Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stråling fra trådløs router - skadelig?

NYTT TEMA
karlson2
karlson2Innlegg: 1437
20.10.04 00:14
Kan signalene som en trådløs router sender være skadelige? Hva slags signaler er det egentlig? Radiosignaler? Med tanke på at mobiltelefonbruk i store porsjoner ikke er bare bra, kan det vel også tenkes at det ikke er helt bra med strålingen fra trådløse routere....?
silvercoke
silvercokeInnlegg: 5480
20.10.04 21:17
Det kan vel også tenkes at det ikke er helt bra å sitte og bekymre seg for alt mulig, eller?
Lerkefugl
LerkefuglInnlegg: 96
21.10.04 09:18

Jeg har også en trdløs router og har tenkt på det samme. Hadde vært fint om man kunne få et seriøst svar på dette, hvis det er mulig å si noe sikkert om det, da.
Marika
MarikaInnlegg: 167
21.10.04 09:34
Ville vel egentlig ikke bekymret meg så veldig over det der. Stråler fra mobil har jeg respekt for,men det er jo stråling vi klemmer inntil hodet i tide og utide.
Jeg vil vel heller sammenligne router stråling med f.eks stråling fra radio o.l.
Jeg står heller ikke og nistirrer inn i ruta på micro`n (hverken mens det er mat inni eller ikke:-))f.eks. Det er en form for stråling jeg ikke liker.
Lerkefugl
21.10.04 09:38
Marika skrev:
Ville vel egentlig ikke bekymret meg så veldig over det der. Stråler fra mobil har jeg respekt for,men det er jo stråling vi klemmer inntil hodet i tide og utide.
Jeg vil vel heller sammenligne router stråling med f.eks stråling fra radio o.l.
Jeg står heller ikke og nistirrer inn i ruta på micro`n (hverken mens det er mat inni eller ikke:-))f.eks. Det er en form for stråling jeg ikke liker.
----------------------

Strålingen fra mobilen og microen skjer vel bare når de er i bruk. Routeren er jo på konstant, det blir litt annerledes.
Enos
EnosInnlegg: 1694
21.10.04 09:47
Menneskekroppen består av vann, som settes i svingninger av radiobølger og mikrobølger. I første rekke er det vannmolekylets hydrogenkjerner som settes i sving. Disse svingningene gjør at det skapes varme i disse punktene i kroppen. Og denne varmen kan visstnok føre til skader. Det går konstant radio- og mikrobølger gjennom kroppene våre, og denne påvirkningen er sterkere jo nærmere kilden vi er. Så holder du en radiobølge-kilde helt opp til øret, vil det skapes mer varme enn om du holder deg et stykke borte fra den.
silvercoke
silvercokeInnlegg: 5480
21.10.04 12:18
Lerkefugl skrev:

Jeg har også en trdløs router og har tenkt på det samme. Hadde vært fint om man kunne få et seriøst svar på dette, hvis det er mulig å si noe sikkert om det, da.

Svaret mitt var seriøst
Lerkefugl
21.10.04 12:36
silvercoke skrev:
Svaret mitt var seriøst

......................

Greit. Men det var ikke saklig i forhold til spørsmålet.
ziggypopp
ziggypoppInnlegg: 1335
21.10.04 12:54
Tror neppe stråling i så svak grad kan være skadelig for mennesker. Er vel stort sett høyfrekvente radiostråler som blir brukt. (2,4 ghz tror jeg er det mest vanlige). Så det er ikke mer stråling enn vi blir utsatt for konstant fra radiobølger, satelittantenner, mobil signaler o.l.

Tror f.eks den strålingen som er rundt oss kontinuerlig fra strømnettet er mer skadelig en strålingen fra en ruter.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg