Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Å ta sprøyte

NYTT TEMA
kentove
kentoveInnlegg: 19876
10.06.04 18:40
Vi skal sette sprøyter på hverandre på skolen, og jeg lurte litt på om det er farlig hvis sprøyter treffer muskler og slikt som er i armen.. vi skal trykke sprøytespissen helt inn, altså 4-5 cm...
amygdala
amygdalaInnlegg: 420
10.06.04 19:47
Spørs hva du skal sprøyte inn, det... Dere får vel veiledning. Det er jo mange ting man faktisk sprøyter inn i musklene med vilje også!
kentove
10.06.04 20:03
er bare saltvann, men siden armene mine stort sett består av muskler i tillegg til bein høres det jo litt painfult ut, i tillegg til at det høres jo litt skadelig ut å stikke en sprøyte inn i en av de store musklene..? Er bare vant til å ta sprøyter i blodårene ved f.eks blodprøver, og sprøyter som ikke går så langt inn
amygdala
10.06.04 21:21
Det svir litt, men går fort over. Stikk fort!
tina25
tina25Innlegg: 75
10.06.04 21:27
Ikke noe problem hvis du setter det i muskelen... Men dere får vel opplæring før dere stikker vel? Ganske vanskelig å treffe en muskel hvis du har riktig teknikk.
Subcutant som du skal sette, skal settes i ca 45 gr. vinkel, og i tillegg tar du et "klypetak", så 4-5 cm blir ikke så mye som det høres ut som.
kentove
10.06.04 21:28
skal be de gjøre det :P Har ikke problemer med sprøyten i seg selv, men tenkte jo mer på eventuelle skader og slikt :)

Vurderer å blande inn litt amfetamin i saltvannet, så vi får litt fart på skolen ;P
kentove
10.06.04 21:30
joda vi får undervisning.. kikket litt på den andre gruppen idag, og så når de gjorde det, men forsøkskaninen hadde jo litt mer å ta i på armene enn jeg har.. :)
Jaja, overlever nok skal dere se, så lenge de tar ut all luften, litt kjipt hvis de tilfeldigvis traff en blodåre med luft i sprøyten :)
amygdala
10.06.04 21:32
jeg har også gjort sånn (på gutt i klassen med mest muskler og lite fett), og ble gjort det på. og det gikk bra, selv med overvekt av muskler. selv om det var stivkrampesprøyte, og jeg stakk i litt for rett vinkel!
tina25
10.06.04 21:33
Skal litt luft til for å ta liv av deg..... En luftboble eller to er ikke nok for å si det sånn... Prøv å klyp deg litt i armen, så ser du at du har litt "ekstra" å stikke i du også!;-) Hvorfor skal du lære dette forresten, hva går du?
kentove
10.06.04 21:37
går vernepleien.. hmmm, tror jeg har for lite fett i armene mine, men skal be en av instruktørene vise det på meg først for sikkerhetsskyld :P så lenge det ikke er skadelig, og de ikke treffer beinet av en eller annen rar grunn går det nok bra da.. :)

og sånn liten bi-ting.. er du fra stavanger..?
amygdala
10.06.04 21:48
det går bra om man stikker sprøytespisser i beinet også... tro meg...
kentove
10.06.04 21:57
gjør det sikkert, men alikevel ingen grunn til å prøve det ;)
Frister nesten like lite som å sette kateter på meg selv... ser jaggu meg lite behagelig ut, selv om de sier at det ikke er så gale..
JokkeFlex
JokkeFlexInnlegg: 3930
10.06.04 22:27
Jeg er glad bare jeg slipper flere av forsvarets autoinjektorer, de gjør noe så inni h... vondt!

esse non videri
tina25
10.06.04 22:28
hmmm, dere vernepleiere har altfor lite anatomi altså!;-)

og nei, jeg er ikke fra stavanger, hvordan det?
kentove
10.06.04 22:31
hadde noen greie sykepleiere i forsvaret som tok prøvene vi... merket ingenting, utenom det faktum at de tappet et par glass med blod da.. har fremdeles ikke fått det tilbake ;P
amygdala
10.06.04 22:33
har du mye anatomi? det vil si: hva gjør du?
kentove
10.06.04 22:34
hehehe, nettopp begynt nesten...
Men ser jo at anatomi er et tema jeg vil undersøke fremover:)
alltid koselig å lære... utrolig mye nyttig (og enda mer unyttig) som er brent inn i hodet mitt.

Hadde bare en sånn følelse at du var derfra
Mulig pga. den drapssaken som herjet der for noen år siden...
tina25
10.06.04 22:39
uffda, jeg er iallefall ikke den jenta du tenker på.......

Har dere ikke hatt noe anatomi eller? Dere skal vel lære å sette intramuskulær injeksjon samtidig? Da burde du jo vite at det ikke er farlig å sette i muskelen!:-)
kentove
10.06.04 22:49
har hatt lite.. bare en kjapp innføring dette, før vi skal ut i praksis til høsten.. er bare 1 året enda :P
tina25
10.06.04 22:55
Amygdala... er utdannet sykepleier, så noe anatomi har jeg. Hva med deg, jobber du som?
amygdala
10.06.04 22:56
student, jeg. medisin. eksamen i morra...
tina25
10.06.04 22:57
ok, er du kommet langt eller? Du får ha lykke til da, hva skal du ha eksamen i?:-)
amygdala
10.06.04 22:59
går på 4. året, og har eksamen i øye, øre-nese-hals + nevrologi. ai ai ai. mye rot inni hodet nå. men takk ;o)
TheSaint
TheSaintInnlegg: 3247
10.06.04 23:01
kentove skrev:
går vernepleien.. hmmm, tror jeg har for lite fett i armene mine, men skal be en av instruktørene vise det på meg først for sikkerhetsskyld :P så lenge det ikke er skadelig, og de ikke treffer beinet av en eller annen rar grunn går det nok bra da.. :)
-----------------
Høy på pæra eller? Sprøyter er nok helt sikkert satt på folk med mye mer muskler enn det du har uten problem.

In memory of stiansaint. 27.01.03 - 20.05.04. R.I.P.
tina25
10.06.04 23:10
Det som ikke sitter til nå, kommer du ikke til å huske alikevel.... så like greit å slappe av i kveld, sånn var det iallefall for meg!:-)

Men nok en gang lykke til, går nok bra skal du se;-)
kentove
10.06.04 23:13
TheSaint skrev:
kentove skrev:
-----------------
Høy på pæra eller? Sprøyter er nok helt sikkert satt på folk med mye mer muskler enn det du har uten problem.

>>Nei, skriver bare fakta.. har ikke sagt at jeg har stooooore muskler,sa bare at jeg hadde lite fett i armene virker det som.. altså de består av muskler og bein, ikke er de store heller....
TheSaint
10.06.04 23:19
kentove skrev:
TheSaint skrev:
kentove skrev:
-----------------

>>Nei, skriver bare fakta.. har ikke sagt at jeg har stooooore muskler,sa bare at jeg hadde lite fett i armene virker det som.. altså de består av muskler og bein, ikke er de store heller....
--------------------
Oops, har misforstått innleggene, sorry. :)

kentove
10.06.04 23:22
heheh, går bra det.. :)
Gi meg et år eller to og litt innsatsvilje, så skal jeg heller komme og skryte :P
TheSaint
10.06.04 23:44
kentove skrev:
heheh, går bra det.. :)
Gi meg et år eller to og litt innsatsvilje, så skal jeg heller komme og skryte :P
---------------------
Finnes det noe mer irriterende enn jenter og gutter som er *SÅ* stolte av kroppen sin, og tror de er Guds gave til det motsatte kjønn, og ikke kan tenke seg liv uten deiligst.no? I think not.

ToreTrygve
ToreTrygveInnlegg: 9553
10.06.04 23:48

kentove skrev:
"Vurderer å blande inn litt amfetamin i saltvannet, så vi får litt fart på skolen"

Da må du huske at den skal settes intravenøst. Det er mer enn en idiot som har satt det intramuskulært, med til dels interessante komplikasjoner som resultat.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg