Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Prednisolon og leddsmerter (knær)

NYTT TEMA
gdarius
gdariusInnlegg: 6700
07.10.06 18:08
Jeg har gått på prednisolon en god stund nå. Var nede i 5mg daglig, men måtte trappe opp til 30mg. I går fikk jeg trappe ned til 20mg daglig.

Jeg har lest at Prednisolon kan forårsake skader/smerter i leddene, og at man av denne grunnen må begrense bruken av medisinen.

I går hadde jeg en nokså stri dag, hvor jeg gikk ganske langt og mye på asfalt, i vanlige sko (ikke joggesko). Om natten, rundt klokken fire, våknet jeg med intense smerter i begge kneleddene. Selv om jeg lå helt rolig på ryggen, gjorde det såpass vondt at jeg ikke klarte annet enn å nærmest hyperventilere. Jeg tok både pinex forte og paracet, noe som muligens hjalp litt, men ikke mye. Jeg hadde også problemer med å gå/stå på grunn av disse smertene. Samtidig som jeg hadde disse sterke knesmertene, kjente jeg noen lignende smerter i albueleddene og tildels i håndleddene, så det virker som om det var noe som foregikk i flere store ledd. Det kjentes som om føttene var i ferd med å "gå ut av ledd". Jeg har tidligere skadet menisken i det ene kneet, og det var denne samme smerten, bare enda stekere jeg opplevde.

Smertene varte i fem timer (jeg tok pinex forte da de begynte og etter fire timer). Klokken 9 måtte jeg tvinge meg selv til å stå opp, ettersom det ikke gjorde noe mer vondt å stå enn å gå. Da jeg hadde kommet meg opp, ble smertene nesten helt borte i løpet av minutter. Selv om jeg har gått rundt med svake smerter og stive knær i hele dag, har jeg fungert nokså normalt.

Kan disse smertene jeg har opplevd ha noen sammenheng med bruk av Prednisolon, evt. en sammenheng med det plutselige kuttet fra 30 til 20 mg? Dersom knærne mine er som de er nå (litt smertefulle og stive), bør jeg begrense bruken av dem, og ligge på sofaen, eller kan jeg gå rundt som normalt?
Ciaphas
CiaphasInnlegg: 38
07.10.06 18:37
Du sier ikke noe om hvorfor og hvor lenge du har gått på prednisolon.

Hvis du bruker det pga en type leddgikt eller bindevessykdom kan nedtrapping gi økt aktivitet i grunnsykdommen.

Har du leddplager fra før?

Er leddene røde og hovne? har du feber, andre infeksjonstegn? allmennsymptomer?

Prednsolon er immundempene men her er det fler ledd som er affisert så lite trolig at du har fått infeksjon i de.

Har du brukt prednisolon i fl år kan man utvikle benskjørhet.


Trenger ikke ha sammenheng med prednisolonen i det hele tatt, kan forsovet være du har fått influensa for den saksskyld. Umulig å si med så lite info. Beste er å oppsøke en lege.
gdarius
gdariusInnlegg: 6700
07.10.06 18:47
Har vel gått på prednisolon i tre måneder, med gradvis nedtrapping (og opptrapping til 30mg nå for to uker siden). Det er ikke på grunn av leddgikt eller bindevevssykdom. Har tidligere aldri hatt leddplager.
Jeg forsøkte å se om knærne var hovne i dag tidlig, men for meg virker det ikke slik.
Har en legetime om en uke, så jeg får holde ut til da, men lurer på om noen andre har erfaringer med prednisolon og ledd...
Timanka
TimankaInnlegg: 3212
07.10.06 20:20
Jeg trodde Prednisolon var mot huggormbitt ?
Har alltid en boks med meg på skauen...
qpr1
qpr1Innlegg: 5639
09.10.06 09:50
Timanka skrev:
Jeg trodde Prednisolon var mot huggormbitt ?
Har alltid en boks med meg på skauen...
----------------------------------------------------------------------------------
Ville nok ikke solt helt på det der nei.
Rett nok kan prednisolon virke hemmende på betennelsesreaksjoner også som etter huggorm bitt. Men virknigsmekanismen er slik at tatt i tablettform tar det lang tid før effekt inntreffer (timesvis). Og noen fullgod behandling mot huggormbitt er det heller ikke. Huggormbitt bør nok behandlet etter standard retningslinjer ja.

Men var jeg mutters alene, uten mobiltelefon, ute i ødemarken timesvis fra folk og hadde prednisolontabletter så ville jeg nok også ha tatt dette om jeg ble huggormbitt.....
vemo72
vemo72Innlegg: 2443
09.10.06 16:25
prednisolon skal ikke brukes langvarig pga flere bivirkninger, det kan t.o.m endre utseendet ditt- men da snakker jeg om langvarig bruk. Hør på legen din, du, og ta smertestillende etter legens forordninger. Spør om du kan ta mer hvis det ikke demper smertene godt nok.
silvercoke
silvercokeInnlegg: 5480
09.10.06 16:33
vemo72 skrev:
prednisolon skal ikke brukes langvarig pga flere bivirkninger,



Det kommer an på hvorfor man tar prednisolonen. Hvis alternativet er at din ny-inntransplanterte nyre avvises om du ikke tar steroidene, ville jeg nok fortsatt med dem... Likeledes kan steroider gis som en del av cellegiftbehandling ved enkelte kreftformer, jeg ville nok fortsatt med dem da også...

Imidlertid synes jeg stadig jeg ser pasienter med f.eks polymyalgia rheumatica som bruker steroider i årevis, selv om vanlig behandlingstid i snitt er mindre enn to år...

Prednisolon mot knesmerter høres lite lurt ut, med mindre man har en konkret tilstand/diagnose å slå i bordet med...
gdarius
gdariusInnlegg: 6700
09.10.06 16:36
I dette tilfellet mistenker jeg heller at knesmertene kunne komme av langvarig prednisolonbruk.
susilu
susiluInnlegg: 33511
09.10.06 18:00
Jeg brukte prednisolon 5 mg i 6 uker for 6 år siden pga leddsmerter. Det føltes fint, men jeg sluttet fordi jeg vet om alle bivirkningene. Senere har jeg hatt vondt i ledd jeg aldri hadde hatt vondt i tidligere og fikk også andre problemer, f eks utslett.

Kortison/prednisolon setter ned immunforsvaret og setter ens egne binyrer ut av spill.
Jeg kjenner folk som har brukt det i årevis. Det er sikkert en fin medisin i enkelte tilfeller, men jeg for min del kommer nok ikke til å ty til det i samme sammenheng i hvertfall.
Det helbreder ikke, det bare maskerer sykdommen og tar vekk symptomene mens man tar det.
Hormoner er noe man bør være forsiktig med å klusse med.
erikm
erikmInnlegg: 1240
10.10.06 12:00
susilu skrev:
Jeg brukte prednisolon 5 mg i 6 uker for 6 år siden pga leddsmerter. Det føltes fint, men jeg sluttet fordi jeg vet om alle bivirkningene. Senere har jeg hatt vondt i ledd jeg aldri hadde hatt vondt i tidligere og fikk også andre problemer, f eks utslett.

Kortison/prednisolon setter ned immunforsvaret og setter ens egne binyrer ut av spill.
Jeg kjenner folk som har brukt det i årevis. Det er sikkert en fin medisin i enkelte tilfeller, men jeg for min del kommer nok ikke til å ty til det i samme sammenheng i hvertfall.
Det helbreder ikke, det bare maskerer sykdommen og tar vekk symptomene mens man tar det.
Hormoner er noe man bør være forsiktig med å klusse med.
========================
Prednisolon er basis for en rekke autoimmune og en rekke bindevevsyksdommer
Det setter ikke ens egne binyrer ut av spill der dette tas som vedlikeholdsdose tilsvarende 7,5 mg/dag. Å kutte bare ut er ikke bra. Nedrtrapping må taes der dette er i samsvar med sykdommens og legens anbefalinger. Maskere sykdom er søkt. Årsaken til en rekke sykdommer kan identifiseres med som symptom behandling brukes Predn. som middel til å dempe immunforsvaret der dette er en sannsynlighet samt betennelses dempende
Klikk for å gå tilbake til toppen