan fylle inn hvis det er et interessant alternativ.  Litt avhengig hva man ønsker å se i Namibia, så kan man til slutt kjøre inn i Sør-Afrika igjen....og se litt rundt der før bilen leveres i Johannesburg og man flyr hjem.

Larrek
06.08.17 01:15

Høres jo veldig langt ut? Grensepasseringer og visum ?

annmag
06.08.17 01:22
Larrek: Høres jo veldig langt ut? Grensepasseringer og visum ?

Ja, er ganske langt.....vi kjørte ca som jeg skrev (inkl to ganger ut til kysten i Namibia + mye på kryss og tvers) og kjørte 1000 mil, men da var vi oppom Lesotho, rundt i Sør-Afrika + bortom Swaziland (+ innom Krüger *grøss*).

Eventuelt kan dere jo fly opp til Kasane som legger rett ved Chobe, og kjøre derfra.  Er sikker på at det arrangeres turer fra Kasane også (er Spar-butikk der også), men da er dere jo prisgitt lodger og de koster stort sett flesk i Botswana.

Husker ikke helt med visum, tror vi fikset det på grensene.  Skal man innom flere land med leiebil, så er det viktig å forsikre seg om at utleiefirmaet godtar grensepasseringene.

Safari og camping er big business i disse landene, og det meste er lagt til rette for den type turisme.

(Innlegget ble redigert 06.08.17 01:23)

annmag
xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4532
06.08.17 08:00

Vi var i Tanzania i 2012, på Kilimanjaro, en uke safari og en uke på Zanzibar. Vi brukte Topas www.topas.dk og var veldig fornøyd med dem. Har også brukt Topas til Peru og min datter har i tillegg til disse to turene brukt dem flere ganger, blant annet til Elbrus og Aconcagua. Topas er langt billigere enn tilsvarende norske turoperatører og har rimelige tilslutningsfly fra Norge da de fleste av deres turer går via AMS. Turen til Tanzania kan du lese om her: http://janneogfrank.blogspot.gr/p/tanzania-2012-samleside.html?m=1

(Innlegget ble redigert 06.08.17 08:06)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4532
06.08.17 09:40

Alternativt så kan man jo bruke arrangøren som Topas bruker der nede selv, Zara Tours. https://zaratours.com

KLM flyr til Kilimanjaro direkte fra Amsterdam og man blir hentet på flyplassen av Zara Tours.

(Innlegget ble redigert 06.08.17 09:44)

Larrek
06.08.17 09:47

Takker for mange gode tips.

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 12780
08.08.17 08:23

Kom nettopp tilbake fra Kenya/Masai Mara med noen dager på Zanzibar. Mara anbefales, så utrolig mye og betalte veldig lite. Men alene, det er man ikke.

Forfun
ForfunInnlegg: 5080
08.08.17 10:34

Sist besøk i Tanzania var for 7 år siden, lenger siden i andre land. Enig i å anbefale Botswana for en eksotisk safari. Skal være mindre turister, annet landskap og andre dyr.

Har besøkt Uganda, Kenya, Tanzania, Malawi, Zambia, Zimbabwe og Botswana, så har noe å sammenligne med. Men jeg mistenker at drar jeg tilbake blir det enten Namibia eller Zambia. Siste klart mest eksotisk og dyrest, minst dobbelt så dyrt som pakkereise til Tanzania med opplegget jeg ønsker.

Jaauda
JaaudaInnlegg: 19759
08.08.17 14:31
Forfun: Men jeg mistenker at drar jeg tilbake blir det enten Namibia eller Zambia.

Var du på Safari i Zambia? Jeg var der for et par år siden. men da nøyde vi oss med Victoria falls. Safariene ble gjort i Sør-Afrika. Trygt og godt i SA, men kunne ikke sammenlignes med Kenya, der jeg var for 10-11 år siden.

Hadde lyst på Safari i Botswana, men det ble såpass dyrt at vi droppet det.

jesman2
jesman2Innlegg: 17107
08.08.17 14:46
Larrek: Anyone?

Var i Serengeti for noen år siden. En helt fantastisk opplevelse.

Vi leide sjåfør og kjentmann gjennom YMCA-hostellet i Dar-Es-Salaam, noe som gjorde at vi kunne skreddersy hele safarituren vår selv. Vi kjørte privatbil (oss to mzunguer, sjåfør og kjentmann) fra Dar til Serengeti, via Arusha. Da vi nådde Serengeti fikk vi vår egen jeep, hvor vi også var totalt 4 i bilen.

Begge guidene var veldig mottagelige for våre ønsker om å ligge mest mulig vekk fra andre turister, noe som resulterte i noget utradisjonelle overnattingssteder o.l. Vi var totalt 3 hele dager i området og det er en opplevelse jeg kommer til å huske resten av livet. Toppen av kransekaka var å se alle "The Big 5", i tillegg til en jaktende gepard-familie.

Forfun
ForfunInnlegg: 5080
08.08.17 15:45
Jaauda: Var du på Safari i Zambia?

Har surret mye rundt på safari i Zambia, mangler nationalparkene i vest ellers har jeg fått med det meste. Luangwa Walley er den mest kjente, mener det er 4 ganger jeg har vært der. Jeg er ikke oppdatert på standard eller dyr i dag. Var veldig fint for lenge siden. Skal jeg tilbake nå er det nord i Luangwa som er aktuelt. Leie fly for å komme inn, ha en camp for bare vår gruppe. Er ikke mye turister der. Kostnad, tilgjengelighet og risiko gjør at jeg ikke anbefaler dette til andre enn de som har gjort "alt" før, og bare skal gjøre noe ingen andre har gjort. Dyrene er også mindre tilgjengelig enn i de turistifiserte områdene.

annmag
09.08.17 14:58
Jazzeron: Men alene, det er man ikke.

Det som er så synd, er at det ofte blir fremstilt som om man er alene.  

Mange betaler mye for turer med safariarrangører, og ser frem til en magisk opplevelse "alene" sammen med dyrene.  

Noen steder er det så ille at jeg nesten forventer meg at de snart setter inn toetasjes-sightseeingbusser.

annmag
09.08.17 15:05
Forfun: Har surret mye rundt

Surr er undervurdert, men vi er selvfølgelig alle forskjellige.

Jeg mener det å reise er å "surre", la seg føre med, ta seg tid til å oppleve (og være en del av) stedene, menneskene og kulturene man til enhver tid befinner seg i.  Stoppe, leve, endre retning hvis man ser en vei som kan virke mer interessant.  

Andre vil ha ferdigspikrede program, nærmest tamme dyr (eller radiomerkede) og turistifiserte danseoppvisninger og tonnevis med selfies som de kan spamme ned facebook/instagram med.  Dette er seff helt ok, hvis det er det man vil ha...men ofte er det ikke det, og mange sitter igjen med skuffelse.

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 12780
09.08.17 15:27
annmag: Noen steder er det så ille at jeg nesten forventer meg at de snart setter inn toetasjes-sightseeingbusser.

Finnes sikkert noen useriøse aktører, men fra Kenya, som jeg kjenner best, har jeg ikke inntrykk av at det er så stort problem. Vi valgte det billigste alternativet til Masai Mara, og var fullt klar over at vi ikke kom til å bli alene. Det er uansett ikke noe problem å dra til en annen nasjonalpark(hørt mye bra om Amboseli) med færre besøkende, eller betale mer for ekslusive camper som ligger mer utenfor allfarvei, f eks i private conservacies som grenser til parken. Forrige gang jeg var i Mara var jeg i en sistnevnte, og så knapt EN annen bil som ikke tilhørte campen på 3 dager.

Man får altså det man betaler for ;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg