Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Biltur til England med stopp i europeiske storbyer

NYTT TEMA
Archie
ArchieInnlegg: 2
11.10.17 13:08

Nå planlegger jeg en tur for neste års sommerferie. 

I år gikk biltur ferien til Vestlandet med en kamerat og til neste år tenker jeg meg denne turen: Sandefjord - Larvik - Hirtshals - Bremen - Groningen - Amsterdam - Antwerpen - Brussel - Gent - Dunkerque - Calais (ferge) Dover - London - Campridge - Hull (Ferge) Rotterdam - Hamburg - Kiel (Ferge) Oslo - Sandefjord

Har kontakter hos Color Line så det blir ikke noe problem når et gjelder billetter. Men er det noen som har noen anbefalinger til hva jeg kan gjøre underveis og andre steder jeg kanskje bør besøke isteden for de jeg har listet opp? Vet at Storbritannia kan bli trøblete å kjøre i siden de har venstrekjøring. Jeg prøver å få til en billig tur samtidig som jeg får oppleve mye. Ser for meg at noen byer kan jeg hende i at jeg blir noen dager i. 

(Innlegget ble redigert 11.10.17 13:13)

zickboy25
zickboy25Innlegg: 56
11.10.17 13:42

Det går overaskende lett å kjøre på feilside i England. Er litt verre hvis du kjører alene på landsbygda, da du lett kan finne på legge deg over i "feil" felt igjen. Ville kjørt opp til skottland. Fantastisk natur der, mens spørs igjen hvor mang tid dere har på dere.

Når det kommer til kjøring i byene, er jeg stor fan av park & ride. Dettes finnes i nærsagt alle de store byene i Englanbd, og europa. Parker bilen på store plasser, som ofte er gratis eller svært billige, og så går det buss inn til sentrum. Da slipper du å stress med parkering og slikt. Ellers bør du få med deg byer som York, Whitby, byener på kysten og stopp for alldel innom de små landsbyene og ta lunsj der.

Husker ikke om det er Belgia som er veldig nazi på at du ikke har lov å ha gps med fartsvarsler. Har vært i alle byene, og hvis du er fan av fotball, kan det være verd en stop å se kamp. Alle 3 byene har gode fotballlag. Husker ikke om det var Brugge eller Genk som var særdeles lite bilvenlig med smale gater og enveis.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21893
11.10.17 14:06
Archie: Nå planlegger jeg en tur for neste års sommerferie.
I år gikk biltur ferien til Vestlandet med en kamerat og til neste år tenker jeg meg denne turen: Sandefjord - Larvik - Hirtshals - Bremen - Groningen - Amsterdam - Antwerpen - Brussel - Gent - Dunkerque - Calais (ferge) Dover - London - Campridge - Hull (Ferge) Rotterdam - Hamburg - Kiel (Ferge) Oslo - Sandefjord
Har kontakter hos Color Line så det blir ikke noe problem når et gjelder billetter. Men er det noen som har noen anbefalinger til hva jeg kan gjøre underveis og andre steder jeg kanskje bør besøke isteden for de jeg har listet opp? Vet at Storbritannia kan bli trøblete å kjøre i siden de har venstrekjøring. Jeg prøver å få til en billig tur samtidig som jeg får oppleve mye. Ser for meg at noen byer kan jeg hende i at jeg blir noen dager i.

Hvorfor ferge fra Calais til Dover? Vil ikke toget være både enklere og raskere. Går jo egne biltog gjennom tunnelen.

Archie
ArchieInnlegg: 2
11.10.17 14:50

Man sparer ca. 1t med å ta Le shuttle/Eurotunnel men det er rimeligere å ta ferga mellom Calais og Dover med noen 100 kroner i forskjell. Også har jeg hørt mye om ferga så jeg har lyst til å prøve. Kanskje jeg får et glimt av The white cliffs of Dover?

Zickboy25, takk for tips. Jeg har også vurdert Skottland men som du er inne på er det litt avhengig av hvor god tid vi har. Park & Ride hørtes ut som en genial løsning, så det skal jeg se nærmere på

Everenga
EverengaInnlegg: 3664
11.10.17 15:02

Park and ride fungerer genialt i forhold til byer der det er klønete å kjøre inn til sentrum da sentrumsgatene er små, trange og gamle. York, Cambridge og sikkert også Oxford er gode eksempler.

Ser at Skottland blir anbefalt, jeg vil også slå et slag for den stikk motsatte retningen, Cornwall er vakkart men stappa fullt av turister (færre blir det ikke av at pundet muligens går på en smell), nabogrevskapene Devon og kanskje spesielt Somerset er like vakre men langt mindre folksomme. Fantastisk natur  som er langt snillere enn vi er vant til med rullende åser, små landsbyer og absurd mengde puber.

Velger du nordover kan storbyene Leeds og Manchester lett kombineres med landsbygda i nasjonalparkene Yorkshire Dales, Peak District og Yorkshire Moors, mens Liverpool er et godt utgangspunkt for nasjonalparken Lake District.

(Innlegget ble redigert 11.10.17 15:03)

Forfun
ForfunInnlegg: 5105
11.10.17 15:30
Archie: Man sparer ca. 1t med å ta Le shuttle/Eurotunnel men det er rimeligere å ta ferga mellom Calais og Dover med noen 100 kroner i forskjell. Også har jeg hørt mye om ferga så jeg har lyst til å prøve. Kanskje jeg får et glimt av The white cliffs of Dover?

Har bare gått inn til Dover med seilbåt. Det var en opplevelse med 8 knop strøm, og toppfart på båten på 7 knop. Det betydde at hvis vi bommet på åpningen måtte vi vente på neste medstrøm for å komme inn. Stå gjerne på dekk i det fergen går gjennom moloen. Engelske kanal er verdt å oppleve. Tunellen er bare kjedelig. Spesielt hvis det er fint vær.

Med bil foretrekker jeg å bestille hotel med parkering. Med GPS er det enkelt å finne frem selv i knotete engelske byer.

Som vanlig anbefaler jeg å kjøre rett gjennom Tyskland, bruk mest mulig tid langt borte. Hirtshals Amsterdam går greit på en dag.

zickboy25
zickboy25Innlegg: 56
11.10.17 15:56

En annen vikitig ting å huske på ved kjøring i england, er at fartesgrensen ikke er oppgitt i km/t men i miles. Så husk å se på rett tall på speedometeret.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4666
11.10.17 18:18
zickboy25: Husker ikke om det er Belgia som er veldig nazi på at du ikke har lov å ha gps med fartsvarsler.

Det er Frankrike. Og så er det påbudt med alkotester der.

kansas00
kansas00Innlegg: 19131
11.10.17 18:46

En tur til blackpool hører nå med hvis du er i de traktene i england. En av de mest spesielle byene i på øyeriket og et yndet reisemål dersom du liker berg og dalbaner og sånt. Mulighet for både en dukkert i havet og en tur opp i byen "eifeltårn".

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4605
11.10.17 22:49

Kanskje det er greit å se etter noen småbyer som alternativer. De passer jo bra til en kortere stopp, man rekker få sett "alt", det er behagelig rolig, normalt ikke så altfor tett med turisme og en avkobling fra storbyene. I Tyskland så er Lubeck og Luneburg er nær de steder du nevner. Det er fine byer og kan være et tips til noe dere kan søke mer etter.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12027
12.10.17 14:14
KapteinKaos: I Tyskland så er Lubeck og Luneburg er nær de steder du nevner.

Lübeck og Lüneburg er nok de koseligste byene i Nord-Tyskland, men Bremen er ikke så ille som det høres ut til :-)

I Belgia ville jeg vurdert å bytte ut Antwerpen med Brügge. 

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4605
12.10.17 21:02
Iseran2770: Bremen

Har vært der selv. Jeg likte best Schnoor (den bydelen med gamle små hus tett i tett og trange smug). Bremen har et fint gammel klassisk rådhusplass med klassiske bygg, men veldig mange turister samlet på det relativt lille gamlebyområdet. Og jeg syntes det stort sett ble litt for lik opplevelse sammenlignet med andre byer jeg har besøkt. Et annet høydepunkt var guidet tur på Becks ølbryggeri med prøvesmaking i bra mengder, flink guide.

Burkar
BurkarInnlegg: 8448
12.10.17 21:53

Siden du tenker deg til Hull vil jeg foreslå et stopp i Lincoln. Er der fra tid til annen i forbindelse med jobb, og det er en veldig hyggelig liten by med en svær katedral.

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13452
13.10.17 21:08

Kjørte Skottland - Wales - England i fjor. Likte veldig godt lake district spesielt. Fantastisk flott landskap og landsbyer slik ihvertfall jeg forbinder med England.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg