Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

For mye magesyre?

NYTT TEMA
Simpfan
SimpfanInnlegg: 686
17.01.12 00:09

Jeg synes jeg kansje kan produsere for mye magesyre, eller at det kommer mer . reflux jeg har. Spiser Nexium 40mg morgen, og Zantc 300 mg kveld, og ved behov santac brus 300 mg. Jeg har vondt i brystet med syresmerter og merker ubehag med syre til tross for disse faste medisinene. Er dette normalt, eller er det for mye syre produksjon? Eller er det lukkemuskelen min som ikek funker bra nok?

Haroshij
HaroshijInnlegg: 619
17.01.12 00:54
Simpfan: Jeg synes jeg kansje kan produsere for mye magesyre, eller at det kommer mer . reflux jeg har. Spiser Nexium 40mg morgen, og Zantc 300 mg kveld, og ved behov santac brus 300 mg. Jeg har vondt i brystet med syresmerter og merker ubehag med syre til tross for disse faste medisinene. Er dette normalt, eller er det for mye syre produksjon? Eller er det lukkemuskelen min som ikek funker bra nok?

Ja, det kan utmerket godt være lukkemuskelen som lukker sent eller dårlig. Men det får du ikke svar på uten å gå til lege for å få en undersøkelse. Jeg synes du bruker mye medising for å redusere syreproduksjonen og for å nøytralisere syre. Når du likevel har problemer, vil jeg altså anbefale deg å gå til lege.

rødhvit
rødhvitInnlegg: 965
18.01.12 09:58
Simpfan: Jeg synes jeg kansje kan produsere for mye magesyre

Hei.

Sliter litt med det samme selv.

Tenkte bare slenge inn et lite tips. Spis einebær.. 5-10 stk om dagen over en tid. Disse kan plukkes året rundt og om de er sorte eller mørk grønne er det samme. Kan være verdt et forsøk i allefall.

Lindret en del hos meg.

Uansett. Er det veldig plagsomt, anbefales en tur til legen.

sanila
sanilaInnlegg: 807
18.01.12 13:19

Det kan være du er kommet inn i en feil cirkel. Du tar veldig mye medisin mot magesyre.

Jeg kunne få en anelse om , at det der skjer er noe lign. dette.

Der skal være magesyre tilstede, ellers kan du ikke opptag næring for maten. Kroppen kompensere for al den medisin du bruker, i et forsøk på å opptage næring, spytter den ut enda mere magesyre, og du tar endda mere medisin.

qpr1
qpr1Innlegg: 3813
19.01.12 23:22
Simpfan: Jeg synes jeg kansje kan produsere for mye magesyre, eller at det kommer mer . reflux jeg har. Spiser Nexium 40mg morgen, og Zantc 300 mg kveld, og ved behov santac brus 300 mg. Jeg har vondt i brystet med syresmerter og merker ubehag med syre til tross for disse faste medisinene. Er dette normalt, eller er det for mye syre produksjon? Eller er det lukkemuskelen min som ikek funker bra nok?

Det er veldig sjelden snakk om for mye magesyre. Det skjer vel i praksis bare ved gastrinomer / Zollinger Ellison ol. Det kan imidlertid være snakk om syre på feil plass. Nå har det seg nå engang slik at Gud skapte magesekken vår til å tåle syre veldig godt med pH verdier ned mot en. Mens Han skapte spiserørsslimhinnen slik at den ikke gjør det. Derfor utstyrte Han oss også med nedre øsofageale sphincter (lukkemuskelen) for å beskytte oss mot reflux. Om denne slarker eller havner på feil plass som ved mellomguvsbrokk kan det bli reflux og plager.

Med de dosene syrehemmende medisin du bruker er nok likevel det aller aller meste av syreproduksjonen din slått ut så det er derfor veldig veldig sannsynlig at plagene du beskriver ikke er syrerelaterte.

Rett nok er det stor tendens i studier til rebound hypersekresjon av syre etter seponering av PPI preparater. Dette gjør også at dette er preparater som man ikke bør bruke i utrengsmål.

Lykke til!!

(Innlegget ble redigert 19.01.12 23:23)

Simpfan
20.01.12 23:50

Jeg hadde vel ikek fått resept på disse medisinene om jeg hadde for lite? Syremålingen viser jo for mye.

Iluminara
IluminaraInnlegg: 9
02.02.12 10:37

Etter min mening bruker du alt for mye medisiner, og jeg regner med at alle disse er syrenøytraliserende midler? Jeg forstår veldig godt at det kan absolutt virke som du produsere alt for mye magesyre, men det er ikke nødvendigvis det som er årsaken hvis du tar så mye. Der er nevnt flere steder at halsbrann og sure oppstøt også kan være et resultat av for lite magesyre. Du kan kanskje ha begynt med for mye, men ved bruk av så mange medisiner.. kan det hende at du nå rett og slett har for lite? Jeg vet ikke om det vises på målinger eller hvordan det gjøre, men etter min mening gir legene ut syrenøytraliserende midler for lett. Disse medisinene nøytraliserer tross alt ikke bare syren i spiserøret, men også magesekken. Jeg ville kanskje anbefalt at du sjekker dette ut og kanskje prøver en annen metode, siden det virker jo ikke som det du gjør akkurat nå fungerer. Søk heller etter informasjon om for lite magesyre, hvilke symptomer det gir, hva som er grunnen til det og hva som kan gjøre for å fikse problemet. Se heller om dette er noe for deg. Lykke til og håper dette kan hjelpe deg på et vis.

Simpfan
02.02.12 16:26

Tusen takk for råd. Skal sjekke litt om dette, og så skal jeg prate med legen neste uke om dette.

sanila
02.02.12 16:46
Simpfan: Skal sjekke litt om dette, og så skal jeg prate med legen neste uke om dette.

Vil bare forberede deg på at de ferreste leger vet noe særlig om  det.

Hvad skjer hvis du drikker et glas vann med godt med sitronsaft?

Simpfan
02.02.12 21:37

Det har jeg aldri prøvd. Hvordan lager jeg det så jeg får prøvd det? Bare avnn med mye ren sitron saft?

Simpfan
02.02.12 21:40
Iluminara: Etter min mening bruker du alt for mye medisiner, og jeg regner med at alle disse er syrenøytraliserende midler? Jeg forstår veldig godt at det kan absolutt virke som du produsere alt for mye magesyre, men det er ikke nødvendigvis det som er årsaken hvis du tar så mye. Der er nevnt flere steder at halsbrann og sure oppstøt også kan være et resultat av for lite magesyre. Du kan kanskje ha begynt med for mye, men ved bruk av så mange medisiner.. kan det hende at du nå rett og slett har for lite? Jeg vet ikke om det vises på målinger eller hvordan det gjøre, men etter min mening gir legene ut syrenøytraliserende midler for lett. Disse medisinene nøytraliserer tross alt ikke bare syren i spiserøret, men også magesekken. Jeg ville kanskje anbefalt at du sjekker dette ut og kanskje prøver en annen metode, siden det virker jo ikke som det du gjør akkurat nå fungerer. Søk heller etter informasjon om for lite magesyre, hvilke symptomer det gir, hva som er grunnen til det og hva som kan gjøre for å fikse problemet. Se heller om dette er noe for deg. Lykke til og håper dette kan hjelpe deg på et vis.

Jeg leste litt om for lite magesyre. Og noe kan stemme, men synes det stemmer mer på for mye. Jeg prøvde jo å kutte ut de syrenøytraliserende tablettene, men da fikk jeg så kraftige brystsmerter og ufordøyd mat kom opp, at jeg måtte begynne igjen. Syremølingen viste for mye og sur magesyre kom opp i spiserøret, som da ga meg først somac, men som ikke virket bra nok. Og fikk da etterpå i stedenfor somac Nexium. Etter at Nexium ikek virker på 40 mg, så har jeg fått zantac 300 mg tablett på kvelden. Og id et siste har jeg faktisk følt meg ganske bra.

Iluminara
03.02.12 08:11

Godt å høre at du føler deg bedre for tiden :) Det er jo ingenting bedre enn det! Bare.. vær forsiktig ved bruk av så mye medisiner. Leste nettop om en metode der du tar et glass vann, en strøken teskje bakepulver, rører godt og drikker dette. Hvis du ikke raper innen 5 minutter har du for lite magesyre. Jeg vet ikke om dette stemmer siden jeg ikke har prøvd det selv, men er jo verdt et forsøk. Hvis det blir for mye raping så kan du drikke rikelig med melk for å balansere.

Men det var en ting jeg lurte på. Når du sluttet å bruke medisinene, prøvde du noe helsekost eller andre midler som "balansere" magesyremengden din? Siden det blir jo selvsagt ikke bedre om du bare slutter å bruke medisinen, problemet vil jo fortsatt være der, men du får ikke lindret plagene. Der finnes nemlig forskjellige typer helsekost der ute som skal både lindre plagene OG gjøre noe med årsaken, både ved for mye og for lite magesyre. Selvfølgelig vil det ta tid og det vil mest sannsynlig være ganske smertefullt ved så store plager.. men hvis det hjelper på å fjerne selve årsaken og ikke bare symptomene, er det ikke verdt det?

Håper jeg ikke virker masete, og vil bare si at jeg vet lite om dette temaet siden jeg ikke sliter med det selv. Men har familiemedlemmer som har slitt med det i iallefall over 10 år og tar syrenøytraliserende midler. Det har blitt så gale at disse medisinene nærmest spises som snop. Håper virkelig at du kan finne en metode for å bli kvitt halsbrannen som ikke skader kroppen på andre måter.

sanila
03.02.12 15:39
Iluminara: Bare.. vær forsiktig ved bruk av så mye medisiner. Leste nettop om en metode der du tar et glass vann, en strøken teskje bakepulver, rører godt og drikker dette. Hvis du ikke raper innen 5 minutter har du for lite magesyre. Jeg vet ikke om dette stemmer siden jeg ikke har prøvd det selv, men er jo verdt et forsøk. Hvis det blir for mye raping så kan du drikke rikelig med melk for å balansere.

Det skal ikke være bakepulver, ( og det er viktig) men natron.

Natron ble før  tiden brukt ved for mye magesyre.

Jeg kjender den test og er usikker på om den vil ha noen funktion, når der tas så mye medisin. Men natron er uanset  syreneutraliserene og av den mere harmløse slag

(Innlegget ble redigert 03.02.12 15:40)

Simpfan
03.02.12 17:08

Jeg raper så fort jeg drikker brus. Da skulle man vel tro det er samme prinsipp?

Iluminara
10.02.12 07:08

Vel, hvis du noensinne kunne tenkt deg å prøve ut noe helsekost istedet for medisiner, kan du jo sjekke ut denne bloggen som inneholder info om det ayurvediske synet på halsbrann og sure oppstøt. Tror det skal være enkelt å komme til nettbutikken derfra hvis det virker interessant. 

Simpfan
10.02.12 15:05

Har vært hos lege og det er for mye syre. Jeg måtte fortsette med de medisinene jeg har. Jeg skal på kontroll om et par uker og kansje skal jeg få be om å få en reflux operasjon. Er den muskelen som er svekket.

Simpfan
11.02.12 00:29

Apropos det, så merker jeg at jeg ikke kan spise lite og ofte. Men lite og sjeldent. Har dårlig matlyst nå til tider, grunnet mye ubehag. Hvis jeg spiser lite og ofte får jeg en sånn skikkelig sulten følelse, enn når jeg spiser sjeldent. Det kan jo tyde på for lite magesyre som du fortalte om, men trenger ikke å være det, man kan ha det sånn ved reflux som jeg har, og dermed føler man seg uvel om man spiser før man er sulten. Blodprøvene mine var iallefall fine, så det er bra.

sanila
11.02.12 11:54

Du kan prøve å drikke vann med godt med sitronsaft til måltidene. Hvis du har får lite magesyre vil det være en god hjelp. Eller skvise sitron over maten, hever smaken i tilleg:-)

Siste innlegg