fuzzy9Innlegg: 14
Min historie er nok lik mange sin. Men likevel, jeg forteller og håper noen har noen gode tips og erfaringer til meg
Dette skjedde: Jeg spilte fotballkamp, jeg løp også hoppet jeg. Landet skeivt, med beinet sittende hardt ned i kunstgresset og kneet føyk ut av ledd først til venstre også til høyre.. Jeg kjente det smalt men klarte ikke å konsentrere meg om hvor painen kom fra så jeg skjønte ikke om jeg hadde knekt beinet, eller om kneet var på rett plass eller ei etc..
Ble hentet med ambulanse da det var umulig å få flytta på meg. Jeg lå i samme posisjon til de kom..Aldri opplevd en pain som dette! Og jeg har skada meg nok i mitt liv..Men anyway..Kom til sykehuset og hu møkkadama som var der vrei å styra værre på beinet. Sendte meg i røntgen, kom ned igjen. Hun kommer ut fra kontoret å ser på meg og sier: Kan du komme inn hit, jeg bare Ehm NeI?! Hun bare sukka og sa, kan du ikke GÅ eller? Jeg, ehm nei er ikke uten grunn jeg ligger i den senga her med tårer. Hun; Har du prøvd a? Jeg bare faen nei, klarer ikke å røre på meg omtrent. Så gikk hun å hentet noen papirer og sa: Det er i hvertfall ikke noen skjellet skader. Så dette går nok bra, gjør det vondt om en uke ring legen din.
Jeg skal love deg jeg ringte dagen etterpå da kneet var på størrelsen til en melon. Jeg kom dit og han ordna rekvisisjon til MR, jeg ringte overalt for å få det fort som mulig, jeg fikk time i oslo dagen etterpå! Etter en uke fikk jeg svaret av legen; Hele Korsbåndet og 80% av innside leddbånd var røket.. Jeg ble sittende med steinansikt og takket for svaret. Dro hjem og da knakk jeg ganske greit sammen, fotball serien hadde ikke begynt. Jeg har trent hardt en vinter for ingenting. Kan jeg ever spille igjen? Spørsmålene var uendelige!
Det har nå gått 4 uker. Jeg har gått hos fysioterpaut til nå uten store fremskritt. Fortsatt veldig hovent og klarer ikke å rette det ut eller bøye det mye..Noen ganger klarer jeg mer enn andre, men det er leddbåndet som er så sinnsykt vondt..Det river å røsker så jævli! Krykkene har jeg blitt bestevenn med..Men prøver å gå endel uten for å holde en viss bevegelse igang.. Jeg skal til kirurgisk vurdering om to dager på Volvat. Da får jeg vite mer om hva som vil skje. Om han vil operere etc. Noe jeg, legen og fysioterapauten vil da jeg bare er 21 år, aktiv fotballspiller etc.. Men faen, for et år jeg får fremfor meg! opptrening i 6 mnd, 6 mnd hvile uten idrett også om et år kan jeg kanskje begynne igjen hvis alt går bra!
Jeg vil, jeg vil så gjeeerne! Det er livet mitt !
Er det andre som har gått igjennom det samme, fortell meg om alt. Tips om hva jeg kan gjøre for å forbedre ting setter jeg pris på! Jeg sitter her med nerver som en ugle i motvind.. Uff.. Ble litt langt dette, men alt måtte ut!:)
Linn K
UNDRESInnlegg: 5
Nest siste gang jeg tok kneet var det opptrening 3 ganger i uka, kjempekjedelig. Begynte å spille smått innebandy med skinne (Donjoy el.). Av og til merket jeg at låret holdt på å "skli" fremover på kneet, men skinna stoppet bevegelsen.
Gikk bra en stund, før det gikk til helvete... samme dag som Norge spilte mot Serbia hjemme........
Etter operasjonen trente jeg kun sykling, 3 dager i uka, spinning. Knaket litt i kneet innimellom. Men nå er det unntakshvis.
Fikk vondt når jeg gikk "brå" svinger, da leggen fikk pendelbevegelse og kneet ikke var 100% stabilt. Nå er det ikke noe prob.
Syklet ca. 6 mnd. og merket kjempefremgang, musklene kom tilbake.
Spiller nå fotball med skinne.
http://www.donjoy.com/index.asp/fuseaction/products.detail/cat/3/id/59
Jeg har ikke full fleks i noen retning, kommer sikkert heller aldri til å få det :-?
Sluttet med telemark, begynnte med alpin. Sikkert bedre for kneet.
Lykke til
e3
jeg har vært på kirurgisk undersøkelse nå.. Fått operasjons dato den 30 juni.. Er glad for at jeg fikk det men samtidig kunne jeg godt ha sluppet (alt altså) ;) Men skinne ja, flere som sier jeg burde å bruke det. Men ser jo seriøst ikke godt ut å ha på beinet da? Blir det ikke vanskelig å løpe med den? hehe.. Jeg får nok skaffe meg en sånn, for å være på den sikre siden..! Takk for svar:)
Wes24Innlegg: 4471
Hei Linn :)
Jeg har ikek hatt samme skade som eg, men kan jo se om jeg har noe å fortelle likevel. Skaden du har fått er en alvorlig kneskade, så det er godt at legen tar deg på alvor og har sendt deg videre til videre undersøkelser. At du ikker er særlig bra etter en måned hos fysioterapeut er bare å forvente, korsbåbdskader tar lang tid å trene opp igjen. Regner med at du har fått litt informasjon om operasjonen, men den går ihvertfall som regel ut på at de tar ut en del av senen fra lårmuskulaturen din og syr den fast der hvor korsbåndet ditt gikk før. Sener og leddbånd har ganske like egenskaper, og det nye korsåndet ditt vil også forandre litt egenskaper med de nye arbeidsoppgavene det får og tilpasse seg godt. Mener å huske at disse operasjonene har ganske stor vellykkethetsgrad, og er suksessfulle i gost over 80% av tilfellene.
Etter opperasjonen må du regne med omtrent et halvt år med rolig opptrening hos fysioterapeut før du kan begynne med forsiktig aktivitet, og ytterligere et halvt år før fotball er aktuelt. Historien er full av eksempler på fotbalspillere som har kommet tilbake etter korsbåndrupturer, så ingenting er umulig. Jeg anbefaler deg virkelig å være sta og sørge for at du får en skikkelig dyktig fysioterapeut, det kan være alfa omega for å bli bra igjen.
Ønsker deg alt godt og bare spør om du lurer på, så kanskje noen kan svare!
--------------------------------------------------------------------
We've got Wes Brown, bigger than your ground!
takk takk:) Alltid godt med informasjon.. Er veldig fornøyd med fysioterapauten min, han har vært fysioterapauten for karate landslaget faktisk, så han er veldig vant med disse skadene:) Men jeg er veldig klar for opptrenings perioden så dette skal jeg klare..
TøttTøttInnlegg: 19280
Har røket det indre (mediale) leddbåndet, så jeg vet at det gjør vondt.
Det er ikke usannsynlig at det blir korsbåndsoperasjon på deg. Så lenge det mediale leddbåndet ikke er helt røket vil det mest sannsynlig gro seg sterkere over tid.
For meg tok det 13,5 (!) år fra første skade til jeg ble operert. Men da ble jeg operert ved ullevål, og resultatet ble svært bra! Vanlig henvisning fra fastlege til sykehuset. Siden du er såpass ung vil du få erfarne kirurger som ser på deg.
Det kan ta litt tid fra første kontakt med sykehuset til du evt blir vurdert for operasjon. Du bør nemlig ha grodd sammen mest mulig før de skjærer i deg.
Fysio er fine saker, det er også ortoser (bandasje med skinne).
*Gnafs gnafs*
Wes24Innlegg: 4471
Men tøtta da, nå må du lese skikkelig ;) Hun har jo fått operasjonsdato 30 juni ;)
--------------------------------------------------------------------
We've got Wes Brown, bigger than your ground!
Får skylde på tramadolen og hjernerystelsen...
*Gnafs gnafs*
seriemester2005Innlegg: 3332
Hei Linn,
Du får få litt av mine erfaringer også. Jeg opererte korsbånd og menisk for syv år siden.
Som nevnt lengre opp, er antakelig den aktuelle rekonstruksjonen av korsbåndet å ta en del av quadriceps, og konstruere et korsbånd av det. Dette kan fort medføre at du en periode ikke klarer å få ”kontakt” mellom hjerne og lårmuskel, antar det er traumet ved at det er skåret i det, kanskje også litt beskyttelsesmekanisme. Så, du kan prøve å løfte det opererte benet, f.eks når du skal opp i sykesenga, uten å få det til, noe som kan være ganske guffent. Men altså, slik jeg ble det fortalt, så er dette helt normalt, så ikke bli veldig stresset når dette eventuelt skjer med deg.
Det blir noen dager på sykehuset etter operasjonen, med litt øvelser med fysio. Den videre opptreningen er av den kjedelige sorten, men nødvendig. Jeg vil anbefale å følge rådene og programmene fysioen gir og setter opp, og ikke prøve å forsere dette og risikere problemer.
Jeg tror det i mange tilfeller skal kunne være mulig å være tilbake med fotballtrening etter ni måneder, men nærmere 12 er vel kanskje mer normalt. Det er sagt over at det er høy grad av suksess på disse operasjonene. For min del ble kneet veldig bra, og mitt nye korsbånd fungerer flott syv år etter. Bare synd at menisken nå ser ut til å ha røket igjen…
Lykke til med operasjon og opptrening.
Seriemester2005
hehe;) er ikke alltid så lett..:P
seriemester2005Innlegg: 3332
Jeg har for øvrig kun brukt ordinær varmestøtte, ikke skinne, ved trening og kamp etter operasjonen.
AlexanderKInnlegg: 6863
fuzzy9 skrev:
Jeg vil, jeg vil så gjeeerne! Det er livet mitt !
------------
Er du noe god til å leke fotball sammen med de andre jentene?
Kan i alle fall trøste med at min leddbåndsoperasjon var mer vellykka enn det jeg kunne håpe på, selv om det var alt annet enn behagelig da jeg våkna fra narkosen. Det var så absolutt verd smertene!
*Gnafs gnafs*
ShaskInnlegg: 4608
Jeg skadet kneet på en lignende måte selv. Motstanderen prøvde å takle meg med strakt bein, og jeg hoppa unna for å unngå å bli truffet. Da landet jeg feil, og kneeskåla løsna. Lurer på hva som hadde skjedd hvis jeg bare stod der isteden... Hadde sikkert bare fått en brist i leggbeinet.
leke fotball sier du? hehe