Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kan jeg ta med pc skjerm på flyet?

NYTT TEMA
thsika
thsikaInnlegg: 8
25.08.17 18:01

Hei!

Jeg er i Thailand nå, skal hjemover til neste uke. Jeg har sett på en 24 tommer gaming skjerm som koster ca 600 kroner mindre her enn i norge. Det meste av elektronik her er ofte minst like dyrt, ofte dyrere, men skjermer er ofte billigere, spesielt tver.

Har sett på samme skjerm da jeg var i norge og vurderte å kjøpe den, må nå kan jeg få den for ca 600 kroner billigere her, sjekket pris i norge nå også å der koster den 3000, mens her 2400..

Jeg vurderer å kjøpe den, men vet noen om jeg kan ta med den på flyet som håndbagasje i orginal embalasje? Jeg har nesten ikke funnet noe informasjon på det på nettet. 

Kan så klart sende den som bagasje, men tar ikke sjansen på det.

Noen som vet om det går bra? Den veier ca 6kg så den er ikke over vekten. 

fargerik
fargerikInnlegg: 46570
25.08.17 18:20
thsika: Hei! Jeg er i Thailand nå, skal hjemover til neste uke. Jeg har sett på en 24 tommer gaming skjerm som koster ca 600 kroner mindre her enn i norge. Det meste av elektronik her er ofte minst like dyrt, ofte dyrere, men skjermer er ofte billigere, spesielt tver. Har sett på samme skjerm da jeg var i norge og vurderte å kjøpe den, må nå kan jeg få den for ca 600 kroner billigere her, sjekket pris i norge nå også å der koster den 3000, mens her 2400.. Jeg vurderer å kjøpe den, men vet noen om jeg kan ta med den på flyet som håndbagasje i orginal embalasje? Jeg har nesten ikke funnet noe informasjon på det på nettet. Kan så klart sende den som bagasje, men tar ikke sjansen på det. Noen som vet om det går bra? Den veier ca 6kg så den er ikke over vekten.

Jeg har dratt med meg forskjellige ting fra Thailand, og ikke hatt noe problemer.

Tror det kommer an på hvilket flyselskap du bruker. Den ruver vel litt når den ligger i emballasjen, men får pakka plass i hattehylla, og du ikke flyr med billigste billett burde det vel gå greit.

Sist gang jeg reiste hjem, med Thaiairways hadde jeg med en gitar som var litt for stor, men de fant et skap i flyet og tok vare på den til vi kom hjem.

Er den emballert i originalemballasje kan du vel også sende den avgårde på båndet, emballasjen er jo designet for å tåle litt håndtering.

Du finner også en plass før innsjekk dersom du flyr fra Suvarnabhumi hvor du kan pakke inn pakka i ekstra bobleplast og tape den godt for å beskytte den litt ekstra.

Førti- ish kroner.

Husker ikke ved hvilken dør, men mener å huske at det er ved en av inngangene i fjerde etasje sånn cirka på midten.

(Innlegget ble redigert 25.08.17 18:27)

thsika
25.08.17 18:34
fargerik: Er den emballert i originalemballasje kan du vel også sende den avgårde på båndet, emballasjen er jo designet for å tåle litt håndtering.

Ja, det er sant!

Jeg flyr med Norwegian. Jeg mener å huske at 787 har ganske god plass i hattehylla..

men du mener at jeg får den med igjenom sikkerhetskontrolen uten problemer, og det er opp til flyselskapet på gaten om jeg kan ta den med ombord?

Vist ikke har jeg jo et ganske stort problem vist jeg ikke får den med inn på flyet som håndbagasje når jeg går om bord.. ^^

fargerik
25.08.17 18:46
thsika: Ja, det er sant! Jeg flyr med Norwegian. Jeg mener å huske at 787 har ganske god plass i hattehylla.. men du mener at jeg får den med igjenom sikkerhetskontrolen uten problemer, og det er opp til flyselskapet på gaten om jeg kan ta den med ombord? Vist ikke har jeg jo et ganske stort problem vist jeg ikke får den med inn på flyet som håndbagasje når jeg går om bord.. ^^

Jeg har aldri brukt Norwegian, bruker Thaiairways hver gang.

Tror du skal satse på Bubblewrap og sende den på båndet. Den vil komme fram hel og like fin.

Du kan også gjøre det selv, bare stikk innom HomePro eller Big C og kjøp en rull bobleplast og en rull pakketape, så kan du rulle den inn i en ball som tåler å kastes ut fra andre etasje.

Du kan jo også ringe Norwegian og spørre.

Sikkerhetskontrollen skulle ikke være noe problem. De har gode scannere og flinke folk som kjenner igjen en dataskjerm.

Det er flyselskapet som bestemmer hvor mye du kan ta inn i flyet som håndbagasje.

Hvor kjøpte du forresten denne dingsen?

(Innlegget ble redigert 25.08.17 18:55)

thsika
25.08.17 19:09
fargerik: Hvor kjøpte du forresten denne dingsen?

Takk for hjelpen! Skal ringe norwegian å høre med dem.

Har ikke kjøpt den enda, men fant den på www.lazada.co.th Det er noe alla thailands svar på "amazon" Kjøpte gopro 4 derfra for 2 uker siden, sparte flere tusen bath på det, i steden for å kjøpe i fysisk butikk her.

Gratis levering til her jeg bor, og kontant betaling.

fargerik
25.08.17 19:26
thsika: Takk for hjelpen! Skal ringe norwegian å høre med dem. Har ikke kjøpt den enda, men fant den på www.lazada.co.th Det er noe alla thailands svar på "amazon" Kjøpte gopro 4 derfra for 2 uker siden, sparte flere tusen bath på det, i steden for å kjøpe i fysisk butikk her. Gratis levering til her jeg bor, og kontant betaling.

Gjør det. Spør Norwegian!

Fint om du kommer med tilbakemelding når du vet fasit.

Jeg kjøper slike dingser hos Fortune Town. Fine priser der også.

(Innlegget ble redigert 25.08.17 19:27)

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 223
25.08.17 20:49
thsika: koster ca 600 kroner mindre her enn i norge

Det kan bli dyrere å kjøpe der enn hjemme.
Risikoen for skade er alltid tilstede samme hvor godt du pakker
inn skjermen. 
Tar du den med i originalemballasjen kan det tilkomme Toll og
importavg. 

Har du  råd å reise til Thailand, så har du også råd til å kjøpe
hjemme, og få gratis service på kjøpet.

thsika
25.08.17 21:08
utenforallfarvei: Har du  råd å reise til Thailand, så har du også råd til å kjøpe
hjemme, og få gratis service på kjøpet.

Det at jeg har "råd" å reise til Thailand har absolutt ingenting med saken å gjøre. Jeg er halv thai/norsk, og den eneste utgiften jeg betaler for å reise hit er flybilett på 3000 kroner tur/retur.

Jeg bor hos familie, og lever på ca 2.500 norske kroner i mnd her. Å spare 600 kroner er en ganske god deal, og selvom det skulle skje noe med skjermen vil jeg fortsatt ha service/garanti på den.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62133
25.08.17 21:11

Null problem å ha den i bagasjen, så lenge du har skjermen i originalembalasjen. 

Legger du den i tillegg i "midten" av kofferten og polstrer med klær rundt, så er du trygg nok. 

enigma99
enigma99Innlegg: 675
25.08.17 21:54
thsika: ar sett på samme skjerm da jeg var i norge og vurderte å kjøpe den, må nå kan jeg få den for ca 600 kroner billigere her, sjekket pris i norge nå også å der koster den 3000, mens her 2400..

Ikke å anbefale. Husk at Norge har noen av verdens beste garantiordninger + kjøpsloven. Norge har også (utrolig men sant) svært gode priser på data / elektronikk.

Ville ikke styret med det der for å spare 600, har du forresten sjekket alle norske nettbutikker og prisjakt.no / kelkoo.no, mulig differansen er ennå mindre enn 600 ;-)

kansas00
kansas00Innlegg: 19005
25.08.17 22:21
RickiBK: Null problem å ha den i bagasjen, så lenge du har skjermen i originalembalasjen.

Tja..temperaturen i lasterommet på et fly er vel ikke rare greia 5-10C ?... Ville muligens undersøkt med spesifikasjonene på skjermen.. Når slike skjermer skipes til rundtomkring så kommer de vel i containere på skip som har en helt annen temperatur i containern enn i lasterommet på flyet ville jeg tro. Kanskje pakke den inn i ei boblejakke er tingen ? Dersomd ette er LCD (er vel LED som gjelder nu ?) så skal man vel helst ikke under 0C.  Uansett finnes nå en rekke tråder rundtomkring på internett som sier at dette går helt greit.

Uansett så er det vel "black friday" om en månedstid.. Da kommer man nok sikkert til å "kaste pc-skjermen" etter deg.. så TS får vurdere hvor mye økonomisk gevinst dette er.

(Innlegget ble redigert 25.08.17 22:25)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62133
25.08.17 22:53
kansas00: Tja..temperaturen i lasterommet på et fly er vel ikke rare greia 5-10C ?... Ville muligens undersøkt med spesifikasjonene på skjermen.. Når slike skjermer skipes til rundtomkring så kommer de vel i containere på skip som har en helt annen temperatur i containern enn i lasterommet på flyet ville jeg tro. Kanskje pakke den inn i ei boblejakke er tingen ? Dersomd ette er LCD (er vel LED som gjelder nu ?) så skal man vel helst ikke under 0C.  Uansett finnes nå en rekke tråder rundtomkring på internett som sier at dette går helt greit.

Tåler fint flere titalls minusgrader disse skjermene. 

Bobleplasten vil slett ikke hjelpe uansett.
Den vil kun ta opp støt. 

Det er kun ved bruk man må passe på temperaturene.... 
Men ikke så mye på grunn av temperaturen som sådan, men på grunn av kondensfare.

(Innlegget ble redigert 25.08.17 22:54)

fargerik
25.08.17 22:57
enigma99: Ikke å anbefale. Husk at Norge har noen av verdens beste garantiordninger + kjøpsloven. Norge har også (utrolig men sant) svært gode priser på data / elektronikk. Ville ikke styret med det der for å spare 600, har du forresten sjekket alle norske nettbutikker og prisjakt.no / kelkoo.no, mulig differansen er ennå mindre enn 600 ;-)

Thailand er et moderne land, og har garantiordninger som her når man handler i en seriøs butikk.

Er man i Thailand èn gang som turist, er det vel ikke spesielt smart å kjøpe slike ting, men vi som uansett er der hvert år kan selvfølgelig handle der.

Jeg trengte ny laptop i høst når jeg var i Bangkok, og kjøpte det i Fortune Town, og den ble en tusing billigere enn den samme koster i Norge. No problem, den virker supert, og når jeg reiser tilbake i januar ligger den i ryggsekken.

Mobiltelefoner kjøper vi også der. Skulle de gå i stykker, har vi jo garanti lik den vi får i Norge. Og de reparerer faktisk ting, de fnyser ikke slik drittsjappene gjør i Norge. Er skjermen knust, stikker man i butikken, og de bytter skjerm. Easy As That.

Det er ikke spesiell grunn til å ha angst, dersom man "har to hjemland"...

(Innlegget ble redigert 25.08.17 23:01)

fargerik
25.08.17 22:58
RickiBK: Tåler fint flere titalls minusgrader disse skjermene. Bobleplasten vil slett ikke hjelpe uansett.
Den vil kun ta opp støt. Det er kun ved bruk man må passe på temperaturene....
Men ikke så mye på grunn av temperaturen som sådan, men på grunn av kondensfare.

Montro hva temperaturen er i lasterommet i de flyene som frakter varene vi importerer hit er?

;-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg