Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Å forhåndsbetale hotell

NYTT TEMA
Rexwiller
RexwillerInnlegg: 8281
22.08.17 18:50

Jeg har lenge visst at betalingsløsninger i Tyskland er på Neandertaler-nivå, men jeg ble likevel overasket etter en bestilling på Booking.com. Neste dag fikk jeg en mail fra hotellet der de krevde kopi av betalingskortet (begge sidene m/signatur) + kopi av pass.

Er dette virkelig vanlig? Jeg synes det virker som et temmelig dodgy opplegg.

annmag
annmagInnlegg: 7217
22.08.17 18:55
Rexwiller: Er dette virkelig vanlig?

Uff ja, har ofte opplevd det (riktignok ikke i forbindelse med booking.com).

De: Vi bare må ha det for å sikre oss betaling.

Jeg: Jaha?  Så dere stoler ikke på meg med et relativt lite beløp, mens jeg skal stole på dere for hele beløpet på min konto?

De: Næsj...vi kommer aldri til å belaste deg for mer enn fakturabeløpet.

Jeg: Ser dere pardokset?

De: Nei, du kan stole på oss altså.

Jeg: *roll*....og velger stort sett å akseptere.  (Når det er sagt, så har jeg aldri opplevd misbruk...men liker det...nei, det gjør jeg så absolutt ikke).

enigma99
enigma99Innlegg: 657
23.08.17 01:21
Rexwiller: Er dette virkelig vanlig?

Nope. Hvis du har mulighet til å avbestille gratis så gjør det og bestill et annet sted. Slike steinaldersteder må læres opp til å forandre seg...

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 8281
23.08.17 12:29
enigma99: Hvis du har mulighet til å avbestille gratis så gjør det og bestill et annet sted. Slike steinaldersteder må læres opp til å forandre seg...

Har dessverre ikke det, men ser ut som om jeg kan overføre via bank. Helt latterlig gammeldags og det tenker jeg å la dem få høre.

annmag
23.08.17 13:59
enigma99: Nope.

Har du aldri opplevd det? 

enigma99
enigma99Innlegg: 657
23.08.17 15:07
annmag: Har du aldri opplevd det?

Joda, men den automatiske varianten, at de benytter kortinformasjonen via booking.com og ofte belaster kortet før innsjekk, det er forsåvidt greit. Men ikke at de skal ha kopi / bilde av kort og id, det kan jo benyttes til ren svindel / tapping av kortet.

annmag
23.08.17 15:26
enigma99: det kan jo benyttes til ren svindel / tapping av kortet.

Ja, helt klart, men jeg har like fullt opplevd (og akseptert) det en rekke ganger.

Normalt ville man jo trodd at det kun var subbete aktører som opererte på den måten, men det er (dessverre) ikke det.

En av gangene jeg opplevde det var hos Raffles i Singapore.  Jeg hadde allerede betalt for opphold i en uke (gjennom hotels.com).  I tillegg til dette hadde jeg reservert middag (en julaften og reservasjon var påkrevd).  Jeg fikk en mail om at de trengte forhåndsbetaling av middagen.  Merkelig nok holdt det ikke (som troverdighet for betaling) at jeg allerede hadde betalt for oppholdet.

Ville jeg ha middag, så måtte jeg sende dem den infoen...noe jeg gjorde, om enn noe irritert.

Har også opplevd at flere leiebilfirmaer, både Hertz, Avis, Budget og Sixt har tatt kopi av baksiden av kortet mitt.  Jeg protesterer hver gang, men vil jeg ha bilen...så må jeg akseptere.

Ved bestilling av turer med dykkerbåter (liveaboard) har jeg også opplevd det.

Merker jeg blir irritert bare av å tenke på dette.  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg