Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norge får Kiropraktorutdanning

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 13800
20.02.12 12:17

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10078213

Dette har faktisk vært vedtatt i Stortinget før, men nå kan det se ut til at bevilgningene kommer på plass. Det vil etter alt å dømme bli en 5 års utdanning i Stavanger + ett års turnus.

Har du gått til kiropraktor før? Hva er din opplevelse av kiropraktisk behandling?

(Innlegget ble redigert 20.02.12 13:06)

Safina
SafinaInnlegg: 736
20.02.12 12:25

PÅ TIDE! Endelig slipper vi å dra til danmark!

R_Dawkinsfan
R_DawkinsfanInnlegg: 602
20.02.12 12:26
VG Nett: Har du gått til kiroprakor før? Hva er din opplevelse av kiropraktisk behandling

Så lenge dette ikke blir så oppblåst som homeopati så er dette fint.  Dvs at man ikke kommer med lovnader som man ikke kan holde. I England er det gjort en rekke tester og det kiroprakteren kan hjelpe med er akutte ryggproblemer og det er det. Man finner mange som sier de kan kurere mye mer men det er ingen bevis for dette.En 5 årig utdannelse var lovlig lang da. Mye av det de gjør kan vel fikses av dagens fysioterapauter så jeg ser ikke helt nødvendigheten av dette.

VG Nett
VG NettInnlegg: 13800
20.02.12 12:36

Kan også legge til at Norge er et av få land i verden, om ikke det eneste, hvor kiropraktoren kan sykemelde (og altså ikke kun leger som har denne rettigheten). Er dette en god ordning?

(Innlegget ble redigert 20.02.12 12:37)

fargerik
fargerikInnlegg: 7889
20.02.12 12:45

Jeg har vært mer eller mindre fast gjenganger hos kiropraktor i årevis på grunn av en lei ischias lumbago som jeg har pådratt meg i jobbuhell.

Det er ingen ting å lure på: Når det gjelder slike skader, setter jeg kiropraktoren over alle hellige makter, fysioterapeuter, Gud, Jesus og alle andre.

Det er ganske dyrt når man må gjennom en runde med behandlinger, derfor råder jeg alle til å komme seg tidligst mulig til "frelseren", fordi tidlig behandling betyr færre behandlinger, og dersom man venter lenge, trenger man ofte flere behandlinger.

Selvfølgelig skal kiropraktoren kunne sykmelde.

Valdriss
ValdrissInnlegg: 3550
20.02.12 12:45

Kotknackare har jeg  m e g e t   d a a r  l i g erfaring med.

Etter en paakjoersel med nakke/ryggskader etc. ble jeg henvist
til en kiropraktor, eller kotknackare som svenskene sier...

Ved 1. besoek hos en etter sigende  flink saadan, hadde jeg saa
store  ryggsmerter at jeg kroep inn gjennom doera og laa paa
gulvet, klarte ikke aa staa oppreist fordi " det satt en kniv" mellom
ryggsoeylene, slik var det da og senere i mange aar.
Kiropraktorn kom ut fra sitt rom, og spurte hvorfor jeg laa slik,
noe jeg proevde aa forklare.  Det hele ble bevitnet av 4-5 andre
personer som ventet paa "behandling".
Han SPARKET meg i ryggen og sa at " det er der du har vondt!"
Alle reagerte med forferdelse og to personer forlot venterommet,
regner med at de heller aldri kom tilbake, i likhet med meg.

Jeg tok meg etterhvert hjem for egen maskin, bodde ikke langt unna, dette i en liten oestlandsby..  Ved et senere tilfelle maatte
jeg innnom en i en vestlandsby.  Skjebnen ville det slik at disse
to hadde "studert" sammen og var gode venner..
Sistnevnte var ikke fullt saa brutal, men aa kalle dette "behandling"
er litt droeyt. Jeg kaller det mishandling av  hjelpesloese personer.

Selvsagt haaper jeg at disse to ikke er representative for alle
kiropraktorer, men jeg vil heller anbefale aa staa ut med smertene
og bruke hele dagen paa aa krype fra soverommet til toalettet
slik jeg gjorde en hel maaned .  
Etter flere sykehusbesoek/undersoekelser etc. mener legene at jeg
risikerer aa bli ennaa verre hvis de begynner " aa grave" i ryggen min, noe jeg har innfunnet meg med ettersom jeg er blitt godt  voksen naa.
M.a.o. ( ja jeg bor i Kina) vaer skeptisk og ikke godta alt en kiropraktor sier/gjoer, jeg ble absolutt IKKE bedre etter de to besoekene....
Jeg haaper at ingen vil oppleve aa bli behandlet paa samme maate
som det jeg ble.

(Innlegget ble redigert 20.02.12 12:47)

Obersturmfuhrer
ObersturmfuhrerInnlegg: 1945
20.02.12 12:50

Helt utrolig tåpelig. Hva blir det neste. Bachelor i varme hender?

(Innlegget ble redigert 20.02.12 12:50)

Arweno
ArwenoInnlegg: 11415
20.02.12 12:55
VG Nett: Har du gått til kiropraktor før? Hva er din opplevelse av kiropraktisk behandling?

Gledelig nyhet om dette stemmer. Burde vært innført mye tideligere, men bedre sent enn aldri.

Har selv gått til kiropraktor som desverre ikke kunne hjelpe meg, men fikk meg inne i systemet og endte med et par ryggoperasjoner.

Andre jeg vet om har fått god hjelp av kiropraktorer og de anbefaler gjerne dette til alle som sliter med rygg, nakke eller andre smerter som kiropraktorer er utdannet for.

Et bra tiltak og kiropraktorer gjør en kjempejobb.

fargerik
fargerikInnlegg: 7889
20.02.12 12:56

Stakkars Valdriss, da! Var dette i Kina? Kjenner meg HELDIGVIS ikke igjen i det du forteller!

Jeg er gjerne innom en bekjent og får en runde klassisk thaimassasje hver gang jeg er der. De har også en del knokkelknekkende teknikker, som er litt røffere enn en norsk kiropraktor, men jaggu virker det bra på en gammal skrott.

(Innlegget ble redigert 20.02.12 12:59)

JazKo
JazKoInnlegg: 4423
20.02.12 13:17

Dette er jo helt ok. Så lenge kiropraktorer får drive lovlig i Norge og selge sine tjenester, hvorfor ikke få en utdanning. Veldig smart med tanke på at staten får kvalitetskontrollere sine kiropraktorer. Nå er det jo ikke sikkert at de utdanningene i utlandet er gode nok, selv om det sikkert finnes utdanninger i verdensklasse innenfor dette også.

Men det at kiropraktorer får sykemelde er for meg helt uforståelig. Hvilken diagnostiske kunnskap sitter en kiropraktor med som gjør at han er egnet til dette?

Glee
GleeInnlegg: 4088
20.02.12 13:40
VG Nett: Har du gått til kiropraktor før? Hva er din opplevelse av kiropraktisk behandling?

En kiropraktor kan være nyttig dersom han holder seg til det han skal: Nemlig å løse opp muskel og sjelletplager.

Desverre er det en god del som tror at alle verdens plager og sykdommer kommer av ting som kiropraktoren kan kurrere, og bruker han som universalmiddel for alt mulig.

Jeg har vært hos en kiropraktor en gang med en totalt låst rygg. Første gangen fikk han brekt meg litt opp slik at jeg fikk rette ryggen slik at den fikk gå seg på plass av seg selv (bokstavelig talt), mens de to neste behandlingene tror jeg neppe hjalp på annet en kiropraktorens lommebok.

Det positive var at han ga meg en del treningsøvelser, men de har jeg nok "glemt".

Michael-Knight
Michael-KnightInnlegg: 10657
20.02.12 13:40
JazKo: Hvilken diagnostiske kunnskap sitter en kiropraktor med som gjør at han er egnet til dette?

Mye mer enn en fastlege hvertfall. Jeg tror ikke helt du aner hvor omfattende en kiropraktorutdanning er, jeg. Utdanningen har mye felles med legestudiet.

Bakkekontakt
BakkekontaktInnlegg: 24045
20.02.12 13:43
Glee: Jeg har vært hos en kiropraktor en gang med en totalt låst rygg. Første gangen fikk han brekt meg litt opp slik at jeg fikk rette ryggen slik at den fikk gå seg på plass av seg selv (bokstavelig talt), mens de to neste behandlingene tror jeg neppe hjalp på annet en kiropraktorens lommebok.

Samme her, jeg fikk en kink og ble stående helt skjeiv, klarte knappast kreke meg inn til han.

Han la meg på benken og brekte ryggen på plass og jeg gikk rett på jobb og fortsatte med arbeidet.

MEN det er skjelden det virker så bra.

Fjellvaaken
FjellvaakenInnlegg: 2999
20.02.12 13:50
R_Dawkinsfan: En 5 årig utdannelse var lovlig lang da. Mye av det de gjør kan vel fikses av dagens fysioterapauter så jeg ser ikke helt nødvendigheten av dette.

Utdannelsen og praksisen omfatter nok mye mer enn leddkorreksjoner.

Svakheten hos kiropraktorene har vært for dårlig muskelbehandling noe som har bedret seg en del.

Ja, har fungert supert som akuttbehandling. Husk å være i moderat bevegelse etterpå.

(Innlegget ble redigert 20.02.12 14:02)

FFK1903_
FFK1903_Innlegg: 8868
20.02.12 14:36

At det hjelper i korte perioder, og at det koster skjorta ;)

At det nå blir utdannelse i Norge (fremfor dyr utdannelse i utlandet med opphold etc), så er det vel et ørlite håp om at kostnaden over tid blir mindre. Men folk i hvite frakker pleier vel som regel å ta disse pengene i sine egne lommer, så jeg regner med prisen blir den samme, selv om nyutdannede i fremtiden har mindre studiegjeld etter endt utdannelse.

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 9343
20.02.12 14:47
VG Nett: Hva er din opplevelse av kiropraktisk behandling?

Noen er flinke, andre ikke. Omtrent som i alle andre yrker.

At de får utdanning her i Norge nå, vil ikke nødvendigvis øke kvaliteten på dem tror jeg, da de fleste utdanninger i Norge har langt dårligere standard enn en rekke andre land.

Jeg ser altså ikke helt poenget med å bevilge penger til slik spesialutdanning, jeg tror Norge er for lite til å skape et solid fagmiljø på en slik utanning.

(Innlegget ble redigert 20.02.12 14:47)

OleKjole
OleKjoleInnlegg: 6341
20.02.12 16:10
FFK1903_: selv om nyutdannede i fremtiden har mindre studiegjeld etter endt utdannelse.

Kan da fint studere til kiropraktor i land hvor det også er gratis. Som feks Nederland og Danmark.

Billigere er det å leve og bo også.

Wes24
Wes24Innlegg: 4255
20.02.12 17:47

Selv om min yrkesgruppe (fysioterapeut) tradisjonelt har vært litt i konflinkt med kiropratorer mener jeg absolutt de har en plass i helsevesenet. Heldigvis har vi et såpass åpent fagmiljø der jeg jobber at vi henviser pasientene til kiropratorene i samme bygg og vice versa nå vi/de står fast. Målet er tross alt at pasienten skal bli frisk, ikke at vi skal ronke takstplakaten og ruse egoet vårt. Kiropraktorer er gode på noe, vi er gode på annet. Jeg mener forøvrig at manuellterapeuter er en ganske awesome mellomting, men det er en annen diskusjon.

Og selvfølgelig skal de kunne sykemelde, de har de MYE bedre grunnlag til å vurdere om en rygg skal sykemeldes enn det allmennlegen din har.

Om utdanninga skjer i Norge eller utlandet stiller jeg meg klinkende likegyldig til så lenge nivået er bra.

El-Che
El-CheInnlegg: 2238
20.02.12 18:24
R_Dawkinsfan: Så lenge dette ikke blir så oppblåst som homeopati så er dette fint. Dvs at man ikke kommer med lovnader som man ikke kan holde.

Slapp av, det har vi legemiddelindistrien til å gjøre, samt Deres trofaste lakeier.

(Innlegget ble redigert 20.02.12 19:51)

Navnebruker
20.02.12 19:10
Wes24: Og selvfølgelig skal de kunne sykemelde, de har de MYE bedre grunnlag til å vurdere om en rygg skal sykemeldes enn det allmennlegen din har.

Jeg tror faktisk at en allmennlege oftere vil sykemelde enn en kiropraktor, også. Allmennlegen vil si at du trenger hvile, mens kiropraktoren vil si at du trenger aktivitet.

Bakkekontakt
BakkekontaktInnlegg: 24045
20.02.12 19:11
FFK1903_: At det hjelper i korte perioder, og at det koster skjorta ;)

Betaler 250kr for en behandling.

Blir som regel bra straks.

God butikk det.

kimkong_8
kimkong_8Innlegg: 7801
20.02.12 19:30
VG Nett: Hva er din opplevelse av kiropraktisk behandling?

Ville gått til en naprapat any day foran en kiropraktor.
Er vel få yrker som er kjent for å skade så mange mennesker som kiropraktorer.

bengtig
bengtigInnlegg: 873
20.02.12 19:38

Går til kiropraktor ja. Ble drittlei av alle ukene som gikk i dass med å ta de forbanna smertestillende og sitte på ræva. De fleste smerter i ryggen er kurert etter et kvarter hos kiropraktor. Og ikke bare smertene, men selve årsaken til dem også. Hos legen får du bare smertestillende og "ta det med ro en eller to uker." Kiropraktoren min gir meg i tillegg tips til treningsøvelser som har kommet godt med. Minuset med kiropraktor er dyre timer.

Jeg er kanskje litt kvass, men det er mine erfaringer mellom lege/kiropraktor.

3itmarck
3itmarckInnlegg: 6796
20.02.12 20:21

DT har en artikkel om dette, hvor det spekuleres i om Buskerud kan få Norges første kiropraktorutdanning.

Lenke

Eldon
EldonInnlegg: 4544
20.02.12 20:26

Ser ikke bort fra at kiropraktikk hjelper på skjelettlidelser.

Men i det en kiropraktor hevder at manipulasjon av ryggsøylen kan kurere andre sykdommer, er vi i homeopat-land. Med andre ord 100% kvakksalveri. 

R_Dawkinsfan
R_DawkinsfanInnlegg: 602
20.02.12 21:23
El-Che: Slapp av, det har vi legemiddelindistrien til å gjøre, samt Deres trofaste lakeier.

Ja fysj disse legemiddlene som redder millioner av mennesker hvert år.. Fysj

El-Che
El-CheInnlegg: 2238
20.02.12 21:27
R_Dawkinsfan: Ja fysj disse legemiddlene som redder millioner av mennesker hvert år.. Fysj

Ja, svineinfluensevaksinen er et godt eksempel på det.

AGRIMI
AGRIMIInnlegg: 2140
20.02.12 22:40

VGnett skriver at kiropraktorer i Norge kan sykemelde pas. Denne retten til å sykemelde pas. i opptil 8tte uker fikk kiropraktorer og manuellterapeuter (=fysioterapeuter med spes. utdanning) i 2006. (Denne retten tredde i kraft fra 01.01.2006.) Når det nå i Norge skal startes opp med kiropraktorutdanning er denne utdanningen lagt under / i kat. Helse og sosialfag.

Nærmest å sammenligne med blir da fysioterapeututdanning, som er 6 semestere over 3 år på fysioterapeuthøgskolen + 1 år i turnus. At dette skal gi kompetanse og rett til  sykemelde pas. i opptil 8tte uker hører ingen steder hjemme. Leger i Norge kan ikke sykemelde pas. i opptil 8tte uker sammenhengende (med unntak av helt spes. tilfeller / diagnoser som ofte har sammenheng med lenger behandling hvor pas. innlagt på sykehus). 

Skal det være slik at en kirapraktor og manuellterapeuter er gitt retten til å sykemelde pas. burde også sykepleiere med spes. utdanning som f.eks. operansjons-spl, anestesi-spl, perfusjonister, jordmødre og helse-søstere også få innvilget retten til å sykemelde pas. Fordi disse har like lang utdanning, og minst om ikke mer kunnskap om allemenmed. og spes.med. Det beste var å gå tilbake til at det kun er leger / medisinere som har retten til å sykemelde pas. i alle kat. i Norge.

(Innlegget ble redigert 20.02.12 22:49)

Navnebruker
21.02.12 07:50
AGRIMI: Skal det være slik at en kirapraktor og manuellterapeuter er gitt retten til å sykemelde pas. burde også sykepleiere med spes. utdanning som f.eks. operansjons-spl, anestesi-spl, perfusjonister, jordmødre og helse-søstere også få innvilget retten til å sykemelde pas. Fordi disse har like lang utdanning, og minst om ikke mer kunnskap om allemenmed. og spes.med. Det beste var å gå tilbake til at det kun er leger / medisinere som har retten til å sykemelde pas. i alle kat. i Norge.

Det er da ikke lengden på utdanningen som avgjør hvem som er best skikket til å sykemelde, men situasjonen og fagkunnskapen. 

Der hvor man er i kontakt med operasjonssykepleiere og slikt, er det også leger, og da får man sykemelding av disse. Det samme med jordmødre. Det har altså ingen praktisk betydning.

Men når man går til kiropraktor, og denne kan fastslå at ryggen din trenger akutt hvile, så er man gjerne et stykke unna legen, og det ville være å plage folk å kreve at man måtte til 2 ulike kontorer for å få en sykemelding.

Kiropraktorer er dessuten mer oppfatt av å få pasienten i aktivitet og sykemelder derfor ikke så lett, mens en allmennlege nesten alltid vil sykemelde folk med vondt i ryggen, i den tro at hvile  og/eller smertestillende gjør susen. Jeg får nesten alltid spørsmål av legen min om jeg vil ha sykemelding. Det er bare å si ifra, liksom. Mens når jeg er til behandling hos kiropraktor, manuellterapeut eller fysioterapeut, sier de at jeg for all del IKKE må holde meg hjemme i sofaen - aktivitet (og jobb) er best.

(Innlegget ble redigert 21.02.12 07:51)

skolenerd12345
skolenerd12345Innlegg: 67
21.02.12 12:11

Bare lurer her: er ikke fysoterapi det samme som kiropraktorene gjør?

Siste innlegg