Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er "gangsperr" skadelig?

NYTT TEMA
Metallian2
Metallian2Innlegg: 13207
26.04.05 21:46
Trente 80min fotball på torsdag for første gang på 13 år...trimmer litt til vanlig. Var selvsagt veldig gangsperr i helga. Trente igjen idag, og fikk umiddelbart vondt i lårmusklene. Etter ca 1t måtte jeg gi meg, jeg klarte verken springe eller skyte. Er dette skadelig eller bygger jeg opp igjen når jeg hviler noen dager??? Opplever ikke dette som strekk eller noe, men veldig vond muskulatur...
Hysteria3
Hysteria3Innlegg: 39948
26.04.05 21:48
Jeg pleier også å bli veldig øm og stiv etter comebacks. Vet ikke om det du snakker om kan være noe verre, men det jeg snakker om er i hvert fall helt vanlig.
Miremeg
MiremegInnlegg: 942
26.04.05 21:50
når du trener bryter du jo ned musklene, men om du bare tar det litt med ro og restituerer lenge nok så skal det bare gi overskudd... og gangsperre er ikke farlig

det har jeg bare lært
TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20235
26.04.05 21:59
Neida, gangsperre finnes ikke farlig.

Ofte kan lett trening være det som får musklene i gang igjen også.

*Gnafs gnafs*
Metallian2
26.04.05 22:18
Høres bra ut...har seriøst vondt i lårene nå, og sliter nok med å få sove inatt. Neste trening er om en uke, så har god tid. Får sykle litt imellomtiden slik at jeg ikke får for lang pause.
TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20235
26.04.05 22:26
Gå en tur, og strekk litt på beina. 1/2 time hver dag burde holde.

*Gnafs gnafs*
daawnz
daawnzInnlegg: 157
26.04.05 23:49
Sykling er den beste restitusjonen..:)
Metallian2
27.04.05 07:08
Hva kan jeg si...kjenens ut som om deler av muskelen er dratt ut, vridd og slått og stappet på plass igjen...

Skal ta en liten treningsøkt på sykkelen etter jobb, en rolig halvtime eller noe sånt, håer det hjelper.
eddard
eddardInnlegg: 14353
27.04.05 08:39
Hvis du har muligheten til å svømme og ta badstu, så er dette en god metode for å løse opp stive muskler.
Ellers er nok en rolig gåtur ikke dumt heller, pass på å ikke belaste hardt mens beina kjennes såpass elendig....

Ballspill etter lang tids fravær er alltid litt risikabelt for muskulaturen. Men neste gang tar du det litt mer med ro, så slipper du gangsperr, og kroppen blir vant til bevegelsene.

Hørtes forresten ut som tidenes gangsperr, du får ha god bedring !
Kroppsbygd
KroppsbygdInnlegg: 1487
27.04.05 11:36
Gangsperr/muskelstivhet/DOMS er et tegn på at musklene ikke er vant til bevegelsen du har utført. Personlig, uansett hvor hardt og intenst jeg trener, får ikke gangsperr etter fjerde eller femte gjennomkjøring (dvs fjerde/femte uke) av en øvelse. Dvs uansett hvor hardt du trener/bruker muskelen så blir den ikke stiv så lenge den er i en situasjon den er vant til. Dette kan være noe individuelt, selvsagt, men dette er gjennomgangsmelodien hos meg selv og de jeg har snakket med dette om. Mine erfaringer er hovedsaklig fra vektløfting.
Metallian2
04.05.05 08:00
Spillte fotball igjen igår, etter en ukes pause. Fikk umiddelbart vondt i lårene, dvs muskulaturen på oversiden av lårene. Var så ille at jeg ikke kunne sparke hardt til ballen eller løpe for fullt.
Det kjennes ut sopm om det er selve muskulaturen, ikke fester/leddbånd eller noe sånt. Synes det var rat at jeg fikk dette, har syklet et par ganger siden forrige trening uten problemer.
Rduffy
RduffyInnlegg: 23393
04.05.05 13:09

mulig du har overbelastet musklene og pådratt deg en strekk.

i så fall ville jeg oppsøkt lege og kanskje en fysioterapeut for ikke å ødelegge beina for all framtid.

Metallian2
04.05.05 13:59
Må ikke skremme meg nå...

får ta det rolig noen dager og teste bena litt før neste trening/kamp. Kjenner jeg noe til det får jeg skippe det og ta en tur til legen.
Metallian2
07.05.05 00:57
Nå er det tre dager siden jeg spillte fotball, men kjenner i lårene at noe ikke stemmer. Hvor lenge sitter en strekk i? Bør/må jeg gå til lege eller kan jeg vente til det forsvinner?
Metallian2
09.05.05 10:01
Begynner å bli litt bekymret. Jeg var på fisketur i helga, og kjente tydelig i lårene at noe var litt "feil" når jeg klatrer eller hoppet. Bør jeg vente en uke til med fotballen? har tatt noen rolige sykkel-øter på 15-20min, det har gått greit.
Ludde86
Ludde86Innlegg: 4403
09.05.05 10:17

Uttøying før og etter kan jo vere lurt...

Ingenting er som å sitte og drite på en varm og god dass!
eddard
eddardInnlegg: 14353
09.05.05 10:55
Det høres jo ut som du trenger en pause fra fotballen.

Hvis du har fått en strekk er jo det ikke verre enn at det går over om en gir det tid. Samtidig kjennes det av og til ut som om musklene er revet i to om en belaster det. En kraftig strekk kan gjerne komme tilbake om en belaster for tidlig.
Metallian2
09.05.05 14:35
Det med at muskelen føles "delt" kjenner jeg igjen. Da blir det ivertfall ikke fotball på meg før neste uke.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg