Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Aspartam i legemidler

NYTT TEMA
susilu
susiluInnlegg: 24081
16.01.09 18:46

Nå har jeg sluttet med PepsiMax etter å ha lest at aspartam er så farlig.  Men så oppdager jeg at jeg slett ikke er aspartamfri, - det er aspartam f eks i kalktablettene mine!  Det er vel ikke nødvendig å smakssette slike?

Og jeg tviler på at det har noe med bedre opptak å gjøre.  Skjønner ikke at jeg biter på slike kosttilskudd, selv om jeg får dem hos legen.

sysselmannen
sysselmannenInnlegg: 83
16.01.09 19:18

Hvor har du lest at det er så farlig? Anbefaler deg å lese litt på http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy om hvor farlig det egentlig er.

Monica_W
Monica_WInnlegg: 319
16.01.09 19:22
susilu: Nå har jeg sluttet med PepsiMax etter å ha lest at aspartam er så farlig.  Men så oppdager jeg at jeg slett ikke er aspartamfri, - det er aspartam f eks i kalktablettene mine!  Det er vel ikke nødvendig å smakssette slike? Og jeg tviler på at det har noe med bedre opptak å gjøre.  Skjønner ikke at jeg biter på slike kosttilskudd, selv om jeg får dem hos legen.

Ja gudene må vite hvorfor aspartam tilsettes i legemidler og kosttilskudd, det er skremmende hvor mange unødvendige tilsetningsstoffer som brukes i alt mulig. Det virker som at noen vil ha oss syke på ting hvor vi ikke kan bevise årsaken, på den måten blir vi god butikk for de som selger produkter som demper symptomer. De gjør det samme mot dyr, se på titandioxid (E171) som brukes mye, akkurat som at hundene bryr seg om hvordan piller ser ut... de vil ikke ha dem uansett.

susilu
16.01.09 20:02
sysselmannen: Hvor har du lest at det er så farlig? Anbefaler deg å lese litt på http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy om hvor farlig det egentlig er.

Tror det har gått noen tråder her, med linker?

susilu
16.01.09 20:09
Monica_W: se på titandioxid (E171) som brukes mye, akkurat som at hundene bryr seg om hvordan piller ser ut... de vil ikke ha dem uansett.

Ja, ha-ha!  Min får pillene i leverpostei, "usynlig", hvis jag må gi ham noen.  Jeg hater å gi ham piller.  Hvis man skal ha i seg kalk, må det vel finnes naturlige kilder som er effektive?  Men jeg får vel ikke så mye kalk somi slike kalktabletter (pluss vit D) i samme tempo:-)

Klart det er forskjell på halvannen liter Pepsi og en kalktablett, men hvorfor må det smake noe?  Kalk er neppe vondt på smak. Sitonsmak har den også.  Det er vel ikke meningen jeg skal knaske slike fordi de er gode, heller.

Ugress
UgressInnlegg: 7088
16.01.09 23:31
Monica_W: De gjør det samme mot dyr, se på titandioxid (E171) som brukes mye, akkurat som at hundene bryr seg om hvordan piller ser ut... de vil ikke ha dem uansett.

Brukes i hvilke piller?

Ang. "vil ikke ha dem uansett": det kommer an på hvordan man presenterer tabletten det :P

Monica_W
16.01.09 23:56
Ugress: Brukes i hvilke piller? Ang. "vil ikke ha dem uansett": det kommer an på hvordan man presenterer tabletten det :P

F.eks. antibiotika.

Nei det kommer ikke så veldig mye an på hvordan tabletten presenteres for de fleste hundene, de har en egen evne til å skille dem ut fra leverpostei o.s.v.:)

Ugress
UgressInnlegg: 7088
16.01.09 23:58
Monica_W: Nei det kommer ikke så veldig mye an på hvordan tabletten presenteres for de fleste hundene, de har en egen evne til å skille dem ut fra leverpostei o.s.v.:)

Ja, man kan jo selvsagt gjøre det på den tungvindte måten.

Ang. fargestoff i tabletter er det forøvrig en grei måte å skille dem i fra hverandre på. Forhåpentligvis slipper de fleste hunder å stå på så mange forskjellige, og det er godt mulig at man kunne brukt "naturlige" fargestoffer, jeg kjenner dessverre for lite til akkurat dette.

(Innlegget ble redigert 17.01.09 00:00)

Monica_W
20.01.09 21:13
sysselmannen: Hvor har du lest at det er så farlig? Anbefaler deg å lese litt på http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy om hvor farlig det egentlig er.
susilu
21.01.09 01:06

Takk for alle linkene!

ZBet
ZBetInnlegg: 295
21.01.09 01:41

Jeg regner med susilu og Monica_W aldri spiser frukt eller drikker juice, ettersom disse inneholder vesentlig mer metanol enn aspartam-søtet drikke.

For øvrig viser en massiv overvekt av forskningen at aspartam i normale mengder er ufarlig. De som tror på den store aspartam-konspirasjonen er nødt til å støtte seg på noen få, dårlig utførte studier og påstå at alle de andre studiene er en del av konspirasjonen.

Monica_W
21.01.09 02:33

Først dette;

The medical profession would have you believe that only patented synthetic chemical drugs can prevent or treat disease.

However, when it comes to identifying what is and isn't good for our health, it should be remembered that the medical profession has been wrong before.

As this 1949 American TV commercial advertising cigarettes shows, it is not so long ago that commercials featuring doctors smoking were telling people to see how cigarettes "agree with your throat."

Absurd, isn't it?

Perhaps, not so many years from now, people will look back with similar astonishment at the medical profession's current advocacy of patented synthetic chemical drugs?

In the meantime, the next time a doctor tells you that vitamins and other natural health therapies are dangerous and of no use in the prevention or treatment of diseases, examine the evidence for yourself and remember that the medical profession has been wrong before!

http://www4.dr-rath-foundation.org/THE_FOUNDATION/cigarettes_ad_20081114.html

Så kommer denne;

Røykerne skal skremmes

EU lanserer 42 nye og svært groteske bilder som skal brukes på sigarettpakkene i EU-land.

http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article825568.ece

Men hvorfor ikke denne versjon;

MY ASPARTAME EXPERIMENT

http://myaspartameexperiment.com/index.php

(Innlegget ble redigert 21.01.09 02:34)

billy-boy
billy-boyInnlegg: 1651
21.01.09 03:55
ZBet: Jeg regner med susilu og Monica_W aldri spiser frukt eller drikker juice, ettersom disse inneholder vesentlig mer metanol enn aspartam-søtet drikke.

Ja frukt og grønt er ikke bra, og vi skal vistnok spise 5 om dagen av dette...bare se her hva blant annet frukt inneholder.

http://no.wikipedia.org/wiki/Ester

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 32302
21.01.09 08:33

Jøss, var inne på Felleskatalogen, det finnes jo ikke reseptfri kalsium uten aspartam der ihvertfall. Hva med å gå på helsekost og høre, der har de ofte piller man svelger og ikke tygger, rart om de skulle inneholde aspartam ihvertfall

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 9343
21.01.09 09:07
Monica_W: Ja gudene må vite hvorfor aspartam tilsettes i legemidler og kosttilskudd, det er skremmende hvor mange unødvendige tilsetningsstoffer som brukes i alt mulig.

Jeg syns det er mer skremmende at folk helt ukritisk stapper i seg kosttilskudd uten spesielle årsaker. Og det eneste som blir reagert på, er at de muligens inneholder aspartam. DET er liksom skummelt.

Monica_W
21.01.09 18:42
Navnebruker: Jeg syns det er mer skremmende at folk helt ukritisk stapper i seg kosttilskudd uten spesielle årsaker.

Er det vanlig at folk gjør det da?

sysselmannen
sysselmannenInnlegg: 83
22.01.09 12:47

Har du noen vitenskapelige bevis for dette? Eller er det bare meningene til en interesseorganisasjon?

Det står forresten veldig mye om testen som Ramazzini Foundation utførte i den linken jeg ga. Anbefaler alle å lese denne, siden det gir mer informasjon om hva de faktisk testet osv.

(Innlegget ble redigert 22.01.09 12:53)

Earthquakejente
22.01.09 21:59
Navnebruker: Jeg syns det er mer skremmende at folk helt ukritisk stapper i seg kosttilskudd uten spesielle årsaker. Og det eneste som blir reagert på, er at de muligens inneholder aspartam. DET er liksom skummelt.

Det er jo mange undersøkelser som viser at kosttilskudd har lite eller ingen positiv effekt

Mirithing
MirithingInnlegg: 515
23.01.09 16:26
ZBet: Jeg regner med susilu og Monica_W aldri spiser frukt eller drikker juice, ettersom disse inneholder vesentlig mer metanol enn aspartam-søtet drikke.

Dette. De drikker sikkert ikke alkohol, heller, regner jeg med. Metanol er farlig, må vite!

susilu
23.01.09 16:48
ZBet: Jeg regner med susilu og Monica_W aldri spiser frukt eller drikker juice, ettersom disse inneholder vesentlig mer metanol enn aspartam-søtet drikke. For øvrig viser en massiv overvekt av forskningen at aspartam i normale mengder er ufarlig. De som tror på den store aspartam-konspirasjonen er nødt til å støtte seg på noen få, dårlig utførte studier og påstå at alle de andre studiene er en del av konspirasjonen.

Hvorfor regner du med det?  Jeg drikker i hvertfall juice og spiser frukt.

Men nå har jeg blitt mast på i årevis av folk jeg kjenner om at all den PepsiMax som jeg drakk ikke var bra.  Jeg har ikke giddet å sette meg inn i hva det er som evt gjør aspartam farlig.  Jeg nøyer meg med å registrere at mange mener det ikke er bra  - det kan jo være andre sider ved brus som ikke er bra også, - og at det er bra for diabetikere at det finnes alternativer.

susilu
23.01.09 16:55
Navnebruker: Jeg syns det er mer skremmende at folk helt ukritisk stapper i seg kosttilskudd uten spesielle årsaker. Og det eneste som blir reagert på, er at de muligens inneholder aspartam. DET er liksom skummelt

Jeg vet ikke hvorfor du drar fram kosttilskudd her?  Jeg snakker om reseptbelagt kalk+ vit D.  Jeg ble overrasket over at det inneholder aspartam og sorbitol. Preparatet er ikke for barn, og jeg regner med at voksne greier å få i seg en tablett selv om den ikke smaker sukkertøy.

susilu
23.01.09 17:15
Earthquakejente: Hva med å gå på helsekost og høre, der har de ofte piller man svelger og ikke tygger, rart om de skulle inneholde aspartam ihvertfall

Kanskje en god ide, det, EQ!  Skal spørre neste gang jeg er på et storsenter med helsekostbutikk!

billy-boy
billy-boyInnlegg: 1651
23.01.09 18:20
susilu: og jeg regner med at voksne greier å få i seg en tablett selv om den ikke smaker sukkertøy.

Voksne er utrolig barnslige...overaskende barnslige i så måte.

Earthquakejente
24.01.09 16:49

På Rema har de noe som heter Kalsium Ekstra så jeg idag, vanlige piller med kalsium og litt til, ingen aspartam

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
24.01.09 17:19

Det er aspartam i en mengde forskjellige såkalte "sukkerfrie" produkter. Jeg tror ikke en liten dose av stoffet har noe å si i den store sammenhengen men for de av oss som er allergisk for produktet blir det vanskelig å finne andre alternativer enn de med vanlig sukker i.

Nå kan man jo argumentere med at man ikke må ha snop, men saken er, som mange har nevnt ovenfor, at det også puttes ukritisk (?) i en mengde legemidler hvor smak nødvendigvis ikke har noen betydning.

Har noen i nær familie som sliter nettopp med denne typen allergi og ser problemene på nært hold til daglig.

susilu
24.01.09 21:10
Earthquakejente: På Rema har de noe som heter Kalsium Ekstra så jeg idag, vanlige piller med kalsium og litt til, ingen asparta

Fint, det kan jeg sjekke ut, spørre legen min om det er like greit å ta dem. 

ZBet
ZBetInnlegg: 295
25.01.09 10:11
susilu: Hvorfor regner du med det?  Jeg drikker i hvertfall juice og spiser frukt. Men nå har jeg blitt mast på i årevis av folk jeg kjenner om at all den PepsiMax som jeg drakk ikke var bra.  Jeg har ikke giddet å sette meg inn i hva det er som evt gjør aspartam farlig.  Jeg nøyer meg med å registrere at mange mener det ikke er bra  - det kan jo være andre sider ved brus som ikke er bra også, - og at det er bra for diabetikere at det finnes alternativer.

Argumentet mot aspartam er at det inngår svært små mengder metanol i nedbrytingsprosessen - poenget er at mengden metanol i en del frukt og fruktjuicer er naturlig vesentlig høyere enn for aspartam-søtede drikker. Dersom man skal argumentere for at aspartam er farlig, så må man også argumentere for at frukt og juice er farlig.

Små mengder metanol er for øvrig en naturlig del av menneskets metabolisme, og man har enzymer i kroppen som bryter ned dette.

Dersom du hadde satt deg inn aspartam-kontroversen - dvs. se hva forskningen viser, ikke bare se på anti-aspartam nettsider - så ville du funnet ut at et normalt forbruk av aspartam er ufarlig. Da kan du drikke PepsiMax med god samvittighet, vel vitende om at den er LANGT sunnere enn sukkerholdig brus.

Beatrix_Kiddo
Beatrix_KiddoInnlegg: 3887
25.01.09 15:15
ZBet: Dersom du hadde satt deg inn aspartam-kontroversen - dvs. se hva forskningen viser, ikke bare se på anti-aspartam nettsider - så ville du funnet ut at et normalt forbruk av aspartam er ufarlig. Da kan du drikke PepsiMax med god samvittighet, vel vitende om at den er LANGT sunnere enn sukkerholdig brus

jeg er en av de som ikke tåler aspartam,ett glass pepsi max er nok til at jeg får en kjempereaksjon:S

jeg synes det er unødvendig av legemiddelindustrien å putte et så omstridt stoff i medisiner/kosttilskudd.

selv må jeg pløye innholdsdeklarasjonen nøye hver gang jeg får en ny medisin etc,slik at jeg unngår å få i meg aspartam med de reaksjonene det medfører for meg.

Monica_W
25.01.09 17:43
Beatrix_Kiddo: jeg er en av de som ikke tåler aspartam,ett glass pepsi max er nok til at jeg får en kjempereaksjon:S jeg synes det er unødvendig av legemiddelindustrien å putte et så omstridt stoff i medisiner/kosttilskudd. selv må jeg pløye innholdsdeklarasjonen nøye hver gang jeg får en ny medisin etc,slik at jeg unngår å få i meg aspartam med de reaksjonene det medfører for meg.

Har samme problem som deg. Som jeg ser det er kun en grunn til at legemiddelmiddelindustrien putter ymse omstridte stoffer i medikamentene... de lever jo av et godt kundegrunnlag, d.v.s. at de håper på ytterligere salg av noe annet som kan lindre bivirkningene man får.

susilu
25.01.09 19:18

Men hva slags reakson er det dere får?  På meg er det magen, men den er blitt bedre med glutenfritt.  Om brusen har en innvirkning, kan det jo være søtningsmiddelet kroppen har fått nok av, eller det kan være kullsyren. Jeg pleide drikke halvannen liter PepsiMax pr dag, ca.

Nå drikker jeg vann.  Vannet i Oslo sies å være litt for surt.  Djet er sikkert klor i det osv. Uansett vil det være noe folk forteller meg at jeg ikke bør innta!

(Jeg har en kartong bauolais her, den beste vinen jeg har smakt, og jeg har bare smakt, for jeg liker ikke vin, men denne har jeg faktisk drukket av:-))

Når jeg i det hele tatt tar kalk, er det fordi jeg også tar litt kortison.

(En god ting for muskler og skjelett skal visst være klorofyll; grønt grønt som spinat,grønnkål, brokkoli. Og ja, jeg liker det)

Siste innlegg