Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tips til ting å gjøre i Phuket

NYTT TEMA
npx
npxInnlegg: 2
09.11.17 22:57

Hei!

Vi er et par som reiser til phuket (førstegangreisende til Thailand) for og slappe av og oppleve og utforske, ikke ute etter og feste.

alle tips tas i mot med åpnearmer?

Noe vi bør tenke på?

DennisB
DennisBInnlegg: 7993
09.11.17 23:30

Hei!

Jeg har noen tips. Det er utrolig mye å utforske på Phuket, men tida strekker ikke til for alt.

Først, lei en moped. Eller evt. en moped hver. Da anbefaler jeg Honda PCX, som er veldig lett å kjøre. Det er litt uvant å kjøre i Thailand, med venstrekjøring, men dere venner dere fort til trafikken. Men kjør passivt, følg strømmen, og ikke ta sjanser.

Jeg ville jeg ikke brukt mye tid i byen Patong, der er det altfor mange turister. Det er en partyby. Men dere burde passere byen med moped, for å få med dere strekningen fra Laguna Beach i nord, via Patong Beach, Karon Beach, Kata Beach og videre sydover til Naiharn Beach. Dere kjører da langs kysten hele veien.

Jeg ville bestilt etpar turer hos en lokal agent. Og da anbefales en tur til Phang Nga. Der blir man kjørt i en av Thailands gamle trebåter ut til noen flotte øyer. Som James Bond Island, som dessverre har blitt veldig turistorientert de to siste tiårene. Men turen er absolutt verdt det allikevel. Det er flere severdige steder på den turen.

Deretter ville jeg ha tatt en tur til Phi Phi Island, men igjen, veldig turistorientert. Så det blir en avveining. Men det finnes veldig få steder med få turister på Phuket. Så dere har i utgangspunktet valgt et område med mange turister. Men det er litt roligere helt i syd, og i andre enden av Patong, som Chalong (meget vakkert der).

Det er snorklingturer som er verdt reisene. En spesiell dykkeopplevelse lever man lenge på. Det er en helt spesiell verden under vann i Thailand. Og Kao Lak, Krabi m.m er verdt en tur. Ellers er Koh Samui en øy ikke langt unna og verdt et opphold.

Men det er to steder som er veldig spesielle for meg. Nemlig stranda helt nordvest på halvøya. Den som ligger på den andre siden av flyplassen. Den er flott, sanda helt nydelig, og det er ikke for mange mennesker der. Mopedturen til denne stranda, er flott, og er virkelig en frihetsfølelse.

Ellers er Laguna Beach den beste delen av Phuket, og et helt nydelig sted. Bor man på ett av hotellene der, har man tilgang til de andre i området også, og fri båtreise mellom hotellene. Det er som et eget lite samfunn, og dette er stedet jeg anbefaler mest på Phuket. Der finner man Dusit og flere av de aller beste hotellene. En fantastisk opplevelse der. Da har man tilgang til alle strendene i området.

Jeg ønsker dere lykke til, og et godt opphold! Thailand er og blir min destinasjon nummer 1. Jeg har bodd i Thailand i mer enn et tiår. Lurer dere på noe, bare fyr i vei!

(Innlegget ble redigert 09.11.17 23:36)

DennisB
09.11.17 23:48

Jeg vil legge til noen ting, siden dere er førstegangsreisende.

Det er lurt å medbringe noen tabletter mot løs mage. Det er ikke farlig å spise mat rett fra gata, men det er en bakteristrøm man normalt må venne seg litt til. Men mat fra gata er både renslig og trygg å spise. Og den er god!

Husk at thaier i stor grad er ute etter at du bruker penger, og kan komme til å utnytte det så godt de kan. Hold litt igjen, prut om du kan, og ikke vis at dere er helt grønne. Da kan dere bli et lett bytte for de som vil tjene en slant på dere.

Det gjelder ting som taxi, transport, og ting man vil kjøpe. Men ikke prut for mye heller, vis litt respekt for at dette er thaienes levebrød. Det er flaut å se utlendinger som pruter til selgeren er helt på gråten. Det skjer!

Vaksiner trenger dere ikke å tenke på. Phuket er et veldig trygt reisemål. Men husk forsikring. Ha en gyldig reiseforsikring fra Norge. Denne gjelder som oftest i inntil 3 måneder i Thailand.

Visum trenger dere ikke, om oppholdet varer i mindre enn 30 dager. Man får forresten forlenget et visumfritt opphold med nye 30 dager ved ditt lokale immigrasjonskontor, om dere trenger det. Det koster 1900 bath for hver av dere.

npx
npxInnlegg: 2
10.11.17 00:49

Tusen hjertelig takk for mange bra tips, skal uten tvil følge flere av dem! 

Gleder meg allerede til januar :)

fargerik
fargerikInnlegg: 47753
10.11.17 05:44
DennisB: Det er lurt å medbringe noen tabletter mot løs mage. Det er ikke farlig å spise mat rett fra gata, men det er en bakteristrøm man normalt må venne seg litt til. Men mat fra gata er både renslig og trygg å spise. Og den er god!

Det finnes også en god drikkeyoghurt som man får kjøpt overalt, som jeg har god erfaring med. Bra for magen.

Betagen

Ta en hver dag før frokost.

fargerik
10.11.17 05:57
npx: Tusen hjertelig takk for mange bra tips, skal uten tvil følge flere av dem! Gleder meg allerede til januar :)

Januar er en fin tid å reise på. Vi reiser også i januar.

(Men ikke til Phuket)

Nå kan du bruke tiden fram til avreise til å sette deg inn i de viktigste reglene for skikk og bruk, du kommer ufattelig godt ut av det med thaiene dersom du kjenner til de mest grunnleggende måter å oppføre seg høflig på.

Vis respekt for de som er eldre enn deg, husk å ikke håndhilse, men hilse på thai ved å "vaie" (holde hendene sammen og opp foran munnen), Bruk ikke shorts i templer og på restauranter, drikk med måte, ikke berør folks hode og en del andre ting. Jeg skal prøve å finne en tips- liste og linke inn her.

Husk også å ha småpenger. Har du en tusenlapp, ikke ta med den på marked eller på gata for å spise, (de kan ofte ikke veksle) men gå til 7-eleven og kjøp en flaske øl eller vann så du får vekslet.

Språket er kinky, men du klarer nok å lære å hilse og si takk og slike småting.

(Innlegget ble redigert 10.11.17 06:03)

fargerik
10.11.17 06:06

Du kan egentlig kikke litt rundt selv, jeg regner med at de forskjellige treffene du finner dreier seg mye om de samme tingene.

God tur!

edit: Thailand har innført forbud mot røyking på de fleste strender, vær obs. på det. Finn røykeplassene og unngå problemer. Det er også forbudt å dampe (røyke elektriske sigaretter) i Thailand.

Nå er det seks timer tidsforskjell. Dersom du passer på å stå opp tidlig i tiden før du reiser og gå tidlig til sengs, kan du slippe jetleg når du kommer dit...dersom du sliter med det...

(Innlegget ble redigert 10.11.17 06:22)

fargerik
10.11.17 06:39
npx: Noe vi bør tenke på?

Èn ting til, da :

Ha respekt for sola. Ikke ligg på stranda midt på dagen når sola biter som verst, værsåsnill. Dere blir brent og får ødelagt dagevis av ferien.

Drikk mer vann enn du tror du trenger, og pass på dersom du begynner å pisse mørkt. Det er et helvete å bli dehydrert. Jeg drikker ikke sprit, det gjør meg uvel i varmen. (Men det er vel individuelt)...

Bruk solbriller med UV-filter, du blir solbrent i øynene uten beskyttelse, særlig på stranda og i båt.

Vær forsiktig med air-con, slik at du ikke blir forkjølet.

(Innlegget ble redigert 10.11.17 06:43)

gjespe
gjespeInnlegg: 18406
10.11.17 06:42
fargerik: Vis respekt for de som er eldre enn deg, husk å ikke håndhilse, men hilse på thai ved å "vaie" (holde hendene sammen og opp foran munnen), Bruk ikke shorts i templer og på restauranter, drikk med måte, ikke berør folks hode og en del andre ting. Jeg skal prøve å finne en tips- liste og linke inn her.

Mye vås her :)

gjespe
10.11.17 06:48
fargerik: Du er et troll

Jeg er ikke troll - det er du som aldri har en mening det har du fått forklart fra flere.

Disse Thairådene dine var mye vås - jag bare påpeker det - har noen års fartstid i Thailand sjøl.

fargerik
10.11.17 06:51
gjespe: Jeg er ikke troll - det er du som aldri har en mening det har du fått forklart fra flere. Disse Thairådene dine var mye vås - jag bare påpeker det - har noen års fartstid i Thailand sjøl.

Starter du med persondebatt nå igjen?

Hva mener du med det?

Dette er også rapportert til MOD, du avsporer og gir ingen reisetips til TS.

gjespe
10.11.17 07:00
fargerik: Starter du med persondebatt nå igjen?

Jeg driver ikke med persondebatter - se deg deg i speilen og les dine egne innlegg over.

Ikke vits å dra denne lenger - bare konstaterte at i dine råd var det mye vås. Hva du liker er ikke sikkert det samme som for andre.

fargerik
10.11.17 07:05
gjespe: Jeg driver ikke med persondebatter - se deg deg i speilen og les dine egne innlegg over. Ikke vits å dra denne lenger - bare konstaterte at i dine råd var det mye vås. Hva du liker er ikke sikkert det samme som for andre.

Her er det ikke annet å gjøre enn å anmelde også det tredje av dine tre innlegg i tråden, siden du overhodet ikke berører trådens tema, men kun driver med det eneste du kan :

Stalking, avsporing og persondebatt.

Tre innlegg, og ingen av dem er i nærheten av å berøre det trådstarter har som tema.

Altså slik du alltid holder på.

Jepp!

Klageknappen igjen, troll.

gjespe
10.11.17 07:09
fargerik: berører trådens tema

Når gjorde du det sist på politikk norsk? :)

Å påpeke at det du skriver er vås og feil - og nødvendigvis ikke gjelder andre enn deg sjøl - hører til tema.

fargerik
10.11.17 07:11
gjespe: Når gjorde du det sist på politikk norsk? :) Å påpeke at det du skriver er vås og feil - og nødvendigvis ikke gjelder andre enn deg sjøl - hører til tema.

Du er rapportert til MOD for fjerde gang for å avspore tråden.

Fire trolleinnlegg av fire innlegg, er det ny rekord?

Larrek
LarrekInnlegg: 4733
10.11.17 08:59

Hvordan er Krabi versus Phuket for en førstegangsreisende?

enigma99
enigma99Innlegg: 682
10.11.17 13:17
Larrek: Krabi versus Phuket for en førstegangsreisende

Like ille begge deler ;-) Eller; hvis man er på jakt etter Thai versjonen av Gran Canaria eller Mallorca, så er de midt i blinken :-) Pakketurister i kø så langt øyet rekker, sild i tønne på stranda, barer med dansbandmusikk og ompaompa, skikkelig sjarmerende ...

Vi var førstegangsreisende til Thailand for 4 år siden, havnet i Phuket etter et impulskjøp av en uke billigtur med Ving. Tok oss 1 døgn å finne ut at vi ikke likte hverken Karon, Kata, eller Patong spesielt godt, og rømte ut til en av mer avsidesliggende strendene på PhiPhi og ble der resten av uka.

Men Thailand gav mersmak, og etter den gangen har vi vel vært ca 6-7 mnd i Thailand fordelt på 4-5 turer, og har likt oss godt f.eks. på Koh Tao, Koh Phangan, Koh Chang, Koh Phi Phi og tildels også Koh Lanta. Måtte overnatte i Krabi en gang under transport, og det lignet veldig på Phuket..

(Innlegget ble redigert 10.11.17 13:23)

enigma99
10.11.17 13:22
npx: phuket (førstegangreisende til Thailand) for og slappe av og oppleve og utforske, ikke ute etter og feste.

Dere skriver ikke noe om hvor lenge dere skal være borte, eller om hotell i Phuket er bestilt og betalt.

Hvis dere har mulighet, ville jeg dratt andre steder videre fra Phuket. "Slappe av" er ikke akkurat synonymt med Phuket ;-) Selv om det sikkert finnes roligere steder der også.

Sjekk ut muligheten for å dra til Koh Phi Phi (ta en longtail fra "the village" og ut til andre strender så finnes det ganske paradise aktige steder også på Phi Phi, eks sjekk ut Paradise Pearl)

Eller, bedre; Koh Lipe, tar vel kanskje 4-6 timer med båt fra Phuket eller Phi Phi.

God tur :-)

enigma99
10.11.17 14:06
gjespe: Disse Thairådene dine var mye vås - jag bare påpeker det - har noen års fartstid i Thailand sjøl.

Hvis du har litt "fartstid i Thailand" og synes Fargeriks tips var vås.., er det ganske innlysende hva slags turist du er. Det er selvfølgelig fullt mulig å reise til Thailand, og andre steder, og gi fullstendig F i lokale skikker og regler, og det virker som det er din greie ...

Bare for underholdningsverdien for oss andre, kan du ikke ta for deg de tipsene litt og kommentere dem ? Please ?  

fargerik
10.11.17 14:28
enigma99: Eller, bedre; Koh Lipe, tar vel kanskje 4-6 timer med båt fra Phuket eller Phi Phi.

Har du vært der?

Svoger har tilgang til gratis bungalow på et av stedene der og maser på at vi skal dra dit. Jeg har ikke spesiell sans for strandliv, og kona er (selvfølgelig som thaidame) livredd for sola og hater strand.

Derfor reiser vi som regel nordover, noe jeg syns flere burde vurdere i stedet for å klemme seg inn i turistghettoene. Joda, vi har selvfølgelig vært på noen småturer til havet, men ikke lengre enn til Rayong og Pranbury...og dalstroka mellom de og BKK...

Men Koh Lipe ser jo sjarmerende ut, etter det jeg har sett på nettet. Jeg går for det, jeg...dersom jeg får med kona på det ;-)

(Innlegget ble redigert 10.11.17 14:30)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 43335
10.11.17 15:49

Phuket er et bra sted for førstegangsreisende. Hadde en flott tur der med en kompis for snart 20 år siden. De siste gangene reiste jeg alene og det var litt tiltak å komme seg avgårde på ting og tang.

Men det er jo flott klima. Og det aller beste med Thailand. Det eneste som er veldig, veldig bra med Thailand, synes jeg, er maten.

Det lønner seg å spise på enkleste stedene der er hele tiden er stor omsetning. Finere settinger, som kanskje ofte føles "tryggere", "vestlig" eller "romantisk" svarer ikke så ofte til forventingene, med mindre man har fått veldig konkrete tips om at noe er veldlig bra, da - selvsagt.

Sjømaten der er bare helt vidunderlig - spesielt dampet eller lettstekt. Men styr helst unna rå østers. Det ble jeg og reisefølge skikkelig dårlig av, men dette var da også på et av stedene jeg ikke anbefaler over - altså en litt dyrere turistifisert restaurant med relativ liten omsetning.

Returnert
ReturnertInnlegg: 144
10.11.17 21:18

Skriver det samme som jeg skrev i 2016: 

Hold deg iallefall unna Patong.. Skittent, overfylt med russere, og gamle menn med altfor unge damer.

Phuket er kanskje det største hølet jeg har besøkt noen gang. Stikk til Langkawi i stedet. 

gjespe
10.11.17 21:25
enigma99: er det ganske innlysende hva slags turist du er. Det er selvfølgelig fullt mulig å reise til Thailand, og andre steder, og gi fullstendig F i lokale skikker og regler, og det virker som det er din greie ...

Mitt forhold til Thailand er nok litt mer enn turist - og du kan spare deg stråmenna om hva som er min greie. 

DennisB
11.11.17 00:48

Synes det kan være greit å lime inn denne. Litt mer om Phuket og omegn.

Ikke la dere skremme av dårlig omtale om Phuket. Det er såpass stort at man finner hva man er ute etter der, hvis man leter litt.

DennisB
11.11.17 00:55
fargerik: Vis respekt for de som er eldre enn deg, husk å ikke håndhilse, men hilse på thai ved å "vaie" (holde hendene sammen og opp foran munnen), Bruk ikke shorts i templer og på restauranter, drikk med måte, ikke berør folks hode og en del andre ting.

For the record, jeg er helt enig i dette innlegget. Ikke noe vås her.

Man er gjest i et land og dets kultur, og burde respektere ting som dette.

Det eneste jeg har å legge til, er at det normalt ikke er noe problem å spise ute i shorts. Men den bør være av den fine sorten, og vurderes etter restaurantens standard.

DennisB
11.11.17 00:59
Returnert: Phuket er kanskje det største hølet jeg har besøkt noen gang. Stikk til Langkawi i stedet.

Helt uenig. I de mest urbane strøkene, ja, men Phuket er stort og eksotisk nok til å by på det meste man ønsker som førstegangsreisende.

Dette paret reiser ikke for å fylle og røre, men for å oppleve. Til det er Phuket som base perfekt.

(Innlegget ble redigert 11.11.17 01:03)

enigma99
11.11.17 02:39
fargerik: Har du vært der?

Nei dessverre ikke ennå, men vi skal dit. Vi har hittil for det meste reist i mai, juni, og juli, og på den tiden er sjøen så ruskete at mange av båtforbindelsene på den siden har gitt seg for sesongen. 

Men har snakket med flere som har vært der, og skal absolutt dit, men på vinteren. Også fint å kombinere med Langkawi i Malaysia.

enigma99
11.11.17 02:46
DrSchwei: Phuket er et bra sted for førstegangsreisende. Hadde en flott tur der med en kompis for snart 20 år siden. De siste gangene reiste jeg alene og det var litt tiltak å komme seg avgårde på ting og tang.

Blir litt sånn tja.. Vi rakk aldri å bli lommekjent i Phuket, og det er mulig at det finnes vakre strender på mer bortgjemte steder. Men fremfor å lete og evt finne noe slikt på Phuket vil vi anbefale å reise andre steder hvis man har mulighet.

Men folk er forskjellige, det er jo en grunn til at Phuket er fullt av turister, mange liker seg der på samme måte som mange liker Granca etc.

Etter 1 dag i Thailand / Phuket i 2013 begynte vi å reise rundt, med små og store båter, scootere, taxier, busser, tog, og fly, og det har vi fortsatt med i 4 år og aldri angret. Man går glipp av utrolig mye flott natur og kultur ved å holde seg i Phuket / Krabi / Pattaya / Hua Hin etc. Det er veldig billig å reise der nede, og jo mindre øyer man kommer seg til jo mer fantastisk er det.

fargerik
11.11.17 05:43
DennisB: Det eneste jeg har å legge til, er at det normalt ikke er noe problem å spise ute i shorts. Men den bør være av den fine sorten, og vurderes etter restaurantens standard.

Selvfølgelig.

Men er du et sted hvor thaiene spiser, ender du fort opp med å være den eneste med shorts. Jeg syns ikke det er spesielt smart å stikke seg ut. På utendørsrestauranter stikker også myggen mest på beina, en langbukse hjelper litt.

Noen steder er det også så kaldt at man omtrent kan fryse seg fordervet. Jeg har alltid med et skjerf og en genser både på lange turer med van og på restaurant. De har nemlig bare en innstilling på aircon :

Full guffe ;-)

(delvis humorvarsel)

(Innlegget ble redigert 11.11.17 05:46)

DennisB
11.11.17 20:47
fargerik: På utendørsrestauranter stikker også myggen mest på beina, en langbukse hjelper litt.

Godt poeng! Dette med aircon også. Jeg synes ofte det er plagsomt, og bruker ikke aircondition selv engang i hjemmet. Har vennet meg til varmen for mange år siden. Airondition skaper i hovedsak bare sykdom for meg.

Klikk for å gå tilbake til toppen