Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Slutt på gratis setevalg hos Norwegian

NYTT TEMA
Leffa
LeffaInnlegg: 4826
23.01.18 14:26

Norwegian har gjort en endring som kommer til å gå ut over mange av sine passasjerer. Tidligere har man kunne velge sete gratis ved innsjekk. Det er det nå slutt på.

Jeg pleier aldri å betale for å velge sete hos Norwegian. Men kanskje jeg må bite i det sure eplet nå for å ikke risikere å havne i midtsetet.

Nå blir det slik at dersom man ikke vil betale for setet ved innsjekk får man tildelt et sete, og det vil koste 250 kroner å endre det i etterkant på flyplassen. Man kan jo få en flybillett til den prisen!

Når kommer betalingen for håndbagasje? Det trenger ikke å være lenge til...

(Innlegget ble redigert 23.01.18 14:26)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17899
23.01.18 14:46
Leffa: Jeg pleier aldri å betale for å velge sete hos Norwegian. Men kanskje jeg må bite i det sure eplet nå for å ikke risikere å havne i midtsetet.

Kjøper alltid LowFare+, så det er ikke noe problem for meg.

Forfun
ForfunInnlegg: 5235
23.01.18 17:22

Det er denne typen tiltak som gjør at jeg kan finne på å velge SAS. Foretrekker SAS hvis prisforskjellen ikke er for stor.

Lønner seg ikke å være kjip. Litt, men ikke veldig.

bigwin
bigwinInnlegg: 887
24.01.18 11:14

Synes dette er helt greit. Jeg kjøper alltid sete ved bestilling så for min del har det null å si.

Ser jo at dette er en måte å "tvinge" folk til å betale for setevalg men samtidig så velger da kanskje flere lowfare+ ved bestilling (sete og bagasje).

At man får tildelt et vilkårlig sete er ikke unaturlig om man ikke ønsker betale for et spesifikt sete.

På SAS kan man velge sete gratis 22 timer før avreise vel, ønsker man sete tidligere enn det så betaler man (ca 130 om jeg husker rett) på economybilletter.

(Innlegget ble redigert 24.01.18 11:17)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 43553
24.01.18 15:45

Irriterende.

Som møring kommer jeg helt sikkert ikke til å kjøpe sete AES-OSL eller omvendt. For 45 minutter i midtsetet klarer jeg, men jeg liker mindre følelsen av å ikke ha kontroll. SAS har jo allerede et fortrinn ved at man kan velge sete mange timer før.

Også litt irriterende at de nå tar ekstra for nødutgang. Jeg har de siste gangen valgt dette på tur ut i Europa. Har allerede sikret meg tur/retur Malaga i vår.

Folk har vel etter hvert vent seg til dette, men klart et irritasjonsmoment når prisen øker med så mye ift det søkemotoren sier.

DrSchwei
24.01.18 15:46
bigwin: På SAS kan man velge sete gratis 22 timer før avreise vel, ønsker man sete tidligere enn det så betaler man (ca 130 om jeg husker rett) på economybilletter.

Faktisk starter innsjekk og setevalg ganske mange timer før dette. Skjønt, det burde man vel ikke si på et åpent forum....

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 8948
24.01.18 15:49

Aha, her gjør man som RyanAir, Thomas Cook og andre lavprisselskap på de britiske øyer. Istedenfor å legge litt på billettprisen, så innfører man en helg haug med dyre "extras" for setevalg, bagasje, innsjekk, ekstra beinplass, etc.

Snart kommer vel turen til de ansatte.

Ryanairifiseringen av Norwegian er i gang.

(Innlegget ble redigert 24.01.18 15:53)

trondhjem
trondhjemInnlegg: 7870
24.01.18 15:54
Leffa: Nå blir det slik at dersom man ikke vil betale for setet ved innsjekk får man tildelt et sete, og det vil koste 250 kroner å endre det i etterkant på flyplassen. Man kan jo få en flybillett til den prisen!

Dette gjelder lavprisbillettene. For de kan man ikke velge sete ved bestilling men blir automatisk tildelt et sete. Du kan heller ikke endre denne tildelingen over nettet. Du må gå til skranken til Norwegian og få bakkepersonalet til å gjøre det, mot å betale 250 kr.

Hvis du vil ha mulighet til å velge sete selv må du kjøpe en billett i en dyrere priskategori. Og da snakker vi raskt mye mer enn 250 kr i påslag. For meg er dette enda en grunn til å styre unna Norwegian.   

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4639
24.01.18 17:00
DrSchwei: Også litt irriterende at de nå tar ekstra for nødutgang.

Nødutgangene bør de heller være mer "fleksible" med. Der skal det sitte folk med god mobilitet og som ellers er godt egnet til å åpne nødutgangen. Hvis de på avreisedagen tildeler disse setene til noen med redusert mobilitet så bør det være gratis for dem å bytte ellers risikerer man at enkelte av de passasjerene bare tier om det eller at det går ekstra tid for å finne noen å bytte med når man har kommet inn i flyet.

(Innlegget ble redigert 24.01.18 17:02)

DrSchwei
24.01.18 17:22
trondhjem: Hvis du vil ha mulighet til å velge sete selv må du kjøpe en billett i en dyrere priskategori. Og da snakker vi raskt mye mer enn 250 kr i påslag. For meg er dette enda en grunn til å styre unna Norwegian.

Lar meg fascinere over de relativt mange som har et veldig bevisst forhold til at de velger SAS eller DY. Selv er det absolutt hipp-som-happ. Fordeler og ulemper med begge.

SAS føler jeg er ørlite tryggere fordi de har flere ruter hvis det skjer noe. Servering OSL-AES kan være en fordel noen ganger, fordi man har lyst på en kaffe eller øl. Andre ganger er det mer behagelig å sitte på med DY som ikke styrer med noe som helst på en så kort tur.

En åpenbar fordel med DY er nettet og nyere fly.

Så helt avgjørende for meg er pris, betaler verken mer for SAS sin kopp kaffe eller DYs nett på korte turer. På lengre turer har jeg en liten preferanse for DY nettopp pga nettet.

Og jeg er fullt i stand til å regne ut totalpris...

(Innlegget ble redigert 24.01.18 17:23)

bigwin
bigwinInnlegg: 887
24.01.18 18:11
trondhjem: Dette gjelder lavprisbillettene. For de kan man ikke velge sete ved bestilling men blir automatisk tildelt et sete.

Velger man lowfare+ i stedet for lowfare når man bestiller så betaler man 100 kr ekstra innenlands for sete og innsjekket bagasje, 150 kr for europeiske destinasjoner om jeg husker rett

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 16350
24.01.18 21:59
Leffa: for å ikke risikere å havne i midtsetet.

Jeg pleier faktisk å velge midtsetet. Da slipper jeg å dele med to som vil sitte sammen og kan av og til ha hele setet for meg selv.

enigma99
enigma99Innlegg: 695
25.01.18 05:22
Nødutgang: Jeg pleier faktisk å velge midtsetet. Da slipper jeg å dele med to som vil sitte sammen og kan av og til ha hele setet for meg selv.

Smart. Vi gjør noe liknende, bestiller alltid vindu og midtgang, eks A og C, som oftest får vi da 3seteren for oss selv, og hvis vi ikke får det så tilbyr vi vedkommende midtgangplassen ;-)

Link-86
Link-86Innlegg: 9155
25.01.18 05:52

Er noe med prisen i forhold til hvem og hva man tar betalt for. Skal jeg til Bergen på håndbagsje klarer jeg ikke for meg selv å rettferdigjøre bruk av 500 kr for å få valgt meg sete, men ok. Noe må dere tjene penger på. Syntes bare logikken er så elending. At dette er liksom noe som krever store ressurser å ha gratis så det må endres til ala baggasje liksom.  

trondhjem
trondhjemInnlegg: 7870
25.01.18 11:54
DrSchwei: Lar meg fascinere over de relativt mange som har et veldig bevisst forhold til at de velger SAS eller DY. Selv er det absolutt hipp-som-happ. Fordeler og ulemper med begge.

Det er tre forhold som gjør at jeg velger vekk Norwegian når det er alternativer tilgjengelig.

Det ene er at jeg har opplevd på kroppen Norwegians manglende evne/vilje til å finne alternativer når de må innstille et fly. 10 timers venting på Gardermoen med et barneorkester på tur har satt en demper for min begeistring for selskapet.

Det andre er at jeg er dypt skeptisk til selskapets arbeidslivspolitikk med oppsplitting av arbeidsstyrken og utsetting av tjenestene for å presse de ansatte til å akseptere såkalte konkurransedyktige vilkår som innebærer en sterk sosial dumping slik vi så i sjøfarten.

Det tredje er antagelig bare en fordom, men jeg er skeptisk til flysikkerheten i lavprisselskaper på grunn av deres sterke kostnadskuttfokus. Jeg regner med at de legger seg på et minimumsnivå for å etterleve myndighetenes krav i den daglige flysikkerhetskontrollen.  

Derfor velger jeg de gamle etablerte selskapene som SAS, Lufthansa, KLM osv. i den grad det er mulig. De har lang trackrekord som viser at de har høyt fokus på sikkerhet.

Gloriana
GlorianaInnlegg: 1469
25.01.18 12:07

@trondhjem

Skjønt enig, har unngått Norwegian i mange år nå. 

Et eksempel på kundeservice hos SAS: jeg kom med forbindelsesfly fra utlandet og skulle videre innenlands. Dette var før de nylig endret prosedyren, men jeg måtte da hente ut koffert på Gardermoen for så å levere den inn på nytt selv om den var sjekket helt frem. Fly 1 var forsinket, og jeg hadde siste kveldsfly videre. Jeg visste at dersom jeg hentet bagasjen ville jeg miste fly 2. Det ble som det ble: en natt på Radisson i en himmelsk dobbeltseng, middag, badekar og hotellfrokost. Det var faktisk så deilig at jeg klarte å forsove meg til nytt oppsatt fly 2. Ringte inn til SAS 30 min etter at flyet hadde gått; de satte meg (helt kostnadsfritt) opp på neste fly. 

(Innlegget ble redigert 25.01.18 12:07)

cruisecontrol
cruisecontrolInnlegg: 1674
28.01.18 13:22

Dere som seriøst mener man velger andre alternativer bare fordi man må betale noen kr for billigste billett vel jeg bare ler av dere...

Hva er så himla farlig med og få tildelt ett sete?? 

Buhu liksom jeg må sitte i midten.

Sukk

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13506
31.01.18 11:54

Om man er med i Norwegian Reward og flyr 12 turer eller mer i året kan man velge å få gratis setereservasjon.

Alternativer er 2% cashpoint-boost på lowfare (noe jeg har pr. nå, men som jeg kan velge å bytte om en måned) og gratis fast-track (er sjelden så lang ventetid i sikkerhetskontroll at det har noe for seg).

Kommer nok til å velge gratis setereservasjon fra nå av. Har ikke hatt noe behov for det tidligere, ofte har det vært fullt mulig å velge nødutgangssete selv når man sjekker inn på flyplassen før avreise.

borbje
borbjeInnlegg: 3731
04.02.18 16:38

HVA er egentlig problemet HVOR en sitter ? En skal jo kun i fra a til b, halloo

JudasT
JudasTInnlegg: 5290
06.02.18 05:58
borbje: HVA er egentlig problemet HVOR en sitter ? En skal jo kun i fra a til b, halloo

Du kan så si! Men i alle fall, om noen vil betale ekstra for å få spesielle seter, så kan de jo gjerne få lov til det. Desto billigere blir det jo for oss andre!

gjespe
gjespeInnlegg: 19178
06.02.18 06:04
borbje: HVA er egentlig problemet HVOR en sitter ? En skal jo kun i fra a til b, halloo

Hvis du ikke vil sitte ved siden av den du reiser sammen med så deg om det - eller på en 13 timers flytur vil sitte inneklemt i et midtsete i stede for å ha et vindu å se ut så vel bekomme. 

Skal du bare på en times flytur kan det vel til nød gå.

gjespe
06.02.18 06:06
JudasT: Desto billigere blir det jo for oss andre!

Ingenting blir billigere i Norwegian - de setter ikke ned prisen for de uten setevalg og snart snart finner de på nye regler å betale for.

vadefugl
vadefuglInnlegg: 39895
06.02.18 06:29

Å velge et eget sete er faktisk et valg man kan gjøre for penger. Man får det en betaler for. Man kan da nekte å betale for tjenesten .

fargerik
fargerikInnlegg: 48658
06.02.18 06:48
vadefugl: Å velge et eget sete er faktisk et valg man kan gjøre for penger. Man får det en betaler for. Man kan da nekte å betale for tjenesten .

Jeg kjøpte businessclass med Emirates til Bangkok på vår siste reise dit.

De tar betalt for setevalg også for business class.

Det får jo billettene til å virke noe billigere i utgangspunktet.

Vanligvis bruker vi Thai Airways, de tar ikke noe for setereservasjon. Og flyr direkte.

Det blir Thai Air neste gang.

(Innlegget ble redigert 06.02.18 06:49)

vadefugl
vadefuglInnlegg: 39895
06.02.18 06:52

Å fly rett frem direkte er topp. Slike ting er verdt pengene .

fargerik
fargerikInnlegg: 48658
06.02.18 07:30
vadefugl: Å fly rett frem direkte er topp. Slike ting er verdt pengene .

Det var et eksperiment, siden prisen i utgangspunktet var litt lavere.

Og også for å sjekke om all rosen Emirates får stemmer med virkeligheten.

Syns egentlig ikke det var spesiell forskjell, bortsett fra gimmicken med bar bakerst i flyet og sånt. Maten er bedre hos Thai Airways. Etter min personlige mening.

Prisen gikk fort opp når vi måtte reservere seter på fire flygninger. For på så lange flygninger, vil jeg reservere sete.

Direktefly neste gang vi skal til Bangkok, selv om Emirates- loungene er bra i Dubai.

Og da vil jeg ikke ha vindusplass, for det er ikke armlene mot vindussiden på de 777-300 ER Thai bruker fra Oslo. ( ! )

(Innlegget ble redigert 06.02.18 07:38)

JudasT
JudasTInnlegg: 5290
07.02.18 07:34
gjespe: eller på en 13 timers flytur vil sitte inneklemt i et midtsete i stede for å ha et vindu å se ut så vel bekomme.

Ingen burde ha midtsete, er det det du mener? 

(Innlegget ble redigert 07.02.18 07:36)

gjespe
07.02.18 07:39
JudasT: Alle burde ha vindusplass, er det det du mener?

Hadde det vært mulig - men alle har jo rett til å velge det og ikke minst sitte sammen hvis man reiser sammen med noen. Men noen liker også å sitte ved på yttersete også så det er fritt valg - jeg liker et vindu å se ut av på lengre reiser.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg