Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lymfekjertler

NYTT TEMA
Haugen
HaugenInnlegg: 13934
07.11.04 16:17
Hvorfro hovner disse opp?

Har en lymfekjertel under armen som har hovnet opp.

Gjør litt vondt.
notlob
notlobInnlegg: 32271
07.11.04 16:18
Kom deg til lege fortere enn fort. Ikke for å skremme deg.

sistemann
sistemannInnlegg: 14995
07.11.04 16:20
Vet ikke hvorfor. Kan kanskje være verdt en tur til legen, men hvis det kun er snakk om én tror jeg ikke det er bryderiet verdt. Jeg har også hatt en del hovne lymfekjertler.

notlob
07.11.04 16:21
Er det forskjell på om det bare er på den ene siden? I så fall lærte jeg noe nytt nå.

sistemann
sistemannInnlegg: 14995
07.11.04 16:26
Nei, jeg mente én som motsetning til flere. Jeg visste ikke at man hadde par av lymfekjertler.

Er det forskjell på lymfekjertler og andre kjertler? Jeg har nemlig hatt noen hovne kjertler, og fått disse undersøkt av lege. Legen gjorde ikke noe mer ut av det, men jeg tror ikke de har vendt tilbake til normal størrelse. Blant annet sitter det fortsatt noen store bak ørene. Det er imidlertid mange år siden disse ble underøkt, og de er ikke vonde.

Hysteria2
Hysteria2Innlegg: 8554
07.11.04 16:28
Du har kyssesyken.
notlob
07.11.04 16:30
Alt som er vodt er ikke nødvendigvis farlig, nei. Men man sier jo at kuler og lignende på slike plasser helst bør undersøkes nærmere.

Selv hadde jeg denne uvanen for en del år siden. Trodde det feilte meg noe hele tiden. Var stadig vekk innom bedriftslege og helsesøster, men vokste det heldigvis av meg.
NoStrings
NoStringsInnlegg: 2609
07.11.04 17:00
Haugen skrev:
Hvorfro hovner disse opp?

Har en lymfekjertel under armen som har hovnet opp.

Gjør litt vondt.

- Hvordan vet du at det er en lymfekjertel ? Og om det er det, så har du kanskje en lokal betennelse - eventuelt kreft.
Robinho
RobinhoInnlegg: 2429
07.11.04 17:03
Jeg har aldri vært hoven under armen. Høres rart ut. Jeg kjenner en som fikk lymfekreft, så dersom smertene er litt "kreftete" bør du stikke innom legekontoret etter jobb i morgen.
TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 19782
07.11.04 17:15
Lymfekjertler har du i hele kroppen. Men det er større ansamlinger og større kjertler i lysken, dypt inni buken, under armene, på siden av halsen, ved knehasene og i albueleddet for eksempel.

Lymfekarene følger blodårene for det meste, og samler opp blodserum (væske fra blodet) som hele tiden blir presset ut av blodårene. I lymfekjertlene er det mange immunceller, som hjelper til å bekjempe eventuelle infeksjoner. Når en bakterie eller et virus kommer til en lymfekjertel, hovner den opp pga "kampen" mellom kroppens immunsystem og inntrengerene. Helt vanlig.

Når en får kreft, er det vanligst å finne spredning til lymfekjertlene, men kreft er veldig skjeldent i forhold til helt vanlige infeksjoner. Uansett kan du alltids gå til legen om det er noe du lurer på.

*Gnafs gnafs*
notlob
07.11.04 17:41
TøttTøtt skrev:
Lymfekjertler har du i hele kroppen. Men det er større ansamlinger og større kjertler i lysken, dypt inni buken, under armene, på siden av halsen, ved knehasene og i albueleddet for eksempel.

Lymfekarene følger blodårene for det meste, og samler opp blodserum (væske fra blodet) som hele tiden blir presset ut av blodårene. I lymfekjertlene er det mange immunceller, som hjelper til å bekjempe eventuelle infeksjoner. Når en bakterie eller et virus kommer til en lymfekjertel, hovner den opp pga "kampen" mellom kroppens immunsystem og inntrengerene. Helt vanlig.

---------------

Jøss! Lege eller legestudent?
TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 19782
07.11.04 17:46
ingen av delene. Studerer medisin grunnfag. Ettårig innføring i medisin for økonomer eller for sånne som meg som samler poeng for å komme inn på legestudiet.

*Gnafs gnafs*
Haugen
07.11.04 20:52
NoStrings skrev:
- Hvordan vet du at det er en lymfekjertel ? Og om det er det, så har du kanskje en lokal betennelse - eventuelt kreft.

Vi har lymfekjertler under armene og kulen jeg har er hoven og vond og det er normalt at lymfekjertler hovner opp.

Takk til dere alle som har svart. Skal prøve å kommentere flere av dere senere.

Bare kom med forslag til hva det er, jeg finnes ikke redd i det hele tatt, uansett hva dere kommer opp med :)
NoStrings
NoStringsInnlegg: 2609
07.11.04 21:50
AIDS !

;)
Marika
MarikaInnlegg: 167
08.11.04 10:12
Haugen:
Man har-som TøttTøtt sier-lymfekjertler nesten over hele kroppen,men man kan lettest kjenne dem under armene,i lyskeomerådet og i nakke/hals.Man har faktisk lymfekjertler "i par",i den forstand at man har underliggende kjertler og mere overflatiske kjertler.De er bønneformede og kan være alt fra 2 mm til 2 cm store-avhenging av hvor på kroppen de sitter.
Som du sikkert vet ,er jo lymfesystemet en viktig del av immunforsvaret,og virker således på den måten at de "hovner opp" ved infeksjoner/skader mm. Man har i den forbindelse spesielle lymfebaner å forholde seg til.
F.eks hvis man får betennelse i en finger,vil man evt få en hoven lymfekjertel under armen på samme hånd.Får man en infeksjon/sår/betennelse i øvre/midtre,venste del av ryggen,vil lymfekjertlene under venste arm eller venstre, lyske hovne opp osv.Er det kun i nedre venstre del av ryggen,vil man ikke få hoven lymfekjertel under armen f.eks.
Det viktigste her,er vel at en hoven kjertel inkludert smerte som regel skyldes overnevnte.Man har sjelden smerte i en hoven kjertel som skyldes kreft.En hoven lymfekjertel som skyldes kreft,vil i hovedsak være smertefri,"ruglete" og vokser kontinuerlig.Vil ikke da være hoven-mindre hoven-hoven igjen.
Den gyldne regelen er likevel at hvis en kjertel hovner opp og ikke krymper igjen innen 3 uker,få en lege til å sjekke den.Lykke til:-)
Legger ved en link her for oversikt over lymfesystemet.

http://www.innerbody.com/image/lympov.html
Ashtrey
AshtreyInnlegg: 7193
08.11.04 11:08
Jeg har mange lymfekjertler på hals som er hovne..eller store i størrelse. Har hatt de siden 12-13 års alderen. Legen min sier at 20-30% av befolkningen har slike på halsen. Årsaken er uvisst. Eller det vil si..legene vet det sikkert.
Haugen
09.11.04 09:37
Ashtrey skrev:
Jeg har mange lymfekjertler på hals som er hovne..eller store i størrelse. Har hatt de siden 12-13 års alderen. Legen min sier at 20-30% av befolkningen har slike på halsen. Årsaken er uvisst. Eller det vil si..legene vet det sikkert.

Det gjelder meg også. De er mindre nå, men har et flertall av dem. De hovnet skikkelig opp da jeg var syk, da jeg var mindre.
Haugen
09.11.04 09:37
Ashtrey skrev:

Det gjelder meg også. De er mindre nå, men har et flertall av dem. De hovnet skikkelig opp da jeg var syk, da jeg var mindre.
Haugen
09.11.04 09:40
Takk Marika!

Fikk mer forståelse nå. Reiv en neggel(hvordan skrives det egentlig? Negl?) på høyre pekefinger og hadde vondt der en stund. Så det er nok derfor lymfekjertelen under armen hovnet opp.

Kjenner ikke til den lenger.

Takk!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg