Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Diagnose-jag og pillepress i helse-Norge

NYTT TEMA
Aspie
AspieInnlegg: 16
11.09.10 14:44

Diagnose-jag

Nå blir jeg snart helt forvirret og oppgitt og alt som videre er. Jeg er veldig klar over at det er ekstremt lett å få en diagnose fra en psykolog eller psykiater, enten om det er ADHD eller ADD osv. Barn får disse diagnosene kastet etter seg og det gjelder også medisiner, ritalin o.l.

Familiære problemer barn bør få slippe

Jeg vet om en gutt som har fått ADHD-diagnose, men selv tror jeg dette er helt feil. Når barnet har levd under enormt mye konflikt mellom foreldrene fra han var halvannet år. Da gikk foreldrene fra hverandre, og det ble i etterkant enormt mye krangling i 8 år. Dette vil garantert påvirke guttens skolehverdag. Barn som lever med psykisk stress klarer ikke å konsentrere seg. De lever med bekymringer som barn skulle helst slippe.

Diverse diagnoser fra ulike behandlere

Selv har jeg gått i samtale-terapi mange ganger i løpet av de siste 10 årene, og da til ulike behandlere. Dette etter en veldig traumatisk opplevelse i mitt liv og dyp sorg. Jeg har fått ulike diagnoser ettersom hvor jeg har gått, og hvilket spesialfelt behandleren har hatt.

Jeg har hatt bl.a. fått disse diagnosene: Dyp depresjon, angst, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, Asperger syndrom, tilbakevendende depresjon, en var sikkerpå at jeg hadde ADD (uten noen undersøkelse) og det siste var bipolar lidelse type 2 og cyklotomi. Asperger diagnosen hadde jeg i over ett år, men da søkte jeg om en annenhåndsvurdering, og diagnosen ble avkreftet. De fant ikke et eneste tegn til Asperger syndrom denne gangen. 

Pillepress

Etter to timer hos den siste psykologen skrev han ut en resept på Lamictal og sa at hvis jeg ikke tok medisinene ville han ikke behandle meg.

De som kjenner meg godt og min familie sier at jeg er helt normal, men at jeg bare er veldig følsom. Ellers har jeg ingen konsentrasjonsvansker, lesevansker, sosiale vansker, fobier, langvarige depresjoner eller andre plager.

Disse behandlerne kaster diagnoser og resepter etter folk som bare har det litt trøblete i hverdagen!

Klikk for å gå tilbake til toppen