Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Prostata og kreft - om egen undersøkelse

NYTT TEMA
HelseKjemikeren
HelseKjemikerenInnlegg: 19
13.01.12 00:13

JEg er en voksen mann og går til prostatasjekk hvert 3. år. Lurer på om det er passe frekvens. Foruten at legen tar/føler på min prostata, så tar han også en blodprøve på noe som heter PSA eller var det PSI ?

Kan en selv gjøre den første delen med hansker og glidemiddel ? Synes det er svært ubehagelig at legen "må" inn der bak. Noen som KAN dette ? Er det forsvarlig å gjøre det selv med en nettinstruksjon?

Ganklabb
GanklabbInnlegg: 4841
13.01.12 10:40
HelseKjemikeren: JEg er en voksen mann og går til prostatasjekk hvert 3. år. Lurer på om det er passe frekvens. Foruten at legen tar/føler på min prostata, så tar han også en blodprøve på noe som heter PSA eller var det PSI ? Kan en selv gjøre den første delen med hansker og glidemiddel ? Synes det er svært ubehagelig at legen "må" inn der bak. Noen som KAN dette ? Er det forsvarlig å gjøre det selv med en nettinstruksjon?

Hei!

Det er ikke bestemt noen definert frekvens av prostatasjekk.
Prøven heter PSA.

Undersøkelsen av prostata må gjøres av kyndig personell. For det første vil det være vanskelig å få til en god undersøkelse av seg selv og for det andre så må man ha erfaring for å kunne kjenne om det er noe som er galt.

Jeg anbefaler deg å lese denne artikkelen ang. rutinekontroll av prostata:
http://nyheter.uib.no/lib/utskrift.php?meldingstype=kronikk&id=50243&medium=nettavis

(Innlegget ble redigert 13.01.12 10:40)

Stasius
StasiusInnlegg: 1371
13.01.12 10:43
HelseKjemikeren: JEg er en voksen mann og går til prostatasjekk hvert 3. år. Lurer på om det er passe frekvens. Foruten at legen tar/føler på min prostata, så tar han også en blodprøve på noe som heter PSA eller var det PSI ?
Kan en selv gjøre den første delen med hansker og glidemiddel ? Synes det er svært ubehagelig at legen "må" inn der bak. Noen som KAN dette ? Er det forsvarlig å gjøre det selv med en nettinstruksjon?

Jeg anbefaler deg å jevnlig bruke dvergpalmeolje som forebygging av prostataproblemer. Garantert effektivt..:-)

Ganklabb
13.01.12 10:52
Stasius: Jeg anbefaler deg å jevnlig bruke dvergpalmeolje som forebygging av prostataproblemer. Garantert effektivt..:-)

Hehe.

Først kommer man med et raseriutbrudd om at legemiddelindustrien er lurendreiere som pusher uvirksom niktontyggis på folk, men selv å lovprise udokumentert palmeolje mot prostatakreft har man ingen problemer med.

Hykleriets høyborg.

Ganklabb
13.01.12 10:53
Stasius: Jeg anbefaler deg å jevnlig bruke dvergpalmeolje som forebygging av prostataproblemer. Garantert effektivt..:-)

Er du medlem av den lugubre dvergpalmeolje-mafiaen?

(Innlegget ble redigert 13.01.12 10:56)

Haroshij
HaroshijInnlegg: 656
13.01.12 11:26
HelseKjemikeren: Kan en selv gjøre den første delen med hansker og glidemiddel ? Synes det er svært ubehagelig at legen "må" inn der bak. Noen som KAN dette ? Er det forsvarlig å gjøre det selv med en nettinstruksjon?

Nei, du kan ikke selv gjøre dette. Legen vet hva han skal kjenne etter. Han kan også bruke ultralyd og fastslå størrelsen på prostata og eventuelt se etter celleforandringer.

Dette avhenger vel i hvilke grad du er plaget. Har du problemer med vannlatingen, kan du få medisiner som hjelper. Har du forhøyet PSA, og verdien er stabil, er det ingen grunn til uro. 

(Innlegget ble redigert 13.01.12 11:30)

Haroshij
HaroshijInnlegg: 656
13.01.12 11:29
Ganklabb: Jeg anbefaler deg å lese denne artikkelen ang. rutinekontroll av prostata:http://nyheter.uib.no/lib/utskrift.php?meldingstype=kronikk&id=50243&medium=nettavis

Det er noe ulogisk i det professoren skriver. Han fraråder screening fordi behandlingen har så mange bivirkninger!!!!

Ja, tradisjonell norsk behandling har mange bivirkninger. Så da blir konklusjonen hans at det er bedre folk lever i uvitenhet. 

Stasius
13.01.12 11:36
Ganklabb: Hehe.
Først kommer man med et raseriutbrudd om at legemiddelindustrien er lurendreiere som pusher uvirksom niktontyggis på folk, men selv å lovprise udokumentert palmeolje mot prostatakreft har man ingen problemer med. Hykleriets høyborg.

Det er svært godt dokumentert at palmeolje er svært god medisin mot prostataproblemer uten negative bivirkninger, at du ikke vet det er ditt problem..

..og nikotintyggis som medisin mot nikotin er intet annet enn ren svindel, men siden denne mafiaen opptrer med hvite frakker og gjerne en saftig tittel, er det svært få som tør å si dem i mot, merkelig nok..

HelseKjemikeren
13.01.12 11:57

Jeg HAR ikke noe problemer knyttet til prostata, men tenker at kroppen, som bilen, bør til sjekk på visse punkter når man er passer eks 50 år.

Jeg skal bli 150 år og da må en ha øye for elementer som kan gøre at jeg når målsettingen. Har en en slik målsetting i hodet, vil du jobbe for det i mange av livets valg. Pr dato er det jo ikke mulig.

Takk for gode råd og engasjement !

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 51589
13.01.12 11:58
HelseKjemikeren: Jeg skal bli 150 år og da må en ha øye for elementer som kan gøre at jeg når målsettingen.

Det klarer du ikke.

HelseKjemikeren
13.01.12 12:19

Takk for svar. En god artikkel som belyser behandlingenes dilemmaer. Jeg nevnte at jeg ikke har prostataproblemer. Litt usikker på om det er riktig. Jeg har konstatert at jeg alltid har 2 dl resturin i blæra - noe som ikke er helt gunstig. Men drikker en mye vil det muligens bli god skylling av mulige opphopninger i blæra allikevel.

HelseKjemikeren
13.01.12 12:25

Nei, ikke du men jeg...he...he. Har visualisert noe, så kommer du langt. Jeg har lest om biologiske klokker - som stanser kroppen på eks 100 år, men helikopter var også umulig for "kort tid" siden. Tror vi finner en del nøkler. Intervalltrening har vist seg å gi 10 gode ekstra år til livet.

Mye forskning på saken. Hvis en er frisk til en er 149, så kan jo en tåle et år på pleiehjem med hyggelige pleiere !

Ganklabb
13.01.12 14:27
Stasius: Det er svært godt dokumentert at palmeolje er svært god medisin mot prostataproblemer

Hva er "prostataproblem" ?

Benign prostatahyperplasi som gir avløpssymptomer?
Adenocarcinom ?
Prostatitt?

Er palmeolje en mirakelmedisin som forebygger alt dette? Er du en sånn en som tror at alle leger i verden ville skjult noe slikt om det var "svært godt dokumentert" for å hjelpe legemiddelindustrien?

God bedring!

Stasius
13.01.12 18:29
Ganklabb: Hva er "prostataproblem" ? Benign prostatahyperplasi som gir avløpssymptomer?
Adenocarcinom ?
Prostatitt? Er palmeolje en mirakelmedisin som forebygger alt dette? Er du en sånn en som tror at alle leger i verden ville skjult noe slikt om det var "svært godt dokumentert" for å hjelpe legemiddelindustrien? God bedring!

For det første, jeg mente dvergpalmeolje. Så er det oppklart..

..og for det andre, legemiddelindustrien lager aldri et produkt som ikke kan patenteres og denne oljen kan ikke patenteres, derfor er ikke denne mafiaen interressert i å selge den heller da det ikke er penger å hente.. Tvert i mot så forsøker de å fortelle at denne oljen er humbug, men det finnes leger som tenker på pasienter lenge før økonomien til denne legemiddelmafiaen.. Fastlegen min anbefalte meg å bruke dette da jeg hadde forstørret prostata for 4 år siden. Etter er halvt års bruk var prostataen min normal, tro det eller ei og siden da har jeg brukt denne oljen daglig..

Men jeg skjønner at dette faller en del hvitfrakker litt tungt for brystet, for om ikke skolemedisinen ikke virker, får vi heller dø..

Og takket være denne oljen er jeg bedre..:-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg