Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Råmelkstabletter - virker de?

NYTT TEMA
silvercoke
silvercokeInnlegg: 5480
16.12.04 22:01
Har råmelkstabletter symptomatisk effekt på vondt i halsen?
Morten Lindbæk Erling Thom Per Fuglerud Per Hjortdahl Tidsskr Nor Lægeforen 2004; 124: 3187-90

Sammendrag
Bakgrunn. Halsinfeksjon er vanlig i allmennpraksis, ofte karakterisert som «vondt i halsen» eller sår hals. Det kan være betydelig smerte og ubehag ved alle typer halsinfeksjon. Vi ønsket å finne ut om en av eller begge de to forskjellige råmelkstablettene på det norske markedet kan forkorte sykdomsforløpet ved halsinfeksjoner som ikke er forårsaket av gruppe A-streptokokker.

Materiale og metoder. Studien var prospektiv, dobbeltblind, randomisert og placebokontrollert. 148 voksne personer med sår hals ble rekruttert i fem norske militærleirer vintrene 1999 - 2001. Hovedutfallsmål var grad av halsonde og sykdomsfølelse, målt ved visuell analoge skalaer (VAS), og antall dager til pasienten følte seg frisk. Pasientene ble delt i tre grupper som fikk henholdsvis Vekk i morgen, Curamed eller placebo sugetabletter som de skulle ta inntil de følte seg friske.

Resultater. 148 pasienter fullførte studien. I alle de tre gruppene var det en smertereduksjon på ca. 50 % etter seks dager, men det var ingen signifikante forskjeller mellom gruppene. Curamed-gruppen hadde en noe lavere, ikke-signifikant utgangsverdi for sykdomsfølelse og en lavere reduksjon i symptomstyrke enn de to andre gruppene. Forskjellene i symptomreduksjon mellom gruppene var ikke signifikante. Det var heller ikke signifikante forskjeller mellom gruppene når det gjaldt antall dager til pasienten følte seg frisk.

Fortolkning. I vår studie ble det ikke funnet noen effekt av Vekk i morgen og Curamed på halsondet og sykdomsfølelsen hos personer med halsinfeksjon.

Geitramsen
GeitramsenInnlegg: 762
16.12.04 23:41
Og produsenten er i harnisk (debatt i P4 i dag kl. 17:35 ->) over resultatet. Hevdet at undersøkelsen var gjort på feil grunnlag siden produsenten kun har påstått at råmelk har en forebyggende effekt.

Et interessant spørsmål i denne sammenheng er hvordan markedet reagerer på resultatet av slike undersøkelser. Reklamens påståtte positive virkninger av f.eks Q10 og Solhatt er også blitt satt betydelig tilbake etter studier som har fulgt tilsvarende vitenskapelige metoder. Ut i fra opplysninger om omsetning fra helsekostbransjen ser det ikke ut for at offentliggjøring av slike undersøkelser har den stor virkningen. Som produsenten sa: Vi har mange tilbakemeldinger fra brukere som sier de blir hjulpet av råmelk. Og det er vel ingen tvil om at pasienthistorier har større beviskraft for den gemene hop, enn resultatet av vitenskapelig undersøkelser.

Selv om jeg tillegger undersøkelsen stor vekt endrer dette ikke på noe. Siden jeg har en sterk misstro til alt som ikke er reseptbelagt har jeg selvfølgelig aldri kastet bort pengene mine på slike produkter. De ”alternative” vil, som alltid, nekte å tillegge resultatet noe vekt, og vil fortsette å kjøpe disse tilskuddene. Konklusjoen må vel bli at slike undersøkelser i hovedsak er av akademisk interesse.
silvercoke
16.12.04 23:49
Geitramsen skrev:
Som produsenten sa: Vi har mange tilbakemeldinger fra brukere som sier de blir hjulpet av råmelk.

Statistisk sett er dette irrelevant, da det ved sånne utsagn ikke tas hensyn til antallet personer som faktisk har prøvd råmelkstabletter. Sannsynligheten for positiv tilbakemelding er større for "alternative" behandlingsformer enn ved "skolemedisinske", dette pga forventninger til de forskjellige behandlingsformer.
Mangelen på effekt ved alternative behandlingsformer avskrives ofte med "jaja, det skadet jo ikke å prøve"
Geitramsen
GeitramsenInnlegg: 762
17.12.04 00:08
Jepp! Hvis du leser innlegget mitt en gang til ser du at vi faktisk er helt enig :-)
Altså: Jeg ser på pasienthistorier som det det er - et fullstendig ubrukelig materiale.
geirm
geirmInnlegg: 540
17.12.04 10:25
Hadde veldig vondt i halsen - og slikt pleier å dryge. Var så heldig å ha en døgnåpen bensinstasjon i nærheten (klokka var over midnatt) som hadde produktet. Allerede om morgenen merket jeg en bedring, første gangen jeg har opplevd noe så effektivt.
Baldersen
BaldersenInnlegg: 1738
18.12.04 02:36
Man blir hvertfall ikke dårligere av de. Dessuten er noen av de veldig gode.
splstudent
splstudentInnlegg: 448
20.12.04 00:27
er dere klar over at de antistoffene de reklamerer med i de råmelkstablettene er antistoffer fra kuer!!?? Hva i all verden skal vi med de!? De hjelper ikke på oss...hvis ikke noen av dere er nært besllektet med Dagros...dette fikk vi vite på en forelesning i anatomi, fysiologi og biokjemi av vårt "overhode", hun har forsket på morsmelk og div i flere år, vet hva hu snakker om den dama. Så hvis vi skal ha råmelkstabletter som virker må vi stå klar på fødestua og virkelig bla opp tusenlapper til ei nybakt mor som er villig til å selge sine livsviktige dråper til en forkjølet stakkar!! Nei, vi må ha menneskeantistoffer, ikke kua sine...
silvercoke
20.12.04 00:45
Så antistoffer fra kuer virker ikke på oss? Hva med hester?
splstudent
20.12.04 01:16
;) la oss prøve, men klart det er lett og la seg lure og prøver alt som er da man er forkjølet, det er jo tragisk..spes for menn har jeg hørt. Man har visstnok aldri vært skikkelig forkjølet før man har prøvd en skikkelig manneforkjølelse...God jul
silvercoke
20.12.04 02:01
hvordan forklarer du virkningen til botulinum antitoksin hvis ikke antistoffer fra hest virker på oss?

(ok, nå snakket vi vel egentlig om ku, selv om temaet er antistoffer fra dyr)
splstudent
20.12.04 09:07
mener du botuliniumtoksin? Det er en gift som som blant annet kan forurense matvarer. Spore..Slå opp på Clostridium botulinum. Ikke bland sammen antistoffer og toksiner, da blir det fort slitsomt.. ; ) Det er et eksotoksin.
silvercoke
20.12.04 09:15
jeg snakker om behandlingen av noen som er forgiftet med botulinumtoksin, den foregår med antistoff fra ... hest
silvercoke
20.12.04 09:23
splstudent skrev:
Slå opp på Clostridium botulinum

Hvorfor skulle jeg det? Slå opp sjøl
splstudent
20.12.04 09:44
oki...det toksinet virker slik at det blokkerer frigjøringen av acetylkolin, det molekylet som overfører nerveimpulsen til musklaturen. Har ikke helt oversikten her, men det må da være et protein som gjør at kroppen produserer antistoffer som opphever eksotoksinetes evne til å ødelegge cellene. Vet det brukes humant teteanusimmunoglobulin da den tassen er utpå, men det har nå bare en moderat virkning, så det gjøres mest for å revidere såret. for å fjerne infeksjonsstedet med produksjon av toksin, og penicillin kan gis for å drepe bakteriene. men klart det sikkert har blitt gjort nyoppdagelser etter jeg hadde dette faget, den insulinen som nå gis til pasienter kommer jo fra svin, men det er nå et annet kapittel hvordan hormoner virker.
splstudent
20.12.04 09:47
fint du klarer å oppføre deg saklig og modent..he, he..høres ut som en fireåring, vil ikke!!!gjør det sjøl!! Jaja, god jul til deg, tør jeg anbefale ei god bok? Mikroorganismer og sykdom, av Rolf Schøyen, lærer du masse!!! ; )
silvercoke
20.12.04 10:08
ta en titt på mine innlegg (og gjett om jeg kan finne ut hvordan botulinumantitoksin virker..)

nr 260, 269, 272 på:
http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=173&Group=Vitenskap&ThreadID=632878&Thread=Alkoholinntak+og+blodets+bufferkapasitet&Page=-1#7390226

nr 677, 679, 680, 685, 733, 734:
http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=145&Group=Helse&ThreadID=726126&Thread=Sykehusene+sparer+p%E5+den+beste+cellegiften%21%21&Page=-1#8981305

nr 240, 241 etc
http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=145&Group=Helse&ThreadID=632469&Thread=Hvor+lang+tid+tar+det+%E5+utvikle+lungekreft&Page=-1#7570326

nr 390
http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=173&Group=Vitenskap&ThreadID=629115&Thread=Hvorfor+blir+man+%22modigere%22+n%E5r+man+er+full%3F&Page=-1#7475119

nr 876, 880
http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=145&Group=Helse&ThreadID=740607&Thread=Hvordan+virker+koffein+p%E5+kroppen+%3F&Page=-1#9244504

nr 808, 810, 811
http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=145&Group=Helse&ThreadID=737494&Thread=SN1212+%2D+medisin+mot+virus+som+HIV+og+Ebola&Page=-1#9180366

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=145&Group=Helse&ThreadID=662301&Thread=Donoropplegg&Page=-1#7966888

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=145&Group=Helse&ThreadID=638457&Thread=Kreft&Page=-1#7583149
silvercoke
20.12.04 10:10
lurer på om ikke du skal lese den boka en gang til selv jeg..
splstudent
20.12.04 10:12
klarte meg bedre enn du aner i det faget jeg, går så bra.
silvercoke
20.12.04 10:15
har du gjettet hva mitt fagområde er?
splstudent
20.12.04 10:16
må da være slitsomt å bli så hissig da man får noe svar..bruker du masse tid på dette her? Må da være en flott måte å lære på, lete frem stoff sånn. Arbeidsledig?
splstudent
20.12.04 10:17
elektriker? de har masse tid til overs..
silvercoke
20.12.04 10:17
kan man noe, trenger man ikke lete det fram
splstudent
20.12.04 10:18
neida, du er så flink atte...stå på, du gjør det moro her inne, den skal du ha!!!
silvercoke
20.12.04 10:18
hint, grunnutdanningen er dobbelt så lang som dine år på HiO eller wherever du har valgt å starte din mentale nedtur
splstudent
20.12.04 10:24
jada, bra for deg det..skal nok overleve jeg, alle har sin plass her i verden, ikke bli for arrogant nå..plutselig en dag kan du ende opp som en som trenger hjelp fra en av oss..Norge hadde stoppet uten dyktige rørlrggere også, så jeg tror ikke hele verden står og faller på deg..
silvercoke
20.12.04 10:29
ER du så teit, eller gjør du deg til?
Jeg har funnet min plass i verden, og jeg ser frem til å gå visitt med deg
splstudent
20.12.04 10:38
har ikke hatt det så moro på lenge jeg!! Ler så jeg griner av deg, du er nå et aldri så lite lyspunkt i en stresset hverdag. Men skal ikke du gå visitt snart? Sørg for at du har med deg noen som sjekker opp hva du gjør og foreslår da? Er du lege så vet du sikkert godt hvor mange feil dere gjør som en våken sykepleier oppdager hver dag..og får gjort noe med uten å trekke en leges kompetanse i tvil..men dere har det vel ikke så travelt...?
silvercoke
20.12.04 10:38

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=175&Group=Jobb+og+utdanning&ThreadID=725542&Thread=Sykepleierutdanning&Page=-1#8995998
amygdala
amygdalaInnlegg: 420
20.12.04 13:05
Så søte dere er...
silvercoke
20.12.04 13:52
jeg vet, det er litt morsomt
Klikk for å gå tilbake til toppen