Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Somadril, drittmedisin?

NYTT TEMA
schizoaffektiv
schizoaffektivInnlegg: 56
19.04.07 20:38
Har brukt Somadril ved kraftige anspenninger og smerter i nakke samt rygg. Det gjorde så vondt noen ganger at jeg ble kvalm og ville smelle hodet i veggen for å få slippe å oppleve dette.

Fikk først Voltaren. Dette resulterte i diare/forstoppelse, magesmerter, hodepine, astmaanfall og oppkast. Vil først henvise til Ibux(Iburofen) som det er bevist at sjansen for slag øker med 30%. Med Voltaren øker den ytterligere. Samt dette Vioxxen som tok livet av folk, som skulle være Voltaren i en forbedret utgave.

Deretter fikk jeg Kodein. Ja, Kodein faktisk. Kodeinen fungerte til en viss grad, men ikke i nærheten av Somadril.

Fikk et fint behandlingsopplegg hos fysioterapeut, samt at jeg skulle begynne å mosjonere mer for legen brånektet å skrive ut noe annet. Dette hjalp en viss stund, men smertene kom igjen.

Deretter fikk jeg Somadril utskrevet etter å ha fortalt om dette til en lege, som er en kjenning av meg.

Tok en tablett og ble et nytt menneske. Jeg kunne gå og når det var som verst, ja, da ble smertene borte! Følte ingen behov for å sitte og ete de hele tiden. Etter fem dager, da varte effekten ganske lenge. Trengte ikke ny resept før 6 måneder var gått. Brukte altså 30stk. Jeg ble verken avhegning eller ruset på dette. Bare litt trøtt.

"Vi ser at folk som tar dette er påvirket i bilkjøringsøyemed og mer utsatt for trafikkulykker, sier han." Selvfølgelig blir alle det av preparater som er sløvende. Du kan kjøpe antihistamin på apoteket reseptfritt og ta en. Da blir du også sløv og trøtt(i begynnelsen).

"Bruksverdien er tvilsom"
Ser overhode ingen grunn til å fjerne Somadril fra markedet og med tanke på at 75.000 nordmenn bruker dette preparatet, hvordan kan de da si at det ikke virker?

Fjerner de Somadril, så ødelegger de allmenntilstanden til mange.

Det finnes så mangt mye mer som er farligere og ikke minst C-preparater som ikke er avhegnighetsdannende.

Ta ethvert antipsykotikum, det er ikke suketter er det vel?

To av de preparatene Zyprexa og Risperdal har flere tusen saksmål bak seg grunnet mangel på beskrevne bivirkninger. Et av preparatene(ikke overnevnte) rapporterer de svært sjeldne bivirkninger som ubeskrivelig død, hjerneslag og hjertestans. Dette er derimot LOVLIG!

Syns hele opplegget er bare dritt og at folk selv må i samråd med sin lege avgjøre hva som er best for dem.

Blir Somadril brukt til riktig foremål, ja da er det ingen fare for avhegninghet. Det samme gjelder alle B og A preparater.
Kitt_9
Kitt_9Innlegg: 1760
19.04.07 23:30
Legen min skriver ut Somadril når jeg trenger det, med en liten advarsel på kjøpet.

Svogeren min har en sykdom som gir vanvittige ryggplager til tider. Det eneste han har prøvd som hjelper han til å komme seg gjennom de verste dagene, er Somadril. Legen hans nekter å skrive det ut under det påskudd at effekten ikke er ordentlig dokumentert og at man kan bli avhengig av det. Mannen tar 1-2 tabletter noen få dager pr måned, er i full jobb selv om han hadde fått uføretrygd om han hadde søkt og har to små barn. Og så nektes han den eneste medisinen som kan hjelpe han. Han er forresten i ferd med å skifte fastlege!

En venninne av meg hadde en lege som skrev ut Somadril og Paralgin Forte over telefon. Damen var langt over 40 år og høyt utdannet da hun til sin store skrekk oppdaget at hun var blitt avhengig av pillene uten at legen hennes hadde reagert på forbruket hennes. Hun var oppe i 3 ganger anbefalt døgndose da hun sluttet på dagen. Det var det verste hun hadde opplevd, fortalte hun i ettertid. Hun har ikke tatt en Somadril siden. Er livredd for å ende opp som sist og måtte gjennom det h... en gang til!
Panteren
PanterenInnlegg: 10766
20.04.07 06:12
schizoaffektiv

Ta det helt med ro Somadril 350 mg, har få skadevirkninger, og fåes uten resept i mange land, føler du deg bedre så bruk de, derimot er mange C-preparater rene
giften i forhold, slik som Cisordinol, som er et nevroleptika, som er direkte farlig.

Bruk dine egene livserfaringer fremmfor å høre på myndighetene, Somadril vil ikke forsvinne med det første, Dumex Alpharma er nødt til å følge EU, som har bestemt at fordelene med det stoffet som er i Somadril skal selges i flere år til.

Helsemyndighetene i Norge følger EU, så du kan ta det helt med ro, jeg har også hørt probagandaen mot Somadril 350, men bruk ikke flere enn 3-5 om dagen.

Dersom du skal til Spania fek.s, heter Somadril Relexebys. De er der uten resept.
Det samme i Italia og endel andre land. Kodeien er også uten resept i mange land som Storbritannia, Spania osv. føler du deg bedre så bruk Somadril med fornuft.

Medisin i Norge handler mest om politikk, ikke det lidende mennesket.
Ønsker deg alt godt, nyt våren, og ikke tro på bedreviterene av medisinere.

Mvh. Panteren
susilu
susiluInnlegg: 35257
20.04.07 18:38
Det er nesten hundre år siden (vel...lenge, da!) jeg fikk en lege jeg kjente til å skrive ut Somadril mot nakkestivhet og faktisk leddplager, tror jeg. Jeg hadde selv lett meg gjennom Felleskatalogen for å finne noe med få eller ingen oppførte bivirkninger.

Legen trodde ikke de var så effektive, men de var helt supre. Særlig mot nakkestivhet.
Jeg fikk både de grønne Somadril Comp (med paracetamol) og de hvite Somadril med bare Caisoprodol/prodat (?)

Jeg trodde ikke det var vanskelig å få disse? Eller at man kan bli avhengig av dem? Det er år og dag siden jeg tok noen.
Vissenvass
VissenvassInnlegg: 2399
20.04.07 19:01
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,2906:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:61186::1:5569:9:::0:0
Slå opp på somadril og avhengighet så finner du flere gode begrunnelser hvorfor dette medikamentet ikke lenger anbefales. Men selvfølgelig har det god effekt for noen. Likevel må denne effekten ses i lys av den store faren for avhengighet og hva dette kan medføre.
Stine
StineInnlegg: 13132
20.04.07 20:53
Jeg hadde Isjas for noen år siden og fikk utskrevet Somadril.. skulle ta 3 om dagen i en uke ca.. De 2-3 første dagene sovnet jeg ca 20 min etter at jeg hadde tatt en, og sov i flere timer.. Men etterhvert ble kroppen vant til dem, da var det som å ha vært på fylla noen timer etter at jeg hadde tatt dem. Husker jeg dusja, og plutselig var det bare fryktelig morsomt å dusje, og stod og fnisa for meg selv..

Da jeg skulle slutte med de, kjente jeg at jeg måtte trappe ned på de. De to siste dagene tok jeg kun en før jeg skulle legge meg. Den første kvelden uten var grusom, hadde skikkelig hjertebank og høy puls.. Så at man kan bli avhengig av de er jeg for min egen del ikke i tvil om.

Hadde noen igjen etter den uken, og har tatt de ved ekstrem hodepine eller nakkestivhet, har ikke merket noen bivirkninger av å bare ta en.. Men det er noen år siden sist jeg hadde behov for noe sånt nå(takk og pris).
susilu
susiluInnlegg: 35257
21.04.07 15:46
Jøss, Vissenvass jeg leste linken. Jeg ble anbefalt å ta 6 tabl pr dag en gang mot stivhet i nakken!
Nå var det jo også andre stoffer i omløp hos de avdøde, men...
Vissenvass
VissenvassInnlegg: 2399
21.04.07 22:41
Antar at hvis man tar somadril som forskrevet og ikke samtidig inntar en hel masse andre medikamenter, så funker det som det skal uten for mange bivirkninger... Uansett, bruk det med forsiktighet og i kortere perioder!
schizoaffektiv
schizoaffektivInnlegg: 56
23.06.07 22:20
Nå blir den flyttet til A-preparatgruppen. Ikke det at legen ikke vil skrive de ut til meg lenger, men tenk på hvor mange med smerter i rygg og nakke som kommer til å lide unødig!

Jeg blir seriøst kvalm på vegne av helsedirektoratet. De selger paracetamol i butikkene som er ganske dødelig og ødeleggende, mens det meste blir fjernet fra markedet eller gjort om til et A-preparat.

Hva har man mot akutte og kraftige ryggsmerter nå? Paralgin Forte? Fungerer ikke. Voltaren? Sjansen for slag økes med 30% på Ibuprofen, mens Voltaren er sjansen betraktelig høyere. Vi husker jo hva som skjedde med Vioxx.

Folk med intense smerter som står i lange ventekøer tar selvmord fordi det er uutholdelig, så la oss frasi ansvaret fra fastlegen for midler som kan hjelpe der og da.

Avhegnighet er ikkeno problem hvis preparatet blir tatt på riktig måte til riktig foremål. Flere som har blitt behandlet med store mengder morfin mot smerter og som seponerer dette, går det helt fint med. Hvorfor? Fordi preparatet blir brukt til riktig foremål.

Har brukt bla Flunipam. Utmerket og fungerer, derfor ble det svartelistet over til A-preparater.

Helsenorge kommer aldri til å slutte å leke barnehagetante. Alt blir bare ført videre og vanskeligere å få tak i, samt at flere medikamenter stadig vekk blir flyttet fra fastlege til spesialisterkæringskrav.

Hvor mange spesialister er det der ute? Hvor lange er ventelistene? Ikke glem at man også får æren av å betale mer.
vgdinnen
vgdinnenInnlegg: 3447
24.06.07 13:28

Den er bare flyttet til A fra 1.august 2007 til 1.mai 2008. Etter 1.mai 2008 forsvinner den fra det norske markedet. Jeg forstår ikke problemet med at medisiner blir flyttet fra B til A. De finnes jo fortsatt på markedet

goggeligo
goggeligoInnlegg: 1679
25.06.07 06:41
Må bare si at jeg er har ei søster som er hekta på somadril, og unner ingen å gå igjennom de problemene vår familie har hatt pga det!

De er sterkt avhengighetsdannenede, og søsteren min sier, at det er rusen akkurat i det tablettene begynner å virke hun er ute etter.
De jeg kjenner som har brukt dem, sier de blir ruset av en tablett, så de er jo sterke.
Men forstår godt mennesker som bruker dem for smerter, og bruker dem riktig, synd at de skal lide fordi at andre misbruker dem. Men her burde legene vært mye mere strikse, og ikke gitt ut tabletter uten at det var skikkelig dokumentert at de hadde behov for dem. Dessuten burde det være strengere kontroll for hvor mange man fikk bruke , i løpet av en mnd.

Søsteen min gikk til en annen lege ennfastlegen sin, fikk skrevet ut 200 somadril, og 90 Rohypnol, fordi hun sa at hun skulle reise til syden, og være borte i 3 mnd!
Og det er vel egentlig ingen andre enn fastlegen, som har lov til å skrive ut sånne medisiner.
Ikke nok med det, neste dag gikk hun der igjen, sa at hun hadde mistet reseptene , og fikk skrevet ut 200 og 90 nye tabletter.
Jeg er ikke redd for å si at legene har stor skyld i alle pillemisbrukerne i dette landet.

Sliter selv med nakkeskade, men har aldri tatt eller fått en somadril.
Men er veldig takknemlig for at jeg får medikamenter for migrene. Klart vi må ha medisiner som hjelper oss mot smerter, men synes kontrollen burde vært mye strengere. Da hadde kanskje ikke sånne som min søster, havnet så dypt ute i det!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg