Det er da ikke lengden på utdanningen som avgjør hvem som er best skikket til å sykemelde, men situasjonen og fagkunnskapen.
Der hvor man er i kontakt med operasjonssykepleiere og slikt, er det også leger, og da får man sykemelding av disse. Det samme med jordmødre. Det har altså ingen praktisk betydning.
Men når man går til kiropraktor, og denne kan fastslå at ryggen din trenger akutt hvile, så er man gjerne et stykke unna legen, og det ville være å plage folk å kreve at man måtte til 2 ulike kontorer for å få en sykemelding.
Kiropraktorer er dessuten mer oppfatt av å få pasienten i aktivitet og sykemelder derfor ikke så lett, mens en allmennlege nesten alltid vil sykemelde folk med vondt i ryggen, i den tro at hvile og/eller smertestillende gjør susen. Jeg får nesten alltid spørsmål av legen min om jeg vil ha sykemelding. Det er bare å si ifra, liksom. Mens når jeg er til behandling hos kiropraktor, manuellterapeut eller fysioterapeut, sier de at jeg for all del IKKE må holde meg hjemme i sofaen - aktivitet (og jobb) er best.