Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dårligere syn av TV/PC

NYTT TEMA
engavif
engavifInnlegg: 7729
30.12.11 23:57

Merker at synet mitt ikke er som før, desverre. Har sittet en del forann PC og Tv og lurer egentlig på om det kan være årsaken. Pratet med en optiker og han svarte at man får dårligere syn av det. På grunn av at man sitter såpass nærme og stirrer på en skjerm at øyet blir vant til å se ting nærme.

Har også hørt med noen andre som mener det er feil og at det rett og slett er foreldrene sin feil. At det er arvelig.

Så får man dårligere syn av mye tid forann en skjerm?

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 3367
01.01.12 18:54

Nei.

justanothername
justanothernameInnlegg: 7313
16.01.12 19:33
engavif: Så får man dårligere syn av mye tid forann en skjerm?

Studier av naturfolk viser at nærsynthet er svært sjeldent, men øker raskt når de tar til seg vestlig levevis.

Det er vel godt mulig det kan ha med lesing og TV-titting å gjøre. Et annet alternativ er faktisk hva man spiser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Inuit

A series of authors has focused upon the increasing myopia in the youngest generations of Inuit. Myopia was almost unknown prior to the Inuit adoption of western culture. This phenomenon is also seen in other cultures (for example, Vanuatu). Principal theories are the change to a western style diet with more refined foods, and extended education.[104][105][106]

(Innlegget ble redigert 16.01.12 19:33)

Thyra
ThyraInnlegg: 32358
18.01.12 18:11

Det er ikke uvanlig at studenter merker at de får dårligere syn pga all lesingen.

http://studvest.no/nyhet/n%C3%A6rsynt-av-studiene

(Innlegget ble redigert 18.01.12 18:13)

Stasius
StasiusInnlegg: 1371
19.01.12 05:39
engavif: Så får man dårligere syn av mye tid forann en skjerm?

Ja, men det er ikke alle som merker dette umiddelbart, så alle som ikke merker svakere syn vil selvsagt påstå at man ikke får dårligere syn - inntil  det skjer..

Øynene er skapt for å se langt, ikke for å se på en pc...

engavif
19.01.12 22:23

Bruker denne tråden igjen jeg.

Kan man gå til fastlegen sin om man merker at synet har blitt redusert dem siste årene? Har dem utstyr der for å se på det, eller må man rett og slett gå til en optiker?

snkz
snkzInnlegg: 3253
19.01.12 23:19
engavif: Bruker denne tråden igjen jeg. Kan man gå til fastlegen sin om man merker at synet har blitt redusert dem siste årene? Har dem utstyr der for å se på det, eller må man rett og slett gå til en optiker?

Optiker er nok det beste her ja.

engavif
19.01.12 23:24
snkz: Optiker er nok det beste her ja.

Ja, kanskje det. Men en lege kan vell også sende deg videre til en øyespesialist om det er nødvendig og da betaler man vell bare en egenandel?

AgnostikerforIsrael
AgnostikerforIsraelInnlegg: 3809
04.02.12 01:49

Du må utdype mer.

Jeg kan fortelle om noe som kanskje er det samme fra da jeg var 15 år gammel. Plutselig en dag etter mye PC fikk jeg veldig dårlig syn. Vet ikke hva som var galt og ingen fant det ut men synet var helt fucka hele tiden uansett hva jeg gjorde. Det gikk 2 måneder til jeg plutselig en dag ble helt fin. Har aldri hatt noe lignende etter dette.

Siste innlegg