overskrift: mobilsnakkende arbeidstakere en kvise på samfunnets digitale rumpe.
Hvor en jeg går ser jeg arbeidstakere som snakker i telefonen,og da jeg er nyskjerrig av natur, så prøver jeg alltid å få med meg mest mulig
av andres private telefon samtaler der det er mulig.og tro meg de aller fleste samtalene jeg får med meg er ikke arbeids samtaler ,men samtaler
av privat karakter.i tilegg kommer alle tekst meldingene som blir sendt.
Spørsmålet mitt er :hvorfor tilater vi att arbeiderene snakker og mottar samtaler på mobil telefon i arbeidstiden ?
Arbidere som jobber i samarbeid med andre,hvor mange av de har ikkke stått og ventet mitt i en arbeids opprasjon mens en kolega må ta en ;viktig;
telefon ?hvor mange har ikke hatt fagfolk hjemme hos seg med skyhøye timepriser,som tar mange og lange samtaler med både arbeidsgivere og venner og kjente.
hvorfor i all verden skal vi betale for att arbeidstakere og fagarbeidere skal stå å jatte i en mobil telefon eller hive seg over jakka fordi han får en melding han må svare på.
og hvor irriterende er det ikke for folk å måtte stupe ned i lummen for å ta en mobil samtale,der en eller annen bekjent ringer for å ordne opp i eller avtale mer eller mindre
unyttige saker?
hvor lett er det egentlig å la vær å ta en mobil telefon som ringer ?og hvor vanskelig hadde det vært å ta private samtaler i mat pause eller svare på elektroniskt
brev etter endt arbeidsdag ?
er vi ikke egentlig alle enig om att private mobilbruki arbeidstiden er en pest og klage .og att det hadde vært bra for svært mange å kvitte seg med noe av den
enorme avhengiheten av det behovet for å være konstant tilgjengelig 24 timer i døgnet ?
hva kan man gjøre for å hindre att en eller annen alltid skal ringe å ordne noe,bare ta en telefon om ett eller annet totalt uvikig som lett kunne ha ventet .
Hvorfor blir ikke vi ikke nektet å ta med mobiltelefon på arbeid men heller utstyrt med en personpiper der arbeideren må ta samtalen han får på
personpiperen med fasttelefon hos arbeidsgive.,Visst det er så viktig.
Lasse Tallaksen