qpr1Innlegg: 3813
Simpfan: Jeg synes jeg kansje kan produsere for mye magesyre, eller at det kommer mer . reflux jeg har. Spiser Nexium 40mg morgen, og Zantc 300 mg kveld, og ved behov santac brus 300 mg. Jeg har vondt i brystet med syresmerter og merker ubehag med syre til tross for disse faste medisinene. Er dette normalt, eller er det for mye syre produksjon? Eller er det lukkemuskelen min som ikek funker bra nok?
Det er veldig sjelden snakk om for mye magesyre. Det skjer vel i praksis bare ved gastrinomer / Zollinger Ellison ol. Det kan imidlertid være snakk om syre på feil plass. Nå har det seg nå engang slik at Gud skapte magesekken vår til å tåle syre veldig godt med pH verdier ned mot en. Mens Han skapte spiserørsslimhinnen slik at den ikke gjør det. Derfor utstyrte Han oss også med nedre øsofageale sphincter (lukkemuskelen) for å beskytte oss mot reflux. Om denne slarker eller havner på feil plass som ved mellomguvsbrokk kan det bli reflux og plager.
Med de dosene syrehemmende medisin du bruker er nok likevel det aller aller meste av syreproduksjonen din slått ut så det er derfor veldig veldig sannsynlig at plagene du beskriver ikke er syrerelaterte.
Rett nok er det stor tendens i studier til rebound hypersekresjon av syre etter seponering av PPI preparater. Dette gjør også at dette er preparater som man ikke bør bruke i utrengsmål.
Lykke til!!
(Innlegget ble redigert 19.01.12 23:23)
sanilaInnlegg: 807
Iluminara: Bare.. vær forsiktig ved bruk av så mye medisiner. Leste nettop om en metode der du tar et glass vann, en strøken teskje bakepulver, rører godt og drikker dette. Hvis du ikke raper innen 5 minutter har du for lite magesyre. Jeg vet ikke om dette stemmer siden jeg ikke har prøvd det selv, men er jo verdt et forsøk. Hvis det blir for mye raping så kan du drikke rikelig med melk for å balansere.
Det skal ikke være bakepulver, ( og det er viktig) men natron.
Natron ble før tiden brukt ved for mye magesyre.
Jeg kjender den test og er usikker på om den vil ha noen funktion, når der tas så mye medisin. Men natron er uanset syreneutraliserene og av den mere harmløse slag
(Innlegget ble redigert 03.02.12 15:40)