Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Afghanistan

NYTT TEMA
annmag
annmagInnlegg: 7461
11.11.17 04:45

Er det noen her som har vært i Afghanistan, og har noen anbefalinger å komme med for hva en eventuelt bør se?

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4738
11.11.17 06:24

Hulene til Taliban...?

annmag
11.11.17 14:18
xpoolman: Hulene til Taliban...?

Xpoolman dahhh....jeg er turist...ikke selvmordskandidat. :D

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4738
11.11.17 15:05

Det var det eneste jeg kom på som kunne være av interesse i det landet der :-)

annmag
11.11.17 16:03
xpoolman: Det var det eneste jeg kom på som kunne være av interesse i det landet der

For lite kunnskap. ;o)

fargerik
fargerikInnlegg: 47790
11.11.17 17:13
annmag: Er det noen her som har vært i Afghanistan, og har noen anbefalinger å komme med for hva en eventuelt bør se?

Når skal du dra?

Jeg kjenner en afghansk flyktning som kanskje kan gi noen tips.

annmag
11.11.17 18:05
fargerik: Når skal du dra? Jeg kjenner en afghansk flyktning som kanskje kan gi noen tips.

Er tipsene avhengig av når jeg eventuelt skal dra?

(Nei, du kjenner ikke noen afghansk flyktning, nei, du var ikke morsom...jada, jeg vet du kjeder deg).

fargerik
11.11.17 18:59
annmag: Er tipsene avhengig av når jeg eventuelt skal dra? *** (Nei, du kjenner ikke noen afghansk flyktning, nei, du var ikke morsom...jada, jeg vet du kjeder deg).

Det er virkelig skremmende at du vet hvem jeg kjenner.

NÅR SKAL DU DRA DIT?

(Innlegget ble redigert 11.11.17 18:59)

Wavy
WavyInnlegg: 11616
11.11.17 19:41
annmag: Er det noen her som har vært i Afghanistan, og har noen anbefalinger å komme med for hva en eventuelt bør se?

Ikke at jeg er noen Afghanistankjenner, men Herat er vel det som oftest dukker opp som mest mulig å dra til...buss fra Mashhad i Iran eller fly fra Kabul.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17845
11.11.17 19:57

Har ikke vært der, men har stående invitasjon fra min tidligere fastlege som er fra Afghanistan. Det er da snakk om Kabul.

Han sier det er veldig trygt der og så og si ikke noe kriminalitet. Ikke noe å være redd for sa han.

Han brukte som eksempel(?) at langs gatene så satt det folk med mengder med dollar og ingen blir ranet. Skjønte ikke helt hva han mente, men antar de drev med veksling eventuelt dollar for gull?

I 2010 startet han opp et bredbåndselskap i Kabul, og siden jeg er i samme bransje så ville han vise meg hvordan det er der. 

annmag
11.11.17 23:20
fargerik: Det er virkelig skremmende at du vet hvem jeg kjenner. NÅR SKAL DU DRA DIT?

Nå må du roe deg ned (igjen) da.

Både du og jeg vet utmerket godt at du ikke har noe som helst å tilføye denne tråden.  

annmag
11.11.17 23:21
Wavy: Ikke at jeg er noen Afghanistankjenner, men Herat er vel det som oftest dukker opp som mest mulig å dra til...buss fra Mashhad i Iran eller fly fra Kabul.

Jeg merker meg det, men det ser ut som å være en ganske stor by...jeg liker landsbygd.

annmag
11.11.17 23:22
InternalExile: Han sier det er veldig trygt der

Typisk muslimsk land.  

Er han tilbake i Afghanistan nå?

fargerik
11.11.17 23:34
annmag: Nå må du roe deg ned (igjen) da. Både du og jeg vet utmerket godt at du ikke har noe som helst å tilføye denne tråden.

For tredje gang :

Når skal du reise dit?

Forfun
ForfunInnlegg: 5190
11.11.17 23:39

Overraskende mange i bekjentskapskretsen som har vært der. De som har vært der i uniform sier veldig lite. Ingen av de ønsker å dra dit som turist. De andre jeg kjenner som har vært der dro dit før Taliban. Har spurt de om tips uten å få gode svar. 

Afganistan står på min bucketlist, men det er nok 10 år før jeg tror det er verdt turen. Definitivt landsbygda og fjellene som frister. 

Kabul vêr trygt I vår i følge en kilde. Men det er ikke ett sted jeg ville brukt mye tid i.  

(Innlegget ble redigert 11.11.17 23:46)

annmag
11.11.17 23:43
fargerik: For tredje gang : Når skal du reise dit?

For n´te gang.....det spiller ingen rolle....jeg spør om tips...og der har du ikke noe å tilføre.

Jeg, og mange med meg, har gang på gang påpekt at du ofte bruker vgd som skravleforum uten å tilføre noe...sorry, men ta det til deg.

annmag
11.11.17 23:44
Forfun: Definitivt landsbygda og fjellene som frister.

Jaaa.... er mange mange år siden jeg leste om Afghanistans natur/topografi...og siden har jeg hatt lyst til å reise dit.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6931
12.11.17 00:45
annmag: Jaaa.... er mange mange år siden jeg leste om Afghanistans natur/topografi...og siden har jeg hatt lyst til å reise dit.

Det er vakkert i Pechdalen. 
Der kan du også oppleve opiumshøstingen. 

Historien til dette landet er jo et sammensurium av stammefeider, konger, sovjettro ledere og talibanere. Det begynner å bli lenge siden afghanske kvinner var høyt utdannede jurister, leger, lærere og økonomer med vestlige klær og hengende hårpryd.

Jeg husker jo åttitallet da sjølveste Mujahedin sto på hvert gatehjørne i Oslo og utenfor nærbutikkene i Akershus og samlet underskrifter.
Men du finner nok ut av det. Tripadviser har jo alle tipsa :-D

annmag
12.11.17 00:59
Strandereng: Tripadviser har jo alle tipsa

Hehe...Tripadvisor is not my advisor....aldri. :o)

Jeg skulle gitt mye for å kunne reise fritt (og trygt) rundt i Afghanistan.  Så mye historie, og så spesiell natur.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6931
12.11.17 01:18
annmag: Jeg skulle gitt mye for å kunne reise fritt (og trygt) rundt i Afghanistan.  Så mye historie, og så spesiell natur.

Ja, forstår. Både din lengsel og din hunger etter å oppleve de vakre delene av landet.
Alle kan vel ferdes fritt der, hvis man legger inn noen trygghetskapitler. Og holder seg unna de Talibandominerte områdene der de har sprengt bort verdensarven.
Men Afghanistan er jo veibombenes land nummer en, så jeg tror du må drive research på egen hånd, og betale en ledsager veldig godt for å kunne passere rundt i de distrikter du ønsker. 
Legg inn at de snakker ulike språk i de ulike provinsene.
Og det er ikke akkurat norsk vs nynorsk heller. 

Men du kan lykkes.

annmag
12.11.17 01:38
Strandereng: Men du kan lykkes.

Jepp. :o)

annmag
12.11.17 12:18
fargerik: Nei, det er du som har utviklet deg til en stalker. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å legge to pinner i kors for å spørre en jævla afghaner ett eneste spørsmål på vegne av deg når du tar den tonen.

Stalker deg? I en tråd jeg selv har startet?

Gang på gang går du inn i tråder (også de jeg har startet) og skriver bare nonsens.  Du har fått reaksjoner fra flere på dette, og du responderer da med å kalle oss stalkere.  Det er så dumt at det ikke en gang er verdt å kommentere mer, men jeg håper du tar de reaksjonene du nå får mot deg...til deg.

Jeg er selvfølgelig ikke ute etter at folk skal gå rundt og spørre random afghanere om reisetips.  Hadde det vært intensjonen med denne tråden, så kunne jeg gjort det selv.  

Når jeg starter tråder på VGD, så er mitt ønske å få info fra de som måtte ha info om hva jeg spør om.  

fargerik
12.11.17 12:28
annmag: Stalker deg? I en tråd jeg selv har startet? Gang på gang går du inn i tråder (også de jeg har startet) og skriver bare nonsens. Du har fått reaksjoner fra flere på dette, og du responderer da med å kalle oss stalkere. Det er så dumt at det ikke en gang er verdt å kommentere mer, men jeg håper du tar de reaksjonene du nå får mot deg...til deg. ******* Jeg er selvfølgelig ikke ute etter at folk skal gå rundt og spørre random afghanere om reisetips. Hadde det vært intensjonen med denne tråden, så kunne jeg gjort det selv. Når jeg starter tråder på VGD, så er mitt ønske å få info fra de som måtte ha info om hva jeg spør om.

Jeg har ikke bedt om noen kommentar. Trodde det var greit nok det jeg skrev.

Jeg skal selvfølgelig ikke skrive noe mer i trådene dine.

Case CLOSED.

annmag
12.11.17 12:31
fargerik: Jeg har ikke bedt om noen kommentar. Trodde det var greit nok det jeg skrev.

Jo, når du kaller meg stalker, så må du regne med å få et motsvar.

Fint at du åpner for at denne tråden (og andre tråder) nå kan handle om det de er ment for.

fargerik
12.11.17 15:48
annmag: Jo, når du kaller meg stalker, så må du regne med å få et motsvar. Fint at du åpner for at denne tråden (og andre tråder) nå kan handle om det de er ment for.

Ja, kjære.

(himmel og hav!)

Forfun
ForfunInnlegg: 5190
12.11.17 16:55
annmag: Hehe...Tripadvisor is not my advisor....aldri. :o)

På restauranter bruker jeg tripadvisor aktivt. Funnet noen veldig gode restauranter ved kombinasjon av score, skriftlige anmeldelser og antall anmeldelser. Går an å jukse med anmeldelser, men mitt inntrykk er at de som er topp 20% stort sett er veldig bra.

Spesielt det som har lave karakterer er ofte ubrukelige. Brukes til ett suplement til det andre.  

Forstår ikke hva fargerik gjør i denne tråden.

fargerik
12.11.17 17:30
Forfun: Forstår ikke hva fargerik gjør i denne tråden.

Jeg spurte når TS skal dra, og foreslo å spørre en afghaner jeg kjenner om noen tips.

Men det toget er selvfølgelig gått.

Ufine jævler bryr jeg meg ikke med.

Og da håper jeg at også du kan la være å ha meg som tema fra NÅ av.

annmag
12.11.17 17:37
fargerik: Og da håper jeg at også du kan la være å ha meg som tema fra NÅ av.

Skulle ikke du holde deg unna?

Du har gått altfor lang...i tråd etter tråd. 

Hvis du holder deg unna, så er det ingen som kommer til å kommentere deg...eller ha deg som tema.

Edit:

...eller savne deg.

(Innlegget ble redigert 12.11.17 17:43)

annmag
12.11.17 17:39
Forfun: Forstår ikke hva fargerik gjør i denne tråden.

Tror ikke han gjør det selv en gang. :D :D :D 

Jeg har blitt så skuffet, gang på gang, når jeg har lagt anbefalinger fra Tripadvisor til grunn for mine valg.  Har nesten blitt sånn at jeg velger de med dårligst rating. :D

annmag
12.11.17 17:40
bulmerson: Afghanistan er som sv-kjerringer. Du vet de eksisterer, men gud bedre du kan ikke tenke deg å være bortpå dem

Takk til deg, jeg forstår at du ikke har peiling på hva denne tråden dreier seg om. *roll*

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg