Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Testosteron tilskudd. Hvorfor ikke?

NYTT TEMA
Kr0pp
Kr0ppInnlegg: 823
04.05.05 22:48
Eg er i mot testosteron tilskudd (også kalt boling sant?), men eg har ingen argumenter for mitt standpunkt. Nå har eg en som eg diskuterer med på nettet, og han får meg til å fly i flint ved å si at eg kun er mediahjernevasket. Det er eg helt sikkert på dette området, og eg vil gjerne høre hvorfor vi ikke skal bruke testosterontilskudd. Eg vil også høre argumentene for at vi skal bruke det, om det er noen.

Det eneste argumentet mot er at eg har hørt at hjertet også vokser, som gjør ett eller annet dumt :)
Barak
BarakInnlegg: 8458
04.05.05 23:22
Jeg har hørt et rykte om at penis vil krympe ved for "boling".
Geitramsen
GeitramsenInnlegg: 762
04.05.05 23:29
Jeg kan begynne:

En av kroppens forsvar mot for høyt testosteronnivå er å konvertere til østrogen. Den er nok
kanskje ikke så farlig men det ser ikke særlig mandig ut med små pupper (gynekomasti) på store og sterke menn.

Det kan forsterke menns evne til å miste håret. Ikke så farlig men det er vel ikke en ønsket
utvikling.

Undersøkelser tyder på at det "kan" være en sammenheng mellom bruk av testosteron og forhøyet sjanse for å få prostatakreft.

Stafetttpinnen sendes videre

Geitramsen
04.05.05 23:30
Barak skrev:
Jeg har hørt et rykte om at penis vil krympe ved for "boling".
--------------------------
Det er bare en myte. Men det som kan skje når en har brukt testosteron over en periode er at testikklene kan krympe. Dette vil normalisere seg når en slutter med testosteron. Det er ikke mulig at penis i seg selv krymper.

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20137
04.05.05 23:39
Det er testosteronet som gjør at menn ser ut som menn (brede skuldre, større muskler, skjeggvekst, størrelsen på kuk og testikler osv) samt styrer sexlysten. Hos kvinner er produksjonen ca 1/10 del av hva den normale mannen vanligvis har av hormonet, og for oss jenter er testosteronet viktig for blandt annet sexlysten.

Testosteron blir for det meste dannet i testiklene (noe dannes også i binyrene, men det er svært lite i forhold)

Derfra siver testosteronet ut i blodbanen, men det er alltid høyere konsentrasjon av testosteron i selve testikkelene, enn i kroppen ellers. Dette er nødvendig for at spermiene skal kunne dannes normalt.

Hjernens hypothalamus vil via hypofysen (to viktige senter i hjernen når det kommer til hormonbalansen i kroppen, og dermed viktig for at kroppen holder seg frisk!) stimulerer testiklene til produksjon alt etter testosteronnivået i kroppen.

Om nivået blir høyt, vil hjernen gi beskjed til testiklene om å la være å produsere testosteron, og ved langvarig testosteronpåvirkning vil evnen til å produsere testosteron avta i testiklene. Dette er naturlig, da kroppen alltid vil prøve å holde nivåene normale, og at vev som ikke brukes til det de er men som, vil atroferere (bli mindre). Dette er lett å se på feks musklene; blir de ikke brukt, blir de små.

Følgene av tilført testosteron vil da bli at

1: Produksjonen av testosteron og spermier stopper opp i testiklene

2: og at testikkelvevet vil bli mindre både pga stans i testosteronproduksjon og i spermieproduksjon.

Kort sagt: Du får mindre baller og får dårlige spermier, om du i det hele tatt produserer de!

Ved kortvarig bruk kan testosteronproduksjonen ta seg opp igjen, men en er ikke sikra mot langsiktige virkninger... Leger som gir testosterontilskudd vet forøvrig hva de gjør, og gir slike preparater for det meste til personer med alt for lav produksjon av testosteron.

------
Rikk skrev:
Er altfor ofte jeg ronker av instinkt og ikke lyst.
Ikke koselig å bli voldtatt av instinktene sine.
-------

*Gnafs gnafs*
TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20137
04.05.05 23:51
Hmm.. tror jeg fikk med meg det meste =)

------
Rikk skrev:
Er altfor ofte jeg ronker av instinkt og ikke lyst.
Ikke koselig å bli voldtatt av instinktene sine.
-------

*Gnafs gnafs*
Kjekkas
KjekkasInnlegg: 222
05.05.05 00:01
Hehe, i bolermiljøet (som forøvrig har vokst seg kjempestort) så er det helt vanlig å bli møtt med argumenter som at man er mediahjernevasket. Er ikke så lett å innrømme farer når man er lært opp av gutta i miljøet. Kanskje bør legestanden og andre som jobber mot doping ta litt selvkritikk også. Man skal ikke overdrive konsekvenser, det fører bare til at man til slutt blir lite troverdig.

En viktig ting når man snakker om testoseron er dosene man tar. Når man kjøper testoseron i miljøet så er det jo vanlig at man samtidig får en slags anbefaling om hvor store doser man skal sette. De dosene som blir anbefalt og som er vanlige er mange ganger høyere enn hva kroppen selv produserer (Selvfølgelig). Dette gjør at du undertrykker kroppens naturlige produksjon av testosereon, den blir så og si helt fraværende. Problemet er at når du slutter på testo-kuren så tar det ganske lang tid før kroppens naturlige testo-produksjon kommer seg opp på beina igjen.
Problemet kommer da med f.eks "Bitch-tits", rett og slett at man begynner å utvikle kvinnebryster fordi testoseronproduksjonen er slått ut. Du har kvinneligekjønnshormoner i kroppen også. Det finnes midler som kan brukes for å hindre denne utviklingen. Risikoen er der uansett. Du kan også bli infertil(Skyte blankt/ikke få barn), det er du nok for en periode uansett i det du slutter, men de som har brukt mye kan bli det permanent.

Andre bivirkninger er som kjent: Personlighetsforandringer. Blir voldsomt sint for svært lite. Dette har jeg opplevd flere ganger. Mange vennskap, parforhold og lignende har fått en brå slutt pga dette. Blind vold er ikke helt uvanlig, gjerne når det er alkohol og narkotika inne bildet. Du blir helt "konge", føler deg topp, føler at du har rett, føler at andre må tilpasse seg deg. Har opplevd dette flere ganger opp gjennom årene. Når du slutter på kuren så forsvinner jo effekten, fordi du heller ikke produserer testoseron. Da kommer nedturen. Her ligger også årsaken til at enkelte blir avhengige av anabole steroider. Det finnes forøvrig forskere som mener at det ikke er sammenheng mellom vold og steroider, men at det bare er flere voldsmenn som bruker steroider. Samme for meg hva de sier, jeg har sett det med mine egne øyne.

Dessuten er det flere bivirkninger i form av en reduksjon på leverfunksjonen (enkelte få tilfeller alvorlig leversvikt). Kviser (forsvinner etter en stund,men du kan få kvisearr), veskeansamling (en kamerat av meg så ut som en fotball i trynet når han kjørte på en kur), senefester klarer ikke å holde følge med muskelutviklingen (kan lettere få skader), dessuten er det uheldig for fettstoffene i blodet, så kroniske brukere har større sjanse for å få hjerte/kar-sykdommer. Du kan risikere å bli mer hårete, dessuten få håravfall på hodet.

Hvis du boler før du er ferdig utvokst er det stor sjanse for at du blir kortere enn du egentlig skulle bli. Fordi du fremskynder pubertetprosessen. Hvis du er i puberteten så har du såpass høy naturlig testoproduksjon at du vil kunne dra stor nytte av dette for å trene på deg muskler. Jeg trente mye vekter når jeg var 17 år, fikk en helt utrolig utvikling ved hjelp av et godt kosthold, god trening og bra restitusjon (hvile).

Anabole Steroider har to effekter. En "anabol" effekt og en "androgen" effekt. For å forklare litt enkelt: Anabol effekt er den effekten du er ute etter. Øke muskelmassen. Androgene effekten kan man si er det negative du opplever. (Bivirkningene). Forskere har utviklet flere preparater som har en relativ høy anabol effekt, og en mindre androgen effekt. Men disse to effektene henger sammen, og de har aldri lykkes å fjerne den androgene effekten helt uten at den anabole effekten også synker drastisk. Men det finnes altså preparater som er "sunnere" enn rent testoseron, fordi de har mindre androgen effekt, men da har de også mindre anabol effekt.

Mitt råd er ihvertfall hvis du først skal bole, så vær kritisk og skaff informasjon fra andre enn "gutta på gymmet" eller han som skal selge deg det. Det var ikke direkte ment til deg, siden du ikke skrev noe om at du skulle bole.

Sorry hvis dette ble langt.
Geitramsen
05.05.05 00:11
Mange gode argumenter fra en seriøs kilde:

http://www.kunnskapssenteret.no/filer/rapport4.04.pdf

FredPerry
FredPerryInnlegg: 27884
05.05.05 00:57
Her er en annen fin en:

http://steroidsviciouscycles.com/HTMLobj-1422/PhillipsWithPhotos2Win.html

Signaturtoget
05.05.05 00:58
YEAH, takk for lange og gode svar. Dette var artig å lese. Nei eg har overhodet ikke tenkt å bole
Supply
SupplyInnlegg: 9820
05.05.05 01:55
Hva med at man rettåslett ikke kødder med kroppens hormonsystem. En svært skjør og delikat balanse, og hvis man fucker opp den, så har man virkelig lagt egget.

At man blir bråsint, og mister evnen til å kunne løse problemer på en rasjonell måte.

At hvis man prøver å bygge opp kroppen, burde man ikke bryte den ned?

Et argument for å bole er at musklene blir store, svake, ubrukelige og ødelagte. Noen vil jo ha det også.
05.05.05 16:10
I følge denne linken:
http://www.angelfire.com/realm3/jtest28/OtherDirectory/Testosterone.html

så mener han at testosteronnivået vårt er lavere enn normalt osv. Er dette en god grunn for å ta tilskuddet?
Geitramsen
05.05.05 19:32
Det er ikke grunn til å ta testosterontilskudd fordi at noen har skrevet så på en nettside hos angelfire. Siden inngir ingen autoritet i egenskap av kompetanse på området - heller tvert om. Og marineblå tekst på svart bakgrunn setter det endelig punktum.

Bitmarck
BitmarckInnlegg: 6114
06.05.05 01:07
Gode effekter ved økte testosteronnivåer oppnås når egenproduksjonen er lav, da vil potensen styrkes, mannlige trekk forsterkes (stemme, muskulatur, kroppsbehåring). Muskulatur vil lettere verves ved trening. Årsak: Proteinsyntese øker og restitusjonstid forkortes dramatisk (kan halveres), hvilket muliggjør mer intense treningsøkter og dertil større eller mer effektive muskler.
Det tas forbehold i at brukere moderer mengden til et nivå som holdes under eller nær 40 nmol, som er den høyeste naturlige forekomsten hos menn, til sammenligning har kroppsbyggere ofte mer enn 100 nmol, og at brukeren legger inn opphold, slik at kroppens egenproduksjon stimuleres til å ikke stoppe opp. Slik unngås fenomenet med krympende testikler som trekkes opp i bukområdet. Opphold kan vare tre uker. Tre uker på og tre uker av er veldig utbredt.

Misbruk kan medføre skade.
Forstørret hjerte, forstørrret prostata, kreftfare, leverforgiftning, nyreskade, skallethet og psykiske problemer forekommer. Når det gjelder psykiske problemer er schizofreni og aggressiv atferd mest utbredt.
Det er ikke dermed sagt at misbrukere må pådra seg alt dette, men det sies at det medfølger alltid minst én bivirkning ved misbruk. De fleste som misbruker steroider i en årrekke vil få problemer rundt de 50, gjerne i form av blodpropper og organsvikt.

At penis krymper er kun en myte. Det som kan skje er at misbrukere får nedsatt egenproduksjon, dersom de slutter å ta tilskudd vil det gå lang tid før egenproduksjonen tar seg opp, om den noensinne tar seg opp. Med midlertidig eller varig nedsatt potens som en følge. Penisen er ikke så stiv som før, og den kan derfor virke mindre.

En annen sak som angår dette med liten penis er et uunngåelig synsbedrag som oppstår når en person vokser seg større, mens penisens størrelse forblir uendret, selv en normalt stor penis kan se bitte liten ut på en kjempekropp.
Kr0pp
10.05.05 10:03
Eg har hørt det går an å øke testosteronnivået ved simpelt hen bare ete og trene mer, stemmer dette? Er det og slik at økt muskelmasse gir mer testosteron eller hvordan virker dette? Hva gjør at en har lav testosteronnivå, mens andre har høyt?

Mange spørsmål dette :)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg