Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

For lavt stoffskifte?

NYTT TEMA
Simpfan
SimpfanInnlegg: 686
26.01.12 21:37

Har ved en ultralyd for en stund siden blitt mistenkt hypotyreose. Men blodprøvene viser ikke det. Kan man ikke ha det likevel? Man burde vel ikek sett noe galt på ultralyden da om stoffskiftet er bra? Det er ømt å ta der skjoldbruskkjertelen sitter, og det var derfor det ble tatt ultralyd på ønh når jeg var der for ca 6 mnd siden tenker jeg. Noen her som har opplevd å få behandling for lavt stoffskifte uten tegn på blodprøver? Men ved ultralyd? Ikke at jeg kan så mye om det, men når jeg nevner mye slitenhet, trøtt, uopplagt, kan sove i over 12 timer og likevel trøtt, vondt i hodet, vekt økning, depresjoner hele tiden, fryser lett (noe jeg ikke har gjort siden jeg ble overvektig) og leddsmerter,  så har det alltid blitt sjekket blodprøver på stoffskiftet mitt. Da må det joe tydeligvis være noe, eller? Selv om blodprøvene er perfekte? Jeg har jo hatt perfekte blodprøver før, selv med infeksjon i kroppen. Hadde blindtarmbetennelse uten at blodprøver sa det, og tykktarmsbetennelse uten at blodprøvene sa det.

Sobrius
SobriusInnlegg: 554
30.01.12 11:26

Gå til lege.

Simpfan
30.01.12 21:44

Har gjort det, men hun nekter å ta nye blodprøver og nekter å henvise meg til ultralyd. Så da er stoffskiftet bra vil jeg tro.

Simpfan
31.01.12 13:53

Som jeg har skrevet før. Du kan ikke kalle en hypokonder så lenge alle ting som jeg sliter med faktisk er der. Om jeg f.eks hadde trodd jeg hadde tykktarmsbetennelse, ogd  eikek hadde sett noe, da kunne jeg vært hypokonder. men siden de alltid finner ting som jeg har mistanke om er det feil å kalle en for hypokonder. Jeg stoler på legen så lenge hun sier at det er bra med stoffskiftet mitt, og hadde jeg vært hypokonder hadde jeg kranglet meg til ultralyd og nye blodprøver og ikke gitt meg med de og slått merg til ro.

likermegselv
likermegselvInnlegg: 36
01.02.12 01:23
Simpfan: Du kan ikke kalle en hypokonder så lenge alle ting som jeg sliter med faktisk er der.

Jo, man kan fint kalle folk hypokondre når de hver uke innbiller seg et benbrudd, en sykdom, en skade eller et syndrom.

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 9343
01.02.12 08:26
Simpfan: Jeg stoler på legen så lenge hun sier at det er bra med stoffskiftet mitt

Hvis du hadde stolt på legen din hadde du ikke startet denne tråden, vel. Du betviler jo diagnosen du har fått, sier at legen NEKTER å ta flere prøver (du har altså forsøkt å krangle deg til flere prøver), osv, og vil at noen her på internett skal støtte deg i at joda, du er sikkert kjempesyk, selv om altså legen din har funnet ut at du ikke er det.

Du tror hele tiden at du feiler noe som er mer alvorlig enn det legen og folk sier. Da er du hypokonder.

Men det må da være lov, det. Det jo bedre at du spør om alt mulig her, enn at du tar opp tid hos legen :) 

(Innlegget ble redigert 01.02.12 08:27)

Simpfan
01.02.12 17:23

Jeg la ut dette inlegget før jeg var hos legen, og spurte om råd. Men sidne det ikek kom noen, så spurte jeg en gang med henne og da sa hun at de var fine. Så jeg har slått meg til ro med det. Jeg gadd heller ikke å gå til lege med den hånda som var vond, siden jeg selv syntes den virket normal. Så kom ikke her å si dette. Det må man bevise mer på før man kan si at noen er en hypokonder. Alt jeg har slitt med, som faktisk har vært helt sant er jo funnet ut av lege og sykehus, så kan umulig være noe som e rfunnet på da.

Simpfan
02.02.12 16:34

Tok test på vg.no om jeg er hypokonder. Se her, jeg er ikke det.

Resultat: 26 poeng Sunne mennesker uten angst over egen helse har normalt en score mellom 14 til 28 poeng. Det er ikke noe som tyder på at du er hypokonder.
Simpfan
12.02.12 00:11

Ble stille nå ja, når jeg kunne bevise at jeg hadde rett.....

Wes24
Wes24Innlegg: 4255
12.02.12 10:19

Fint at du bumper tråden og gratulerer med en score marginalt innenform normalen.

justanothername
justanothernameInnlegg: 7313
12.02.12 14:19
Simpfan: Har gjort det, men hun nekter å ta nye blodprøver og nekter å henvise meg til ultralyd. Så da er stoffskiftet bra vil jeg tro.

Er legen din ung eller gammel? Og vet du om hun er utdannet i Oslo eller annet sted?

Simpfan
12.02.12 19:46

Det var en turnus kandidat, og hun var ung. Vet ikke hvor hun har gått. Men jeg har slått meg til ro med stoffskiftet jeg så spiller ingen rolle, siden hun sier blodprøvene er fine så stoler jeg på det, og dermed har det ikke noe å si om hun er gammel eller ung, eller har gått i Oslo eller ikke. Jeg blir kalt for hypkonder her inne så fort man ber om råd, så jeg vet ikke om jeg gidder mere her.

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 9343
12.02.12 20:52
Simpfan: eg blir kalt for hypkonder her inne så fort man ber om råd, så jeg vet ikke om jeg gidder mere her.

Det er fordi du alltid tenker det verste :-) 

Neith
NeithInnlegg: 16141
15.04.12 16:37
Simpfan: mye slitenhet, trøtt, uopplagt, kan sove i over 12 timer og likevel trøtt, vondt i hodet, vekt økning, depresjoner hele tiden, fryser lett (noe jeg ikke har gjort siden jeg ble overvektig) og leddsmerter, så har det alltid blitt sjekket blodprøver på stoffskiftet mitt. Da må det joe tydeligvis være noe, eller?

Symptomene du beskriver kan tyde på mye annet enn akkurat stoffskiftet ditt. Du kan ikke gjøre så mye annet enn å stole på legen din, og hun har tross alt tatt deg på alvor og sendt deg på ultralyd.

Var jeg deg ville jeg heller sjekket ut om jeg har vinterdepresjon. Symptomene ligner, iallefall.

ellema
ellemaInnlegg: 1
23.04.12 10:43

Dette høres ut som "kvinnesykdom". Kort og godt overbelastning. Stress, lite lystbetont arbeid, mye omsorg for andre og lite egenomsorg er ofte årsaken. Ubearbeidet opplevelser kan oså gi slike symptomer. Uansett sier kroppen din i fra at den ikke orker mer. Det behøver ikke være sykdom, men en forvarsel om at det kan utvikle seg til sykdom. Er det noe du kan endre på for å øke din livskvalitet? En fin start kan være å be din lege å søke om et opphold for deg på Tonsåsen. Kjempegod mat, fysioterapi, ernæringsveiledning, sosialt fellesskap og garantert mennesker som skjønner hva du sliter med. Lykke til!

Simpfan
24.04.12 13:22

Har vært på Tonsåsen og fikk ikke være der pga. psykisk lidelse.

Er nå henvist til en gastric bypass og vemter på den. Så det går noe bedre selv om jeg er mye trøtt.

Siste innlegg