Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dotter i ørene.... Hva kan gjøres?

NYTT TEMA
magnusm
magnusmInnlegg: 3693
18.06.06 20:19
Har nå hatt ganske nedsatt hørsel etter at jeg har hatt dotter i ørene kontinuelig siden torsdag.
Problemet er når jeg skal/prøver å "blåse" de ut, sitter den ene på øret dønn fast... Blåser jeg mer spretter øynene ut. Seriøst....

Noen råd? ...
Har sliti med lett forkjølelse og skikkelig hoste de siste ukene...
----------------------------------------------------------------------
The Golden Rettveiers
V.142
LSK!!
Gynt
GyntInnlegg: 1434
18.06.06 20:22
Nesespray, nesespray og nesespray.
BeatPoet
BeatPoetInnlegg: 25878
18.06.06 20:25
Nesespray er et godt råd ja...

Her kan du lese litt mere:

http://www.lommelegen.no/svar/svar8923.asp

~~ Jesus lives, he filled my tank in Tijuana ~~
Timanka
TimankaInnlegg: 3212
18.06.06 20:44
Stikk innom legen og få skylt ørene.
Det er utrolig effektivt !!
magnusm
18.06.06 20:47
Kjørt på med nesespray....

Vurderer en tur til legen i morgen....
tjukkoggo
tjukkoggoInnlegg: 2615
18.06.06 20:52
Prøv baby-olje..
Jeg skal ikke garantere at det funker, for har aldri prøvd selv. Men jeg mener å huske at faren min fikk dette tipset når han hadde problemer med ørene en gang.
Hos han var det verk og "knetting" tror jeg, men det kan jo vær det funker :)
magnusm
18.06.06 22:57
evt. Nesespray i ørene, kan det fungere? .... Eller blir hele høresystemet føkka da?
tinken
tinkenInnlegg: 5988
19.06.06 00:18
Olje før øreskylling er for å få løsnet vokspropper.
Tviler på at vedkommede sånn over natten utviklet slike ørevokspropper.
Hadde hørselen avtatt over tid (måneder) og vedkommede følte det som det var dotter i øra, så hadde det vært mer sannsynlig.
Vedkommede er nok bare tett. Enten av forkjølelse (bihuler) eller av allergi (pollen) som får slimhinnene i hele "systemet" å hovne opp.

Jeg anbefaler trådstarter å pøse på med nesespray og ta et par allergitabletter(kjøpes reseptfritt).
Hvis det ikke hjelper og det er like tett - gå til legen.
Aequidens
AequidensInnlegg: 109
19.06.06 13:11
Ved forkjølelse o.l vil slimhinnene i luftekanalen fra mellomøret til svelget hovne opp, og man får ikke luftet ut. Gass fra mellomøret vil resorberes gradvis, det oppstår undertrykk (eller overtrykk om du skulle greie å blåse luft inn - og overskuddet ikke går ut). Rimelig slitsomt, finnes medikamenter som kan avhjelpe. Nesespray vil ikke nå opp til denne kanalen.Tetthetsfølelse kan også komme av vokspropper, disse kan legen din skylle ut for deg.
magnusm
19.06.06 14:50
For de som lurte er det ikke "voksdotter"...
TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20133
19.06.06 15:59
Slimavsvellende medisin kan hjelpe deg. Prøv bisolvon hvis nesedråper ikke virker. Husk at nesedråper ikke skal brukes i øret!

*Gnafs gnafs*
FpStfu
FpStfuInnlegg: 990
22.06.06 13:29
Har slitt med dotter, i ørene, som ikke vil gå vekk selv. De dukker opp når jeg anstrenger meg, og jeg blir ikke kvitt dem ved "blåse" dem ut. Får nesten alltid dotter når jeg gjesper, ikke alltid det hjelper å blåse dem ut da heller. Verste var når jeg fremdeles spilte fotball, fikk dotter i ørene hver gang, og det var et helvete å løpe rundt med ekko i ørene/nedsatt hørsel hele tiden, så det virka inn på prestasjonene mine. Jeg nevnte det for legen, men han hadde ikke noe vettigt å komme med, så jeg har problemet fremdeles. ^^
magnusm
25.06.06 11:09
Endelig...
Det tok sin tid, men heldigvis fikk jeg blåst ut dottene av ørene, etter 5 dager....
Det som er plagsomt er jo det med nedsatt hørsel og at du føler at du "hører innenifra".

Å kjøre ned Oslofjordstunellen var et mareritt. :) :P
MrEagle
MrEagleInnlegg: 893
06.09.06 13:18
Hvis du får dotter pga av lufttrykk, kan det være lurt å tygge på noe - fks tyggis som et originalt forslag :)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg