Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nordlys...hvor?

NYTT TEMA
annmag
annmagInnlegg: 7461
18.10.17 14:21

Jeg vil så gjerne oppleve nordlys, men vet ikke helt hvor det er størst sjanse for å se det.

Jeg leste en gang at det var størst sjanse i Troms.  Noen som vet hvor?

(Jeg vet det bør være rimelig skyfritt....mørkt (!!!...hehe)...og lite lysforurensing.

FOTBALLfotball
FOTBALLfotballInnlegg: 1822
18.10.17 14:24
annmag: Jeg vil så gjerne oppleve nordlys, men vet ikke helt hvor det er størst sjanse for å se det. Jeg leste en gang at det var størst sjanse i Troms.  Noen som vet hvor? (Jeg vet det bør være rimelig skyfritt....mørkt (!!!...hehe)...og lite lysforurensing.

Jeg tror sjansen er aller størst i Alta(derav Nordlysbyen) 

annmag
18.10.17 14:27
FOTBALLfotball: Jeg tror sjansen er aller størst i Alta(derav Nordlysbyen)

Takk....visste ikke at den ble kalt det.

Noen fra Alta her som kan informere om når på året sjansen er størst?

Gloriana
GlorianaInnlegg: 720
18.10.17 14:41

Andøya og Lofoten. Anbefaler fly til Bodø, ferge og leiebil, da får du sett det meste. Med mindre du har mulighet til å kjøre hele veien. 

annmag
18.10.17 14:59
Gloriana: Andøya og Lofoten. Anbefaler fly til Bodø, ferge og leiebil, da får du sett det meste. Med mindre du har mulighet til å kjøre hele veien.

Ok, så jeg bør fly til Bodø, men ikke overnatte der?

Mener du hele Lofoten?  Også er det et stykke mellom Andøya og Lofoten.  Hvor lang tid bør jeg da bruke på turen?  (Må bruke leiebil)

Gloriana
GlorianaInnlegg: 720
18.10.17 17:16

@annmag 

Det spørs hvor mye penger du vil bruke. Jeg ville tatt fergen direkte fra Bodø og leid bil i Lofoten. Da kan du kjøre langs hele Lofoten til Sortland og fly hjem fra Evenes. Det kommer helt an på hvor mye du vil utforske, hvis du vil kan du jo gjøre ferdig turen på 24 t, andre bruker to uker. 

annmag
18.10.17 17:32
Gloriana: Det spørs hvor mye penger du vil bruke. Jeg ville tatt fergen direkte fra Bodø og leid bil i Lofoten. Da kan du kjøre langs hele Lofoten til Sortland og fly hjem fra Evenes. Det kommer helt an på hvor mye du vil utforske, hvis du vil kan du jo gjøre ferdig turen på 24 t, andre bruker to uker.

Hmm...ok, men jeg lurer på om jeg har ordlagt meg litt uklart.

Jeg er ute etter hvor i Norge det er størst sjanse for å oppleve nordlys.  

Jeg er ikke interessert i å kjøre mil etter mil.  Jeg vet området du nevner har flott natur, men er ikke det jeg er ute etter nå.  Jeg er kun interessert i å se nordlys.

FOTBALLfotball
FOTBALLfotballInnlegg: 1822
18.10.17 20:03
annmag: Jeg er ute etter hvor i Norge det er størst sjanse for å oppleve nordlys.   Jeg er ikke interessert i å kjøre mil etter mil.  Jeg vet området du nevner har flott natur, men er ikke det jeg er ute etter nå.  Jeg er kun interessert i å se nordlys.

Det vil nok mest sansynlig være i og rundt Alta Kommune. Det finnes til og med selskaper som arrangerer Nordlysturer der. Men Det går av å til mnd uten at det regner i bergen, Det snør av å til i sahara osv.   Du får ingen Garanti som du sikker skjønner.

Har selv besøkt det som var verdens første Nordlysobservatorium på haldde(alta kommune) Dette ligger temmelig øde til, så de hadde nok en særdeles god grunn for bygge det akkurat der. 

(Innlegget ble redigert 18.10.17 20:07)

annmag
18.10.17 21:40
FOTBALLfotball: Du får ingen Garanti som du sikker skjønner.

Ja, det skjønner jeg...men har lest at det beste stedet for å oppleve nordlys skal være i Troms....men jeg vet bare ikke hvor.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4738
19.10.17 09:52
annmag: men har lest at det beste stedet for å oppleve nordlys skal være i Troms....men jeg vet bare ikke hvor.

Det vet folka i Arcticholidays Annmag.

Men de har selvfølgelig heller ingen garanti for at du vil se nordlyset.

Vi var i Tromsø i februar 2016 kun for å se nordlyset, men neida, ikke så mye som et lite grønnskjær på himmelen.

