Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forstuet Håndledd?

NYTT TEMA
Simpfan
SimpfanInnlegg: 699
04.11.06 16:25
Hei.

Jeg falt ut av senga og smalt armen ned i golvet og bøyde armen nedover samtidig. dette skjedde for 12 dager siden og armen er fortsatt like vond. Har vært på røntgen og var ikke brudd. Men jeg begynner å lure på om det kan være det likevel. Er det mulig?

Håper på svar.
Takk på forhånd.
Ugress
UgressInnlegg: 7122
04.11.06 16:27
Det er ikke alltid at brudd viser på røntgen dersom røntgenbildet tas kort tid etter bruddet oppstod. Ville kontaktet lege på nytt og bedt om en ny utredning dersom du er i tvil om at du fikk rett diagnose første gangen.
Simpfan
04.11.06 16:36
Legen sa jeg skulle bli bra etter 14 dager men tviler på at den er bra på tirsdag da er det akkurat 14 dager siden. det gjør også vondt å bevege den fortsatt. både nedover og oppover. tør ikke mase med legen mer. hva kan jeg gjøre?
Simpfan
04.11.06 16:38
Det var forretsen ikke blått heller bare hovent. det er vel ikke brudd da i og med at det ikke var blått?
BeatPoet
BeatPoetInnlegg: 25878
04.11.06 16:42
Forskjellen mellom brudd og forstuelse, generelt sett, er at brudd for det meste rammer bein, mens en forstuelse rammer sener og ligament.

En forstuelse trenges som regel ikke behandles noe særlig, unntatt kanskje litt avstivelse (ved hjelp av støttebandasje.. Som man kan få kjøpt på bandasjister f.eks.)

04.11.06 16:45
Jeg har brukt bandasje men hjelper ikke. jeg er redd kansje jeg kan ha strekt leddbåndet i håndleddet. hvis, hva kan jeg gjøre eller hva kan lege gjøre? Tror ikke det er brudd.
BeatPoet
04.11.06 16:46
Du kan jo sjekke hos fastlegen din, bare for å være sikker.. Men kuldebehandling kan jo hjelpe hvis du kan ha strekt leddbåndet..

04.11.06 16:48
takk for svar. har prøvd med kulde også. har fortsatt vondt. det er ikke lenge siden jeg var hos legen. håper bare jeg slipper å må operere hvis leddbåndet er strekt.
Simpfan
04.11.06 16:58
Finnes det forresten noen oversikt over hvosran håndleddet er bygd opp? bilder, beskrivelser etc.
Ugress
04.11.06 17:10
For det meste rammer bein? Hva annet er det brudd kan ramme (bortsett fra brukne tenner da)?
BeatPoet
04.11.06 17:12
En forstuelse klassifiseres normalt sett ikke som brudd, ugress..

Du kan gå på et forstua bein, kanskje under ganske kraftige smerter riktignok, men allikevel.. Det er umulig å gå på et brukket bein (uansett hva slags brudd man snakker om, om det er reint brudd eller knusnings brukk, lukka eller åpent brudd, spiralbrudd eller annen type brudd)

04.11.06 17:29
Hvordan merker man at det er brudd i ei hånd da? Det går å gå på beinet fordi om det er brukket. det vet jeg. det kommer an på hvor bruddet sitter. Ikke sant?
Ugress
04.11.06 17:34
Det var bare jeg som var litt "vanskelig", du skreiv at brudd for det meste rammet bein, også lurte jeg på hva annet som kunne i kroppen som kunne brekke, var selve formuleringa det gikk på, ikke klassifiseringa.
Simpfan
24.11.06 11:36
Jeg har fått håndleddet mitt friskmeldt av fysioterapeauten. det betyr at den er bra. men jeg har fortsatt vondt er den bra da?
syndig
syndigInnlegg: 580
24.11.06 12:14
du trenger hverken å få blåmerke eller hovne opp ved brudd. Jeg har brukket et ben, ene armen og brist i den andre. Hver gang ikke blitt trodd om brudd men påvist etter røngten....jeg hovner aldri opp ved brudd....
det sto med stor skrift i journalen min etter de to første bruddene.

når jeg fikk brist i håndleddet trodde de at det bare var en forstuing. Var de små benene nede i selve leddet det var brist i. Fikk først skinne og endte opp med full gips, tok tid før det grodde og flere år etterpå kunne det være ømt om jeg tok meg for med det håndleddet.

Men slikt gror...

Om legen sier det ikke er brudd, de ikke finner noe på røngten eller fysioterapauten sier du er frisk. Du er alltid fri til å få vurdering av en annen lege, med nye bilder....

har du brukt smertestillende sammen med dette? kan være at musklene er støle og mørbanka om de har blitt stivet opp over en lenger periode...da kan det fremdeles gjøre ganske vondt selvom hånden er friskmeldt.

jeg er ingen lege, men dette er fra personlige erfaringer.....
Nedved86
Nedved86Innlegg: 1760
24.11.06 15:05
En dag ifjor, da jeg spilte fotball med vennene mine, sto jeg i mål. Det kom et hardt og høyt skudd som jeg reddet, og da merket jeg en liten 'knekk' i håndleddet. Det gjorde ganske vondt, og jeg tenkte at det ikke er alvorlig.
Men så klarte jeg ikke å bøye og bevege hånda (Gjorde DRITVONDT). Etter to dager dro jeg til legesentret på Grønland, og dem tok røntgen og la på smertestillende bandasje. Legen sa at jeg sannsynligvis har forstua hånda, men under røntgenbildene fant dem ikke noen tegn til brist eller brudd. For dette unødvendige besøket betalte jeg ca 700 kr.
14 dager senere skulle jeg tilbake igjen og da legen så at jeg fortsatt har smerter, tok han meg til en mer avansert røntgenmaskin. DA fant han/hun ut at jeg hadde et lite brist på hånda og måtte gå 14 dager til med vanlig jips, før jeg dro tilbake igjen for å fjerne gipsen. Til sammen kostet alt rundt 1100 kr(!).
Jeg anbefaler deg å dra til legen, selvom mange av dem desverre er litt "dumme"
Forresten Simpfan, det samme skjedde med meg. Du må nok belage deg med gips i ca 1 mnd
kaninører
kaninørerInnlegg: 557
24.11.06 17:37
Det er visst svært vanskelig noen ganger å påvise brudd.
Jeg forstuet håndleddet for ca. 12 år siden, og det var IKKE brukket. Men det var ikke bare å ta et bilde og konstatere det. Du verden hvor mye det ble undersøkt osv. før legen sa: "Jeg tror vi godkjenner det." Og jeg forsto at det fortsatt var et element av usikkerhet.

Mannen min fikk et brudd i hånden for mange år siden, og noen ganger plages han av det fortsatt. Bruddet var ikke synlig på røntgenbilder før senere.

Kanskje er best å søke legehjelp en gang til for det håndleddet, når du fortsatt har de symptomene du beskriver. God bedring!
Wes24
Wes24Innlegg: 4471
26.11.06 00:34
BeatPoet skrev:
Du kan gå på et forstua bein, kanskje under ganske kraftige smerter riktignok, men allikevel.. Det er umulig å gå på et brukket bein (uansett hva slags brudd man snakker om, om det er reint brudd eller knusnings brukk, lukka eller åpent brudd, spiralbrudd eller annen type brudd)

Du er en klok mann, men her er du på tynn is. For noen år siden hadde vi gym på skolen, long story short, jeg endte opp med skinnebeinet brukket tvert av på to steder, samt en brist nede mot ankelen, i tillegg til delvis avrevne leddbånd (sørget for å ta de helt sommeren 2005). Etter skaden reiste jeg meg og tok noen få skritt. Riktignok de jævligste skrittene jeg har tatt, men det er mulig. Grunnen er av vi har to bein i leggen, og om kun et av de har fått et brudd, vil det andre kunne bære vekta de i noen tilfeller (om du har brukket leggbeinet, og ikke skinnebeinet, har du større sjanse for å stå på det). Enda værre er det med folk som avviser brudd i ankelen om pasienten tar noen skritt. Alle kan ta et skritt på en fot med et lite brudd i ankelen, skal du prøve noe stunt med dobbelt skinnebeinsbrudd bør du helst ha en rimelig drøy smerteterskel. ;)

--------------------------------------------------------------------
We've got Wes Brown, bigger than your ground!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg