Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alkohol og Paralgin Forte?

NYTT TEMA
Speciale
SpecialeInnlegg: 5064
09.11.15 08:32

En nær venn av meg gjorde ett skikkelig stunt i helgen. Han hadde vondt i ryggen og tok 2 paralgin forte klokken 11 på lørdag formiddag, for deretter jobbe utendørs i noen timer, før han klokken 14 kasta i seg 6 halvlitere med øl på 15 minutter. Etter dette husker han ingenting, men sverger på at det ikke fantes noe mer alkohol hjemme hos han etter det. Klokken 16 blir han funnet av sin kone på toalettet, hvit i ansiktet og ikke i stand til å gjøre rede for seg selv.

Hun ringer ambulanse, ettersom hun ikke skjønner hva som er galt, for deretter å ringe meg. Jeg kommer omtrent samtidig med ambulansen, og ser en mann sitte i sitt eget piss, og helt på bærtur. Det er en mann som jeg har hatt mange fyllekuler med(han er en overvektig periodedranker ), men selv ikke jeg skjønner hva som foregår, fordi han ter ser helt annerledes enn hva jeg er vant med. Klokken 1830 blir det foretatt blodprøve av han, og han har da en promille på 2.3. Det innebærer at han sannsynligvis har hatt en promille på 2.7-2.9 klokken 14. Vi har i dag tidlig raidet hele hans eiendom, og det finnes ikke spor av mer alkohol, verken tomme ølbokser eller spritflasker. 

Jeg kan ikke forstå at det i det hele tatt kan være teoretisk mulig å oppnå en slik promille på så få alkoholenheter. Kan noen forklare meg om dette faktisk er mulig på 1.8 liter med øl?

Speciale
09.11.15 09:19
puma1: http://www.promille.no/promille-kalkulator/

Hadde det vært så enkelt at den tar for seg alt som kroppen måtte motta, så hadde det vært greit, men en promillekalkulator er lite vitenskapelig. Jeg har dog brukt den(før du lenket til den...), for å se når min venn kan kjøre bil i dag, og det er lenge til enda.

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21049
10.11.15 19:47

Periodedranker? Begynnende leversvikt og dermed langsommere alkoholnedbryting? Var han svett og dehydrert etter arbeidet? Er nyrene dårlige?

Og han drikker strengt tatt 3 liter øl om han drikker 6 halvlitre.

Kaisa1
Kaisa1Innlegg: 13
13.11.15 21:04

Kan det hatt sammenheng med inntak av paralgin forte? P.F. skal ikke kombineres med alkohol, da effekten av alkohol kan forsterkes. Står i pakningsvedlegget. 

Fjellreven
FjellrevenInnlegg: 11438
13.11.15 21:08
Speciale: 6 halvlitere med øl på 15 minutter.

Om dette medfører riktighet så er det ren galskap. Selv  uten tablettene vil et så stort inntak som 3 liter øl på 15 minutter kunne være alvorlig.

Hva er vitsen med å drikke så mye på så kort tid?

Speciale
15.11.15 20:43
Kaisa1: Kan det hatt sammenheng med inntak av paralgin forte? P.F. skal ikke kombineres med alkohol, da effekten av alkohol kan forsterkes. Står i pakningsvedlegget.

Det er derfor jeg spør. Jeg er fortsatt like uviten om hvorvidt det går. At det ikke skal kombineres er stort sett alle fullstendig klar over, men det er ikke alltid man tenker så langt, ihvertfall ikke om man føler for en fyllekule.

Speciale
15.11.15 20:46
Fjellreven: Om dette medfører riktighet så er det ren galskap. Selv  uten tablettene vil et så stort inntak som 3 liter øl på 15 minutter kunne være alvorlig. Hva er vitsen med å drikke så mye på så kort tid?

Det er en person med store psykiske problemer gjennom ett helt liv, og som ikke får lov til å drikke, med mindre han er sammen med gode venner, så han drikker skjult når han er hjemme. Kona er av den naive sorten(altså, som de fleste kvinner), og tror ikke han drikker mer enn den tillatte mengden som han får sammen med henne. Nå har han fått ultimatum av henne, om hvis han drikker igjen, så går hun. Når jeg var innom i stad, vel, da var han beruset, men hun merket det ikke...

Men farlig, vel, han veier 130 kg, så spesielt farlig er det ikke i utgangspunktet.

(Innlegget ble redigert 15.11.15 20:47)

Vgdprofil
VgdprofilInnlegg: 2096
15.11.15 20:54
Speciale: 2 paralgin forte klokken 11 på lørdag formiddag, for deretter jobbe utendørs i noen timer, før han klokken 14 kasta i seg 6 halvlitere med øl på 15 minutter.

Paralgin forte har en halveringstid på ca. 3 timer, så en del morfin hadde han nok i kroppen når han begynte å drikke. PF inneholder kodeinfosfat som blir omdannet til morfin ved hjelp av et ensym i leveren. Enkelte individer har mer av dette ensymet enn andre og får derfor ökt virkning. Hvis vedkommende har dårlig leverfunksjon generelt så var seks halvlitere en dårlig ide.

kollektiv86
kollektiv86Innlegg: 1
20.06.17 00:39

Hmm hær drukket I dag. 6 halvlitere og 2 paralginforte...Haha sorry men tror han har røyka hasj.  Eøler2fått i seg hero

Speciale
20.06.17 09:58
kollektiv86: Hmm hær drukket I dag. 6 halvlitere og 2 paralginforte...Haha sorry men tror han har røyka hasj.  Eøler2fått i seg hero

Du kan tro mye, men man skjønner fort at hva du tror ikke har rot i virkeligheten, når du tror man får promille av å innta hasj eller heroin...

JudasT
JudasTInnlegg: 5251
21.06.17 17:22

Tre liter pils har et alkoholinnhold ganske nøyaktig som ei halvflaske brennevin. Å innta noe slikt på tom mage i løpet av bare 15 minutter vil med stor sannsynlighet medføre et alkoholsjokk, det har jeg selv opplevd i yngre og dummere dager. Kodeinet i Paralgin forte gjør ikke saken bedre, men er ikke nødvendig for å forklare pasientens reaksjon.

fargerik
fargerikInnlegg: 45766
23.06.17 17:56
JudasT: Tre liter pils har et alkoholinnhold ganske nøyaktig som ei halvflaske brennevin. Å innta noe slikt på tom mage i løpet av bare 15 minutter vil med stor sannsynlighet medføre et alkoholsjokk, det har jeg selv opplevd i yngre og dummere dager. Kodeinet i Paralgin forte gjør ikke saken bedre, men er ikke nødvendig for å forklare pasientens reaksjon.

Det kan vel tenkes at folk som ikke er vant til å blande så potente medisiner og alkohol kan risikere å flate ut.

Andre som er vanebrukere merkes det vel ikke på, og når toleransen er godt innarbeidet blir det en vane.

Folk bør kanskje prøve å bruke hodet, og roe litt ned med piller og ting som hostesaft med trekant dersom de ikke har opparbeidet en solid alkoholtoleranse.

JudasT
JudasTInnlegg: 5251
23.06.17 19:05
fargerik: folk som ikke er vant til å blande så potente medisiner og alkohol

Jeg er uenig med deg, kjære kollega. 2 tabl. Paralgin forte (60 mg kodein) er som du husker ikke en spesielt stor dose, og medikamentet har jo i seg selv bare middels virkning. 
Det er ikke nødvendig å trekke inn andre faktorer enn det ekstreme alkoholinntaket på kort tid for å forklare pasientens reaksjon.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg