Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alkohol og smertestillende

NYTT TEMA
MaybeLeo
MaybeLeoInnlegg: 24278
18.02.12 12:34

Jeg har begynt å ta et par ibux eller paracet når jeg legger meg etter å ha vært på fylla, i et forsøk på å stoppe den kommende hodeverken dagen derpå.

Dette fungerer egentlig greit, men er det skadelig? Det sies vel egentlig at man ikke skal kombinere alkohol og smertestillende..

Neith
NeithInnlegg: 16141
18.02.12 19:44

Smertestillende som Globoid og andre tabletter som inneholder acetylsalisylsyre, og Ibux, kan gi blødninger i kombinasjon med alkohol. Paracet er det mest uskyldige smertestillende middelet, men for å være på den sikre siden bør man unngå det også.

Eneste som faktisk hjelper mot fyllesyke er vann, vann og enda mer vann.

Fant en artikkel her du kan lese.

(Innlegget ble redigert 18.02.12 19:47)

Jobs
JobsInnlegg: 7096
18.02.12 19:48
Neith: Eneste som faktisk hjelper mot fyllesyke er vann, vann og enda mer vann.

Og holde seg borte i fra alkehol er det beste.Husker i fra min fest kariere,da vi holdt på så og si tre dager i strekk med full styrten drekking med begge hender.Skrekk og gru den fyllesyken jeg fikk etter på,kommer jeg aldri til og glemme.

Neith
18.02.12 19:56
Jobs: Og holde seg borte i fra alkehol er det beste.Husker i fra min fest kariere,da vi holdt på så og si tre dager i strekk med full styrten drekking med begge hender.Skrekk og gru den fyllesyken jeg fikk etter på,kommer jeg aldri til og glemme.

Jeg tåler alkohol mindre og mindre for hvert år som går, så nå gidder jeg ikke drikke mer. Blir grisesjuk.

Obersturmfuhrer
ObersturmfuhrerInnlegg: 1945
19.02.12 20:56
Neith: Smertestillende som Globoid og andre tabletter som inneholder acetylsalisylsyre, og Ibux, kan gi blødninger i kombinasjon med alkohol. Paracet er det mest uskyldige smertestillende middelet, men for å være på den sikre siden bør man unngå det også.

Dette er så feil at inlegget bør slettes. Paracet bør absolut ikke blandes med alkohol. Ibux går helt fint.

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 9343
19.02.12 21:17
MaybeLeo: er det skadelig?

Kan ikke tenke meg det. Du er jo fortsatt i live, liksom :)

Men er det sunt? Neppe. Ta heller fyllesyken som en mann.

Neith
19.02.12 21:26
Obersturmfuhrer: Dette er så feil at inlegget bør slettes. Paracet bør absolut ikke blandes med alkohol. Ibux går helt fint.

Da foreslår jeg at du viser til litteratur som støtter forslaget ditt.

Neith
19.02.12 21:29
Navnebruker: Du er jo fortsatt i live, liksom :)

Flott argument O.o

Navnebruker
19.02.12 21:32
Neith: Flott argument O.o

enkel logikk! :-)

Obersturmfuhrer
19.02.12 21:33

allmennekunnskap

Paracet og alkohol er begge tunge for leveren. Ingen god kombo. Ibux går på mage, og ja de gir større sjanse for blødninger men sjansen er fortsatt minimal. Det skjer aldri.

Har selv nedsatt leverfunksjon, så paracet må jeg holde meg unna

(Innlegget ble redigert 19.02.12 21:34)

Neith
19.02.12 21:47
Obersturmfuhrer: Paracet og alkohol er begge tunge for leveren. Ingen god kombo. Ibux går på mage, og ja de gir større sjanse for blødninger men sjansen er fortsatt minimal. Det skjer aldrig.

Stikk i strid med hva lege og divisjonsdirektør for rettstoksikologi og rusmiddelforskning ved Nasjonalt Folkehelseinstitutt , Jørg Mørland, mener altså. Ja, da får vi stole på dine allmennkunnskaper da.

(Innlegget ble redigert 19.02.12 21:54)

JazKo
JazKoInnlegg: 4423
19.02.12 23:11

Nå overanalyserer folk her altså. Skjerping.

Ingen av disse kombinasjonen gir det magesår eller leversykdom hvis du tar 1-2 ibux 2 ganger i måneden når du er på fylle. Og at du tar de atpåtil etter at du har vært på fylla og kommet deg hjem. Gjentar du denne kombinasjonen hver dag, så bør det blinke et par røde lys i hodet på deg.

Du kan sove med god samvittighet.

Hvis du derimot har hatt magesår, høye leververdier eller lignende før, så anbefales ikke dette.

Forøvrig er den beste kuren (mtp bivirkninger etc) mot fyllesyke å dynke i seg en halv til en liter vann med GEM pulver (eller resorb) før du legger deg. :)

(Innlegget ble redigert 19.02.12 23:13)

Neith
20.02.12 00:09
JazKo: Du kan sove med god samvittighet.
Hvis du derimot har hatt magesår, høye leververdier eller lignende før, så anbefales ikke dette.

...og dette sier du, enda du ikke kjenner TS fyllevaner, eller sykehistorie. Litt kjedelig å få grønt lys på et helseforum, også ender TS opp med hjerneblødning etter noen dager på fylla. Teoretisk sett er det mulig. Derfor er det greit å være føre var.

JazKo
JazKoInnlegg: 4423
20.02.12 11:37

Kult å bare sitere 2 setninger istedenfor hele innlegget mitt. Skrev ikke jeg at dette var "ok" i de tilfellene hvor TS var på fylla 2 ganger i mnd? Juhu, nå var du smart altså.

Obersturmfuhrer
20.02.12 11:57
Neith: Stikk i strid med hva lege og divisjonsdirektør for rettstoksikologi og rusmiddelforskning ved Nasjonalt Folkehelseinstitutt , Jørg Mørland, mener altså. Ja, da får vi stole på dine allmennkunnskaper da.

Er ikke du liksom sykepleier? Skremmende kunnskapsnivå

Navnebruker
20.02.12 12:03
Neith: Litt kjedelig å få grønt lys på et helseforum

Hvis man henter helt avgjørende råd om helsen sin på vg debatt, så er det en slags darwinisme dersom rådene fører til at vedkommende forsvinner ut av genpoolen....egentlig en artig ting :)

Neith
20.02.12 20:10
Obersturmfuhrer: Er ikke du liksom sykepleier? Skremmende kunnskapsnivå

Du finner det skremmende at en sykepleier referer til leger og forskere, og stiller spørsmålstegn til en som referer til sine "allmennkunnskaper"? Merkelig logikk.

At resultater fra forskning ofte er motstridene, og at uttalelser fra eksperter kan diskuteres er det ingen tvil om, men da bør motargumentene dine inneholde faglig tyngde, og ikke barnslig hersketeknikk om kunnskapsnivået mitt.

Neith
20.02.12 20:11
Navnebruker: egentlig en artig ting :)

Du har et godt poeng der ;o)

Neith
20.02.12 22:34
Obersturmfuhrer: Er ikke du liksom sykepleier? Skremmende kunnskapsnivå

Her får du fakta arket "Alkohol- fakta om bakrus" fra folkhelseinstituttet som sier følgende:

Smertestillende piller: Smertestillende medikamenter av typen Ibux, Globoid og liknende er såkalte ikke-steroide antinflammatoriske midler (NSAIDs) og bør unngås. Kombinert med alkohol kan disse stoffene gi blødninger i mage/tarm. Man bør heller bruke paracetamol (Panodil, Paracet o.l.) som ikke i like stor grad er forbundet med blødningsfare.

Obersturmfuhrer
22.02.12 13:54
Neith: Man bør heller bruke paracetamol (Panodil, Paracet o.l.) som ikke i like stor grad er forbundet med blødningsfare.

Men derimot i veldig stor grad forbundet med leverskader. Som det er langt, langt mer sannsynlig å pådra seg. Blødninger skjer omtrent aldri

Siste innlegg