Men vi hadde det topp i Tromsø for det.

(Innlegget ble redigert 19.10.17 09:54)

annmag
22.10.17 21:23
xpoolman: Det vet folka i Arcticholidays Annmag.

Jeg vil ikke dra på noe sånt på gruppetur. :o)

Jeg må finne ut hvor sjansen er størst....så må jeg følge litt med på værmeldingen og hoppe på et fly med en gang været og solaktiviteten tilsier nordlys.

Har vel nå funnet ut at aktiviteten normalt sett er størst i februar....så da tar jeg det som utgangspunkt.

(Jeg hadde både håpet og trodd at det var noen fra Tromsø her inne som kunne gitt meg litt info).

xpoolman
23.10.17 14:55
annmag: normalt sett er størst i februar....

Ja det trodde jo vi også... :-)

Lei deg en bil og kjør til et avsidesliggende sted i nærheten av Tromsø. Men bestill bil så snart som mulig ! Da vi var der var det ikke en eneste ledig bil å oppdrive i byen....Det krydde av utlendinger fra alle verdens hjørner. Det gikk ikke engang an å få seg et måltid på kinarestaurant i sentrum uten å ha bestilt bord dagen før !

Og så bør du jo følge med her og om det er noen store eksplosjoner på sola.

annmag
23.10.17 22:15
xpoolman: Det krydde av utlendinger fra alle verdens hjørner.

Hehe...det gidder jeg iallefall ikke.

Takk for innspill....får se hva jeg gjør etter hvert.

Homers_Law
Homers_LawInnlegg: 5466
07.11.17 22:23
annmag: Takk for innspill....får se hva jeg gjør etter hvert.

Spørs jo hvor du er bosatt i kongeriket. For meg er det like billig om ikke billigere å reise til Island som til Nord Norge. Mindre turister i Troms og Finmark. Det er jo en klar fordel :)

Kent
KentInnlegg: 114257
07.11.17 22:29
annmag: (Jeg hadde både håpet og trodd at det var noen fra Tromsø her inne som kunne gitt meg litt info).

Ser det ukentlig her i Tromsø sentrum gjennom vinteren.

Ellers tror jeg Skibotn og Kilpis er et godt tips. Ofte klarvær der oppe.

annmag
08.11.17 00:27
Homers_Law: Spørs jo hvor du er bosatt i kongeriket. For meg er det like billig om ikke billigere å reise til Island som til Nord Norge. Mindre turister i Troms og Finmark. Det er jo en klar fordel :)

Næmen...selveste Mr Homers_Law jooooo!!!  Mooorn!!

Er ikke plass til flere på Island...er stappfullt med kinesere og amerikanere.

annmag
08.11.17 00:30
Kent: Kilpis

I Finland?

Kent
KentInnlegg: 114257
08.11.17 17:17
annmag: I Finland?

Ja, ved grensen. Ca to timer fra Tromsø by.

Homers_Law
08.11.17 20:01
annmag: Næmen...selveste Mr Homers_Law jooooo!!!  Mooorn!!

God kveld i stuen :)

Er livet bra med deg? Har du gjort noen sprell i nyere tid som jeg bør vite om?

annmag
10.11.17 20:38
Homers_Law: Har du gjort noen sprell i nyere tid som jeg bør vite om?

Nei, lite sprelling på meg da....sitter stort med beina i kors, drikker kaffe og venter på nordlyset. :D

Homers_Law
12.11.17 14:46
annmag: Nei, lite sprelling på meg da....sitter stort med beina i kors, drikker kaffe og venter på nordlyset. :D

Den kjøper jeg ikke all den tid du virker aktiv med reising.

Jeg får Nordlys nesten hver vinter og jeg bor på breddegrad 59. Selvsagt en lightversjon, men fint likevel :) 

xpoolman
12.11.17 15:16
annmag: Takk for innspill....får se hva jeg gjør etter hvert.

Har du vært i Berlevåg?

Kjempefint lite sted med mye vær, og sikkert også mye nordlys.
Ligger såpass langt øst at det er oftere skyfritt her enn i Troms og Vest-Finnmark.

Vi var der under vår lange bobiltur i fjor; et sted jeg absolutt forelsket meg i. Vi parkerte ved Berlevåg Pensjonat & Camping, dette kan absolutt anbefales !

Fra vårt bobilbesøk her: https://janneogfrank.blogspot.no/2016/07/berlevag.html

annmag
12.11.17 15:35
Homers_Law: Den kjøper jeg ikke all den tid du virker aktiv med reising. Jeg får Nordlys nesten hver vinter og jeg bor på breddegrad 59. Selvsagt en lightversjon, men fint likevel :)

1) Kanskje jeg husker feil da...og at livet egentlig er palmer, hai og cuba libre. :D :D :D 

2) Hvordan kan du se nordlys nedi der du bor??  Jeg bor i en by, iallefall når jeg er i Norge, og har aldri sett nordlys.  Har vært midt oppå fjellet midt på natta mange ganger...uten å se noe grønt. (Er jo til å gråte av).

annmag
12.11.17 15:38
xpoolman: Har du vært i Berlevåg?

Ja, var der da jeg tok Hurtigruta nedover.  Skikkelig slitsom tur, for det var midnattssol , og jeg måtte være oppe hele tiden, for jeg ville ikke gå glipp av noe.  

Uansett er Berlevåg altfor langt å dra i mørketiden.

Tror jeg satser på Kilpis...må bare undersøke litt mer, og finne ut om jeg skal fly til Tromsø eller Bardufoss.

Homers_Law
12.11.17 15:49
annmag: 1) Kanskje jeg husker feil da...og at livet egentlig er palmer, hai og cuba libre. :D :D :D  2) Hvordan kan du se nordlys nedi der du bor??  Jeg bor i en by, iallefall når jeg er i Norge, og har aldri sett nordlys.  Har vært midt oppå fjellet midt på natta mange ganger...uten å se noe grønt. (Er jo til å gråte av).

1) Får jeg bli med? 

2) Kanskje litt flaks pluss at jeg går til steder hvor det er lite lysforurensing når det foregår. På denne linken er det noen bilder tatt av en kjenning som ikke er langt fra der jeg har observert nordlys selv. Var veldig mye i 2015 og 2016, men i 2017 har jeg ikke registrert noe særlig foreløpig. Merk også at bildene får frem helt andre lysnyanser enn det blotte øyet får til, men det er veldig fint likevel :)   

xpoolman
12.11.17 16:01
annmag: Jeg bor i en by, iallefall når jeg er i Norge, og har aldri sett nordlys.

Jøss.

Jeg bor også i en by; Sandnes nå, og har bodd i Stavanger de første 50 åra av mitt liv. Jeg tror jeg kan si at jeg har sett nordlys nesten hvert eneste av disse åra....senest sist vinter.

Og nordlyset har vist seg allerede nå i år, her fra Obrestad på Jæren i september: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Jj8A4/Se-det-fantastiske-nordlyset-over-Obrestad

annmag
12.11.17 16:54
Homers_Law: 1) Får jeg bli med?  2) Kanskje litt flaks pluss at jeg går til steder hvor det er lite lysforurensing når det foregår. På denne linken er det noen bilder tatt av en kjenning som ikke er langt fra der jeg har observert nordlys selv. Var veldig mye i 2015 og 2016, men i 2017 har jeg ikke registrert noe særlig foreløpig. Merk også at bildene får frem helt andre lysnyanser enn det blotte øyet får til, men det er veldig fint likevel :)

1) Ja, seff. La oss dra til Afghanistan....ikke så mye palmer, hai eller cuba libre....men shit la gå...fiks litt natur...og jeg er in.

2) Jeg tror at dere som ser nordlys så langt sør bor helt feil plass...vest.  Jeg bor jo på fine øst...og ser ikke´no (bare rosa og orange).  Ok, så bor jeg kanskje feil i forhold til nordlys...men lell.

(Innlegget ble redigert 12.11.17 16:55)

annmag
12.11.17 16:59
xpoolman: Jøss. Jeg bor også i en by; Sandnes nå, og har bodd i Stavanger de første 50 åra av mitt liv. Jeg tror jeg kan si at jeg har sett nordlys nesten hvert eneste av disse åra....senest sist vinter. Og nordlyset har vist seg allerede nå i år, her fra Obrestad på Jæren i september: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Jj8A4/Se-det-fantastiske-nordlyset-over-Obrestad

Er jo til å grine av!!

Homers_Law
13.11.17 22:59
annmag: 1) Ja, seff. La oss dra til Afghanistan....ikke så mye palmer, hai eller cuba libre....men shit la gå...fiks litt natur...og jeg er in. 2) Jeg tror at dere som ser nordlys så langt sør bor helt feil plass...vest.  Jeg bor jo på fine øst...og ser ikke´no (bare rosa og orange).  Ok, så bor jeg kanskje feil i forhold til nordlys...men lell.

Afghanistan? Av alle steder..? Kjære deg :O

Du må høre på xpoolman, Vestlandet er stedet å være. Rosa kveldsfarger er fine nok de, men østlandet er best på besøk. Akkurat passe stor nok dose ;)

Forfun
ForfunInnlegg: 5190
14.11.17 10:42

Ser ofte nordlys fra terassen. Bor på vestlandet. Prøvde å ta bilder med mobilen, det ble kornete. Frem med stativ og speilrefleks neste gang. I går var jeg på ett øde sted og så på stjernehimmelen. Kvalitetstid å se på melkeveien fra Norge.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg